skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

De veerman en de dood

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 23 april 2009
bijgewerkt op 23 augustus 2021
De veerpont Lith-Alphen is zojuist aangekomen in Lith en de Simca staat op het punt Brabant binnen rijden. De 71-jarige veerman Janus de Blank, de geldtas op de rechterheup, knikt de inzittenden vriendelijk goeiendag. Het is voorjaar 1966.

Het is de laatste foto van Janus de Blank in functie, want in het najaar, op 25 oktober, zou zijn pont omslaan. Twee mensen verdronken, onder wie de veerman zelf. Daarmee kwam een voortijdig einde aan een leven lang van overvaren. Janus was daarmee opgegroeid, want zijn vader was daar eigenlijk al mee begonnen.

Alphenaar Leonardus de Blank was schipper, toen hij in 1907 het pontveer Alphen-Lith voor het eerst pachtte. Na zijn overlijden in 1918 nam zijn weduwe, Antonia Piron, het bedrijf over. De pont was alles bij haar. Dag en nacht zat zij in het café, dat in het veerhuis was ondergebracht, en van daar uit waarschuwde zij haar zoon of de knecht, die aan de overkant van de Maas de wacht hield. Toen zij in 1951 stierf, nam haar zoon het roer over.

Al vanaf de lagere school had Janus op het veer gewerkt. Doordat aanvankelijk nog niet met motoraandrijving werd gewerkt, had hij ervaring opgedaan met gieren en trekken, maar ook met zeilen; dit laatste was alleen mogelijk bij wind uit het zuidwesten, noordoosten en noordwesten. Bovendien moest hij rekening houden met eb en vloed, want de invloed daarvan was in die dagen ook bij Lith nog merkbaar.

Hoe goed hij als veerman was, toont de legendarische dokter Jacob Wiegersma aan. De dokter wilde uitsluitend en alleen oversteken met Janus de Blank, dus niet met diens vader of diens broer Piet. Over de dokter vertelde De Blank eens, dat deze geen held was op het water en beslist weigerde de overtocht te maken zonder zwemvest. Dat nam niet weg dat hij altijd klaar stond, weer of geen weer. Ook wanneer er aan de Gelderse kant ‘gedokterd’ moest worden, was Wiegersma present.

Janus moest hem altijd zelf gaan roepen. Eenmaal gearriveerd aan de overkant, moest hij wachten totdat de dokter terugkwam, zodat hij hem weer veilig terug naar Lith kon brengen. De familie De Blank rekende altijd op een nachtelijk spoedgeval. Piet sliep aan de Gelderse kant, zodat de boeren hem daar konden waarschuwen, en Janus in Lith. Zo was er altijd aan beide kanten contact.

Geheel in de traditie van de familie nam Janus’ weduwe, mevrouw De Blank-Sleijpen, najaar 1966 het veer over. In de jaren ’80 kreeg ze er nog vier onder haar hoede. In december 1988 droeg zij de exploitatie van ‘haar’ vijf veren, van Alem tot en met Megen, over aan de Stichting Maasveren.

Aanvulling

In 2014 zond Omroep Gelderland de documentaire Veerkracht uit. Daarin zit ook een fragment over het ongeval met het Lithse veer. Ook eerder in de documentaire zijn al fragmenten over deze pont te vinden.

Bron: Veerkracht (Van Osch Filmproducties), uitgezonden door Omroep Gelderland.

Bekijk ook

Veren in Brabant

Reacties (16)

Gerard Wiegmans zei op 19 november 2007 om 17:56
Wat ik mij van Janus en Tonnie herinner is dat wij daar als kinderen kwamen met de melkwagen van mijn broer om melk pap en dergelijke te bezorgen en dat de centjes (op het pont gebeurt)altijd netjes waren afgepast en keurig op rijtjes lagen zoveel voor de pap zoveel voor de melk en zoveel voor boter. Altijd lag er ook een dubbeltje bij (apart) dat was omdat we het zo vlug hadden bezorgt, op de zaterdagen nam Tonnie ook altijd 1/8 liter slagroon iets wat wij hoogstens met kerstmis kenden
Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 19 november 2007 om 18:22
Leuke toevoeging! :-)
Leo de Blank zei op 10 oktober 2013 om 22:34
Momenteel wordt gewerkt aan een documantaire over het ongeluk met de veerpont in 1966. Filmmaker Frank van Osch gaat hierin terug in de tijd met o.a nooit eerder vertoonde beelden uit 1966. Zover nu bekend zal deze documantaire in decmeber 2013 uitgezonden worden door Omroep Gelderland.
Leo de Blank zei op 10 oktober 2013 om 22:41
De getoonde foto is niet van augustus 1966. Deze foto is onderdeel van een set van drie. Op de foto is te zien dat de bomen aan de overkant van de maas nog kaal zijn. Op de andere twee foto's uit deze set zijn wel bomen te zien die blad dragen.
De dames in de auto dragen echter wel zomer jurken. Qua tijdspanne lijkt me voorjaar 1966 beter op zijn plaats.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 11 oktober 2013 om 09:21
@Leo: Dank voor je reactie. We zijn heel benieuwd naar de docu, laat je ons weten als er een datum bekend is? En bedankt voor het speurwerk op deze foto, dan houden we het op het voorjaar.
Peter van de Lavoir zei op 19 november 2013 om 12:33
Deze ramp met de veerpont vond niet plaats in het voorjaar, maar in het najaar van 1966. De juiste datum is ongetwijfeld te achterhalen.
Peter van de Lavoir zei op 19 november 2013 om 12:35
Dit ongeval vond niet plaats in het voorjaar, maar in het najaar van 1966.

De juiste datum is ongetwijfeld te achterhalen.
Henk Buijks, namens BHIC bhic zei op 19 november 2013 om 12:57
@Peter, heb het voor alle zekerheid nog eens nageslagen in de onvolprezen krantencollectie van de Koninklijke Bibliotheek (via www.kb.nl). De ramp vond inderdaad plaats in het najaar van 1966, en wel op dinsdag 25 oktober. Fijn dat je nog even hierop terugkwam, Peter!
Leo de Blank zei op 19 november 2013 om 23:45
De datum van 25 oktober 1966 is juist maar het ging over het moment dat de getoonde foto gemaakt werd. Om het helemaal compleet te maken het tijdstip was 9:15 in de ochtend van 25 oktober 1966.
L de Blank zei op 3 december 2013 om 19:10
Zover nu bekend wordt de documantaire over het ongeval met de veerpont in Lith uitgezonden op Omroep Gelderland op 2 januari 2014 om 18:28 uur.
Henry van de Kamp zei op 5 januari 2014 om 20:26
Hallo ik zag de uitzending op omroep gelderland gelukkig had ik opnemen ingesteld al van te voren omdat ik hoopte om een bekende te zien .Ik zat te kijken en tot mijn grote verbazing dacht ik mijn vader te zien op het oude filmpje en ook nog collega s van hem, dus terug spoelen en nog eens kijken mijn moeder gebeld en die bevestigde dat hij daar bij is geweest. Mooi om te zien hij is nu al 12 jaar overleden en het is dan voor mij en mijn moeder een hele mooie herrinering .Het zou leuk zijn als er nog andere mensen zijn die nog meer personen uit deze film herkennen . Mijn vader is Piet van de Kamp werkte bij rijkswaterstaat Batenburg ook herken ik Wim van de schie allebei uit Appeltern
Herman Vermeulen zei op 6 januari 2014 om 12:11
De door Leo de Blank genoemde documentaire die Omroep Gelderland op 2 januari 2014 heeft uitgezonden, kun je nu bekijken op <a href="http://www.youtube.com/watch?v=kO5fnfaCxmc" target="_blank">YouTube</a>.
Rini de Groot. zei op 6 januari 2014 om 13:15
Herman bedankt voor de tip, ik zocht gister tevergeefs op: Uitzending gemist.
Omroep Gelderland bedankt voor het mooie filmpje, het Huwelijksbootje.
Mira Burgers-Elemans zei op 15 januari 2014 om 08:03
Wat een leuke documentaire! Vooral toen ik mijn oma en opa zag tijdens het dopen van de veerpont. Mijn oma is Toos Elemans-Sleijpen, de zus van Tonnie de Blank. Ik ben ook wel eens bij Tonnie de Blank geweest toen ze al ziek was. Ik zal de informatie verzamelen en naar mijn oma opsturen.
Chris Schoonenberg zei op 27 augustus 2021 om 12:28
Als de dag van gisteren herinner ik het me, ondanks dat ik pas 11 jaar was.
We liepen met de klas van de lagere school, netjes op een rij, naar het "patronaat" waar gegymd werd. Aangekomen in de pastoor van Hapertstraat, op de hoek bij Jos Hol, zagen we dat bij het muurtje bij de winkel van Latour op de dijk nogal wat mensen stonden. Na wat geroezemoes, wij mochten het waarschijnlijk niet horen, begrepen we dat de pont was omgeslagen. Als ik het goed heb was het op een dinsdagochtend. Wij woonden aan de buitenkant van de dijk in Lith, en vanuit een zolderraam kon je recht op de veerstoep kijken. 's-Middags was het behoorlijk druk, zowel op de wal als op het water, politieboot, rijkswaterstaatboot etc. Ook zagen we mensen lopen op de onderkant van de pont, ik herkende veerman Bruurke van der Zanden. Ik dacht dat het lichaam Janus de Blank een hele tijd later in de Maas bij Ammerzoden werd gevonden. Het lichaam van Theo de Bijl, de bijrijder van de bierwagen welke op de pont stond, werd, dacht ik, dezelfde dag van het ongeluk of de dag erop vlakbij gevonden.
Ik weet ook nog dat er gejut werd naar bierflessen die aangespoeld waren.....
Op de dag van de berging van de bierwagen en de vrachtwagen van fa. Remmits was ik thuis, op zolder, kijkend uit het raam. Ik zag dat de vrachtwagen van fa. Remmits aan de vooras omhoog werd getild, waarna de as afbrak. Tot zover.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 27 augustus 2021 om 15:09
Bedankt Chris, voor jouw reactie. Wat moet dat een indruk gemaakt hebben op iedereen in de buurt. De veerman was natuurlijk ook een bekend persoon. Dat moet bij iedereen hard aangekomen zijn. Maar er zal inderdaad ook nog handel in het water gevallen zijn. Was de vrachtwagen dus weer terug in het water gevallen, nadat de as brak? Of is hij uiteindelijk toch nog boven water gekomen?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen