skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Adressen in Hilvarenbeek in 1915

Paulien Ligtvoet vertelde op 1 oktober 2018 om 22:08 uur
Hallo!
Hoe vind ik uit bij wie mijn overgrootmoeder dienstbode was in Hilvarenbeek van 29-71915 tot 17-4-2016? Het adres staat aangeduid als A169. Kan ik dat adres ergens opzoeken? Kan ik daar ook vinden wie nog meer op dat adres woonde? Dank!

Reacties (28)

Paulien Ligtvoet zei op 2 oktober 2018 om 20:19
Ha Norah! Dank, heb ik geprobeerd. Ik vind alleen A169. Geen idee of dat een wijk en een nummer of een straat en een nummer oid is...
Jeanne1 zei op 4 oktober 2018 om 14:12
De wijken hadden een letter. De nummering ging per wijk, dus niet per straat.
Paulien zei op 5 oktober 2018 om 00:01
Dus ik kan er niet achter komen wat het precieze adres was en wie daar woonden?
Egbert zei op 5 oktober 2018 om 01:08
Mogelijk zijn er omnummerlijsten of vernummeringslijsten bewaard waarin je kunt zien welke straatnaam en huisnummer er aan een wijknummer werd toegekend.
Dat omzetten van wijknummering naar straatnummering gebeurde niet overal gelijktijdig. In sommige plaatsten gebeurde dat in de jaren 20 van de vorige eeuw, in andere pas na WOII. Je kunt het beste contact opnemen met het Regionaal Archief Tilburg en vragen welke mogelijkheden er zijn.
Jeanne1 zei op 5 oktober 2018 om 10:27
Als je wilt weten bij wie je grootmoeder dienstbode was moet je toch in het bevolkingsregister uit die periode kijken. Dat is in te zien bij het RAT, waarschijnlijk niet online.
Hoe weet je dat ze op A169 woonde? Het kan zijn dat ze op dezelfde pagina ingeschreven staat als de hoofdbewoner, maar het kan ook zijn dat ze in een apart dienstbodenregister staat ingeschreven. Ze kunnen je in Tilburg verder helpen.
Jeanne1 zei op 5 oktober 2018 om 10:31
Hoe heette je overgrootmoeder (dus niet grootmoeder) en waar en wanneer was ze geboren?
Paulien Ligtvoet zei op 8 oktober 2018 om 11:22
Ha Jeanne,
Ze heette Maria van den Berk, geboren op 20-10-1884 in Tilburg
Jeanne1 zei op 8 oktober 2018 om 12:06
Maria van den Berk staat geregistreerd in het dienstbodenregister van Hilvarenbeek van 1910-1920. Dat register is alfabetisch op achternaam. Behalve het nummer A169 geen nadere informatie. Via wat omwegen heb ik in een ander register de waarschijnlijke hoofdbewoners gevonden: Notaris Emilus Martinus (en nog drie voornamen) Huijsmans en zijn echtgenote Marie Louise Sletering. Emilus Huijsmans was op 4-02-1850 in Hilvarenbeek geboren. Het adres A169, aan de Markt, werd later gewijzigd in A175. Die wijziging is in rood weergegeven. Ik denk dat je toch uit moet gaan van die A169 in 1915/1916 als adres van de notaris. Een A169 in rood heb ik nog niet gevonden. Vervelend dat die huisnummers steeds veranderden.
Je kunt de inschrijving van de notaris inzien door op de site van het Regionaal Archief Tilburg in te voeren: Emilus Huijsmans, geregistreerde, Hilvarenbeek.
Jeanne1 zei op 8 oktober 2018 om 12:18
Kijk bij "Zoek een foto of geluid" op de site van het Regionaal Archief Tilburg en voor in: notaris Huijsmans. Je ziet dan foto's van het echtpaar Huijsmans en hun huis! Een grote kast met veel poetswerk! Hopelijk hadden ze meer dan één dienstbode. Het huis is afgebroken, maar aan de hand van de informatie bij de foto kun je zien waar het heeft gestaan.
Jeanne1 zei op 9 oktober 2018 om 13:42
Aanvulling: In het bevolkingsregister van 1910-1920 van Hilvarenbeek heb ik ook nog een in rood geschreven A169 gevonden. Dat huis lag aan de Wouwerstraat en had voor de wijziging nummer A163. De Wouwerstraat grenst aan het Vrijthof (de vroegere Markt). Die rode A169 werd weer doorgestreept en vervangen door 286. Op dit adres woonde de kleermaker Johannes Hendrikus Putters met zijn gezin. Het is niet duidelijk in welk jaar die rode huisnummers in het BR zijn geschreven. Maria van den Berk zou hier dienstbode geweest kunnen zijn, maar het lijkt me toch waarschijnlijker dat ze bij de notaris werkte.
Notaris Huijsmans plaatste in 1914 enkele advertenties voor een dienstbode. Die zijn in te zien op www.delpher.nl .
Voer als zoekterm in: notaris Huijsmans dienstbode.
Ga naar:
krantenartikelen
20e eeuw
1910-1919
1914
advertenties

Hij vroeg daarin een RK dienstbode, van goede getuigen voorzien, kunnende koken, tegen hoog loon.
Blijkbaar had hij in 1915 weer een dienstbode nodig.
Zijn vrouw Marie-Louise Sletering was maar liefst 40 jaar jonger! Ze was in 1915 pas 25 jaar. Haar moeder was Maria Helena, baronesse van Slingerlandt.
Paulien zei op 11 oktober 2018 om 12:19
Jeetje!!! Ontzettend bedankt!! Dit klopt met het familieverhaal! Ze werkte bij een notaris. Hij was getrouwd met een jongere vrouw die hem niet in haar bed wilde... OMG! Zo benieuwd naar de foto's!!
Jeanne1 zei op 11 oktober 2018 om 13:09
Nu is meteen duidelijk waarom het echtpaar geen kinderen had. Zou ze met hem zijn getrouwd vanwege het geld? Op Delpher kun je hun overlijdensadvertenties zien. Voer de naam in, selecteer het jaar en selecteer "familieberichten". Hij overleed in 1920 en zij in 1949. Zij liet haar moeder na, maar ook een verloofde!
Paulien zei op 11 oktober 2018 om 14:51
Verder geen kinderen? Mijn God! Wat een verloren levens... Niet dat we daarom doen, wij wisten van niks... maar waar zou al dat geld naartoe zijn?
Paulien zei op 11 oktober 2018 om 14:53
En zou hij nog meer kinderen hebben verwekt?
Paulien zei op 11 oktober 2018 om 14:57
Waar zie je dat eigenlijk, dat ze geen kinderen hadden?
Jeanne1 zei op 11 oktober 2018 om 15:21
Geboorten zijn pas na 100 jaar openbaar, dus dat is pas vanaf het jaar 1919, maar in het bevolkingsregister 1910-1920 worden geen kinderen vermeld. Na de dood van Huijsmans (3-5-1920) zou er nog een kind geboren kunnen zijn tot ca. febr. 1921, maar daarover is niets bekend. In de overlijdensakte van Marie Louise wordt geen kind genoemd.
tondej zei op 10 november 2018 om 11:52
Huijsmans woonde op de hoek Paardenstraat-Vrijthof. Het rond 1815 door zijn grootvader gebouwde herenhuis is in 1952 afgebroken en vervangen door een pastorie, waarin nu een accountantskantoor is gevestigd. Miel (zoals hij werd genoemd) stond in het dorp bekend als een schuinsmarcheerder. Hij was grootgrondbezitter en doopte zijn bos/heide tussen Hilvarenbeek en Diessen tot Annanina's Rust, naar verluidt de naam van een Russische maitresse van hem die hij vaak in Parijs aandeed. Het echtpaar Huijsmans-Sletering had geen kinderen. In Hilvarenbeek werd alles verkocht. De opbrengst ging waarschijnlijk naar familieleden.
Paulien zei op 10 november 2018 om 15:32
Dank Tondej. Ik ben inmiddels in het pand geweest. Het lijkt of de voorgevel nog wel origineel is. De afmetingen en bouw lijken ook hetzelfde. Is er een deel blijven staan? Miel! Wat grappig! :-) En een schuinsmarcheerder, dat blijkt. De Russische maitresse woonde in Frankrijk? Ik dacht dat zij daar met hem woonde. Weet u er meer van? Ik ben een filmpje aan het maken over mijn zoektocht ik zou er heel graag meer over weten.

En het echtpaar mocht dan geen kinderen hebben, er was dus wel degelijk een kind!

Natuurlijk ben ik ook erg benieuwd waar het geld naartoe is gegaan.

Zouden wij eens contact kunnen hebben over dit verhaal?

Ik hoor graag van u.

Groet, Paulien
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 november 2018 om 10:59
Wij kunnen, als jullie dat willen, achter de schermen jullie e-mailadressen met elkaar uit wisselen. We horen het graag als we hiermee kunnen helpen!
Paulien zei op 13 november 2018 om 11:19
Ha Lisette, dat zou fijn zijn! Als Tondej ook instemt?
Groet, Paulien
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 november 2018 om 14:14
In ons systeem kan ik geen mailadres vinden van Tondej, dus we moeten even wachten op de toestemming, Paulien!
Paulien zei op 13 november 2018 om 14:32
Oke. Dank je wel!
tondej zei op 13 november 2018 om 18:02
Leuk dat je er zo mee bezig bent, maar ik heb er niet veel meer aan toe te voegen. Na het overlijden van Miel verkocht zijn vrouw de Beekse bezittingen en vertrok naar Gelderland. Haar testament is nooit bekend gemaakt/geworden. Op internet is best veel te vinden over hem. Hij heeft nooit samengewoond met een maitresse. Het verhaal van Annanina berust op vermoedens.
HenkD zei op 14 november 2018 om 00:59
Het begon juist wel spannend te worden.
Maar het verhaal van Annanina - de vermeende Russische maitresse - en de Parijse connectie - berust dus op vermoedens.

Wel eigenaardig dat jij - Ton - dit soort gegevens hier op een vrij stellige wijze verspreidt. Maar vervolgens in een latere reactie zeg je dat het maar vermoedens zijn.
Heeft iets tegenstrijdigs en is naar mijn mening weinig respectvol.
tondej zei op 14 november 2018 om 09:17
U kunt niet lezen. Ik schreef: naar verluidt.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 14 november 2018 om 10:42
Goed dat nogmaals is aangestipt dat het verhaal op vermoedens berust. Ik zie inderdaad de woorden 'naar verluidt' terugkomen in jouw verhaal hierboven, Tondej.

Laten we hier in de eventuele verdere discussie respect blijven hebben voor elkaars verhalen en meningen. We zijn benieuwd of er nog meer informatie boven water komt!
Jeanne1 zei op 14 november 2018 om 10:43
@Paulien: Ik zag dat ik een fout heb gemaakt bij mijn uitleg over openbaarheid van geboorten (mijn reactie van 11 oktober). Ik bedoelde dat de gegevens van geboorten openbaar zijn van kinderen die vóór 1919 zijn geboren.

Waar maak je trouwens uit op dat er wel degelijk een kind was?

Leuk dat je een filmpje aan het maken bent. Wat wil je met dat filmpje doen? Ik sluit me aan bij HenkD dat je dat met respect voor de betrokkenen moet doen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.