skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Archieven

5206 Onderwijs archief BOVO / ROPO Vught, 1954-2001

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historie
2. Afkortingen
Plaatsingslijst
Plaatsingslijst
14 Doos 14. Stukken betreffende de BST Bossche Schoolvorderingstoetsen, 1971-1981
5206 Onderwijs archief BOVO / ROPO Vught, 1954-2001
Plaatsingslijst
Plaatsingslijst
14
Doos 14. Stukken betreffende de BST Bossche Schoolvorderingstoetsen, 1971-1981
Datering:
1971-1981
NB:
De stukken van BST zijn afkomstig uit het persoonlijk archief van Aimé van den Wijnkel, hoofd van de St.Petrusschool, die destijds nauw betrokken was bij de vervaardiging van de Bossche Schoolvorderingen Toetsen (BST) . Deze toetsen werden in het onderwijsgebied van Den Bosch gebruikt als selectiemiddel bij de keuze van een school voor voortgezet onderwijs. Ze werden samengesteld door de toetscommissie die bestond uit onderwijsgevenden uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Die toetscommissie was overigens nog opgedeeld in een Vaststellingskommissie en een Productiekommissie. Er kwam heel wat papierwerk aan te pas. De toetsen betroffen enkel de schoolvakken taal en rekenen. Voor taal waren er drie onderdelen – althans in 1977 – namelijk: Gemengde Taal, Stillezen en Ontleden. Voor rekenen werden de leerlingen van klas 5 en 6 getoetst op de onderdelen Hoofdrekenen, Cijferen en Redaktierekenen.
Omdat Aimé vooral betrokken was bij de vervaardiging van de rekentoetsen, zijn er in de twee mappen voornamelijk stukken te vinden die met rekenen te maken hebben.
Later – in de jaren 80 - zijn de toetsen vervangen door de landelijke CITO-toetsen.
De laatste BST zijn in Vught afgenomen in november 1981.
Vindplaats origineel:
Den Bosch
Tabstroken:
BST 1975 toetsboekje taal klas 5 / toetsboekje rekenen klas 5

BST 1975 handleiding diagnostische toetsen taal en rekenen klas 5
BST De Bossche schoolvorderingen toets in het aansluitingsproces Basisonderwijs - Voortgezet Onderwijs
BST Verwerking Bossche Schoolvorderingen toetsen, ovember 1978
BST De Bossche Schoolvorderingen Toets, augustus 1976
BST Handleiding voor de verwerking van het materiaal behorende bij de Diagnostische Toetsen Taal en Rekenen leerjaar 5
De volgende stukken zijn in een snelhechter bijeengebracht. Het betreft met name BST toetsen en toetsaangelegenheden. Voorin een inhoudsopgave. Hieronder per jaar ingedeeld
1973 november: rooster voor hoofden
Leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven- correctiemodel- spelling –
voorleesmodel-correctiemodel-leerlingblad
ontleden-opgaven-correctiemodel
stillezen-opgaven-correctiemodel
1974 maart rooster voor hoofden-
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel--leerlingblad
ontleden--correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-
1974 mei begeleidend schrijven voor klas 5
leerjaar 5
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen--correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel-correctiemodel-leerlingblad
stillezen--correctiemodel-
schrijven bij percentielscores--
voor klas 5 stofomschrijving taal en rekenen-

1974 november
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-
percentielscores-rekenen-onderdelen-
percentielscores-rekenen-totaal-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel-correctiemodel-
ontleden-opgaven-correctiemodel-
begeleidend schrijven transformatietabellen-
percentielscores-taal-onderdelen-
percentielscores-taal-totaal-

1975 maart rooster voor hoofden

leerjaar 6
brief inlichtingen
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel-correctiemodel-leerlingblad
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-
1976 november handleiding;rectificatiebrief bijgevoegd
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling --correctiemodel-leerlingblad
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-
tabel p-waarde---
1977 maart rectificatiebrief bijgevoegd
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling --correctiemodel-leerlingblad
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-
handleiding-los vel p en d - waarde-
brief inlichtingen-aan V.O. m.b.t. stanines-

1978 november handleiding; rectificatiebrief bijgevoegd
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven--
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -opgaven--
ontleden-opgaven--
stillezen-opgaven-correctiemodel-
boekje voor verwerking—

1979 maart handleiding; rectificatiebrief bijgevoegd
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-
taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -opgaven-correctiemodel-
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-

1979 november handleiding; brief over stanines-
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel--leerlingblad
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-

1980 maart handleiding-p en d-waarden-
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel-correctiemodel-leerlingblad
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-
brief inlichtingen-toelatingsprocedure en adviesformulier
1980 november rectificatiebrief bijgevoegd
leerjaar 6
rekenen-cijferen-opgaven-correctiemodel-
hoofdrekenen-opgaven-correctiemodel-
redaktierekenen-opgaven--

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel-correctiemodel-leerlingblad
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-correctiemodel-
handleiding-voor verwerking--

1981 november
rectificatiebrief bijgevoegd
leerjaar 6- met mededeling dat dit de LAATSTE BST-TOETS is.
rekenen-cijferen-opgaven-
hoofdrekenen-ontbreekt geheel-
redaktierekenen-opgaven-correctiemodel-

taal-gemengde taal-opgaven-correctiemodel-
spelling -voorleesmodel-correctiemodel-leerlingblad-
ontleden-opgaven-correctiemodel-
stillezen-opgaven-handleiding-

Verder aanwezig :setjes begeleidingsformulieren en overdrachtformulieren BO-VO
CITO-toets 1972- complete set opgaven mei 73
S.A.D. Evaluatieonderzoek tweede klas met: begrijpend lezen, woordbouw, beluisteringsdiktee, woordopnamediktee, rekenvaardigheid en redaktierekenen.
-N.B. Bijbehorende werkbladen zijn niet aanwezig.--


Kenmerken

Datering:
1954-2001
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch