i

Neergestorte vliegtuigen in Hoge en Lage Mierden 1940-1945

vertelde op 24 april 2012 om 14:38 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 25 maart 1944 stortte bij het ven De Flaes in Lage Mierde een Avro Lancaster I van het 44 Squadron neer. Het toestel, gevlogen door P/O B.M. Hayes, werd neergeschoten door Olt J. Nabrich van het I/NJG 1. De Lancaster had Berlijn gebombardeerd, maar nam de verkeerde terugweg over het zwaarbeschermde Ruhrgebied. Bij de aanval door de Duitse nachtjager vielen twee motoren uit en gaf de piloot het bevel het toestel te verlaten. Alleen de Canadees Mike Fedoruk overleefde de crash. De andere bemanningsleden, Sgt. Kenneth Radcliffe (ook een Canadees); Sgt. James Ella; P/O Bernard Hayes; Sgt. Richard Wellfare; Sgt. Wilfred Walker en Sgt. William Perrie, kwamen om. Zij liggen begraven in Woensel, met uitzondering van Radcliffe die later naar de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek is overgebracht.

Op 17 september 1944, tijdens de Operatie Market Garden, stortte bij Wellenseind in Lage Mierde een C47-A Skytrain neer van het 434TCG/72Sq. De piloten, 1st Lt K. Bertken en 2nd Lt J.R. Bader, kwamen hierbij om het leven.

 Op 21 september 1944 stortte om 17.40 een Dakota III (=C47-A) van het 233 Squadron neer, waarschijnlijk net over de grens bij Hooge Mierde, in de richting van Arendonk (B). Het vliegtuig was op de terugweg van het droppen van hulpgoederen voor de geallieerde troepen bij Someren, nog steeds in het kader van Market Garden. In totaal deden hier 117 vliegtuigen aan mee: Dakota’s, Stirlings en Halifaxes; 23 daarvan gingen er boven Nederland verloren.

De piloot F/O M.T. Ades en zijn co-piloot F/S G.K. Dorville kwamen daarbij om. De navigator F/O F.S.W. Dyer, de radiotelegrafist F/Sgt. J. Hickey en de vier dispatchers (de mannen die de lading op het goede moment uit het vliegtuig moesten schuiven) brachten het er levend van af. Dyer en Hickey vonden twee weken lang onderdak bij de familie Valks tot ze bevrijd werden door Britse grondtroepen.

Terwijl Piet van de Ven met zijn vrienden Oudejaarsavond 1944 viert in café De Schipper, horen ze buiten de geluiden van een luchtgevecht. Een Duitse Junkers Ju 88 komt brandend naar beneden. Uiteindelijk stort het neer in de staatsbossen richting Hulsel. Het vliegtuig was ontploft en de bemanning omgekomen.

De lotgevallen van Fedoruk staan uitgebreid beschreven in het boek van H.W. Poorterman, Stampende laarzen op de grens van Twente en Salland (Enschede, 1981). En de herinneringen aan de neergestorte Junkers staan in een uitgave van de Heemkundegroep Hooge Mierde: S. Dickens, M. van Gisbergen en J. Meulenbroeks, Hooge Mierde tussen oorlog en vrede (Hooge Mierde, 1994).

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account