Het archief van IZA Noord-Brabant over de periode 1953 tot en met 1993 is gevormd onder verantwoordelijkheid van de secretaris. De eerste bestuurlijk secretaris was de heer J.A. Quaadvliet, tevens gemeenteontvanger van de Gemeente Den Bosch. Er was weinig structuur aangebracht bij de opbouw van de dossiers. Eigenlijk werd alles chronologisch geborgen in ordners, dossiermappen of soms daaruit los in dozen gestopt. Echter gebeurde dit in ordners van achter naar voren. Zo zijn er zelfs ook een aantal banden op deze volgorde ingebonden. Van de uitvoering door het orgaan is niets bewaard gebleven, dat is ter plaatse destijds op locatie vernietigd. Vanwege de beperkte omvang van de inventaris is er voor gekozen om alles te bewaren. Slechts dubbelen en concepten van bewaarde stukken zijn vernietigd.
Het archief heeft vanaf de oprichting tot 1 juli 1953 gestaan in het tijdelijke kantoor aan het Julianaplein 11 in den Bosch. Daarna werd Koningsweg 60 gehuurd, een aantal kamers van de Welstandstoezicht Oost-Brabant. In 1961 verhuisde het kantoor naar het nieuw gebouw aan Emmaplein 15 in den Bosch, wat echter in 1975 alweer te klein was, waardoor in 1976 in een nieuw gebouw aan de Eekbrouwersweg kon worden ingetrokken. Tot 2008 heeft het archief hier gestaan, daarna is het verhuisd naar het hoofdkantoor van IZA Nederland aan de Buizerdlaan 2 te Nieuwegein. De overgebleven uitvoeringsdossiers zijn sinds 1992 opgeslagen bij VADA archieven te Nijverdal, waar zij periodiek worden vernietigd. In 2009 zijn alle archiefbestanden van de 9 verschillende IZA’s en het hoofdkantoor geplaatst in de archiefkelder van het Triasgebouw aan de Stadhuisplein 70 te Gorinchem.
Kenmerken
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.
Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.