skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

akte uit 1644 lezen

Maarten van Asseldonk vertelde op 1 augustus 2015 om 12:04 uur
geachte lezers,
Onderstaande akte kan ik inzien, maar is voor mij onvoldoende leesbaar. Waar het me om gaat is, dat de leeftijd van Willem Willems Adriaens ("35 jr") niet kan kloppen. Hij is een schoonzoon ("behouwt sone" zal dat ook wel betekenen) van Hendrik Aarts Habraken, maar moet dan m.i. ca 65 zijn in 1644. Kan iemand bevestigen dat er in de akte ook wel 65 te lezen valt, i.p.v. 35.
Index schepenprotocol Sint-Oedenrode (7636.124)
274 Vermelding van o.a. Willem Willem Adriaens wonende in den Hulst oudt ontrent 35 jaeren behouwt sone des voorschreven Hendrick Aertssen Haubraecken sijne schoonvaeder. Gijsbert Handrick Welten hoevenaer wonende op de hoeve genoempt het Hoff gestaen tot Lieshout bijde kerck, toebehorende sijne eerwaerde here Abt van Floreff. Akte over paarden.
(1644, p.196)
bvb dank
Maarten van Asseldonk

Reacties (53)

Bas den Brok zei op 1 augustus 2015 om 15:37
Hallo Maarten
Er staat vijffendartich.
Voor "s-est-ich" vergelijk "g-est-aeft", laatste woord op de vierde regel.
Waarom kan die leeftijd niet kloppen?
Groeten, Bas
Max zei op 1 augustus 2015 om 15:51
Er staat duidelijk "vijffendartich jaeren". Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Maarten van Asseldonk zei op 1 augustus 2015 om 16:21
Hallo Bas/Max,
Hartelijk dank.
Omdat ik genoteerd had dat Willem van ca 1580 zou moeten zijn. Willem is m.i. een zoon van Willem Adriaan Geerlink x Lijntke Jan Rut Cluijtmans. Maar ik heb nog een akte gevonden waarin ie van ca 1610 zou zijn, en ik ga nu zijn veronderstelde ge.jr. maar bijstellen. Ik had trouwens ook een onwaarschijnlijke volgorde van zijn zoons: als er zoons vernoemd zijn - en dat is zo - naar de vader van de vader en de vader van de (veronderstelde) moeder, dan zal de zoon die naar zijn vader vernoemd is wel op de laatste plaats komen. Aldus doende. 1610 is niet onmogelijk. Nogmaals dank voor de hulp.
Maarten
Max zei op 1 augustus 2015 om 16:39
Joannes Henrici Arnoldi Houbraecken, de zoon van de schoonvader dus, krijgt tussen 1636 en 1648 vijf kinderen bij ene Catharina. Het lijkt mij dat de schoonvader dus eerder de leeftijd van 65 zal hebben gehad in 1644...
Maarten van Asseldonk zei op 2 augustus 2015 om 14:05
Ik heb van Jan Hendrik Aart Habraken x Catharina zelfs 9 kinderen genoteerd. De laatste van 1621.
Waar mij de schoen rond Willen Willem Adriaans (inderdaad ook "in de Hulst") vooral wringt/wrong is dat zijn broer Rut, wat de tweede zoon in het gezin zal zijn, al op 15-8-1613 trouwt (met Merike Jan Aarts Vervoort). Rut is dan ws van 1590 of eerder. Als Willem dan van 1608/1609 is, is ie wel een nakomertje, maar het is natuurlijk zeker niet onmogelijk.
Max zei op 2 augustus 2015 om 15:09
Ik denk dat daar dan een foutje zit, omdat het waarschijnlijk gaat om kinderen van Jan Hendrik Lucas Nauts en Catharina:

Henricus 28-03-1616 Joannes Henrici Lucae Nauts & Catharina Leonardi
Lucas 30-03-1618 Joannes Henrici & Catharina
Joannes 28-04-1620 Joannes Henrici & Catharina
Margareta 25-07-1621 Joannes Henrici & Catharina
Maria 07-07-1623 Joannes Henrici & Catharina
Franciscus 13-08-1626 Joannes Henrici & Catharina
Jacobus 30-01-1630 Joannes Henrici & Catharina
Anthonius 2?-10-1632 Joannes Henrici & Catherina

Maria 03-02-1636 Joannes Henrici Arnoldi Houbraecken & Catharina
Martinus 30-11-1637 Joannes Hendrici Arnoldi & Catharina
Catharina 12-11-1638 Joannes Hendrici Arnoldi & Catharina
Martinus 02-02-1642 Joannes Henrici & Catharina
Joanna 11-09-1644 Joannes Henrici Arnoldi & Catharina
Mechtildis 06-01-1648 Joannes Henrici Aerdts & Catharina

Er zijn twee Willem Willems die rond 1639/1646 te St.Oedenrode kinderen krijgen, allebei met een vrouw Joanna:

Maria 16-08-1639 Wilhelmus Wilhelmi & Joanna
(get. Anthonius Huberti & Elisabeta Hendrici)
Sijmon 14-10-1642 Wilhelmus Wilhelmi & Joanna Antonii
(get. Adrianus Sijmonis & Joanna Martini)
Dijgna 04-11-1642 Wilhelmus Wilhelmi & Joanna
(get. Wilhelmus Wilhelmi & Barbara Handrici)
Catharina 31-03-1646 Guilielmus Guilielmi inden Huls & Joanna
(get. Henricus Arnoldi Hebraecken & Catharina Joannis)
Helwiga 10-05-1646 Wilhelmus Wilhelmi & Joanna
(get. Hendricus Petri & Chatarina Arnoldi)
Max zei op 2 augustus 2015 om 15:24
Het was overigens niet ongebruikelijk om het eerste kind uit een tweede huwelijk naar de vader te vernoemen ipv van grootvader, dus mogelijk was Willem Willems zo'n kind?
clericus.eu
clericus.eu zei op 2 augustus 2015 om 16:29
Hallo Maarten,

Lees vandaag dit forum en heb toevallig het boek te leen.

Deze genealogie Haubraecken is reeds uitgezocht en beschreven door Tonny van Genugten in het jaar 2000.

Op blz. 33 in het boek staat geschreven Jan gehuwd met Catalijn Martens Wouters
(nageslacht verder niet uitgezocht)

Vader is (VII) Hendrick Aerts Haubraecken 1567 / 7-9-1651 en gehuwd met Catalijn Aerts van Tartwijk geb.?- overleden <1647 blz. 33 tot 40 vrij uitgebreid beschreven.

andere kinderen zijn Aert, Willem en Jenneke

Voorouders zijn:
VI Aert Willem Gerits Haubraecken
V Willem Gerit Aerts Houbraken
IV Gerit Aert Houbraken
III Aert Aerts Houbraken
II Aert Willems Houbraken
I Willem Aert Houbraken overleden ±1408

Deze familie handelde in land en de familiezegel schijnt ook in het gemeentewapen van Geldrop te zitten. Je moet dus vrij veel actes tegenkomen.
Maarten van Asseldonk zei op 3 augustus 2015 om 11:53
Hallo Max,
Mijn kinderen van Hendrik Aart Habraken x Catharina komen in ieder geval niet uit het gezin Nauts.
Hieronder mijn gezinsblad. Ik kan je ook een geannoteerde versie doen toekomen, maar die vond ik te lang om hier te presenteren.
Gezinsblad van Catharina en Hendrik Aart Habraken

Hendrik Aart Habraken, zn. van Aart Willem Gerits Habraken en Jenneke, geb. in 1567 te St. Oedenrode, schepen St.Oedenrode, ovl. op 7 sep 1651 te St. Oedenrode.
tr. circa 1605 te St.Oedenrode?
met Catharina Aart Hendrik van Tartwijck, dr. van Aart Hendrik Lamberts van Tartwijck en Johanna Willem van den Gasthuijs, geb. circa 1580 te Oirschot, ovl. voor 1647.
Uit dit huwelijk 9 kinderen:

1. Aart Hendrick Aert, geb. circa 1605 vermoedelijk te St. Oedenrode, ovl. tussen 1661 en 1666, tr. (1) op 3 feb 1627 te St. Oedenrode, kerk.huw. op 31 jan 1627 te St. Oedenrode met Anneke Willem Hendrick der Kinderen, dr. van Willem Hendrik Jan Geerlincx der Kinderen en Maria Dirck Mathijsen Versantvoort, geb. circa 1605 vermoedelijk te St. Oedenrode, ovl. voor 1661. Uit dit huwelijk 7 kinderen, tr. (2) op 2 apr 1650 te St. Oedenrode met Elisabeth Rut Evert Cluijtmans, ged. op 3 feb 1619 te Veghel. Uit dit huwelijk 3 kinderen.
2. Jan Hendrik Aart, geb. circa 1605 vermoedelijk te St. Oedenrode, ovl. voor 2 mrt 1684, tr. circa 1635 met Catalijn Marten Wouters, dr. van Marten Wouters en Lijntke Laureijs Goortsen, ovl. na 15 aug 1687. Uit dit huwelijk 7 kinderen.
3. Jenneke Hendrik Aarts, geb. circa 1605 vermoedelijk te St. Oedenrode, ovl. na 1651, tr. met Willem Willem Adriaen Geerlincx in de Hulst, zn. van Willem Adriaen Geerlincx in de Hulst en Lijntken Jan Rutte Cluijtmans, geb. circa 1580, ovl. na 1651. Uit dit huwelijk geen kinderen.
4. Willem Hendrik Arnoldus, ged. op 14 mrt 1609 te St. Oedenrode, getuige: Hendrik Jan Cranen; Gertrudis Daniëls, schepen St.Oedenrode 1661, ovl. voor 1694, tr. (1) op 11 jan 1630 te St. Oedenrode met Marij Jan Jaspers Amelissen van de Santvoort. Uit dit huwelijk geen kinderen, tr. (2) met Margriet Hendrik van Kleijnenbreugel. Uit dit huwelijk geen kinderen.
5. Anna Hendrik, geb. op 25 jun 1611 te St. Oedenrode.
6. Maria Hendrik, geb. op 16 jun 1613 te St. Oedenrode.
7. Johanna Hendrik, geb. op 30 jun 1618 vermoedelijk te St. Oedenrode.
8. Barbara Hendrik, geb. op 5 sep 1619 vermoedelijk te St. Oedenrode.
9. Petrus Hendrik, geb. op 9 nov 1621 vermoedelijk te St. Oedenrode.
Maarten van Asseldonk zei op 3 augustus 2015 om 12:03
Hallo Frank,
Hartelijk dank. Ik ben nu ca 15 jaar bezig en uit het nummer dat de oudste Houbraken (Willem Aart) bij mij heeft kan ik inschatten dat ik die ongeveer in 2003 in mijn kwartierstaat heb opgenomen.
Een aardige notitie die ik heb staan is misschien de volgende:
Docudata Deurne: 4-4-1443 Bossch prot. 1442 okt - 1443 sept fol. 74 vs.
Gerit die Vryere zoon van wijlen Gerit die Vryere heeft opgedragen aan een ... t.b.v. Aert Houbraken zoon van wijlen Willem zijn deel in twee watermolens te Beirgelen (een in de par. Asten, de andere in de par. Doerne [Vlierden]
Max zei op 3 augustus 2015 om 13:31
Hallo Maarten, ik denk dat je in een eerder bericht de vader met de zoon hebt verwisseld. Hendrik Aarts was uiteraard de vader, maar ik las gisteren dat je het had over "Jan Hendrik Aart Habraken x Catharina" , zijn zoon dus en de zwager van Willem Willem in den Huls(t).

In jouw overzicht staat ook dat Jenneke Hendrik Aarts rond 1605 geboren moet zijn. Daarom zie ik nog steeds niet waarom haar man 25 jaar ouder zou moeten zijn. En zoals je in mijn post van gisteren hebt kunnen zien hebben Willem en Jenneken twee of drie kinderen gekregen. Het andere echtpaar dat in dezelfde tijd kinderen kreeg was Willem Willem Sijmons / Jenneke Anthonis Huijberts.
Max zei op 3 augustus 2015 om 13:42
Aanvulling: Willem Willems (in den Huls) en Joanna Henrici (Habraecken) zijn getrouwd op 21-05-1641, getuigen Joannes Joannis en Anthonio Anthonii.
Jermaine Van der Meer zei op 3 augustus 2015 om 13:53
Beste FrankK!

Ik zie dat je een boek over de familie Haubraecken hebt, komt daar toevallig ook het echtpaar Wilhelmus Habraken geboren te Son en Anna Maria van de Kerkhof geboren te Erp en getrouwd te Best op 01-08-1825 in voor?

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Max zei op 3 augustus 2015 om 13:54
7636.163 Index schepenprotocol Sint-Oedenrode (7636.163)
13 Jan van de Sande als vader ende momboir van sijn vier onmondige kijnderen verweckt bijden selve ende bij wijlen Dinge dochter Willem Willem van de Hulst ende bij wijlen Jenneken Haubraecken sijne gewesene huijsvrouwe wettelijck verweckt. Lambert Aerts Haubraecken mede als momboir van de voorschreven vier onmondige kijnderen. Handrick Jan Thomas van de Mosselaer als man ende momboir van Cathalijn dochtere Willems voorschreven ende Dinge voornoemt. Respectieve erffgenaeme des voorschreven Willem van de Hulst ende Jenneken Haubraecken voornoemt. Die welcke verclaerde met den anderen aengegaen te hebben eene erfscheijdinge ende deijlinge van de goederen hen luijden mits doode ende afllijvicht van henne voorschreven auders aen gecomen soo als sij seijde ende verclaerde. etc.
Datering: 1690
Pagina: 24

Willem en Jenneken hadden dus twee kinderen: Dinge gedoopt 04-11-1642 en Cathalijn 31-03-1646.
Maarten van Asseldonk zei op 3 augustus 2015 om 14:04
Sorry Max (en anderen die ik met mijn bericht van 2/8 om 14.05 uur op het verkeerde been heb gezet),
"Jan" staat daar ten onrechte.
En dat geb.jr van van Hendrik Aarts Habraken (x Catharina AH van Tartwijk) zullen we maar veranderen in ca 1580, gelijk aan dat van zijn vrouw. Dat past ook beter in de reeks van:
Willem Gerits Habraken *ca 1520
Aart WG Habraken *ca 1550
Hendrik WA Habraken wordt ca 1580
In mijn bericht van 2 aug heb ik al aangegeven het geb.jr van Willem Willems, man van Jenneke HA Habraken, te willen wijzigen in 1608/09.
willem m zei op 3 augustus 2015 om 20:45
Nb ad kinderen 7,8 en 9.

als in Sint Oedenrode gedoopt dan heet bij 7 Johanna 11 jun 1618 en bij 8 Barbara 15 sep 1619 de moeder Maria , de vader Henricus Arnoldi
Bij 9 Peter 9 nov 1621 wijken beide af.

m.v.g.
Max zei op 3 augustus 2015 om 23:29
Datum 9 nov 1621 moet zijn 11-11-1621, ouders Henricus Arnoldi en Maria.
Max zei op 3 augustus 2015 om 23:49
Ik denk overigens dat Willem Willems dan vóór 1 augustus 1607 zal zijn geboren, omdat daar het oudste doopboek van St. Oedenrode begint en hij daarin niet voorkomt. Zijn oudste broer Adriaen komt daar al in 1607 als vader in voor. Adriaen en Rutger schijnen in september 1612 beiden al meerderjarig te zijn, dus al vóór 1589 geboren.
Max zei op 4 augustus 2015 om 00:22
Ook Willem Hendrik Aert Haubraken had kinderen bij zij eerste vrouw:

7636.115 Index schepenprotocol Sint-Oedenrode (7636.115)

206 Willem sone wijlen Willems inde Hulst man ende momboir Jenneken sijne huijsvrouw, dochter Hendrick Aerts Haubraecken , in presentie ende geassisteert mette selve Jenneken sijne huisvrouwe heeft vernaedert alsulcke huijs, schuer, backhuijs, boomgaert metten grond ende erffenisse daeraen liggende ende toebehorende, metten grond ende erffenisse daeraen liggende ende toebehorende, metten potagie, houtwasch, opgaende eijcken ende anderen boomen, tesaemen aen malcanderen gelegen etc. Gelegen onder de gehuchte Ollant ende Houthem als Peeter Peeters Peterssoen alle de parcheelen in een coop bij opdrachte vercregen van Willemen sone Handrick Aert Haubraecken voor soo veele sijne tocht aengaet ende van de momboiren desselffs Willems kijnderen bijden selve ende wijlen Marije sijn eerste huijsvrouw, dochter wijlen Jan Jaspers Amelis van der Santvoort wettelijck verweckt.
Datering: 1647

Uit het eerste huwelijk:
Joanna 18-10-1632
Joannes 29-08-1635

uit het tweede huwelijk:
Gerardus 09-10-1637
Maria 30-06-1641
Arnoldus 10-05-1643
Gerardus 08-03-1646
Anna 20-11-1647
clericus.eu
clericus.eu zei op 4 augustus 2015 om 12:03
@Maarten van Asseldonk, boek heb ik te leen van de brabantcollectie bij de Universiteit van Tilburg, en gebruik ik om de takken voor 1600 te controleren / verkrijgen. (Lid worden en gratis genealogie boeken lenen)

@Jermaine Van der Meer, Helaas zit er geen index in het boek, Wel noteert de schrijver dat er 3 taken Haubraken zijn bovenstaande Schijndel, Son en Sint-Oedenrode. Tonny van Geneugten - Habraken omschrijft de takken tot rond 1950 dus verwacht dat ze er wel in zullen staan. Indien je me contact kan ik kijken waar ik je aan kan vullen. http://members.ziggo.nl/fklerkx/Brabantsegenen/index.html

"Haubraken een treffelijke familie, thans nog in stand, en onlangs hun familienaam veranderd in Habraken" uitgegeven in Sint Oedenrode. Probeer eens bij de heemvereniging in Sint Oedenrode.

Zouden best eens ooit bij elkaar kunnen komen gezien het gebied waar ze woonde. Er ontbreekt alleen nog bewijzen dat dat ook zo is. en het boek is gedateerd in het jaar 2000
Gijs van Aarle zei op 28 augustus 2022 om 09:37
Beste, Ben ook op zoek naar Willem Willems Vervoort x Joanna Jaspers Claes Vos
Gijs van Aarle zei op 28 augustus 2022 om 09:37
Beste, Ben ook op zoek naar Willem Willems Vervoort x Joanna Jaspers Claes Vos
Jermaine Van der Meer zei op 7 september 2022 om 21:30
Hey Cleriucus.nl, sorry dat ik nou pas na al die jaren reageer. Ik heb je reactie klaarblijkelijk toen gemist

Inmiddels kunnen we 1 generatie toevoegen aan de de tak die ik hierboven in 2015 beschreef:

Tak 1 Houbraken (Lieropse tak)
Ik wil je wijzen op de link: https://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/wie-zijn-de-ouders-van-wilhelmus-habraken-en-zijn-vrouw-anna-maria-van-de-kerkhof waarin ge ziet dat op 22 december 2015 om 19:56 dus een paar maanden na jouw reactie schrijft dat Wilhelmus Habraken geboren die was getrouwd met Anna Maria van de Kerkhof dus een kind was van Guilhelmus Houbraken en Maria Verasdonck

XI Maria Verasdonck, dochter van Johannes Verasdonck en Meriken Jansen, geboren rond 1670. Maria huwde in Lierop rond 1698 met Guilhelmus Houbraken. Zij hadden 5 zonen:
Joannes, Henricus, Joannes, Gerardus en Joannes.
XII Joannes Houbraken, geboren Lierop 26.03.1699. Overledenaugustus 1701.
XII Henricus Houbraken, geboren in Lierop op 15.05.1701.
XII Joannes Houbraken, geboren Lierop o 4.10.1702. Overleden Juni 1707.
XII Gerardus Houbraken, geboren in Lierop op 25.03.1704.
XII Joannes Houbraken, geboren 14.09.1709.
Bron: https://adoc.pub/stamboom-verasdonck-19-generaties-.html

Bij Guilhelmus Houbraken die uds met Maria Verasdonck was getrouwd en kinderen had te Lierop kom ik eigenlijk niet verder als Lierop, bij deze dus de vraag wie weet wie de ouders waren van deze Guilhelmus Houbraken

Tak 2 (Bestse tak)
Dan heb ik ook nog een andere tak waarvan ik op zoek ben naar de ouders

Trouwen op 22 januari 1702 te Best
=
Bruidegom
Joannes Paulus van Cronenburgh

Bruid
Maria Joannes Houbraken
Bron: : https://www.openarch.nl/rhe:B5AA07A7-7BAF-4210-939C-63BB57864CD9/nl

Vervolgens zien we in de link: https://www.genealogieonline.nl/stamboom-willems-hoogeloon-best/I97647.php dat de vader van Maria Joannis Houbraken ene Joannis Micheal Houbraken (Habraken) was getrouwd met Elisabeth Theodorus de Cort

Nou is er op de voornoemde site alleen van hem bekend dat hij in het jaar 1700 overleden is te Best, nu is de vraag wie weet wie de ouders waren van Joannis Micheal Houbraken (Habraken)???

Alvast bij voorbaat dank voor alle hulp tot nu toe.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Egbert zei op 7 september 2022 om 23:27
@Jermaine

De 5 genoemde kinderen van Guilhelmus Houbraken en Maria Verasdonck zijn niet in Lierop gedoopt en ook niet overleden.

Ik heb de door jou genoemde bron bekeken en zie daarin meerdere gegevens die absoluut niet kloppen.

Bijvoorbeeld
XII Johannes Verasdonck, geboren te Asten rond 1691. Johannes huwde Wilhelmina L. Engelen in 1721 in Someren.

Hieronder het huwelijk van Wilhelmina Engelen, waaruit blijkt dat de bruidegom al voor 1703 weduwnaar was. Een geboortejaar rond 1703 lijkt mij dan wel erg onwaarschijnlijk. Er blijkt ook niet uit dat diet een Verasdonck was:

Plaats inschrijving: Someren
Ondertrouwdatum: 03-11-1703
Trouwdatum: 19-11-1703
Bruid: Willemijn Lambert Engelen
Bruidegom: Jan Goort Geven
Folio: 51
Vorige partner bruidegom: Dircxke Hendricx Geven
Toegangsnummer: 10225 Collectie doop-, huwelijks- en overlijdensregisters daterend van voor de invoering van de Burgerlijke Stand, 1562-1810
Inventarisnummer: 66.20

Ik weet niet wie die stamboom Verasdonck heeft opgesteld, maar gezien het voornoemde twijfel ik ernstig aan de betrouwbaarheid.
Jermaine Van der Meer zei op 8 september 2022 om 04:26
Als auteur staat ene Jelle Meijer genoteerd??
Jermaine Van der Meer zei op 12 september 2022 om 13:29
Dag Egbert ik heb e.e.a. nog eens uitgezocht en het kan wel degelijk dat we hier met een Jan zoon van Goort Verasdonck te maken hebben, kijk maar mee Egbert:

Dopeling
Maria Gorts
Vader
Johannes Gorts
Moeder
Wilhelma L. Engelen
Getuige
Johannes T. de Groot
Henrica G. Verasdonck

Hier zien we dus Henrica Goorts Verasdonck, zij moet dus een zus zijn geweest van Johannes Gorts/Goorts

De site waar ik het vandaan heb doet het niet meer maar ik durf toch echt te zweren dat ik een "Lierops" doopregister heb gezien, zou iemand mij kunnen vertellen mocht Egbert gelijk hebben waar al die EXACTE doopdata dan wel vandaan komen? Want ik kan ze hier op het BHIC inderdaad ook niet vinden??? Heeft de schrijver toevallig de verkeerde personen bij de date gezet, ook dat lijkt niet het geval daar ik de data ook niet gevonden kan krijgen?

Dus wie kan mij hier nog mee helpen??

Overigens heb ik bij de Bestse tak ontdekt dat we hier eigenlijk te maken hebben met een 'waarschijnlijke' aansluiting met de tak te Sint-Oedenrode zoals die al eerder hierboven door andere werd vermeld:

Nederduits Gereformeerd trouwboek 1650-1695
• Bron: doop-, trouw- en begraafboeken
• Soort registratie: DTB trouwakte
• (Akte)datum: 21-02-1672
• Plaats: Oirschot
Bijzonderheden:
Datum ondertrouw: 06-02-1672
1.
1. Bruidegom
Jan Michielsen Haubraken wonende te Sint-Oedenrode
2. Bruid
Lijsken Dircx de Cort wonende te Verrenbest

Bron: https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/persons?f=%7B%22search_i_datum%22:%7B%22v%22:%5B%2216710000%22,%2216739999%22%5D,%22d%22:%221671%20-%201673%22%7D%7D&sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_s_type_title%22:%22bruidegom%22,%22search_t_plaats%22:%22Oirschot%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_s_type_title%22:%22bruid%22%7D,%22search_s_deed_type_title%22:%5B%22BS%20huwelijksakte%22,%22DTB%20trouwakte%22%5D%7D&page=2

Het probleem is dat ik hier in de hele discussie van de familie Habraken nergens een Micheal of Michiel laat staan een patroniem Michielsen kan vinden in combinatie met de naam Houbraken? Wie kan mij hier mee helpen en wie weet dan ook wie de ouders waren van

Wellicht heeft hij na zijn huwelijk met zijn zijn vrouw wel enkele bezittingen .a. te Spoordonk verworven:

Stuur een reactie naar Regionaal Historisch Centrum Eindhoven
Notariële akte
164 Huurovereenkomst, 28-11-1691
Persoon in RA:

Francis van der Hulpen

Marten Christiaen Sweerts

N.N. Hoffalise

Henrick van der Schoot

Jan Michielsen Habraken
Toponiem in RA:

Beijaert, de

Hedel

Audenhoven

Lurpsche loop, de

Spoordonk

Verschoren

Moost, de
Soort akte:
Huurovereenkomst
Toegangsnummer:
10624 Notariële archieven standplaats Oirschot, 1556-1935
Inventarisnummer:
160 [Aanvraagfuncties niet beschikbaar. ]
Trefwoorden:
Gasthuis St. Jan
Heer
Heer van Oirschot
Rentmeesters
laatste wijziging 08-03-2020
Bron: https://www.rhc-eindhoven.nl/mi/48/maisi_ajax_proxy.php?mivast=48&mizig=46&miadt=48&milang=nl&misort=unitdate%7Casc&miview=ldt&mizk_alle=trefwoord%3AHeer%20van%20Oirschot

Was de Michiel Michiels Houbraken uit de link: http://oudzijtaart.nl/Reconstructie%20van%20Veghel/Eerde/Eerdse%20gedingen%20per%20jaar.html wellicht zijn vader? Frapperende is dat hij inderdaad onder eerde en Coevering word vermeld in het jaar 1658, niet alleen getalsmatig zou het dus kunnen maar ook qua ligging omdat de Koevering nog steeds tussen Veghel en Rooi ligt, maar mocht dit al zo zijn wie was dan de moeder van Jan Michiels Houbraken

Dus nogmaals wie kan mij helpen? Alvast bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Egbert zei op 12 september 2022 om 22:07
Ik beweer niet dat Jan niet een zoon van Goort Verasdonck kan zijn.
Zijn eerste huwelijk is op 05-02-1702, hij is dan 28 jaar.
Leeftijden kunnen wel wat afwijken, maar deze Jan zal rond 1674 geboren zijn.
Hij kan dan onmogelijk geboren zijn te Asten rond 1691. Er blijkt ook nergens uit dat deze Jan Goort Geven uit Asten afkomstig is.
Het toeschrijven van een persoon als zijnde een van Asdonck louter en alleen op het feit dat de meter van een van zijn kinderen Henrica Goorts Verasdonck heet vind ik erg ver gezocht. Elk bewijs ontbreekt.
Henrica Goorts Verasdonck hoeft ook helemaal niet de zus van de van vader Jan te zijn, ze kan ook de vrouw van een Goort Verasdonck zijn.

Ik weet niet waar die Lieropse doopdata vandaan komen. We zijn en waren geen andere R.K. doopregisters van Lierop dan:

RK parochie H. naam Jezus (Sint Salvator)
64.1
Doopregister
Datering: 1664-1738

64.5
Doop-, huwelijks- en begraafregister
Datering: 1738-1810
Omvang: 1 deel

Beide delen met scans ter inzage via het RHC-e

Of de genoemde kinderen zijn in een andere plaats gedoopt, of het geheel berust op de fantasie van de samensteller.
Egbert zei op 12 september 2022 om 22:14
Doopgetuige Henrica Godefridi Verasdonck bij de doop op 31-12-1722 te Someren is waarschijnlijk deze Henrica:

Plaats inschrijving: Someren
Trouwdatum: 23-11-1704
Bruid: Henrica Aerts
Bruidegom: Godefridus Verasdonck
Folio: 37v
Toegangsnummer: 10225 Collectie doop-, huwelijks- en overlijdensregisters daterend van voor de invoering van de Burgerlijke Stand, 1562-1810
Inventarisnummer: 66.6
Gjis van Aarle zei op 13 september 2022 om 13:34
Beste Maarten,
Ben al jaren opzoek naar Willem Willems Vervoort *ca 1665 X Johanna Jan Jaspers Claes Vos. Huw. ca 1693 en wonende in Breugel. Er hun kinderen geboren tussen 1695 en 1710. Hij komt regelmatig voor als getuigen bij dopen en huwelijken.
Maar nergens kan ik vinden wie zijn ouders zijn.
Kan iemand mij verder helpen ?
Met groet en dank,
Gijs van Aarle
Norah zei op 13 september 2022 om 20:13
Dag Gijs,

Ik ben geen Maarten, maar heb je geen huwelijksplaats? Slaat dit weer op Sint-Oedenrode?
Mvg.
Jermaine Van der Meer zei op 14 september 2022 om 23:53
Okee Egbert dan is inderdaad de geboortedatum ven Johannes Verasdonck verkeerd geschat, maar verder zou het wel goed in mekaar kunnen zitten dan?


Ik heb zelf nog eens op de BHIC DTB index gekeken omdat ik ook in het RHIC-e en in de link https://www.bhic.nl/genealogie/dtb/index.htm vond ik dan ook het volgende:

Lierop

Rooms-Katholiek

Dopen
1664-1708, 1708-1738 44 online kopieën te bestellen

Dit betekent dus dat men de kopieën moet bestellen, wat ik dus denk dat Meijer dus naar de Lieropse archieven in Eindhoven is afgereisd en daar wel degelijk de goede en correcte dopen heeft genoteerd, maar omdat ze nooit zijn in gescand er daarom ook in zowel in Eindhoven als in het BHIC er dan ook geen uittreksels van van deze dopen te Lierop te vinden zijn?

Wat denk jij Egbert, klopt dit verhaal van mij denk je??

Dus ik zal kopieën van de desbetreffende dopen van de week eens proberen te bestellen bij het RHIC-e, of het moet zijn dat iemand die mijn bericht ziet een dezer dagen toevallig nog naar het Eindhovens archief gaat?

Al met al denk ik dus dat de stamboom van Meijer m.b.t. Houbraken en Verasdonck 'redelijk' klopt, of denk jij daar nog steeds anders over Egbert?

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Egbert zei op 15 september 2022 om 00:06
Je verhaal klopt niet. Alle doopboeken van Lierop zijn via de website van het RHCe in te zien.
De genoemde personen zijn niet in Lierop gedoopt.

Ik denk ook niet dat Jan Goort Geven indentiek is met Jan Verasdonck.

Die stamboom van Meijer berust niet alleen op foute conclusies, maar vermeldt ook totaal verkeerde gegevens. Alle genoemde gegevens daaruit dienen eerst met originelen te worden gecontroleerd.
Jermaine Van der Meer zei op 15 september 2022 om 01:32
Okee als het echt klopt wat jij stelt Egbert dan is dat de eerste keer dat ik dit meemaak, ik heb weleens vaker meegemaakt dan met met schattingen ver naast de daadwerkelijke data's zit en heb net zo vaak meegemaakt dat men per abuis de verkeerde plaatsnamen noteert maar dit zou de eerste keer zijn dat men EXACTE doopdatums vermeld en dat dit dan in feite 'gefantaseerd' is door de schrijver van het onderzoek, als dit echt zo is Egbert dan sta ik echt paf....
Egbert zei op 15 september 2022 om 02:01
Ik vind twee van de genoemde kinderen in den Bosch:

St. Jacob doopboek 1690-1706
• Bron: doop-, trouw- en begraafboeken
• Soort registratie: DTB doopakte
• (Akte)datum: 15-05-1701
• Plaats: 's-Hertogenbosch
1. Dopeling
Henricus Houbraken
2. Vader
Guilielmus Houbraken
3. Moeder
Maria Verasdonk
Getuige
• Godefridus Verasdonk
• Catharina Houbraken
Bronvermelding
St. Jacob doopboek 1690-1706, archiefnummer 8056, inventarisnummer 65
Gemeente: 's-Hertogenbosch
Periode: 1690-1706
Religie: St. Jacob


St. Jacob doopboek 1690-1706
• Bron: doop-, trouw- en begraafboeken
• Soort registratie: DTB doopakte
• (Akte)datum: 25-08-1704
• Plaats: 's-Hertogenbosch
1. Dopeling
Gerardus Houbraken
2. Vader
Guilielmus Houbraken
3. Moeder
Maria Verasdonk
Getuige
• Gevardus Verasdonk
• Catharina Houbraken
Bronvermelding
St. Jacob doopboek 1690-1706, archiefnummer 8056, inventarisnummer 65
Gemeente: 's-Hertogenbosch
Periode: 1690-1706
Religie: St. Jacob
Jermaine Van der Meer zei op 16 september 2022 om 14:13
Bizar dit.... Je verhaal lijkt te kloppen als ik kijk bij Collectie doop-, huwelijks- en overlijdensregisters daterend van voor de invoering van de Burgerlijke Stand, 1562-1810 INVENTARIS 64 LIEROP REGISTRATIE OP GROND VAN KERKELIJKE VOORSCHRIFTEN
RK parochie H. naam Jezus (Sint Salvator) dan lijkt de doop van Johannes Houbraken van 26 maart 1699 niet aanwezig, wel doopt in dat jaar een dag eerder op de 25ste ene Joannis Goorts (of staat er Goorst)? een kind? Is het wellicht zo dat de schrijver gewoon EXTREEM slordig is geweest met het noteren van de dopen en personen en eigenlijk naar specsavers gestuurd zou moeten worden?? Zie eventueel ook de link: https://www.rhc-eindhoven.nl/collectie?mivast=48&mizig=210&miadt=48&micode=10225&milang=nl&mizk_alle=Lierop&mibj=1650&miej=1750&miview=inv2 voor de fotoscans

Maja het word nog veel erger want de 2e doop van Henricus zou in augustus 1701 te Lierop moeten hebben plaatsgevonden, maar de maand augustus komt hellemaal NIET VOOR in het jaar 1701 van het Lieropse doopboek!!!

Nou Egbert ik heb dit nog nooit meegemaakt, ik hoef denk ik ook niet meer verder te zoeken, ge hed me overtuigd. Dit is echt bizar, maar Egbert waarom zou dit gebeurt zijn dan? Ik vond de naam Houbraken al zo'n vreemde naam voor Lierop en ik zocht me ook al hellemaal suf naar het huwelijk te Lierop, maar dat is er natuurlijk niet

Overigens die Henricus is mij voorouder!! Die word in de link: https://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/wie-zijn-de-ouders-van-wilhelmus-habraken-en-zijn-vrouw-anna-maria-van-de-kerkhof door Helena op 21 december 2015 om 01:36 als overleden vermeld daar er in 1728 een Hendrick Houbraken word begraven!!

Trouwens ik zal Geraldine ook efkes waarschuwen want zij attendeert mij in diezelfde link in haar reactie van 22 december 2015 om 19:56 op het onderzoek van Meijer

Maar trouwens als ik nu ff verder beredeneer he Egbert dan kloppen de ouders hoogstwaarschijnlijk ook niet uit dat onderzoek van Meijer, en als de ouders niet kloppen wie waren dan wel de ouders van het echtpaar Guilielmus Houbraken en Maria Verasdonk??

Kortom ik ben weer terug bij af....

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Jermaine Van der Meer zei op 20 september 2022 om 23:15
Dag Egbert ik heb het huwelijk van het echtpaar Houbraken-Veradonck proberen te zoeken, tot dusver nog zonder resultaat helaas... Wel heb ik een andere akte gevonden:

Rooms-Katholiek trouwboek 1637-1664
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB trouwakte(Akte)datum: 09-01-1664Plaats: Sint-Oedenrode
Bruidegom
Henricus Janssen van Liempde
Bruid
Anthonia Willems
Getuige
Guilielmus Houbraecken
Guilielmus Corstiaens

Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk onze Guilielmus Houbraecken, maar mocht m dit niet zijn dan zou dit sowiezo familie van m moeten zijn waarnaar hij vernoemd is, was dit wellicht zijn vader? Of wellicht zijn oom of oudere neef, want als we gaan rekenen dan zou deze Guilielmus Houbraecken in 1664 al volwassen moeten zijn geweest en dus op zn minst al ongeveer 20 jaar dus dan zou hij rond 1700 al tussen de 50 à 60 jaar oud moeten zijn geweest en de vraag is of dit niet een beetje oud is om nog kinderen te krijgen of dat dit wellicht toch mogelijk was? Stel hij was in 1664 18 jaar dan zou hij in het jaar 1700 zo'n 54 jaar moeten zijn geweest???

Ik vond toevallig te Vught (dus dicht bij den Bosch) wel een ander echtpaar Houbraken-Veradonk dat ging trouwen, maar de voornamen en de patroniemen lijken niet te kloppen en dan zouden de kinderen van na 1700 nakomertjes van 36 jaar na hun huwelijk moeten zijn geweest, das n beetje veel van het goeie niej?

Vught Sint-Lambertus RK doop-, trouw- en begraafboek, 1622-1674
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB trouwakte(Akte)datum: 16-12-1674Plaats: Vught
Bruidegom
Andraeas Henrici Houbraken
Bruid
Elisabetha Lucae Verasdonck
Getuige
N.N. Siben
Diversen: Dominicaner pater

Joanna Theodori

Kortom we zoeken verder.

Groetjes,

Jermaine
Gijs van Aarle zei op 21 september 2022 om 13:53
Beste Norah,
Dank voor je reactie, het zou een huwelijk kunnen zijn in Sint-Oedenrode, wellicht Vressel, daar woonde ook Vervoortjes, in ieder geval zijn de kinderen in in Breugel geboren.
Hopelijk heb je hier iets aan, ben benieuwd.
Met groet en dank, Gijs van Aarle
Gijs van Aarle zei op 21 september 2022 om 13:53
Beste Norah,
Dank voor je reactie, het zou een huwelijk kunnen zijn in Sint-Oedenrode, wellicht Vressel, daar woonde ook Vervoortjes, in ieder geval zijn de kinderen in in Breugel geboren.
Hopelijk heb je hier iets aan, ben benieuwd.
Met groet en dank, Gijs van Aarle
Norah zei op 21 september 2022 om 17:25
Hallo Gijs,

Ik vind het eerste kind pas in 1706 in Breugel, genaamd Elisabeth. Het was handig geweest als het huwelijk te voorschijn kwam.
Misschien kun je beter een nieuw item op dit forum plaatsen?
Mvg.
Gijs van Aarle zei op 21 september 2022 om 18:42
Dag Norah of anderen die onderzoek doen naar de familie Vervoort,

Ik zoek de ouders van Willem Willems.
Hierbij zijn kinderen .


Persoon:
Willem Willemse Vervoort ( van de Voort / Voord / Voordt /Voirt)
geboorte: ±1670 Breugel os Sint-Oedenrode (Vressel)
overlijden: <1739

Relatie:
huwelijk ±1693 met Joanna Jaspers Claes (Vos), geb. ±1670 (x±1693, 10k)

Kinderen geboren in Breugel:
Antonius Willems Vervoort, <70, ±1695-<1765 (x1719, 7k)
Ida Vervoort, >55, ±1700->1755 (x1726)
Jaspert Vervoort, geb. ±1702
Hendrien Vervoort, geb. ±1704
Elizabetha Vervoort (van der Voordt), geb. 1706
Henricus Vervoort, <3, 1707-<1710
Henricus Vervoort, geb. 1709
Marie Vervoort, geb. ±1710
Joanna Vervoort, geb. ±1710 (x1732, 1k)
Johannes Willems Vervoort, 68, 1711-1779 (x1735, 12k)

Met groet en dank, Gijs van Aarle
Norah zei op 21 september 2022 om 20:05
Optie:

Wilhelmus Janssen Vervoort x Joanna Goris Cornelis. Hooge en Lage Mierde, 08-10-1662.
Zoon Wilhelmus * 31-12-1669 Hooge en Lage Mierde.

Je zou ook nog een zoon(oudste) Wilhelmus/Guilielmus in het gezin verwachten.
Mvg.
Norah zei op 22 september 2022 om 12:34
Vanwege het laatste vraag ik me nu af of het patroniem ook wel Willems was? Kwam het slechts een keer tegen(doopheffer).
Mvg.
Gijs van Aarle zei op 24 september 2022 om 19:47
Beste Norha en meedezoekers en de optie Hooge en Lage Mierde

Ik ga er toch van uit dat eht een Vervoort zou moeten zijn uit Sint-Oedenrode, evt. Vressel waar er ook woonde.

VOORLOPIG NEMEN ik AAN: NOG STEEDS GEEN BEWIJS !!!????????
Zoon van Willem Gerrits Vervoort *ca 1660
Of Zoon van Jan Jan Breurs Vervoort ca 1650
Of Zoon van Willem Janse Vervoort 02-07-1643
Of Willem Aert ca 1650

Of:

Willem Lamberts Vervoort is geboren omstreeks 1646, zoon van Lambertus Jan Aerts Vervoort en Marije Frans Joosten der Kinderen. Willem is overleden in 1701, ongeveer 55 jaar oud.
Notitie bij Willem: Notities bij Willem Lamberts Vervoort

Deze Willem Lamberts zou het moeten/kunnen zijn als vader naar onze lijn !!
Zie verder Lamberts Jan Aerts Vervoort x Marije Frans Joosten der kinderen.
Hopelijk klopt dit. Kleine kans !!

Met vriendelijke groet en dank,
Gijs van Aarle
Max zei op 25 september 2022 om 10:55
@Gijs,

De dtb-registers van Son en Breugel beginnen pas in 1700/1704, dus er is weinig kans dat je nog een huwelijk van deze Willem zult vinden. Dat is wel jammer, omdat uit huwelijksinschrijvingen meestal meer duidelijk wordt over de afkomst van het bruidspaar. Mogelijk waren zij allebei afkomstig uit Breugel, en dan zijn er ook geen doopgegevens meer van te vinden. De schepenakten van de betreffende plaatsen bevinden zich in het regionaal archief te Eindhoven.


NTI-10201-1554 Index Schepenbank Eindhoven
Verklaring van Willem Willemse Vervoort en Wouter Cornelis ten behoeve van Thomas Brestre aangaande bier, welke de vrouw van Lourens van Roij hen heeft aangeboden, 17-02-1701
Persoon in RA:
Willem Willemse Vervoort
Voornaam:
Willem Willemse
Achternaam:
Vervoort
Woonplaats:
Breugel
Norah zei op 25 september 2022 om 12:46
Dag Gijs,

Niet eenvoudig, maar daar ben je al lang achter denk ik. De doopheffers die ik in de gauwigheid kon ontdekken bij de vier jongste kinderen, en dan hoop ik niet van moeder' s kant, waren Arnoldus Jooste, Nicolaa Dircks, en Michael Goossens. De rest was de Jaspers-familie.

Verder bevonden zich in Son en Breugel de broers? Aert Jansse Vervoort en Jan Jansse Vervoort. Het betrof een schuldbekentenis van 02-07-1686. Zie: RHCE. Alleen deze twee hebben weer een ander patroniem. Men kan er nu wel zeker zijn dat de vader van Willem ook ene Willem/ Wilhelmus/ Guilielmus was.
Alleen snap ik niet wat er mis was met het bier van de vrouw van Lourens van Roij...
Mvg.
Gijs van Aarle zei op 25 september 2022 om 14:07
Beste Norah en Max,
Hartelijk dank voor jullie reactie.
Het wordt voor mij te moeilijk om nog verder te zoeken , ik zou ook niet weten waar! Dus zal ik het er bij moeten laten denk ik, maar ja, je weet maar nooit.
Met groet, Gijs
Norah zei op 25 september 2022 om 17:20
Dag Gijs,
Allereerst graag gedaan. Ik begrijp het, iedereen kent wel zo'n raadsel in de stamboom.
Een kans is ook om www.rhc-eindhoven.nl te mailen. Er moet toch nog wat te vinden zijn.
Nog een optie is om de -Erfgoedvereniging Son en Breugel- aan te schrijven, zij hebben ook een contactadres.
Succes gewenst,
mvg.
Hans Vogels zei op 26 september 2022 om 08:09
Inzake Habraken/Haubraken/Houbraken verwacht ik niet dat alle naamdragers uit één stam komen. In de 13e-14e eeuw ben ik ze al in veel plaatsen in Peelland en Kempenland tegengekomen zonder dat (behoudens buurdorpen) een verbinding geconstateerd kon worden.
clericus.eu
clericus.eu zei op 28 september 2022 om 21:18
Hoi Jermaine,

nu is de vraag wie weet wie de ouders waren van Joannis Micheal Houbraken (Habraken)???

Voor wat het waard is, heb gegevens van A.Smetsers en hij heeft genoteerd
Michael Haubraken en Joanna Hendriks van Engelen getrouwd 25-05-1640 in Drunen.

Vind het op zich een zeer vreemde switch naar Oirschot toe.
Joannes Michaelis Habraken getrouwd met Elisabeth Dirck Theodorus de Cort in 1672 en Hester Sebert van de Ven in 1684 beide in Oirschot.

Er schijnt ook nog een Leonardus Haubraken in Best geboren te zijn op 29-09-1675
Hans Vogels zei op 29 september 2022 om 09:06
Er is ook nog een Genealogie Houbraken 1320-1995 samengesteld door W.C. en M,W..J. Houbraken.

Het beschrijft een familie uit Oirschot die uitwaaierde naar Bergeyk, Gestel en Blaarthem, met naamsvarianten zoals Habraken en Houbraecken.

De aanname van de onderzoekers dat stamvader Jan (* ca. 1320) een molenaar, mulder, moel, was omdat zijn zoon Hendrik Moel van Houbraken (* ca. 1350 - + v. 1427) wordt genoemd is abuis. Zoon Hendrik is vernoemd naar een moederlijke grootvader heer Hendrik Moedel van Sceepstal.

Heer Henrick Moedel van Sceepstal, priester en pastoor van Heeze, + voor ... 1401, zoon van Gooswijn Moedel van Sceepstal alias Van der Donc, had vermoedelijk een natuurlijke dochter die ca. 1355 huwde met Jan Houbraken van Broechoven (= heerdgang onder Riethoven), + voor ... 1383. Jan Houbraken werd in 1368 aangeduid als Van Westerhoven toen hij door heer Jan van Sceepstal, investiet van Helvoirt, broer van heer Hendrik Moedel, werd gemachtigd om al diens cijnzen, renten, pachten en tegoeden te manen.

Jan's zoon was Henrick Moedel van Houbraken, + v... 1422 weduwnaar. Deze huwde voor ... 1379 met Heilwig van Rut(te), dochter van Goyart van Rutte en Heilwig Aerts van Audenhoven.

Jan Houbraken van Broechoven had, vermoedelijk uit een eerder huwelijk, ook nog een oudere zoon met naam Dirck Buc.
Jermaine Van der Meer zei op 21 oktober 2022 om 03:31
Dag Clericus.! dank voor je reactie. Ik heb nog wel een mogelijke akte van hem gevonden:

Rooms-Katholiek trouwboek 1637-1664
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB trouwakte(Akte)datum: 09-01-1664Plaats: Sint-Oedenrode
Bruidegom
Henricus Janssen van Liempde
Bruid
Anthonia Willems
Getuige
Guilielmus Houbraecken
Guilielmus Corstiaens

Zou deze Guilielmus wellicht dezelfde zijn als die van mij en was hij dan wellicht inderdaad ook directe familie zijn van Jan Michielsen Haubraken die ten tijde van zijn huwelijk eveneens in Sint-Oedenrode woonde?

Stel dat het inderdaad mijn voorouder was en dat hij in 1664 zo'n 18 jaar was dan was hij al oud genoeg om als getuige op te treden toch? Het probleem is alleen dat als we er nog 30 tot 36 jaar bij optellen vanaf zijn getuigenis berekend dan moest hij ten tijde van zn huwelijk met Maria Verasdonck rond 1698 zo'n 52 tot 54 jaar

Het vreemde alleen daarbij wel dat ik op het stamboomgedeelte van het BHIC in de periode 1640 tot en met 1670 geen enkel lid van de familie Houbraken aantref met de voornaam Guilielmus in welke rol dan ook (en ik kreeg toch 97 vol aan lijsten met uittreksels)!! Met de enigste uitzondering dan de getuigenis Guilielmus Houbraecken te Sint-Oedenrode in 1664!!

Ook als ik op het BHIC kijken dan is er Guilielmus er geen enkel huwelijk (als ik daarop filter) van Guilielmus de periode 1690 tot en met 1710 is er niks van hem te vinden, niet in den Bosch en niet in alle anderen plaatsten in het BHIC stamboom register. Maar volgens mij zijn de huwelijken van den Bosch en in ieder geval Sint-Oedenrode nog gewoon aanwezig, hoe kan het dan dat er dan toch geen spoor van hem te vinden is?

Verder is mijn vraag vanwege het echtpaar Houbraken Van Asdonk en het mogelijke nog te vinden huwelijk van dit echtpaar of Asdonk en Asseldonk uit de zelfde familiestam komt? Want in dat geval zou ik mij tot de oprichter van dit draadje te weten Maarten Van Asseldonk kunnen richten??


Om in Michael Haubraken en Joanna Hendriks van Engelen te Drunen onze voorouders te zien heb ik maar 1 remedie, en dat zijn de dopen bekijken en kijken welke doopgetuigen zich daar melden. We zouden dan als jouw theorie klopt Clericus toch al gauw leden van het geslacht Van Engelen moeten tegenkomen of andere mensen uit Drunen te Best, daarom ben ik eens gaan kijken naar de dopen van het echtpaar Houbraken-de Cort en hun doopgetuigen:

Rooms-Katholiek doopboek 1612-1750
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 24-09-1681Plaats: Best
Dopeling
Antonius Habraken
Vader
Joannes Michelis Habraken
Moeder
Elisabeta Theodorus de Cort
Getuige
Laurentius Adrianus
Joanna Theodorus de Cort

En dan hieronder de akte waar gij hed over had Clericus, is onderstaande Leonardus wellicht vernoemd naar de bovenstaande getuige Laurentius Adrianus?

Rooms-Katholiek doopboek 1612-1750
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 29-09-1675Plaats: Best
Dopeling
Leonardus Haubracken
Vader
Joannes Michaelis Haubracken
Moeder
Elizabetha Theodorus de Cort
Getuige
Joannes Nicolaus M Haubraken
Petronilla Theodorus de Cort

Rooms-Katholiek doopboek 1612-1750
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 25-09-1677Plaats: Best
Dopeling
Maria Haubraken
Vader
Joannes Michaelis Haubraken
Moeder
Elizabetha Theodorus de Cort
Getuige
Petrus Antonius van Dooremaelen
Martina Michaelis Haubraken

Rooms-Katholiek doopboek 1612-1750
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 06-10-1679Plaats: Best
Dopeling
Gordifidus Houbraeken
Vader
Joannes Michaelis Houbraeken
Moeder
N.N. de Cort
Getuige
Arnoldus Rutgerus de Cort
Maria Matthias Doremael

BINGO!!! Die Arnoldus Rutgerus de Cort komt namelijk ook als getuige voor (zie hieronder) bij Joannes Michaelis Houbraeken, en dat moet dan een broer van hem zij!!


Doop op 6 oktober 1679 te Best
=
Vader
Joannes Michaelis Houbraeken

Moeder
de Cort

Kind
Gordifidus Houbraeken
Getuigen
Arnoldus Rutgerus de Cort
Maria Matthias Doremael

MAAARRRR, ik vond ook nog iets heel aparts zie hieronder:

Doop op 17 juli 1626 te Best
=
Vader
Thomas Theodorus Godefridus

Moeder
Beatricis Guilielmus Haubraken

Kind
Margareta Thomas
Getuigen
Lambertus Christianus van Kreijelt
Anna

Deze Beatricis was dus een dochter van Guilielmus Haubraken, als hij rond 1600 leefde dan lijkt het een verschil van 100 jaar met de Guilielmus Haubraken die rond het jaar 1700 met Maria Verasdonk trouwt, maar ik schreef eerder al dat het goed mogelijk is dat de Guilielmus Haubraken van rond 1700 dezelfde is als de Guilielmus Haubraken die in 1664 als getuige optreed. In dat geval zou de Guilielmus Haubraken die dus de vader was van Beatricis in dat geval de opa zijn van de Guilielmus Haubraken die rond 1700 leefde. In dat geval zou de laatste dus zeker rond de 52 moeten zijn geweest, maar het zou kunnen!! In mijn omgeving ken ik ook mensen die pas op of na hun 40ste kinderen hebben gekregen!! Ik geef toe het is nog steeds erg ruim chronologisch gezien maar theoretisch is het nog steeds 'net' mogelijk!!

TROUWENS! EGBERT! Het lijkt erop dat ik een ander meer betrouwbaarder artikeltje heb gevonden over het echtpaar kijk maar mee:

XI Johannes Verasdonck, Geboren te Lierop +/-1637, Hield schapen op de Astense Heide en is overleden op de Wolfsberg op 15.03.1713. Hij trouwde +/-1660 met Meriken Jansen. Zij kregen 3 zoons en 2dochters:
1 Maria Verasdonck tr. met Guilhelmus Houbraken. Zij vestigen in Den Bosch.
2 Johanna Verasdonckgeb. +/-1666 overl. 1667
3 Johannes Verasdonckgeb. 1667 en tr. in 1688 met Catharina Driessen
4 Andreas Verasdonckgeb. 1663 werd “Coopman”te Brussel
5Godefridus Verasdonck (volg X)

X Godefridus Verasdonck, geb. te Asten op 02-09-1659. Schapenhouder op de Ommel te Asten. Hij is op 54 jarige leeftijd overledente Asten7-1-1713. Tr. 1 met Maria Jansen+/-1690. Zij overleed vóór 1702.Als weduwnaar trouwt Godefridus opnieuw op 2 01-10-1702 met Elske de Groodt. Godefridus was getuigein Asten bij het huwelijkvan zijn broer Jan met Cathelijn Driessen en in Den Bosch bij de doop van Gerardus Houbraken op 25.08.1704, zoon van zijn zus Maria. Mariaen Godefridus kregen minstens 3 kinderen, die de volwassen leeftijd bereikten:
1 Henrica Verasdonckgeb. +/-1695. Overl. 02.12.1724
2 Johannes Verasdonckgeb. te Asten in 1691 en vestigd zich te Someren.
3 Willem Verasdonck(volg XI) Link: https://docplayer.nl/107919103-Stamreeks-johannes-jan-van-der-asdonck-hendrik-heyn-van-der-asdonck-peter-van-de-asdonck-3-wouter-van-der-asdonck-wouter-van-der-asdonck.html

Men ziet hier namelijk dat de schrijver niet meer stellig uitgaat van Lierop, daar de dopen van dit echtpaar in dit artikel niet genoteerd staan, en men hier zodoende dus ook niet de fout heeft kunnen maken om Lieorp te noteren!! Als de doopplaatsen van de kinderen, verder is het ook uitgebreid beschreven met bronnen en gebeurtenisen die verifierbaar zouden moeten zijn.

Ik twijfelde efkes Egbert of dit hetzelfde artikeltje was als eerder maar het artikel van Meijer heet: Stamboom Verasdonck blz1StamboomVERASDONCK19 generaties (1365 -2004)

Ik kan de naam van dit nieuwe artikel niet vinden helaas, wat ik wel weet is dat de manier waarop het geschreven is en de opmaak van de tekst komt niet in het onderzoek van Meijer voor!!

In het onderzoek van Meijer zijn de gewone cijfers ineens vervangen door Romeinse cijfers, en in plaats van de tekst: "Maria Verasdonck tr. met Guilhelmus Houbraken. Zij vestigen in Den Bosch." is deze tekst weggelaten maar wel vervangen dus door een hoop fictieve dopen te Lierop!! Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken Egbert dat meijer wellicht heeft geknipt uit dit oorspronkelijke artikel? Wat denk jij ervan Egbert? Maar van wie of welke instantie is dit oorspronkelijke artikel dan???

Maar het is al erg laat zie ik, ik ga morgen verder zoeken. Maar ik denk dat de 2e tak Houbraken die zich met Verasdonk heeft verbonden dus eerder uit Asten of directe omgeving moet komen!!

Ow Hans Vogels! Voordat ik het vergeet! Omdat jij nogal interesse hebt in de adellijke familie Van Gemert en Karel de Grote, check mijn reactie bij het draadje van Leendert Van Gemert, ik heb namelijk een nog onbekende adellijke tak Van Gemert ontdekt!! (Waarschijnlijk).

Morgen zoek ik verder, nu ga ik echt slapen! Welterusten Allemaal!

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Egbert zei op 23 oktober 2022 om 15:13
@Jermaine

Dat artikel over de familie Verasdonk dat je gevonden hebt is duidelijk gebaseerd op dat stuk van Meijer. De samensteller laat sommige data die niet kloppen weg, maar neemt ook veel niet kloppende feiten over.

Het toekennen van de naam Veradonk aan een Goort Janssen uit Asten zonder een bewijs dat het hier om een lid van de familie Verasdonk gaat is niet de manier om een genealogie samen te stellen.
Het klopt dat veel families alleen onder patroniem worden geregistreerd, maar dat rechtvaardigd niet die bij de familie in te lijven zonder daarvoor bewijzen te leveren.

Ik geef maar weer een voorbeeld van de onnauwkeurigheid van deze stamboom.
De samensteller schrijft:

XI Wilhelmus (Willem) Verasdonck. Geb.03. 12.1693 te Asten. Vestigde zich in Venray.
Maar er is op die datum in Asten niemand gedoopt, dus ook geen Willem.

Die Willem krijgt blijkbaar in Venray een tweeling:
7 Cornelia Grasdonck geb. 08.12.1737 tweelingzus met
8 Geertrudis Grasdonck geb. 08.12.1737

Gertruijdis Grasdonck is echter gedoopt te Venray op 29-10-1735 en dus geen tweeling met Cornelia.

Die Willem uit Venray staat in een akte in het Nuenens schepenprotocol van 27-11-1744 beschreven als:
Willem enigste soon van Govert Willems Verasdonck, inwoonder tot Venroij.

Geen zoon dus van een Goort Jan Verasdonk maar van Govert Willems Verasdonk.

Volgens dezelfde akte had Willem wel een zus Maria, maar die was niet gehuwd met Guilhelmus Houbraken in Den Bosch, maar met Tonis van Bree en woonde in Lierop.

Met andere woorden in deze stambomen zitten te veel fouten, verkeerde aannamen en onnauwkeurigheden om daar gegevens van over te nemen.
Jermaine Van der Meer zei op 28 november 2022 om 13:26
Okee bizar dit.... zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, maja. Oh trouwens excuus voor mn late reactie. Alleen dan is de vraag waar Guilielmus Houbraken en Maria Verasdonk dan vandaan kwamen en waar de overige dopen te vinden zijn, want als buiten de 2 gedoopte kinderen te Den Bosch de rest ook in den Bosch gedoopt waren dan zou dat allang boven water moeten zijn gekomen!

Ik kan me sterk vergissen Egbert maar namen als Houbraken en Versasdonk lijken mij niet echt Bossche namen, ook al kan ik ze daar nog niet plaatsen lijken mij het toch nog steeds typische namen uit Asten.

Maar de vraag is dan waarom ik daar dan geen gegevens over ze kan vinden? En waar zijn er dan wel sporen van dit echtpaar van voor 1700??

In ieder geval al super bedankt voor de hulp tot nu toe.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.