skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

De Edithbrug bij Ravenstein

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 26 augustus 2009
bijgewerkt op 5 augustus 2021
De enkelsporige brug uit 1872 was oorspronkelijk een vakwerkliggerbrug. De pijlers waren breed genoeg gebouwd om in de toekomst eventueel een tweede brug, parallel aan de bestaande, te dragen. Maar ofschoon de rest van de spoorlijn inmiddels dubbelsporig is uitgevoerd, is de brug altijd enkelsporig gebleven.

Het relief van Edith aan de pijler
Het relief van Edith aan de pijler

In een van de pijlers is het borstbeeld opgenomen van Edith, dochter van Alexander Brogden, een Engels parlementslid. Brogden had in 1871 de concessie verworven voor de exploitatie van de spoorlijn Tilburg-Nijmegen. De brug is nu een Rijksmonument.

Alexander Brogden
Alexander Brogden

In 1937 is de bovenbouw van de overbrugging vervangen door vier stalen boogbruggen. In 1940 en 1944 werd deze overbrugging door oorlogshandelingen vernield. De vernieling van 1940 werd datzelfde jaar nog hersteld.

Tijdens de Operatie Market Garden, in september 1944, was de Edithbrug, samen met de verkeersbrug bij Grave, een belangrijk strategisch punt voor de verovering van Wijchen. De beschadigingen die de brug in de strijd opliep, zijn voorlopig hersteld door de Geallieerden. Definitief herstel volgde pas in 1948.

De Edithbrug in 1927
De Edithbrug in 1927

In 2003 heeft de beheerder van het spoornet ProRail de mogelijkheden onderzocht om het traject tussen Wijchen en Ravenstein te voorzien van dubbel spoor, omdat de enkelbaans spoorbrug een flessenhals is voor het treinverkeer tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch en regelmatig voor vertragingen zorgt.

Er zijn twee varianten uitgekomen: een enkelsporige stalen brug naast de huidige brug (op de bestaande pijlers). Of een compleet nieuwe, dubbelsporige brug op de huidige pijlers, waarbij de huidige Edithbrug dus gesloopt zou moeten worden. Een nieuwe brug zou het voordeligst zijn, maar de status van Rijksmonument is wel een belemmering. Tot 2009 is hier nog geen besluit over genomen.

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reacties (13)

Jeroen Arts zei op 7 juli 2010 om 14:09
De verkeersbrug bij Niftrik moet denk ik die bij Grave zijn.
Verder nog een 'leuk' detail dat de beeltenis van Edith in de oorlog is gebruikt als schietschijf door verveelde soldaten.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 9 juli 2010 om 09:28
Bedankt Jeroen, voor je aanvulling. Grave klinkt inderdaad aannemelijk; we kijken er nog eens naar.

Mooi detail overigens over de arme Edith. Dat geeft weer een extra dimensie aan het verhaal.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 9 juli 2010 om 12:39
Je hebt natuurlijk gelijk, Jeroen. De A50 bij Ravenstein/Niftrik is pas van na de oorlog. Het is aangepast.
W. Nijholt zei op 29 december 2012 om 05:30
De brug werd ook wel de "whiskey"-brug genoemd. Dus niet alleen de Maas stroomde er tijdens de bouw. Ik herinner me de vele ravot/kwajongens periodes uit mijn jeugd aldaar en de kogelinslagen uit de 2e WO aan Ravensteinse kant in het metaal. wellicht nog waarneembaar.
Over de 4 bogen lopen naar Niftrik lopen was voor de echte helden. Spannerder was dan om een dwarsligger te overbruggen. Een enkeling sprong vanaf de top van een boog de Maas in.
Jeroen Arts zei op 31 december 2012 om 10:25
Op de website van Het Utrechts Archief http://www.hetutrechtsarchief.nl/ staan mooie oude foto's van de spoorbrug, waaronder een van de plaquette met Anne Edith Brogden.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 31 december 2012 om 12:29
Mooie aanvullingen, W. Nijholt en Jeroen, dank daarvoor. De geschiedenis van de Edithbrug komt zo steeds meer tot leven.
Adie
Adie zei op 15 oktober 2014 om 00:20
Soms is het goed denk ik om de verhalen koppelen, een eerdere reactie van de veerbazen van Ravenstein hoort ook hier thuis ik plak hem er even onder zodat de verhalen het een en ander kunnen aanvullen. Er is nog weinig bekend over de brugwachter??

Mijn naam is Theo Peperkamp geboren in Neerloon.
In de jaren 50 heb ik 7 jaar gebruik gemaakt van de veerpont omdat ik
verkering had in Beuningen. Dat was dus 3 x in de week op de fiets door weer en wind.
Van Zwam, Kuipers en de Vocht heb ik goed gekend maar ik ken ze niet meer terug op de foto. Ariens heb ik zover niet gekend, althans de naam komt mij niet bekend voor.
Een voorval in die jaren wil ik toch even naar voren brengen en wel;
Op een zondagavond laat kwam ik te laat in Niftrik aan en de pont was reeds in Ravenstein en kwam niet meer terug.
Omdat ik toch naar huis wilde ging ik naar de spoorbrug en bij navraag aan de wachter dat er geen trein op komst was ging ik met mijn fietsje de brug over.Wat schetste mijn verbazing: aan de Ravensteinse komt Jan Kuipers met een politieagent mij tegemoet van wie ik dan ook een bekeuring kreeg.
Men zal begrijpen dat ik behoorlijk kwaad was op Jan µaar het ergste was dat ik weer terug moest naar Niftrik om het licht uit te draaien dat ik had aan gemaakt bij de oever van het veer.
Jan en ik heb ben jaren niet meer tegen elkaar gepraat.
Intussen zijn we 60 jaar verder en is de kwaadheid overgegaan op een voorbijgaand voorval en kunnen we er om lachen.
Jan, als je dit leest, krijg er geen slapeloze nachten van, ik in ieder geval niet.
Leuk, dat je op je ouwe dag nog aan zoiets via de media er aan herinnerd wordt.

Tot zover mijn reaktie. Mocht iemand willen reageren dan zou ik dat ontzettend leuk vinden.

Vele groetjes,

Theo Peperkamp
lEEGSTRAAT 4 kamer 132
5545BC Winssen
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 16 oktober 2014 om 10:42
Dag Theo, bedankt voor je mooie anekdote! Je hebt helemaal gelijk hoor, met het koppelen van verhalen. Daar zijn we ook druk mee bezig maar met 5000 verhalen zal het even duren voordat die klus is geklaard. Dankzij jouw oplettendheid staan er onder dit verhaal er weer twee onder...
Arno van Zwam zei op 31 oktober 2014 om 00:39
Hallo Marilou, wel even goed lezen he, met koppelen zie je dat Adie hier een varhaal van Theo aan een ander verhaal koppeld, uiteraard is het niet mijn bedoeling om het ingewikkeld te maken, maar je ziet dat de 5000 reacties hier en daar gaan samensmelten, het ging mij erom dat dit verhaal een relatie heeft met elkaar, en dat hopelijk familie of info van een brugwachter zich meld, hier zijn weinig gegevens van of toch??
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 31 oktober 2014 om 11:09
Ja hoor, Arno, ik ben het met je eens. Het is goed om die verbinding te leggen en hopelijk levert dat inderdaad extra informatie op. Dat zou mooi zijn.
Edith zei op 18 mei 2015 om 10:58
Dat is grappig, ik heet Edith van der Brugh, en de verteller vertelt op 26 augustus over deze brug, wat ook nog mijn verjaardag is. De Edithbrug, een bezoekje waard denk ik.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 20 mei 2015 om 16:05
Dat is inderdaad grappig Edith (en zeker toevallig). Laat je ons nog even weten hoe het bezoekje bevallen is?
Jules Vismale zei op 8 december 2015 om 22:48
Goed plan om de spoorbrug (Edithbrug) bij Ravenstein over de Maas hopelijk dubbelsporig uit te gaan voeren wat eigenlijk ook zou moeten gebeuren bij een gelijksoortige spoorbrug bij Cuijk van de Maaslijn. Treinen zitten elkaar constant in de weg bij Ravenstein, zijn al veel te vol en zelfs Geffen en Berghem zouden zelfs weer een station moeten hebben. En helaas zit Nijmegen ook nog met een veel te klein en onpraktisch station opgescheept dat eigenlijk zou kunnen worden vervangen, dit was een idee van een paar vooraanstaande burgers van deze studentenstad, door een gedeeltelijke replica van het vooroorlogse station (1894-1944) van architect Cornelius Peters dat een parel van schoonheid was.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen