skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Archieven

1148 Provinciaal Bestuur Noord-Brabant, 1920 - 1949

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht
Aanwijzingen voor de gebruiker
Registratuur
1148 Provinciaal Bestuur Noord-Brabant, 1920 - 1949
Inleiding
Aanwijzingen voor de gebruiker
Registratuur
Tot 1949 werden de stukken chronologisch geordend volgens het agendastelsel. De stukken werden ingeschreven in een van de drie hoofdagenda's: de agenda van de Commissaris van de Koningin, die van Gedeputeerde Staten of die van de griffier. De indeling van de agenda van Gedeputeerde Staten was gebaseerd op de vergaderdata van het college. Ingekomen stukken plaatste men op de agenda voor de eerstvolgende vergadering. De stukken kregen een stempel waarin werd vermeld: de datum van binnenkomst, de vergaderdatum en het agendanr. In de agenda werd een korte omschrijving van het stuk opgenomen en de beslissing van Gedeputeerde Staten genoteerd. Als nadere ingang op de agenda fungeerde een index.
In 1949 werd het systeem van chronologische ordening verlaten en werden de bescheiden voortaan zaaksgewijs geordend. Voor de systematische indeling van de onderwerpen heeft de Code Archiefordening en Documentatie voor de Overheidsadministratie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten 1952 (Code VNG) tot leidraad gediend. De chronologische rangschikking van de ingekomen en van de minuten van uitgaande stukken was weliswaar voortgezet tot het tijdstip van invoering van de Code VNG, maar het provinciaal bestuur verklaarde de code met terugwerkende kracht ook voor de jaren 1921-1949 van toepassing. Dit betekent dat er geen serie correspondentie meer bestaat en ter zake dienende brieven zijn opgenomen in dossiers.
Vernietiging
Waterschappen
Wegvakken
Citeren
Bijlagen

Kenmerken

Datering:
1920-1949
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch