skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Archieven

585 Dienst der Domeinen, inspectie 's-Hertogenbosch en opvolgers, (1863) 1942 - 1994

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht
Het archief
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de bewerking
585 Dienst der Domeinen, inspectie 's-Hertogenbosch en opvolgers, (1863) 1942 - 1994
Inleiding
Het archief
Verantwoording van de bewerking
Het bewerkte archief beslaat de periode 1942-1969. Het archief werd gevormd onder verantwoordelijkheid van de Inspecteurs der Domeinen en door haar registratuur verzorgd. De begindatum is gebaseerd op een verandering van de organisatie, het jaar waarin de inspectie gevormd werd uit kantoren van de Directies der Registratie en Domeinen. Dit vond plaats in de periode 1930-1946. Als einddatum is het jaar genomen waarin de 17 inspecties door reorganisatie tot 6 inspecties werden gereduceerd. Bij de bewerking van de archieven is voor alle 17 inspecties hetzelfde archief schema aangehouden. Dit schema is terug te vinden in de inhoudsopgave. De leggers zijn als volgt gerangschikt: leggers van het domein van Defensie; leggers der wegen; leggers der vaarten, veren en havens; leggers der corporele goederen; leggers der incorporele goederen; leggers der vicariën, beneficiën en praebenden; leggers der onbeheerde nalatenschappen; leggers der lasten. Er kunnen drie 'generaties' leggers aangetroffen worden. Leggers die in 1863 werden aangelegd, leggers uit de periode 1864-1935 en leggers uit de periode na 1935. In 1935 werd opdracht gegeven tot het aanleggen van geheel nieuwe leggers en de overboeking van de legger artikelen uit de oude leggers. De Inspecties der Domeinen deelden hun correspondentie betreffende de taakuitvoering en de bijbehorende akten in acht afdelingen in. Niet bij alle inspecties zijn tekeningen aangetroffen. De achtste afdeling genaamd 'Alle andere akten en bescheiden' werd weer onderverdeeld in onderwerpen. Zie ' aanwijzingen voor de gebruiker ' .
De serie correspondentie en akten werd opgeborgen in een aantal categorieën, die overeenkwamen met de voorgeschreven indeling van de achtste afdeling. Binnen deze serie kregen correspondentie en akten een letter voor het onderwerp en een nummer, bepaald door de datum van binnenkomst. In de inventaris is bij de rangschikking van de beschrijvingen de alfabetische volgorde van de onderwerpsletters aangehouden, conform de oude ordening. De toegangen, zoals domeininventarissen, agenda's, indices en leggers zijn als toegang op de stukken te gebruiken. Leggers van de voormalige ontvangstkantoren zijn alleen dan in de inventaris opgenomen, indien de registratie van objecten werd voortgezet in de legger van het opgeheven ontvangstkantoor. De stukken voor de cesuur werden teruggestuurd naar het Rijksarchief in de provincie. De stukken na de cesuur werden gestuurd naar het Ministerie van Financiën. Het archief van de Inspectie 's-Hertogenbosch is overgedragen aan het Rijksarchief te 's-Hertogenbosch.

Centrale Archief Selectiedienst, 1989
Aanwijzingen voor de gebruiker
Bijlagen

Kenmerken

Datering:
1863-1994
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Categorie: