skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

1725 Boxtel - Joannes van Doremale & Cornelia van de Ven

Frank Bax vertelde op 13 december 2019 om 17:58 uur
Once upon a time; J.J.M. van Doormalen published a website about "(van) Do(o)(e)r(e)(n)m(a)(e)(o)l(l)(e)(n)". The original site no longer exists; but B.Derikx made a copy of it - available here:
http://www.derikx.com/doormalen/

Today's question is about this page:
http://www.derikx.com/doormalen/doorm_3.html
XII-al Joannes Wilhelmi van Doremael
Joannes is in ondertrouw gegaan te Boxtel (NB) op 17 april 1728, en getrouwd aldaar op 27 april 1728 (NH) met Cornelia Lamberts van de Ven.

I believe "17-apr-1728" came from this card index:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99QX-S99B?i=2454&cc=2037960
The card index mentions "Boxtel N.H. Trouwboek 1698-1729".

Search BHIC for Inventarisnummer 28.2 and Archiefnummer 8019
https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/registers?sa=%7B%22search_s_inventarisnummer%22:%2228.2%22,%22search_s_archiefnummer%22:%228019%22%7D

Then view image 103 of 122.

Date is actually "17 april 1725"!

I'm wondering where the "27-apr" date for actual marriage came from - can anyone help find it?

Reacties (12)

Tiny van Dooremolen zei op 13 december 2019 om 22:18
Trouwen Boxtel 17 april 1728 Johannes van Doremale j.m. geboortig van Oisterwijk met consent van des selfs moeder, getuigende Cornelis van Doremale des selfs broeder, de bruidegom oud 22 jaar
en Cornelia Lamberts van de Ven j.d. ook gebooren te Oisterwijk woonende tot Tongeren onder Boxtel sonder ouders oud 24 jaar.

27 april zal een schrijffout zijn.

Tiny van Dooremolen.
Frank Bax zei op 14 december 2019 om 15:10
@Tiny: 1725 niet 1728.
Tiny van Dooremolen zei op 14 december 2019 om 15:57
Frank, je hebt wel gelijk maar toch klopt het niet (moet in het nederlands, mijn engels is slecht). Ik ben er uitgebreid mee bezig, het is lastig. Bovenaan pagina 103 in het trouwregister staat genoteerd: verkeerd gebonden. De pagina met dit huwelijk hoort thuis in een ander jaar, of in ieder geval op een andere plaats. Dat lijkt ook te kloppen, want de acte vermeld voor Cornelia: oud 24 jaar, zij is geboren in 1700, het trouwen zal dus geweest zijn omstreeks 1724/1725. Bij Joannes komen we in de problemen want omdat hij jonger is dan 24, hij is 22 jaar, moet zijn moeder toestemming geven. Hij zou dan 2 jaar jonger zijn dan zijn bruid, en moet dan geboren zij rond 1702. In de stamboom (die ik oorspronkelijk maakte in 1996) is zijn doop genoteerd in 1699. Hier zit dus iets fout, ik ben dat aan het uitzoeken, maar vind voorlopig nog geen passende Joannes met een broer Cornelis.
Ik meld me als ik meer weet, sorry voor de verwarring.

Tiny van Dooremolen.
Frank Bax zei op 14 december 2019 om 16:33
Sorry, I did not notice "verkeerd gebonden" at the top of page 103.
I suppose this is why the card index has "?" after 1928. That was their best guess.

I can understand dutch; but cannot write in dutch. This conversation is like many conversations with my aunts/uncles/cousins; we each speak/write a different language; yet are still able to communicate!
Tiny van Dooremolen zei op 14 december 2019 om 18:34
Frank, if you can give more information why you are interested in Johannes Wilhelmus van Doremael than I can search in my own family-papers trying to help you.

Tiny van Dooremolen.
Frank Bax zei op 14 december 2019 om 21:42
Tiny, Thank you for your very generous offer.
Johanna Maria Francisca van Doormalen (1866-1951) is my father's maternal grandmother.
http://gallery.bax.on.ca/FamTree/Status/Ahnen-5.pdf
This chart shows lineage from Johanna to Lambertus (10-sep-1735 - 29-Jul-1782); son of Johannes Wilhelmus van Doremael and Cornelia van de Ven.
My email address is also on this ancestor chart.
Frank
FrankS zei op 16 december 2019 om 18:31
I think it is 1728. If you look at the backside of sheet 103/104 you see at the top 172 and a incomplete number (most likely 8).
If you look in 1728 to sheets 117/118 and 119/120 there seems to be a sheet missing. Sheet 103/104 fits.
Tiny van Dooremolen zei op 17 december 2019 om 18:08
Frank, ik ben op een andere manier eveneens tot dezelfde conclusie gekomen. In zal dit uitgebreid uitleggen.
Toen ik in 1996 de stamboom Van Dooremalen publiceerde (and many people made a copy up till now, included the mistakes I made) kon ik het huwelijk van Jan van Doormalen en Cornelia van de Ven niet vinden. Willem Dircx van Doormalen had 6 kinderen, waaronder 2 zoons Joannes. Ik heb toen de oudste zoon Jan, geboren in 1699 laten trouwen met Cornelia Lamberts van de Ven en de jongste zoon Jan, geboren in 1706 met Joanna Adriaen Brocken. Het laatste huwelijk in 1725, en nu zie ik dat ik heb zitten slapen, want deze laatste Jan was toen pas 19 jaar. Inmiddels hebben we de huwelijksacte van Jan en Cornelia in Boxtel, en we zien dat bruidegom Jan jonger is dan zijn bruid Cornelia. Dat kan niet de oudste zoon Jan zijn uit 1699, want Cornelia werd gedoopt op 2-4-1700.
Het is dus Jan uit 1706 die met Cornelia trouwt (en de andere Jan met Joanna Brocken). Dan is Jan uit 1706 in 1728 22 jaar, wat precies klopt met de vermelding in de acte.

Blijven nog twee vraagtekens.
1. Wie was de getuige Cornelis? Hij is geen kind van Willem, dus geen broer van Jan. Wie hij wel was: een neef van de bruidegom. De vader van Jan was Willem Dircx van Doormalen, de vader van Cornelis was Aert Dircx van Doormalen, de broer van Willem.
2. En de leeftijd van Cornelia in 1728? Ze hebben het haar gevraagd, misschien wist ze het niet. Er was geen familielid of getuige bij, dus misschien heeft ze gedacht: Ik zal me maar wat jonger noemen, anders schrikt Jan zich een ongeluk. Dus niet 26 jaar, wat ze was, maar 24 jaar, dat klonk redelijk bij een bruidegom van 22 jaar.

Die onjuiste leeftijden komen dikwijls in acten voor. Zo lezen we in de ondertrouw-acte van vader Willem Dircx van Doormalen op 26-5-1696: oud 30 jaar, maar hij was 37, gedoopt op 6-9-1658 in Oirschot.

Deze Willem overleed tussen 1724 en 1726, zoals blijkt uit diverse acten. Daarvan heb ik enkele uittreksels, die ik je nog per e-mail zal sturen. Daarom was het in 1728 ook de moeder van Jan, die toestemming tot zijn huwelijk gaf. En dan over het jaartal: het eerste kind van Jan en Cornelia werd in 1729 geboren.

Ik heb je gallery-chart Bax gelezen, daar kom ik nog op terug.
Tot zover, je hoort nog van mij.

Groeten
Tiny van Dooremolen (geboren in Eindhoven).
Geraldine zei op 17 december 2019 om 18:52
Another attempt to establish the book in 1728:
Page Boxtel, book 28.2 page 103
Lists 3 marriages
Adriaan Willem van Dijk, first child 29 apr. 1729, Boxtel
Johannes van Doremalen, first child 21 jul 1729, Oisterwijk
Kornelis de Leijer, first child 28 jul 1728, Boxtel
FrankS zei op 17 december 2019 om 19:04
Hallo Tiny,

Ik ben een andere Frank :).
Ik heb mij verdiept in het huwelijk eronder tussen Kornelis de Leijer en Margriet van Overbeek.
Tiny van Dooremolen zei op 17 december 2019 om 20:31
Mijn commentaar van 18.08 was gericht en bedoeld voor Frank Bax . Sorry voor het misverstand, Frank is dus toch een internationale naam.
Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 18 december 2019 om 15:44
At the request of Frank Bax, I have checked the original version of the 'trouwboek' from Boxtel (Archiefnummer 8019, Inventarisnummer 28.2)- specifically page 104, the other side of the paper whereupon the marriage of Johannes van Doremale and Cornelia Lamberts van de Ven is written. At the top of page 104, the year 1728 has been written. You could conclude from this that the marriage of van Doremale and van de Ven also took place in 1728.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: