skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Archieven

1566 Gemeentebestuur Oss, 1961-1993

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Beknopte historische schets gemeente Oss in de periode 1961-1993
2. Beknopte beschrijving van de geschiedenis van het archiefvormend orgaan
3. Verantwoording van de inventarisatie
1566 Gemeentebestuur Oss, 1961-1993
Inleiding
3.
Verantwoording van de inventarisatie
Bij de start van de inventarisatie bedroeg de omvang van het te inventariseren archief ongeveer 300 m1. Na selectie en bewerking van ruim 8000 dossiers is het aantal m1 dat nu uiteindelijk wordt overgebracht ongeveer 100.

Tijdens de inventarisatie is een aantal zaken naar voren gekomen die een nadere toelichting verlangen. Hieronder een beknopte weergave:
1.Wegenaanleg: veel originele exemplaren van bestek en voorwaarden + gunningen bleken in het dienstarchief van de Dienst Publieke Werken (DPW) te zitten. Soms bleken ook originele exemplaren in het secretarie archief te zitten. In het archief van de dienst DPW waren dan de afschriften opgenomen! (‘bestemd voor’exemplaren). We hebben er bij de uitvoering voor gekozen om de originele documenten te laten zitten bij hun vindplaats.
In de praktijk houdt dit in, dat veel dossiers van de DPW op vernietiging kunnen worden afgesteld. (Tijdens het volgende inventarisatie-project)

PS : met ingang van 1989 zitten de originele stukken alleen nog maar in het secretarie-archief omdat in dat jaar een reorganisatie heeft plaatsgevonden en de gemeente Oss de diensten heeft opgeheven en het sectorenmodel heeft ingevoerd.

2.Tijdens dit inventarisatieproject zijn de dienstenarchieven buiten beschouwing gelaten. Deze worden in de loop van 2016 nader geïnventariseerd en t.z.t. overgedragen. De diensten die een eigen archief hebben gehad, zoals Sociale Dienst (I) , Dienst Publieke Werken (II), Dienst Sport Jeugdzaken en Recreatie (IV) en Dienst Stadsontwikkeling en Grondbeheer (VIII). Het dienstarchief van de Brandweer (VI) is al bewerkt en staat al bij BHIC.
Wat betreft de diensten Vleeskeuringsdienst (III) , Politie(V), Gem. Energiebedrijven (VII), Woningbedrijf (IX), Dienst Centrale Administratie (X)en Centraal Antennebedrijf (CAB): deze zijn geen zelfstandig archiefvormend orgaan geweest of de archieven hiervan zijn niet bij de gemeente terechtgekomen.
3.Er is een aantal dossiers opgenomen met te bewaren stukken welke correspondentie vanuit de secretarie met de verschillende diensten bevat. Deze zijn geclassificeerd op Romeinse cijfers van de dienst. Deze treft u aan, onderaan in de Excel inventaris. (Bijvoorbeeld I.07 Organisatie van de Gemeentelijke Sociale Dienst).

4.Deze inventaris wordt gecompleteerd met archiefstukken tot 1980 die bij het BHIC liggen ter verdere bewerking, op basis van het zogenaamde nazorgpluspakket. Deze bewerking door BHIC vindt pas plaats na overdracht van het onderhavige archiefblok 1961-1993 aan BHIC.
4. Beperkingen van de openbaarheid
5. Specifieke dossieromschrijvingen
6. Aanwijzingen voor de gebruiker

Kenmerken

Datering:
1961-1993
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Openbaarheid:
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2069 niet zonder meer openbaar zijn.
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.

Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.