978 Provinciaal Bureau Oorlogsslachtoffers, 1944 - 1952
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
978
Provinciaal Bureau Oorlogsslachtoffers, 1944 - 1952
Het archief heeft een fragmentarisch karakter. De stukken zijn aan het Rijksarchief in Noord-Brabant overgedragen door de heer F. de Leeuw te Vught die directeur was van het Districtsbureau Verzorging Oorlogsslachtoffers te 's-Hertogenbosch, daarna van het gecombineerde Districtsbureau 's-Hertogenbosch en het Provinciaal Bureau Verzorging Oorlogsslachtoffers in Noord-Brabant, vervolgens inspecteur in Noord-Brabant van de Rijksdienst voor Maatschappelijke Zorg en ten slotte directeur van het Provinciaal Bureau Maatschappelijk Werk in Noord-Brabant. Daarom zijn er zowel stukken aangetroffen van het provinciaal- als districtsbureau te 's-Hertogenbosch.
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2027 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.