skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Archieven

Notaris-, schepen- en andere akten

Met "Notaris-, schepen- en andere akten" zoek je in een groeiend aantal samenvattingen van akten van notarissen en schepenbanken in het noordoosten van Brabant. En bovendien in de akten van diverse andere instellingen met betrekking tot Brabant (Raad en Rentmeester Generaal der Domeinen, Leen- en Tolkamer, Raad van State en Staten-Generaal). Alle akten betreffen de periode van de 15e t/m de 19e eeuw.

Van veel akten zijn scans beschikbaar. Als een akte nog niet is gescand, kun je meestal gebruik maken van onze gratis service scannen-op-verzoek. Meer info >

Wil je weten welke bronnen al beschikbaar zijn, nieuw of in bewerking? Bekijk dan het complete overzicht. Wat zit er in? >

Veel samenvattingen zijn gemaakt door onderzoekers en vrijwilligers, die hun bestanden ook aan ons hebben gegeven. Zo zijn deze voor veel mensen makkelijk te vinden. Heb je ook bestanden die je via onze website wilt delen? Leuk! Neem dan contact met ons op: info@bhic.nl

> Meer info over notariële archieven

> Algemene hulp en zoektips

beacon
217  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Schepenakte
121 Rekest van Lambertus Franciscus Prince rooms werelds priester geboortig van ’s-Hertogenbosch en kapelaan te Goirle in kwartier Oisterwijk die zijn missie heeft ontvangen als pastoor te Orthen in kwartier Maasland en aangezien hij voldoet aan alle rekwisieten zoals verwoord in de resolutie van 19 juli 1730 wordt hem de akte van admissie verleend alleen moet hij de verklaring nog ondertekenen die in een speciaal register wordt opgenomen
Persoon in schepenakte:
Lambertus Franciscus Prince  
Datering:
vrijdag 8 mei 1739
Pagina:
308r
Plaats:
Goirle / Orthen
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
331
Bron:
Raad van State
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Schepenakte
116b [VERVOLG AKTE 2] om aan haar committenten te rapporteren, aannemende dat de heren commissarissen kennis te zullen geven van de intentie van hun principalen.
Dat het derde, vierde en vijfde lid van het verzoek der supplianten zij heren commissarissen moeten opmerken dat het een waarheid is, dat de weg gaande naar Orthen , sedert dat die op order van de Ed: Mo: bij het aanleggen van de nieuwe werken buiten de Orthenpoort is verlaagd en versmald, veeltijds niet practicabel is geweest, dat de intentie van haar Ed: Mo: is geweest in zulk geval een andere weg of passage over de nieuwe Bosdijk aan de supplianten te vergunnen als blijkt uit haar Ed: Mo: resolutie van 24 januari 1737, dan dat de voorschreven nieuwe dijk niet de volkomen breedte heeft en hoogte, om te kunnen worden gebruikt; dat vervolgens zij heren commissarissen van gedachten zijn, dat aan de supplianten zou kunnen worden vergund om de bagger die zij krijgen door het verdiepen van de Dieze kunnen gebruikken tot verhoging en verbreding van de Bosdijk tot op een zekere bepaalde hoogte en breedte, waardoor aan de drie laatste verzoeken der supplianten enigermate zal worden voldaan.
Waarop gedelibereerd zijnde is goedgevonden en verstaan dat in het 1e lid der supplianten verzoek om stenen bogen te maken in de openingen van de steenwegen mits daarvoor een geschikte som wordt toegelegd zowel voor het maken als het onderhouden van die bogen niet kan worden getreden; dat de deliberatie over het 2e lid om een 2e sluis te leggen in de gracht van de Papenbril, zal worden uitgesteld totdat de heren commissarissen het antwoord hebben ontvangen van de magistraat van de stad en daarna zal een nader rapport worden opgesteld; ten slotte te permitteren aan de supplianten om de bagger die ze uit de stadsdieze halen te brengen naar de nieuwe Bosdijk en die te mogen gebruiken ter verhoging van de dijk, te weten om daar een egale doorgaande hoogte te hebben,
Vervolg:
in proportie van de hoogte als die dan heeft aan de sluis daarin liggende ter lengte van omtrent 60 voeten, alsmede tot verbreding van de dijk met omtrent 2 voeten, wanneer die, nadat die zal zijn gezakt, de breedte van 24 voeten Bossche maat zal hebben; dan geconsidereerd zijnde dat de voornoemde dijk uitkomt aan de polder van het Eertvelt dat dezelfde weg daarover en door zal moeten lopen en het derhalve redelijk is dat de particulieren, wiens grond zal worden geoccupeerd [= ingenomen] klachteloos worden gesteld alsmede daarop zijnde nagezien het bericht door directeur Draak gegeven zoals vermeld onder de notulen van 24 januari 1737, is goedgevonden en verstaan directeur Draak te autoriseren , om de voornoemde Bosdijk te laten hebben een behoorlijke uitweg en daarover met de geïnteresseerden in de polder van het Eertveld op approbatie van de Ed: Mo: te accorderen alsmede haar Ed: Mo: te berichten of enige en welke voorzorgsmaatregelen [precautien] zouden kunnen worden gebruikt om de schade te voorkomen die aan de bedekte weg in de nieuwe werken voor de Papenbril door het gebruik ervan met wagens en paarden in tijd en wijlen zou kunnen worden veroorzaakt.
Datering:
maandag 4 mei 1739
Pagina:
288v
Plaats:
's-Hertogenbosch / Orthen
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
331
Bron:
Raad van State
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Schepenakte
116a [VERVOLG AKTE] te permitteren in de genoemde Bosdijk een zodanige sluis te mogen leggen, mits door de Ed: Mo: aan hen daarvoor en voor het onderhoud ervan, een convenabel [= overeengekomen, passend] equivalent in geld wordt toegelegd.
Dat in de derde plaats haar Ed: Mo: gelieven ervoor te zorgen dat de nieuwe Bosdijk tot zijn behoorlijke hoogte mag worden gebracht en hetgeen aan het eind van dien mankeert opgemaakt en aan het vaste land tot Orthen gesloten.
Ten vierde wanneer voorschreven dijk op de wijze als voor aangegeven in staat zal zijn gebracht, haar Ed: Mo: aan hen supplianten gelieven te permitteren om over de tegenwoordige en de te leggen nieuwe sluis bruggen te mogen maken.
Ten vijfde en als laatste daat haar Ed: Mo: aan hen mogen verstaan, om bij het verdiepen der Dieze de genoemde dijk 4 à 5 voeten met de bagger uit de Dieze komende mogen verbreden en de verdere bagger aan of omtrent de Grote Hekel te mogen plaatsen of bergen in enige diepten en kuilen liggende 100 roeden of een weinig verder in het Bossevelt buiten de Grote Hekel, mits blijvende onder het maaiveld [er staat: meijvelt] van het land waarin de kuilen liggen.
En hebbende daarop ingenomen de consideraties zowel de schriftelijke als monderlinge van de brigadier en directeur generaal Hertell als ook van directeur Draak, die door de heren commissarissen waren ontboden, hebben gerapporteerd, dat zij in overleg hebben meegenomen het voorstel van de magistraat om in plaats van houten bruggen stenen bogen te maken over de openingen die tegenwoordig in de steenwegen liggen, mits de Ed: Mo: een sortable [= uitzonderlijke] som ineens, zowel voor het maken als voor het onderhoud ervan aan hen gelieven toe te leggen; dat de voornoemde directeur generaal en directeur tegen het maken der stenen bruggen twee argumenten hebben gebruikt nl. dat de voorschreven openingen op een zekere hoogte gevuld voor de vijand zouden kunnen strekken tot een logement en ten andere dat wanneer in de steenwegen
Vervolg:
openingen zouden blijven, dat een noodzakelijkheid zou uitleveren om de cingelkaden te houden, dat die aan de vijand gelegenheid zouden verschaffen om daarover zijn approches [= naderingen] te formeren en dat in geval men in tijd van belegering die cingelkade zou willen weggraven, men zou vervallen in een ander inconvenient [= ongeluk, ongeval] nl. dat het water staande tussen de twee steenwegen door de openingen in de steenwegen zou aflopen en dus de stad aan die kant accessibel [= wat toegang biedt] en attacquabel [= mogelijkheid biedt tot aanvallen] zou worden, zeker op die plekken waar die op z’n zwakst is; dat in de congferent wel is aangedragen of de openingen onder de bogen zouden kunnen verstrekken tot een geschikt logement voor de vijand, ten andere is wel zo zeer te duchten, dat een vijand over die cingelkaden zal kunnen approcheren [= naderen] omdat ze nog smaller zijn dan de steenwegen en egalijk geënfileert [= in de lengte van het geschut bestrijken] van het canon van de wallen van de stad en laatstelijk of niet, zelfs verondersteld werdende een doorgaande steenweg, de inundatie, buiten de steenwegen en zelfs door het maken van openingen in de steenwegen , door een vijand zou kunnen worden afgetapt, maar dat genoemde directeur generaal en directeur Draak, aan wiens kundigheid zij heren commissarissen wel willen bekennen, dat zij in deze veel hebben gedefereert [= aangebracht, overgegeven], geoordeeld hebben, dat het maken van stenen bogen om het vervolg van de cingelkaden nadelig voor de defensie van de stad zou zijn, dat daarbij genoemde directeur generaal en in het bijzonder directeur Draak de heren commissarissen bij herhaling hebben verzekerd, dat niettegenstaande de openingen in de steenwegen werden dichtgemaakt, het bovenwater uit de rivier de Dommel en de Aa afkomende, en zich verspreidt over het land tussen de steenwegen, ontlasting genoeg zal vinden door de stad van ’s-Hertogenbosch, als anderszins, zoals vermeld in de resolutie van de Ed: Mo:
Vervolg 2:
van 10 april; dat insgelijks directeur Draak hen heeft verzekerd dat door het dichtmaken der openingen in de steenwegen de bovendorpen als Vught, gestel, Den Dungen, Berlicum en andere niet meer overlast van het water zullen hebben als nu de openingen daar zijn en dat van gelijke de zanddijken of zandwegen aan het einde van beide steenwegen niet meer zullen te lijden hebben van het water als tegenwoordig, dat de directeur in vorige conferenties heeft geoffereert [= aangeboden] iemand aan te wijzen die voor 100 gl. in het jaar de schade aan genoemde zandwegen zou aannemen door het water zullende vallen te herstellen en nu onlangs heeft verklaard, dat het voor vrij minder, ja zelfs voor weinige guldens in het jaar zou kunnen geschieden, om alle welke redenen de heren commissarissen haar Ed: Mo: niet kunnen aanraden af te gaan van de resolutie van 10 april waarbij vastgesteld is het dichtmaken van enige openingen in beide steenwegen.
Dat op het tweede lid van het verzoek der supplianten ten eide haar Ed: MO: gelieven te laten leggen een tweede sluis in de nieuwe Bosdijk zij heren commissarissen in het zekere haar Ed: Mo: kunnen informeren dat de sluis, liggende in d’n beer van de Papenbril dicht aan de Boom van de stad, aan de navigatie veel belemmering geeft , dat derhalve het verzoek van de magistraat om een tweede sluis te hebben niet onredelijk voorkomt en dat die heel goed zou kunnen worden geplaatst in de Bosdijk onder het vuur van de halve maan liggende vor de Papenbril, maar dat zij heren commissarissen geoordeeld hebben, dat de stad tot het maken van die sluis, waarvan de onkosten zijn begroot op 2400 gl. mede iets zou moeten contribueren en dat vervolgens de heren commissarissen een onvervangbaar voorstel hadden gedaan om de sluis tot gemene kosten te laten maken, hetgeen de gedeputeerden van de stad als onlast zijnde, hebben overgenomen,
Datering:
maandag 4 mei 1739
Pagina:
288v
Plaats:
's-Hertogenbosch / Orthen
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
331
Bron:
Raad van State
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Schepenakte
86 Een ingediend voorstel dat het zeer nuttig en nodig zou zijn dat de Ed: Mo: een kaart figuratief laten samenstellen van de environs [omliggende dorpen] van de stad ’s-Hertogenbosch welke kaart zou moeten gaan over de dorpen Orthen, Rosmalen, Nuland, Geffen, Oss en van daar naar Teeffelen tot aan de Maas en voorts tot Lithoijen, Lith, Kessel, Maren, Alem, Rode en Blauwe Sluis, Empel, Crevecoeur, Bokhoven, tot aan het Verger Eijnd tegen den Hardensen Dijk, van daar op Hekise [Hedikhuizen bedoeld ?], Vlijmen, Cromvoirt, Helvoirt, Vught, Halder, Den Dungen, Middelrode, op Hintham tot aan Orthen makende een circuit van ca. 25 uren waarop op een exacte manier zouden moeten worden aangetekend alle voorname sloten, waterlopen, dijken en dammen, hoge en lage landen die hard en moerassig zijn, alsmede de rivieren Maas, Dommel en Aa; voorts daar bij gevoegd enige plaatsen over de Maas zoals Well, Hedel, Driel, en Rossum in de Bommelerwaard, het fort St.Andries met de communicatie die Maas en Waal daar samen hebben, welke van die gestopt of open zijn, alsmede de oevers van het land van Maas en Waal; dat deze kaart zou dienen om een te geven over welke landen de grote inundatie van de stad ’s-Hertogenbosch gaat en tegen welke dijken doe werd gehouden en op welke manier die kan worden afgetapt en welke voorzieningen daar tegen werden getroffen, alsmede wanneer de grote inundatie is afgelaten, in hoe verre dan de kleine gaat en hoe die kan worden afgetapt en op welke manier zulks ‘difficiel’ kan worden gemaakt.
Ten tweede, door welke rivieren en sluizen de genoemde inundaties kunnen worden geformeerd, hoe hoog het water op het land staat en wat voor soort gronden men daar vindt; vervolgens kan de kaart voor de gouverneur van de stad dienen om daaruit te zien welke middelen in het werk moeten worden gesteld om de grote en kleine inundatie te formeren en zoveel mogelijk te bewaren en hoe hij door het investeren van de stad ’s-Hertogenbosch en het fort Crevecoeur
Vervolg:
difficiel kan maken en een vijand daarmee lange tijd ophouden, hoe de troepen, die men dan binnen ’s lands zouden hebben, daar omtrent zouden kunnen ageren en welke voordelige posten men in tijd van nood spoedig zou kunnen retrancheren om alles wat dat oogmerk dient ten nutte te kunnen brengen.
Dat zij, heren gecommitteerden daar over gehoord hebbende de directeur Draak hebben begrepen dat de onkosten zijn gecalculeerd op niet meer dan 500 of 600 gl. , omdat hij nog voorzien was van een ‘brouillon’ [= ontwerp] van een kaart van Maasland die van te voren door hem was samengesteld en nu van pas zou komen; Draak wordt geautoriseerd deze kaart figuratief te gaan samenstellen
Datering:
vrijdag 10 april 1739
Pagina:
223v
Plaats:
's-Hertogenbosch / Orthen / Rosmalen / Nuland / Geffen / Oss / Teeffelen / Lithoijen / Lith / Kessel / Maren / Alem / Den Dungen / Middelrode / Hintham / Orthen / Well / Hedel / Driel / Rossum / Crevecoeur
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
331
Bron:
Raad van State