skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic

38.000 Borgbrieven online

Reacties (28)

jan lange zei op 7 februari 2017 om 21:23
super service !
Theo A zei op 7 februari 2017 om 21:29
Geweldig! Wat een klus!
Dank alle mensen die eraan meewerkte.
Jan zei op 7 februari 2017 om 23:30
Mooi werk en het maakt zoveel zaken weer wat makkelijker! Dank
Willie Damen van de Mosselaer zei op 8 februari 2017 om 16:17
Dat maakt het zoeken naar voorouders nog weer beter.
Ook van mij een groot compliment voor alle mensen die deze klus hebben geklaard.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 februari 2017 om 16:48
Dank voor alle aardige reacties en we geven de complimenten door aan onze collega's, Willie ;)
Jermaine Van der Meer zei op 8 februari 2017 om 17:05
Ik ben echt door het dolle heen, echt geweldig dit ik ben er zo blij mee. Tis dat ik niet in den Bosch maar in Moergestel woon want anders had ik n grote taart voor jullie en natuurlijk ook voor meneer Ten Brink meegebracht. Dus bij deze wil ik ook meneer Ten Brink heel erg hartelijk bedanken voor zijn monnikenwerk want het lijkt me namelijk wel n hele opgave, ik had trouwens nog wel een vraagje.

Ik kan bij de borgbrieven van Mijnheer Ten Brink van de plaats den Bosch geen borgbrief van Christianus Van der Putten vinden terwijl hij daar wel geboren was en daar dus vandaan kwam. ik heb pas geleden in het heemkunde archief van Uden wel zijn borgestellinge te Uden uit 1774 gevonden waarbij zijn schoonfamilie (hij was te Uden gehuwd met Hendrina Van der Heijden) als borg van Christianus optreden maar ik mag er toch ook van uitgaan dat de schepenen van den Bosch voor uitgaande personen toch ook een aparte borgbrief opstelde of vergis ik me nou???

Hieronder de borgstelling van Christianus Van der Putten zoals ik 'm had gevonden in het heemkundearchief van Uden:

Borgestelinge tot Uden

Joseph Elemans, en Elisabet Leendert Ariens Echtelieden, woonende
in de Broeksteeg op Bedaff onder Uden, stelle sig als borge
voor 250 gld., ten behoeve van den Udense arme, infal ende
voor Christiaen Van der Putte geboortig van ’s Bosch, en Hendrina
Van der Heide Echtelieden, en dat onder afstand etc. ut supra, Uden den
2de october 1774 en dat voor schepe francis de groot, Bartel donkers, Geprothocolleert
Den 15 october 1774
Infidem Leonard Van Duren Landtschr.
Jan Toirkens zei op 8 februari 2017 om 17:27
Dhr. Henk van den Brink en niet heer Ten Brink zoals hier door iemand wat slordig wordt vermeld, heeft indertijd geweldig werk verzet zoveel is zeker. Hij maakte zijn digitale bestand jaren geleden al beschikbaar, maar er heeft inmiddels een behoorlijke uitbreiding plaatsgehad en ik ondek nog bijna dagelijks nieuwe vermeldingen van borgstelling door armmeesters. Hulde dus aan een ieder, wie het ook moge betreffen die er aan heeft meegewerkt. Bedankt BHIC... :-)
Jermaine Van der Meer zei op 9 februari 2017 om 01:06
Whahahaha ik was denk ik in de war met het programma "all you need is love" van Robert Ten Brink, dank Jan voor je aanvulling IK zal er zeker rekening mee houden....
Egbert zei op 9 februari 2017 om 01:07
Geweldige bron. Bedankt Henk en bedankt BHIC.
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 9 februari 2017 om 08:23
@Jermaine: Bij deze index is een informatiepagina beschikbaar: http://www.bhic.nl/onderzoeken/hulp-bij-onderzoek/borgbrieven

Daarin zie je alle plaatsen opgesomd die vooralsnog in de index verwerkt zijn. Behoudens ingekomen borgbrieven uit de archieven van de Godshuizen in Den Bosch zijn er geen Bossche borgbrieven in de index verwerkt. Kortom, afgegeven borgbrieven voor in Den Bosch geborenen zijn ook niet in deze index verwerkt.

Natuurlijk kun je deze wel als ingekomen borgbrief in archieven van andere plaatsen aantreffen, of anders wellicht een vermelding daarvan opgetekend in een register van ingekomen borgbrieven.
Egbert zei op 9 februari 2017 om 23:33
Er is in de index wat verwisseld. Volgens de informatiepagina zouden er afgegeven borgbrieven van Oss in staan, ik zie echter ingekomen borgbrieven met een verwijzing naar O.A.A. Oss.

De index bevat ook de afgegeven borgbrieven van Someren die ik zelf ooit heb aangeleverd. Ze staan in de goede kolom, maar bij "Soort borgbrief" staat echter "Ingekomen".
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 10 februari 2017 om 08:40
@Egbert: Daar zeg je wat. Ik heb alle informatie en uitleg die ik heb van Henk er nog eens bijgepakt en dat matcht allemaal precies met hoe de gegevens in onze index zijn verwerkt. Maar ik heb nu, na wat steekproeven te hebben genomen, inderdaad ook het vermoeden dat alle borgbrieven waarbij in de index 'afgegeven' vermeld staat eigenlijk 'ingekomen' zijn, en omgekeerd. Ik heb dit met voorbeelden voorgelegd aan Henk en hoop snel weer te horen. Uiteraard meld ik me dan hier ook weer. Dank voor de attendering!
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 10 februari 2017 om 08:54
@Egbert: Heb nog wat extra steekproeven genomen - bij twee borgbrieven uit Sint-Oedenrode en Berlicum die ik eruit pikte, klopte de vermelding 'ingekomen' of 'afgegeven' wél. Meer nieuws volgt hopelijk snel...
Willie Damen van de Mosselaer zei op 10 februari 2017 om 09:31
De Borgbrieven Berlicum, Den Dungen, Erp, Heeswijk-Dinther, Liempde, Schijndel, Sint Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Son en Breugel en Veghel zijn ook verwerkt voor 1982 door medewerkers van toen Streekarchief 'Langs Aa en Dommel'. En in boekvorm in 1982 uitgegeven.
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 10 februari 2017 om 10:51
Dag allemaal, tot we beter weten hoe het zit is het gegeven 'soort borgbrief' even verborgen. Dat maakt voor de bruikbaarheid van de index nauwelijks verschil. Bovendien kan uit de overige gegevens worden afgeleid of het een ingekomen dan wel afgegeven borgbrief betreft.
Jan Toirkens zei op 10 februari 2017 om 13:35
Williie :-), het *borgbrievenproject* heeft inderdaad een (sinds 1982) veel langere geschiedenis dan velen weten, sommige van de forumleden moesten toen nog worden geboren :-). Dat wast het water van de zee niet af, dat er door vooral Henk van de Brink door diens jarenlange inzet, veel bij elkaar is gebracht in een totaaloverzicht, aangevuld door het BHIC. Veel van wat thans *nieuw* heet, heeft of had een lange ontstaanstgeschiedenis. Met groet.
Jermaine Van der Meer zei op 10 februari 2017 om 13:39
@ Christian alle andere Bossche borgbrieven kan men terug vinden op de site http://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/_index.1.htm?title=Bronnen, men vind daar de volgende boregbrieven:

Borgbrieven afgegeven door schepenen van 's-Hertogenbosch 1684-1809
Borgbrieven Godshuizen 1755-1810
Borgbrieven en borgstellingen te Orten 1681-1805
Borgstelling confinementen 1764-1807
Borgstellingen gepasseerd voor schepenen 1742-1808
Borgstellingen van binnengekomen personen 1755-1810
Reispassen uitgereikt door schepenen 1769-1806

Al deze voornoemde borgbrieven zijn dus allemaal raadpleegbaar, doch ik heb aan de hand van de Uujense borgstelling wel kunnen vaststellen dat Chirstianus Van der Putten in Uden is aangekomen maar ik heb geen afgegeven borgbrief in den Bosch kunnen vinden. Ik heb dus ook niks kunnen vinden in die rij borgbrieven die ik hierboven vermeld en er word ook nergens vermeld dat er ergens bladzijdes ontbreken uit het origineel. Mijn vraag is dus of gij Christian of iemand anders mij eventueel met dit vreemde raadsel kunnen helpen?
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 10 februari 2017 om 14:13
@Willie/Jan: Er wordt inmiddels ook gewerkt aan het digitaliseren van de al bestaande papieren indexen. Bij dat project ben ik niet direct betrokken, dus ik ken er niet de status van. Maar inderdaad, er is al héél véél werk verzet in het verleden. Gaandeweg hopen we steeds meer daarvan ook online beschikbaar te krijgen.

@Jermaine: Ik vrees dat ik je niet de gouden tip kan geven... Misschien iemand anders.
Jermaine Van der Meer zei op 10 februari 2017 om 14:30
@ Christian toch bedankt, voor de liefhebbers heb ik hier ook nog ook nog de website http://www.michel-halin.be/. Buiten heel veel verdere genealogische en fantastische historische informatie vind men er ook de borgbrieven van de volgende Belgische plaatsen:

Borgbrieven in het kerkarchief van Berendrecht


Borgbrieven in het kerkarchief van Brecht

Borgbrieven in het kerkarchief van Merksem


Borgbrieven in het kerkarchief van Puurs

Borgbrieven in het kerkarchief van Schilde


Borgbrieven in het kerkarchief van Wommelgem

Borgbrieven in het kerkarchief van Zandvliet

Wellicht dat voornoemde Belgische borgbrieven weer heel goed aansluiten op jullie systeem.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Jan Toirkens zei op 10 februari 2017 om 15:01
De borgstelling door de armentafel (met soms de onderliggende borgstelling door familie etc. in geval er weinig of geen vast bezit was) werd afgegeven door de plaats waar de aanvrager of aanvraagster was geboren. Mijn ervaring is dat er garant werd gestaan voor de kinderen van het koppel in kwestie, reeds verwekt of nog te verwekken en wel voor de helft van die kinderen, maar dus niet voor de man of de vrouw zelf, alhoewel ik daar ook uitzonderingen op heb gezien. Die uitzonderingen (denk ik) konden worden ingegeven als de aanvrager of aanvraagster voldoende bezit had danwel zijn of haar gehele bezit aan de aremntafel had vermaakt. Er was een maximering voor de borgstelling, in diverse aktes kwam ik 300 gulden tegen (1720-1770 etc..) in bovenstaand voorbeeld van Christiaan dus 250 gulden. Als Christiaan als echtgenoot of diens familie onvoldoende draagkrachtig was voor die 300 of 250 gulden, lijkt me de conclusie gerechtvaardigd dat hij in Den Bosch nul op zijn eventuele request zou krijgen. Bleef dus over via zijn vrouw een beroep te doen op de armentafel van Uden, waar zij was geboren. Ik houd me aanbevolen voor terzake zinnige aanvullingen of ervaringen.
Jan Toirkens zei op 12 februari 2017 om 14:20
Een akte om weer te geven hoe complex het soms toeging. Iemand uit Den Dungen (waarschijnlijk geen familie) stelt zich borg voor iemand geboortig van Gemert voor f 300,- Het betreft een borgstelling voor de armentafel van St. Michielsgestel waar de vader Goijart Antonis Cauwenburg en diens kinderen komt wonen. Bron : St. Michielsgestel, inv. nr. 5121-080 folio 1, 7 april 1714.
Jan Toirkens zei op 12 februari 2017 om 19:30
Het is misschien aan te bevelen om Henk van den Brink zelf hier aan het woord te laten, welke belangrijkste bronnen zijn doorzocht. Ik kan dat zelf ook nakijken in de database, maar ik heb het vermoeden dat er voor enkele plaatsen vooral is gezocht in het Oud Administratief Archief en niet specifiek in het Oud Rechterlijk Archief. Ik was toevallig bezig met St. Michielsgestel 5121-081 (ORA) en vond daar 6 borgbrieven die NIET in het bestand van het GTOB zitten. Ook voor Boxtel, Liempde heb ik een vraagteken daarover.
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 13 februari 2017 om 08:30
@Jan: Van Henk begreep ik in een eerder stadium van dit project: "Ofschoon ik dat natuurlijk niet voor 100% kan garanderen, mag je ervan uitgaan dat ALLE borgbrieven uit die plaatsen zijn ingevoerd." Met 'die plaatsen' worden de plaatsen genoemd zoals op de informatiepagina. Omdat het een project is geweest wat voortkomt uit een samenwerking tussen diverse vrijwilligers, kan het misschien best zijn dat her en der een archief is 'vergeten'.

Voor Sint-Michielsgestel heb ik dat eens nagekeken - in de achterliggende database kan ik eenvoudig sorteren/groeperen op bron. Voor Sint-Michielsgestel vind ik terug dat uit het oud-administratief archief de inv.nrs. 362, 363 en 364 zijn ontsloten. Uit het archief van de schepenbank kom ik géén inv.nrs. tegen, terwijl daar verschillende borgbrieven in zitten. Kortom, Jan, wat je zegt, dat klopt in ieder geval voor deze plaats. En daarmee ongetwijfeld ook voor andere.

Zoals gezegd, het beschikbaar stellen van dit bestand is voor ons slechts een begin, gaandeweg zullen we méér borgbrieven via deze index gaan ontsluiten.
Jermaine Van der Meer zei op 13 februari 2017 om 12:41
@Jan, kort samengevat was Christiaen Van der Putte eigenlijk een arme sloeber die meej 'n rijke boerendochter trouwde?

@Christian de borgstellinge van Christiaen van der Putte te Uuje uit het oud gerechtelijk archief Ravenstein die ik hierboove al poste staat er niet in en dus vraag ik mij af of die andere borgstellingen uit het oud gerechtelijk archief Ravenstein er dan wel instaan?
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 13 februari 2017 om 13:14
@Jermaine: In mijn eerdere reactie aan je wees ik al op de informatiepagina die bij deze bron beschikbaar is. Daarin vind je precies de plaatsnamen terug waarvan borgbrieven in dit bestand zijn opgenomen. En Ravenstein en Uden staan daar niet tussen.
Jermaine Van der Meer zei op 15 februari 2017 om 02:09
Owjah natuurlijk omdat het niej bij Brabant hoorde toch?
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 15 februari 2017 om 07:36
@Jermaine: Nee, omdat de borgbrieven van deze plaatsen nog niet geïndiceerd en/of gedigitaliseerd en/of toegevoegd zijn aan dit bestand. Wie weet gebeurt dit nog in de toekomst.
Jermaine Van der Meer zei op 15 februari 2017 om 12:42
Awjah ik had er mevrouw Bruggeman nog over gemaild of ik samen met het BHIC van den Bosch eventueel de heemkunde archieven van Uden kon digitaliseren, alles ligt daar namelijk al klant en klaar op ons te wachten (gespreid bedje zeggen wij thuis). overal zijn fotokopies, transcripties en zelfs alfabetische namenlijsten achterin de boeken te vinden. Het is dus eigenlijk een kwestie van alleen alles op de BHIC server te gooien en klaar is kees en ge hoefet nog geeneens aan bijvoorbeeld de schepenakten of andere delen te koppelen daar er dus al een alfabetische personenlijst overal al van achterin de boeken zit.

Maja net als mijn voorvader Christiaen Van der Putte kreeg ook ik 0 op het request in den Bosch (haha het zal dan wel in de familie zitten denk ik)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.