skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

Archieven

1519 Gemeentebestuur Zeeland, 1971-1993

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de gemeente Zeeland
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
1519 Gemeentebestuur Zeeland, 1971-1993
Inleiding
Verantwoording van de inventarisatie
Herindeling van gemeenten in Noord-Brabant heeft ingrijpende gevolgen voor het archiefbeheer van betrokken gemeenten. Archieven van opgeheven gemeenten moeten worden afgesloten, toegankelijk gemaakt en bewaard. Als de 'kruitdampen' rond de samenvoeging van Schaijk en Zeeland enigszins zijn opgetrokken krijgt ook het archief zijn aandacht welke hij verdient. Opschoning en inventarisatie van de semi-statische archieven van Zeeland dringen, te meer omdat in de nieuwe Archiefwet, waarvan verwacht wordt op 1 januari 1995 in werking zal treden, wordt bepaald dat stukken als openbaar zijn na 20 jaar in plaats van de 50 jaar welke staat in de Archiefwet 1962. Dit betekent dat alle stukken van 20 jaar en ouder moeten worden overgebracht onder beheer van de archivaris. Zij zullen dan wel middels inventarisatie toegankelijk moeten zijn gemaakt. De cesuur wordt gelegd in 1970. Dit jaar voldoet aan de openbaarheidtermijn van 20 jaar en is een logische start van de komende tienjarenblokken.
Echter, voorafgaand aan de eigenlijke inventarisatie diende eerst het nodige voorwerk te worden verricht. Het archief van de gemeente Zeeland over het tijdvak 1929-1993 vormt één geheel en heeft een omvang van 200 ml. Alleen al het financiële gedeelte omvat zo'n 90 ml. Daarenboven zitten de vierladekasten boordevol.
Achtereenvolgens zullen worden bewerkt:
- de bestanden in het semi-statisch archief:
- de bijlagen van de rekening
- de dossiers in het semi-statisch archief splitsen op periode 1929-1970 en na 1970, alsmede op te bewaren en (op termijn) te vernietigen
- beschrijvingen dossiers opnemen in dossierinventarissen of lijsten VVV-stukken de bestanden uit het dynamisch archief (systematische screening):
- op stukniveau bepalen bewaren of (op termijn) vernietigen
- periode bepalen
-af te voeren stukken opnemen in reeds bestaande dossiers in dossierinventaris of VVV-lijsten of als nieuwe omschrijving hierin opnemen.
Uitvoering van de in een gezamenlijk opgesteld 'Plan van Aanpak' vastgesteld werkzaamheden kende een moeizame start. Nadat de ruimtescheppende werkzaamheden waren uitgevoerd kwam er, door personeelsgebrek bij het Streekarchief de klad in. Na aantrekken van tijdelijk personeel kon het één en ander weer worden opgestart. In 1998 werden de beschrijvende werkzaamheden aan de Zeelandse archieven afgerond en werd het onderhavig bestanddeel overgebracht naar het depot van het Streekarchief te Veghel. Nu volgde de periode van definitief beschrijven en ordenen van de dossiers.
Het archief over de periode 1929-1970 heeft een omvang van 17 ml. Bij de selectie van de archiefbescheiden is de "Lijst van 1 december 1983, houdende opgaaf van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden uit de archieven van gemeentelijke en intergemeentelijke organen, dagtekenende van ná 1850" gehanteerd, mede getoetst aan de "Leidraad voor de selektie op vernietiging van archiefbescheiden van gemeentelijke organen" van de B.A.S.C.
De indeling van de inventaris is gebaseerd op de Basisarchiefcode van de VNG, uitgave 1971, die ook ten grondslag ligt aan de oorspronkelijke ordening van de administratie Voor zover mogelijk is het inventarisschema gevolgd dat vermeld staat in de bijlage van de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken van 28 december 1949 no. 31327: "Algemene regels voor de verzorging van de gemeentearchieven van na 1813".
Slotwoord
Nu de inventarisatie haar beslag heeft gekregen, willen wij vooreerst dank zeggen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Landerd, dat hiertoe de mogelijkheden schiep. Veel dank is ook verschuldigd aan:
-  de medewerkers van de sectie Interne Zaken van de gemeente Landerd, voor hun stimulerende en opbeurende woorden als wij het niet meer zagen zitten;
-  de heer M. Jacobs, die steeds als vraagbaak fungeerde bij historische of archivistische problemen;
-  de heer T. Daverveld, voor zijn nazorgwerk.
Hieruit blijkt dat het maken van deze onderhavige inventaris niet het werk van eenlingen was, maar van een heel team.

M.A. van Peer, M. Scriwanek, K.C. Laurijssen, Zeeland/Veghel juli 2003.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Bijlage: samenstelling gemeentebestuur

Kenmerken

Datering:
1971-1993
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Openbaarheid:
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2104 niet zonder meer openbaar zijn.
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.

Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.