Overlegd werd met naastbijgelegen overeenkomstige samenwerkingsverbanden, nl stadsgewest Oss en Streekgewest Land van Cuijk. Men werkte aan gewestvorming. De overlegsituatie resulteerde in de oprichting van de Stichting Brabant-Noordoost (1985). De drie deelgenoten stelden een zogenaamde structuurcommissie in als voorbereiding voor bestuurlijke integratie. Dat resulteerde in de oprichting van het Streekgewest Brabant-Noordoost (1987). Dit keer was er wel een streekgewestelijk kantoor met ambtelijke staf ten behoeve van de streekraad, gevestigd aan de Raadhuislaan 13 te Oss.
Het streekgewest Brabant-Noordoost wilde de streekbelangen dienen. Hoe sterk kon die bestuurlijke samenwerking zich maken wanneer we bedenken dat het aantal inwoners van dat gebied destijds nog geen 300.000 bedroeg?
Misschien hebben bestuurders de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen van 1985, die de oude wet van 1950 verving, overschat. Zoals bekend is het Streekgewest Brabant-Noordoost opgeheven in 1997, omdat bleek dat de deelnemende gemeenten een geringer platform van samenwerking wensten, waardoor een eigen kantoor en ambtelijk kader te duur werd.
De diverse opties voor andere provincie-indelingen, zoals stadsprovincies, zelfstandige streekgewesten etc. hebben de provinciale bestuurslagen niet aangetast of vervangen. De oude bestuurslagen gemeenten-provincies-Rijk bleef gehandhaafd. Rijk en provincie bleven domineren. Zie verder: archiefblok 7528 Streekgewest Brabant-Noordoost, 1987-2001.
Kenmerken
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.
Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.