skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Archieven

7301 Gemeentebestuur Heesch, 1811 - 1932

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht
Bewaring en ordening van het archief
7301 Gemeentebestuur Heesch, 1811 - 1932
Inleiding
Bewaring en ordening van het archief
Het tegenwoordige raadhuis te Heesch, tot stand gekomen in 1338, is het eerste raadhuis van de gemeente. In vroeger eeuwen werden de raadszittingen gehouden in herbergen. Uit de raadsvergadering van 24 Juni 1823 weten wij, dat de raadskamer toen was ten huize van Maria Lucia van Erp, logementhoudster. Op die datum werd besloten als raadkamer in te richten een kamer van het huis van de secretaris en ook de bescheiden en registers van het huis van M.L. van Erp naar de nieuwe raadskamer over te brengen. Er wordt ook gesproken van een "kist of kom".
In 1826 moest de woning van de secretaris worden afgebroken voor de aanleg van de rijksweg 's-Hertogenbosch-Grave.

Deze raad in in zoverre opgevolgd, dat de burgemeester-secretaris, op de zolder twee kasten heeft doen plaatsen, waarin alles, wat eerst over de zolder verspreid lag, werd opgeborgen.
Toen einde 1930 na het overlijden van de burgemeester-secretaris, de heer P. Gerrits, als secretaris in functie kwam, zag hij al heel spoedig, dat het voor hem ondoenlijk zou zijn een stuk te vinden, daar alle kasten en laden vol zaten en de opberging zonder systeem geschied was.
Bij zijn eerste klacht hierover in de vergadering van Burgemeester en Wethouders verklaarden zij zich voor ordening van het archief. Het desbetreffende voorstel in de raad werd met algemene stemmen aangenomen en de daarvoor benodigde gesteld. Er werd overleg gepleegd met de rijks-en provincialen archiefdienst in de provincie Noord-Brabant.
Onder leiding van de Weled. gestr. heren. Mr. J. Smit, rijksarchivaris en Mr. A. Mommers, commies op 't rijksarchieve ben ik, 1 september 1931, met de ordening begonnen.
Het nieuw archief ordende ik in Heesch, waarbij ik van de heer rijksarchivaris en mr. Mommers gelijk te Oss, de meest mogelijke hulp en voorlichting mocht ontvangen, waarvoor ik hier mijn hartelijke dank zeg.
[bron: Inleiding inventaris door J. Cunen, 1932]
Tevens betuig ik hierbij mijn dank aan het College van Burgemeester en Wethouder en de heer Burgemeester van de gemeente Heesch voor het in mij gestelde vertrouwen en aan de Raad van de gemeente voor het toestaan van het benodigde bedrag voor de ordening en aan de heer Secretaris van de gemeente voor de prettige samenwerking en inschikkelijkheid op het niet te grote raadhuis, in het volle jaar, dat ik daar aan de ordening moest werken. 't Is te hopen, dat het plan, bij het begin van de ordening voorgesteld en door aanbouw van 2 Meter aan de achterzijde van het raadhuis én de raadzaal te vergroten, die door vermeerdering van 7 tot 11 raadsleden, sinds de laatste, verkiezingen, te klein is én achter de secretaris een brandvrije archiefruimte te verkrijgen met stalen archiefrekken, welke plan door omstandigheden niet kon doorgaan, spoedig kan worden uitgevoerd, zodat de gemeente een ideaal archief zal bezitten. Daar de tegenwoordige secretaris bij het aanvaarden van zijn ambt het registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft ingevoerd kan het nu geordend archief als een geheel beschouwd worden.
[bron: Inleiding inventaris J. Cunen 1932]
De chronologisch gevormde serie ingekomen stukken van 1814-1897 (vervallen inv.nrs. 316-456 en 462-468) is in het verleden grotendeels op onderwerp geordend. Daarbij is helaas de oude orde onherstelbaar verbroken en is deze oorspronkelijk op jaar gevormde serie opgegaan in de nieuwe inv.nrs. 1754-1855. Deze inv.nrs. zijn op onderwerp geplaatst in de betreffende rubrieken.

Brabants Historisch Informatie Centrum
Aanwijzingen voor de gebruiker
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1811-1932
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch