skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

Archieven

1552 Gewestelijke Gezondheidsdienst Brabant-Noordoost, 1987-1992

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van het archiefvormend orgaan
Organisatiestructuur
1552 Gewestelijke Gezondheidsdienst Brabant-Noordoost, 1987-1992
Inleiding
Organisatiestructuur
Om aan de taken van de diverse diensten goed vorm te kunnen geven, richtten de gemeenten de Streekraad (het algemeen bestuur) en het Dagelijks bestuur op en werd er een voorzitter gekozen voor beide besturen. Voor de sector gezondheidszorg werden in 1987 twee overlegorganen ingesteld, de Adviescommissie voor gezondheidszorg en het Portefeuillehouders-overleg voor gezondheidszorg (zie ook bijlage 2a).
De Adviescommissie had als belangrijkste taak het Dagelijks Bestuur te adviseren over aspecten van de gezondheidszorg/de gezondheidsdienst.
In het Portefeuillehoudersoverleg bespraken de gemeenten elkaars visies en ideeën en het Dagelijks bestuur werd op hoofdlijnen geadviseerd over gezondheidszaken. Dit overleg had een afstemmings- en overlegfunctie, geen formele status.
In 1988 ging ook nog het Ambtelijk overleg volksgezondheid van start. Dat betrof een overleg tussen de dienst en in principe alle ambtenaren van de aangesloten gemeenten die zich bezighielden met welzijn en volksgezondheid. Ook dit overleg had geen formele status (6).
In dat jaar werd het takenpakket van de dienst nog verder uitgebreid (zie bijlage 2b).


In het kort volgt hieronder een uitleg over het takenpakket van de diverse afdelingen. De afdeling Algemene gezondheidszorg heeft als functie het bewaken en bevorderen van de gezondheid van de bevolking. De afdeling adviseert de gemeentebesturen over de gezondheidstoestand van de bevolking, over de spreiding, de bereikbaarheid en het functioneren van gezondheidszorgvoorzieningen en over het te voeren gezondheidszorgbeleid. Bij deze advisering wordt gebruik gemaakt van de kennis van onderzoeksresultaten (epidemiologie) en van de deskundigheid bij de dienst.
De afdeling Jeugdgezondheidszorg is belast met de preventieve gezondheidszorg voor jeugdigen van 4 tot 19 jaar. Deze zorg heeft als doel het behouden en bevorderen van het lichamelijk, psychisch en sociaal welbevinden van het kind in relatie tot drie milieus, te weten de thuissituatie, de school en de omgeving waarin het kind de vrije tijd doorbrengt.
De afdeling Bedrijfsgezondheidszorg heeft tot taak de gezondheid van de werknemers in het dagelijks werk te beschermen en te bevorderen, alsmede te voorkomen dat door het werk ziekte ontstaat. De relatie tussen werknemers, arbeid en arbeidsmilieu staat hierbij centraal.
De afdeling Geestelijke gezondheidszorg richt zich op het bevorderen en beschermen van de geestelijke gezondheid van de gehele bevolking in de regio en op het bewaken en bevorderen van goede en afgestemde zorg op het terrein van de geestelijke gezondheid.
De activiteiten van de ambulancedienst bestaan uit het op verantwoorde wijze vervoeren van patiënten van en naar ziekenhuizen. Bij de Centrale post ambulancevervoer komen alle telefonische aanvragen binnen voor ambulancevervoer. Daar wordt de aard van het benodigde vervoer vastgesteld (spoed- of normaal vervoer) en welke ambulancedienst het best ingezet kan worden voor de betreffende rit.
De deelregionale Indicatiecommissie voor bejaardenoorden heeft tot taak volgens bepaalde criteria medisch advies uit te brengen aan de ingezetenen over verzoeken om opname in een bejaardenoord.
Naast de vijf uitvoerende afdelingen zijn er twee stafbureau's werkzaam geweest voor de hele dienst. In het Stafbureau beheer waren de ondersteunende werkzaamheden ondergebracht (waaronder post- en archiefzaken).
Het Stafbureau beleid hield zich bezig met beleidsontwikkeling en -advisering,
gezondheids-voorlichting en -opvoeding en epidemiologie (7).

Ontwikkelingen in de periode 1987-1992 i
Lotgevallen van het archief
Verantwoording van de inventarisatie i
Aanwijzingen voor de gebruiker

Kenmerken

Datering:
1987-1992
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Openbaarheid:
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2068 niet zonder meer openbaar zijn.
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.

Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.
Categorie: