skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Archieven

2010 Bureau voor Emancipatiezaken Noord-Brabant met rechtsvoorgangers, (1975) 1985-2004 (2006)

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Voorwoord
Beschrijving van het archief
1. Geschiedenis van de archiefvormende organen
2. Verantwoording van de inventarisatie
2.1 Archiefbestanden
2.2 Ordening en registratuur
2.3 Inventarisatie
2010 Bureau voor Emancipatiezaken Noord-Brabant met rechtsvoorgangers, (1975) 1985-2004 (2006)
Inleiding
2. Verantwoording van de inventarisatie
2.3
Inventarisatie
Voorafgaand aan de inventarisatie is een plaatsingslijst gemaakt op het niveau van de aangetroffen dozen, ordners en ringbanden. Daarnaast is er een globaal institutioneel onderzoek gedaan. Voor het inventarisatieschema is de indeling ‘algemeen-bijzonder’ gekozen. In het archief bevinden zich namelijk series met een algemeen karakter. Dat wil zeggen onderwerpen die het hele archieforgaan aangaan. Er is geprobeerd om de basisarchiefcode als uitgangspunt te gebruiken voor het inventarisschema en de beschrijvingen van de stukken in te voeren in het Provinciale documentmanagementsysteem DM6 van Circle Software. Hier is van afgeweken omdat:
•Het indelingsschema van de Provincie gebaseerd is op de provinciale organisatie en niet specifiek geschikt is voor het bureau voor Emancipatiezaken.
•Sommige rubrieksaanduidingen niet voldoen aan het criterium van eenheid van verdeling;
•Veel gebruikte codes de lading van de dossiers niet goed dekken;
•Veel stukken onder een algemene code zouden worden geklasseerd, zodat deze qua toegankelijkheid niet te gebruiken was.
De kern van het archief bestaat uit stukken op het terrein van de provinciale ontwikkeling en ondersteuning van het sector- en facetbeleid voor de vrouwenemancipatie in Noord-Brabant. Het was enerzijds de bedoeling dat de overheid uitvoerend emancipatiewerk stimuleerde en ondersteunde en anderzijds emancipatiebeleid van de grond probeerde te krijgen dat zoveel mogelijk binnen de beleidssectoren doordrong; het zogenaamde facetbeleid.

Op basis van dit gegeven is er vervolgens gekeken naar de taken per archiefvormer met als doel een overkoepelend inventarisatieschema te kunnen maken waarbij de termen eenduidig konden worden gebruikt. Kernpunten enerzijds zijn o.a. de ontwikkeling van de vrouw binnen provinciaal en lokaal beleid, vrouwen met een autochtone of allochtone afkomst en oudere vrouwen.
Anderzijds richt de ondersteuning zich op facetten zoals: wonen, vrouw en politiek, vrouwenhulpverlening, educatie e.d. Op basis hiervan bleek het mogelijk een overkoepelend indelingsschema op te stellen waarin alle archiefvormers met hun taken tot uiting komen. Alle te bewaren archiefbescheiden zijn vervolgens per archiefvormer in series en dossiers per activiteit gereconstrueerd en gevormd. De ordening van de stukken loopt van algemeen naar bijzonder en binnen de dossiers van het oudste naar het jongste stuk.
2.4 Gegevens betreffende de selectie en vernietiging
2.5 Vorming, volledigheid en verblijfplaats van de archieven
2.6 Huidige verblijfplaats en overdracht van de archieven en collectie
2.7 Materiële verzorging
3. Aanwijzingen voor de gebruiker
4. Overzicht van geraadpleegde literatuur en bronnen
5. Overzicht van gebruikte afkortingen
6. Bijlagen

Kenmerken

Datering:
1975-2006
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch