Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
De Burgerlijke Armbesturen werden per 1 januari 1965 buiten gebruik gesteld omdat per die datum de Algemene Bijstandswet van kracht werd. De taken van de Burgerlijke Armbesturen werden daarmee overgenomen door de gemeentebesturen. Tegoeden en (onroerende) goederen werden overgedragen. In het desbetreffende dossier van gemeentebestuur Zeeland (archiefblok 7631, inv.nr. 624) staat in het door G.S. goedgekeurde raadsbesluit tot opheffing van het armbestuur (dd. 27 feb 1967, dus achteraf) dat onbekend is wanneer het burgerlijk armbestuur van Zeeland precies is opgericht. In de meeste gevallen zal dit zo rond 1815 zijn geweest.
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2041 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.