skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Nuenen, Gerwen en Nederwetten 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 23 maart 2012
bijgewerkt op 3 juni 2020
Over de luchtoorlog boven Nuenen heeft Foppe de Lang een uitgebreid artikel geschreven in 'De Drijehornickels' 18 (2009), p. 40-49, waaraan hier veel is ontleend.

Op 29 juni 1943 kwam om 02.54 een Lancaster I bommenwerper (ED307, call sign KM-R) van het 44 Squadron van de RAF neer in Nuenen, in de Pastoorsmast. Het vliegtuig werd gevlogen door Sgt. Charles Vernon Leslie Hulbert en behoorde bij een grote luchtvloot van 608 vliegtuigen met Keulen als doelwit. Bij deze raid gingen 25 vliegtuigen verloren, die onder andere bij Aalst, Boekel, Netersel, Waalre en Aarle-Rixtel neerkwamen.

De Lancaster van Hulbert werd neergeschoten door de Duitse nachtjager van Major Günther Radusch (I/NJG1), die die nacht ook verantwoordelijk was voor de crashes bij Waalre en Aarle-Rixtel. Alle zeven bemanningsleden, piloot Hulbert, boordwerktuigkundige Sgt. Dennis Mansell Lewis (20), navigator Sgt. Joshua Alan Sykes, bommenrichter Sgt. Arthur Tooth (28), radiotelegrafist Sgt. Thomas Rees Jones (21) en de boordschutters Sgt. George Albert Deney en F/Sgt. Patrick James Galligan (21) kwamen om bij de crash. Zij liggen begraven in Eindhoven (Woensel), graven EE 50-56.

Twee weken later, op 14 juli 1943 om 03.05 uur, was het opnieuw raak. Ditmaal was het een Duitse bommenwerper op zijn terugkeer van een missie naar Hull, die door een Britse Mosquito, gevlogen door F/O Smart van 605 Squadron, werd neergeschoten. De Dornier Do 217M-1, gevlogen door Uffz. Hauck van 2./KG 2 stortte neer in een weiland langs de Voort. De vierkoppige bemanning wist zich per parachute te redden, al raakten de piloot, waarnemer Uffz. P. Kuss en boordschutter Uffz. H. Kluge wel gewond..

Op 31 januari 1944 speelde zich boven Noord-Brabant, zo tussen Gilze-Rijen en Venlo, een hevig luchtgevecht af tussen Duitse Messerschmitts en Amerikaanse P-38J’s (Lockheed Lightning). Aan beide zijden werden zeven toestellen neergeschoten. In tien minuten tijd stortten twee Amerikaanse jagers neer in Nuenen.

Om 15.45 uur kwam 1st Lt. D.L. Steiner met zijn P-38J van het 55FG/38FS neer bij Prinsen-Weide (het gebied ten zuiden van het huidige Prinsenweier), ten noorden van de voormalige Helmondse Dijk. Het toestel sloeg over de kop en brandde geheel uit. De piloot werd postuum onderscheiden met het Purple Heart. Correctie: Steiner stortte niet - zoals Leve - neer in de Prinsenweier, maar bij de Collsche hoeve. (lees de reactie van Yvonne Henderson hieronder voor meer info).

Tien minuten later crashte de 19-jarige 1st Lt. M. Leve, van hetzelfde squadron als Steiner, met zijn P-38J bij de Collse Hoef. [Correctie: dat moet dus zijn Prinsenweier, zie reacties van Yvonne Henderson]. De brokstukken van het vliegtuig lagen over zo’n 400 meter verspreid. Net als Steiner werd Leve eerst begraven in Woensel, na de oorlog herbegraven op de Amerikaanse erebegraafplaats in Margraten en uiteindelijk overgebracht naar de Verenigde Staten. Als gevolg van deze crash raakten enkele mensen licht gewond en een boerderij en een woning flink beschadigd.

Op 22 juni 1944 stortte om 01.12 uur op het Wellenseind een Lancaster I bommenwerper (registratienummer ME675) neer van het 49 Squadron, gevlogen door F/Lt. John Rowland Hill (29). Hij kwam met zijn volledige bemanning om het leven: boordwerktuigkundige Sgt. George Frederick Witty (34), navigator F/O Kenneth Walton Jones (27)(RNzAF), bommenrichter F/Sgt. David Mcfarlane Forsyth Bell, radiotelegrafist en boordschutter Sgt. Thomas Birtwistle Whewell (21) en de boordschutters Sgt. Thomas Albert Hall (23) en F/Sgt. George Frederick Wood.Ook zij liggen begraven op de erebegraafplaats in Woensel, graven KK 74 (Wood), KK 91 (Witty) en KK 85-88 (de anderen).

Deze bommenwerper maakte deel uit van een missie naar Duitsland met de bedoeling een complex van chemische fabrieken in Gelsenkirchen te bombarderen, waar synthetische benzine uit steenkool werd gewonnen. Van de 123 Lancasters die aan het bombardement hadden meegedaan, werden er acht boven Brabant neergeschoten. Behalve in Nuenen, stortten ze neer in Boxtel, Drunen, Helvoirt, Macharen, Riethoven, bij Werkendam in de Biesbosch en Westerhoven.

Op 28 juli 1944 moest de Amerikaanse piloot F/O W.W. Wiley van het 359FG/370FS om 11.40 uur een noodlanding maken met zijn P-51B Mustang (43-6961) als gevolg van brandstoftekort. Hij landde in een roggeveld te zuiden van de Geldropsedijk en kwam er met lichte verwondingen af. De boer bij wie de piloot zich meldde, gaf een en ander door aan de Luchtbeschermingsdienst, waarna de piloot even na 12 uur krijgsgevangen werd gemaakt door leden van de Duitse Wehrmacht en afgevoerd.

Op 19 september 1944 ten slotte, crashte S/Ldr. H.C. Trainor (RCAF) om 17.10 uur met zijn Spitfire LF.IX (JK795) van het 401 Squadron in Gerwen. Trainor was onderscheiden met de Distinguished Service Order en het Distinguished Flying Cross+. Het is onbekend of de piloot het heeft overleefd. Correctie: inmiddels weten we van Ruud Wildekamp dat Tainor veilig met zijn parachute is geland en vervolgens door de Duitsers krijgsgevangen is gemaakt. Wáár precies in Gerwen het vliegtuig is terecht gekomen, is nog een open vraag.

Reacties (19)

Ruud Wildekamp zei op 25 april 2012 om 13:32
Squadron Leader Trainor van het 401 Squadron landde veilig aan zijn parachute in de buurt van Gerwen. Na zijn landing werd hij gevangen genomen door de Duitsers.
Ad zei op 6 oktober 2012 om 06:38
Hallo Ruud, Weet jij waar Trainor zijn vliegtuig "gelaten" heeft??
Gr
Foppe zei op 24 oktober 2012 om 12:52
wie weet waar het vliegtuig is gecrashed? voor mij is de locatie nog steeds onduidelijk.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 24 oktober 2012 om 16:57
@Ruud: hartelijk dank voor die aanvulling.
@Ad en Foppe: de exacte lokatie blijft duidelijk nog een open vraag. We zijn mét jullie benieuwd of daar nog iemand zijn licht over wil laten schijnen.
de Lang zei op 16 juni 2014 om 14:57
Foppe
Foppe D. de Lang zei op 16 juni 2014 om 15:12
Op 22 juni 1944 stortte op het Wettenseind een Lancaster I bommenwerper neer van het 49 Squadron, gevlogen door F/Lt J.R. Hill. Hij kwam met zijn volledige bemanning om het leven: Sgt. G.F. Witty; F/O K.W. Jones; Sgt. T.B. Whewell; Sgt. T.A. Hall; Sgt. D.M.F. Bell en F/Sgt G.F. Wood De Lanc is niet neergestort op Wettenseind, maar op Wellenseind, gemeente Reusel- de Mierden (Engels rapport, interview met Nuenense politieman)
A.F.J.M.Louwers zei op 22 maart 2018 om 19:55
Volgens het Verliesregister 1939-1945 van de Studiegroep 1939-1945 staat op blz 106 onder volgnr T3833 dat op 22 juni 1944 te Nuenen, Wetttenseind de betreffende Lancaster is neergestort.
Yvonne Henderson zei op 6 mei 2019 om 06:03
Steiner stortte niet neer in de Prinsenweier, maar bij de Collsche hoeve. Dit is mij verteld door een getuige waar de stoffelijke resten na de crash naartoe zijn gebracht. Het gaat om de dochter van fabrikant De Vries die wij hebben geinterviewd voor ons boek Nuenen op het randje. Zij was toen nog een jonge meid en heeft het id-plaatje nog jaren bewaard. Mogelijk heeft dit de juiste identificatie in de weg gestaan. Deze info heb ik meteen doorgegeven aan Foppe de Lang die de verwisseling van Steiner met Leve lokaal heeft rechtgetrokken. De nabestaanden hebben inmiddels de juiste crashlokatie bezocht.
Henderson, Yvonne zei op 6 mei 2019 om 06:10
De crashlokatie 'ten zuiden van de Geldropseweg' hoort m.i. niet op deze pagina tenzij er Geldropsedijk wordt bedoeld. De laatste ligt in Nuenen. De eerste in Stratum.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 mei 2019 om 14:16
Bedankt voor je opmerkingen, Yvonne. We hebben de tekst wat aangepast en verwezen naar je reacties.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 mei 2019 om 21:39
Yvonne stuurde deze onderstande foto met de volgende vraag:

"In ons archief heb ik een foto met het volgende bijschrift : Neergestort Engels vliegtuig 25-5-1944 nabij DAF Geldropseweg (Hulst) Halifax bommenwerper. In de archieven van de RAF (en jullie archief) vind ik die niet terug. Ik vermoed dus dat het de wrakstukken van de Lancaster Mk II betreft LL695. Zijn er mensen die aan de hand van die foto kunnen bepalen welk type vliegtuig dit is ??"

Wie weet er meer? We horen het graag!
Yvonne Henderson zei op 8 mei 2019 om 05:34
Dank voor de aanpassing m.b.t. Deloy Steiner. Echter, Leve stortte dus neer in de Prinsenweier. Dat zie ik hier niet terug. En wat doen jullie met de crash ten zuiden van de Geldropseweg? Dat kan nooit grondgebied van Nuenen zijn maar is Stratum?
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 8 mei 2019 om 15:19
Yvonne, ik denk dat je gelijk hebt met Geldropsedijk in plaats van Geldropseweg. Mijn basisgegevens komen uit het Verliesregister, maar dat is sinds 2012 vaak aangepast. Op dit moment vermeldt het als crashlocatie Nuenen. Ik verander de weg in de dijk. Dank voor je opmerkingen.
Toon Louwers zei op 16 oktober 2019 om 14:31
Als reactie op de foto moet het inderdaad de Lancaster LL-695 zijn die echter op 22-05-1944 is neergestort op Hulst te Geldrop en niet op 25-05-1944.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 oktober 2019 om 12:05
Ah, bedankt voor je correctie, Toon. Ik stuur Yvonne achter de schermen een mailtje om haar daarop te wijzen. Veel dank!
Geert-Jan van Glabbeek zei op 3 juni 2020 om 00:11
Zoals Foppe reeds in 2014 hierboven aan heeft gegeven en in de heemkunde uitgave Drijehornickels jaargang 20 nummer 3 van 2011 heeft aangetoond is de Lancaster ME675 niet op Wettenseind maar op Wellenseind neergestort. De uitgaven en uiteenzetting zijn via de heemkunde Nuenen online te raadplegen. Dat deze fout hier blijft staan is erg opmerkelijk. ref: https://heemkundekringnuenen.nl/wp-content/uploads/2020/05/dh-2011-3.pdf

(p.s. In Nuenen heeft ook niemand een getuigenis en in Mierden zijn ze er eentje kwijt volgens deze BHIC site)
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 juni 2020 om 10:29
Terechte opmerking Geert-Jan, de tekst is nu aangepast. Dank voor je oplettendheid.
Yvonne Henderson zei op 31 januari 2021 om 23:46
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat met de crash op de Geldropseweg niet de Geldropsedijk is bedoeld maar toch de toenmalige Eeneindseweg ter hoogte van Heikrekel. Het vliegtuig moet gecrasht zijn vlakbij de Tweka, dus aan de Nuenense kant: 28-7-1944. Proces-verbaal No. 44-L-3. Arrestatie van een Amerikaanse piloot. Een eenmotorig Amerikaans toestel maakte om 11.45 uur noodlanding in een roggeakker ten zuidwesten van de Geldropseweg (Heikrekel). Geen persoonlijke ongelukken. De piloot had zich begeven naar de boerderij van W. van Gerwen, Eeneind C35. De vlieger is om 12.15 door personeel van de Wehrmacht per ambulance weggevoerd. De Studiegroep vermeldt: om 11.45 moet de P-51B 43-6961 van No. 359FG een noodlanding maken bij Nuenen. De piloot wordt daarbij krijgsgevangen gemaakt. Bron: Nuenense herinneringen door Jeanette Daamen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 2 februari 2021 om 10:51
Mooi speurwerk, Yvonne, en fijn dat je die gegevens (met bronvermelding) hier met ons deelt. Dank je wel!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!