skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Archieven

160 Raad van Arbeid Eindhoven, 1919 - 1989

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht
160 Raad van Arbeid Eindhoven, 1919 - 1989
Inleiding
Historisch overzicht
De Raden van Arbeid zijn in 1919 ingesteld op grond van de Radenwet (1) als regionale uitvoeringsorganen voor de Ouderdomswet 1919 (VOV) en de Invaliditeitswet, die tegelijkertijd van kracht werden. Ook voerden de Raden een aantal uitvoerende taken uit van de Ongevallenwet 1921.

De RvA namen vanaf 1930 ook de Ziektewet gedeeltelijk voor hun rekening.
In 1933 werden de Wet op de Rijksverzekeringsbank en de Radenwet vervangen door de Wet op de Rijksverzekeringsbank en de Raden van Arbeid (2), waarbij het toezicht op de Raden aan de Rijksverzekeringsbank werd opgedragen.

Ingevolge de werknemersverzekeringen die voornamelijk door bedrijfsverenigingen werden uitgevoerd, kregen de Raden een kleine uitvoerende taak ten aanzien van de werknemers, waarvan de werkgever niet bij een bedrijfsvereniging was aangesloten.
Voor de uitvoering van de Kinderbijslagwet 1939 kon de werkgever destijds kiezen: aansluiting bij een bedrijfsvereniging (ook uitvoering Ziektewet) of bij het Rijkskinderbijslagfonds (Rijksverzekeringsbank en Raden van Arbeid).
Na de invoering van de Organisatiewet Sociale verzekeringen (OSV) in 1952 bleven de Ongevallen- en Invaliditeitswetten in uitvoering bij de Raden en de Rijksverzekeringsbank.
In 1956 onderging de Rijksverzekeringsbank een grote verandering op bestuurlijk niveau, tevens werd de naam gewijzigd in Sociale Verzekeringsbank (3).
In de daaropvolgende jaren werden de uitvoering van de AOW, de AWW en de kinderbijslagwetten toegevoegd aan de taken van de Raden. Ook werd de toekenning, intrekking en herziening van de uitkeringen door de Raden uitgevoerd, behalve de AOW- en AWW-uitkeringen van in het buitenland wonende uitkeringsgerechtigden. Door de Sociale Verzekeringsbank werd toezicht op de Raden uitgeoefend.
Per 1 april 1988 werden de Bank en de Raden van Arbeid samengevoegd tot één organisatie, de Sociale Verzekeringsbank. De kantoren van de Raden van Arbeid, waaronder Raad van Arbeid Eindhoven, werden omgevormd tot districtskantoren van de Sociale Verzekeringsbank.
Een Raad van Arbeid werd geleid door een bestuur dat bestond uit een door de Kroon benoemde voorzitter, drie werkgeversvertegenwoordigers en drie werknemersvertegenwoordigers. Deze werden voorgedragen door de centrale organisaties van werkgevers en werknemers en benoemd door de minister van Sociale Zaken.
Publicaties

Literatuur:
-Verleden, heden, toekomst : uitgegeven ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Vereniging alsmede het afscheid van voorzitter dhr. Mr. G. Boot. – Amsterdam : Vereniging van Raden van Arbeid, 1979
-De groei van de sociale verzekering in Nederland : gedenkboek uitgegeven ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Vereeniging van Raden van Arbeid in 1970. – Amsterdam : Vereeniging van Raden van Arbeid, 1969
-Onderzoeksgids Sociale zekerheid 1890 - 1967. – Den Haag : Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, Ton Kappelhof en Vibeke Kingma, 2004 (digitale publicatie beschikbaar op www.historici.nl)
-Verstrekkende Zekerheid. Een institutioneel onderzoek op het beleidsterrein sociale zekerheid ten aanzien van de sociale voorzieningen, 1940-1997; december 1999 (PIVOT-rapport nummer 66).

Overige documenten:
-Inventaris van het archief van de Vereniging van Raden van Arbeid
1919-1988. – Amstelveen : Sociale Verzekeringsbank, 2008.
Het archief
Aanwijzingen voor de gebruiker

Kenmerken

Datering:
1919-1989
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Openbaarheid:
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2064 niet zonder meer openbaar zijn.
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.

Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.
Categorie: