Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Lichamen, organen, instellingen en functionarissen
NB:
Zie blok 1488 Gemeentebestuur Geffen, 1970-1992 voor Processen-verbaal verkiezing leden van de gemeenteraad 1962-1966 de nummers 100-1001. Zie voor Notulen raadsvergaderingen, 1948-1969 blok 1488 Gemeentebestuur Geffen, 1970-1992 nummers 1012-1015. Ook een verwijzing naar dit blok voor 1018 Register besluiten van de raad, 1935-1940. Voor 1008. Aanwijzing stemdistricten 1950-1990 zie ook blok 1488. Ook Processen verbaal verkiezing leden Provinciale Staten van Noord-Brabant, 1966 nummer 994. Verder een verwijzing naar blok 1488 nummer1053 voor Agenda's vergaderingen burgemeester en wethouders met besluitvorming, 1948-1962.
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2053 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.