Andries Meeuss te Moergestel

vertelde op 25 september 2012 om 18:09 uur

Ik vermoed dat Andries Meeuss, tr. Moergestel 1638, een zoon is van Bartholomeus Pauwels Hessels en Lijsken dr. Jan Andries.
Kan iemand dit bevestigen of hier iets over zeggen?

Reacties (32)

Dorethé zei op 25 september 2012 om 21:58 uur

Tiny, kun je ook nog de namen van zijn echtgenote en hun kinderen vermelden?

Tiny van Dooremolen zei op 25 september 2012 om 22:54 uur

Andries Meeuss was getrouwd met Ida Joannes van Doormalen. Hun kinderen zijn: Cornelius, Jan, Adrianus, Theodorus en mogelijk Antonius, allen met verschillende achternamen (van Doormalen, Dries, Hessels). Ik zoek dus de herkomst van de vader.

Dorethé zei op 26 september 2012 om 15:21 uur

Andries is begraven op 06-10-1682 in Moergestel (bejaarde weduwnaar). Op 18-09-1677 is in Moergestel Ida Meeussen begraven, relatie van Andreas Meeussen; dit zou Ida van Doormalen kunnen zijn. Zie website Regionaal Archief Tilburg.
Heb je de trouwinschrijving 1638 Moergestel gezien? Deze kun je vinden op de website van het Regionaal Archief Tilburg (Inv.nr. 01 - Moergestel - doopboek 1626-1706, trouwboek 1631-1649, 1663-1706 en aantekeningen van begraven 1631-1649 en 1668-1706 (rooms-katholieke parochie)). Het paar gaat op 22 nov 1638 in ondertrouw en trouwt op 13 dec daaropvolgend, namen genoteerd als Andreas Bartholomeus en Ida Joannis. Geen herkomst genoemd.
Heb je ook de dopen van de kinderen goed bekeken? Soms wil een pastoor de herkomstplaats van vader of moeder noemen.
Het RK doopboek Moergestel begint in 1628, en het NG doopboek zelfs pas in 1686. Hierin zul je Andries dus niet vinden, hij zal voor 1620 geboren zijn.

Dorethé zei op 26 september 2012 om 15:23 uur

Correctie: RK doopboek Moergestel begint in 1626.

Tiny van Dooremolen zei op 26 september 2012 om 16:11 uur

Beste Dorothe, ik heb vrijwel alle gegevens (DTB etc.) van Andries en zijn nageslacht tot heden. Ik heb ook het voorgeslacht van Bartholomeus Pauwels Hessels tot ca. 1450. Het enige dat ik mis is het verband tussen Andries en Bartholomeus.
Bedankt voor je reactie!

Olav zei op 9 april 2013 om 21:40 uur

Dag Tiny,
Ik zag toevallig iets over Van Doormaelen in Moergestel in jouw bijdrage.
Heb jij toevallig nadere informatie over Henricus Joannes Van Doormaelen?
Ik heb 4 kinderen van hem kunnen traceren. Het zijn Maria uit 1643, Lijsken, Joannes en Dijmpna.
Ik weet dat Maria getrouwd is met Godefridus Roosen en Dijmpna met Joannes Taet.
Daarmee houdt het op.
Heb jij misschien meer info?
Ik hoop het.
M.v.g.

Tiny van Dooremolen zei op 12 april 2013 om 15:13 uur

Olav, de gegevens komen waarschijnlijk uit mijn publicatie over het nageslacht Van Doormalen te Moergestel in het Genealogisch Tijdschrift Oost Brabant 1997 (ligt in diverse archieven en bibliotheken). Inmiddels heb ik nog wat onderzoek gedaan met het volgende (beknopte) resultaat:

HENDRICK JANSSEN VAN DOORMALEN overleed tussen 1652 en 1663. Hij trouwde met Adriana Ancem Goyaerts van Elderen, begraven te Moergestel 27-03-1669. De ouders van Adriana waren Ancem Goyart Gijsberts van Elderen en Elisabeth d.v. Joirdens Geerarts.
Het is mogelijk dat kinderen van Jan Hendricks van Doormalen in Diessen zijn geboren omdat zijn vrouw Marijken daar vandaan kwam. In Diessen wordt op 28-3-1600 gedoopt: Henricus, z.v. Jan Henricks en Mariken. Getuigen Corstiaen Wouters en Lijncke Jacobse.
Hendrick en Adriana hadden minstens 7 kinderen (1) waarvan de volgende bekend zijn:
1. Jan Hendricks van Doormalen was te Moergestel schepen van 1681 tot 1684 en armmeester in 1697. Ook was hij hoevenaar op de Vrije Hoeve (Vrijhoef) aldaar. Hij overleed tussen 1713 en 1717. Hij trouwde eerst met Adriaantje Dries Jansse,
overleden na 1668, en vervolgens te Moergestel 17-02-1671 met Catharina
Joannes Snellaerts, die overleed op 20-03-1679. Kinderen te Moergestel.
Misschien is Jan Hendriks dezelfde als Joannes, te Diessen gedoopt op 9-4-1623 als zoon van Henricus Jansen en Adriana. Getuigen Petrus Jan …. en Elisabeth Willems (?) Hendricx (zie ook de aanname bij 6.Gerardus).
2. Elisabeth Hendrick Janssen van Dormaele, heeft met Petrus Hendrick Taet te Moergestel kinderen.
3. Dympna (Digna) Henricus van Doormaelen, gedoopt te Moergestel 02-02-1632 getuigen Joannes Arnoldi en Maria Petri), begraven aldaar 04-06-1702. Zij trouwde met Joannes Jansse Taet, overleden vóór 1702. Kinderen te Moergestel.
4. Maria Hendricx van Doermaele, overleden te Moergestel 03-09-1693 en begraven aldaar 05-09-1693, trouwde met Anselmus Andries Ansems van de Pol. Kinderen te Moergestel.
5. Maria Hendricus Joannes van Dormaelen, gedoopt te Moergestel 08-06-1643 getuigen Valerius Joannis en Ida Joannis, dit is Ida Joannes van Doormalen), trouwde te Moergestel 10-05-1668 met Godefridus Corst Roosen (getuigen Joanna Cornelis Mutsarts en Joanna Arien Mutsarts). Kinderen te Moergestel.
NB: het is niet zeker welke van de twee Maria's met wie was getrouwd.
6. Gerardus Hendricks van Doormaelen. Hij was getuige bij een kind van Dympna, bij een kind van de tweede Maria en in 1666 bij een kind van de eerste Maria (getrouwd met Anselmus van de Pol). Over Gerardus zijn geen verdere gegevens gevonden.
Te Diessen wordt op 17-7-1625 gedoopt: Gerardus z.v. Henricus Jansen en Adriana,getuigen Lucas Daendels en Adriana Jansen. Het is verleidelijk hierin de gezochte
Gerardus te zien, zeker door de volgende doop: Diessen 2-12-1621: Maria, d.v. Henricus Jansen en Adriana, getuigen Jordanus Ancelmi en Maria Leonardi. Jordanus is een broer van moeder Adriana Ancems. Het lijkt er dus op dat deze Maria een kind is van Hendrick Jansen van Doormalen, en
Gerardus dus ook, maar dat is gezien de data niet te rijmen met de latere huwelijksdata van beide Maria's. Theoretisch kan het, Hendrick zou kinderen hebben gekregen met meer dan 20 jaar verschil, en Maria uit 1721 zou jong overleden kunnen zijn.
Er is echter geen sluitend bewijs.
Nader onderzoek in het Rechterlijk Archief Moergestel (na 1603, inv.nrs. 302 en verder, deze staan op microfiche te Tilburg, jammer genoeg niet digitaal of gescand beschikbaar) zou meer duidelijkheid kunnen geven. Ik ben daartoe niet meer in staat.

(1)Moergestel, Adm. Arch. Inv.nr.200a (ongedateerd) (register op slaapers en andere fouten in het cijnsboek van Moergestel) fol.157: "De zeven
kinderen Hendrik Jans van Dooremalen gelden jaarl. 1 st. 1p., admitteeren 1680".
Moergestel, Adm. Arch. Inv.nr.200a (naamregister, alleen index aanwezig, op het verpondingskohier 1663 van Kerkeijnde en Over 't Water)
fol.86: "De wed. en kinderen van Hendrick Janssen van Dormaelen".


Peter Kuijpers zei op 3 juni 2013 om 20:36 uur

Dag Tiny van Dooremolen,

Ik zag op het forum de volgende reactie van u:
--------------------------------------
Re: Andries Meeuss te Moergestel
Beste Dorothe, ik heb vrijwel alle gegevens (DTB etc.) van Andries en zijn nageslacht tot heden. Ik heb ook het voorgeslacht van Bartholomeus Pauwels Hessels tot ca. 1450. Het enige dat ik mis is het verband tussen Andries en Bartholomeus.
Bedankt voor je reactie!

Tiny van Dooremolen, 26-09-2012, 16:11 uur

------------------------------------

Kunt u mij gegevens verstrekken over het voorgeslacht van Bartholomeeus Pauwels Hessels en had deze Bartholomeus een broer met de naam Jan Pauwels (te Poppel?, alias Jan de Cuijper??

Hartelijke groet en alvast veel dank,

Peter Kuijpers
kuijpers1960@hetnet.nl

Olav zei op 8 juni 2013 om 12:29 uur

Dag Tiny,

Wel een heel late reactie op jouw bijdrage. Ik heb echter geen melding per email gekregen van jouw inbreng. Daarnaast ben ik ook nog op vakantie geweest. Sorry dus voor de late reactie.

Toch weer wat nieuwe informatie die jij geeft. Dank daarvoor.

Toch ook nog een opmerking en vragen:

Volgens mij is Elisabeth getrouwd met ene Michael (Michiel) Hendrick Taet (en niet met een Petrus zoals jij meldt). Deze kinderen heb ik gevonden:
1. Johannes (Jan) Michaëlzn (Michiel) Taet, gedoopt (RK) op 21-09-1655 te Diessen en aldaar overleden op 24-05-1709. Trouwt (1) te Diessen op 20-01-1681 met Christi(j)na Jansen Roosen. Trouwt (2) te Diessen op 22-10-1690 met Geertruij(d) Heijliger Corstiaens. Geertruij is overleden te Diessen op 06-06-1699. Trouwt (3) te Diessen op 27-90-1699 met Willemijn Aerts van Gestel. Willemijn is overleden na 24-05-1709;
2. Henrica Michaelsdr, gedoopt (RK) op 29-08-1658 te Diessen en ws overleden op 03-01-1664;
3. Henricus Michaël Taet, gedoopt (RK) op 01-08-1660 te Diessen en aldaar overleden vóór 12-12-1663;
4. Henricus (Hendrick) Michaëlzn (Michiel) Taet, gedoopt (RK) op 12-12-1663 te Diessen en aldaar ongehuwd overleden op 17-08-1701;
5. Joanna Michaël Taten, gedoopt (RK) op 06-10-1666 te Diessen en ws overleden op 06-03-1669;
6. Maria Michaël Taet, gedoopt (RK) op 17-06-1670 te Diessen.

Heb jij meer informatie over de kinderen van Dijmpna die met Joannes Taet was getrouwd? Ik heb er drie gevonden, maar over de twee dochter niet meer dan de doopdatum.

Is Ida Janssen van Doormalen (doopgetuige in 1643) een zus van Henricus Janssen van Doormalen? Was zij ook getrouwd?

Ik zal bij gelegenheid in het Tilburgs Archief het Rachterlijk archief van Moergestel raadplegen mbt de (drie ?) Maria's.

Olav zei op 8 juni 2013 om 12:33 uur

Toch nog een vraag Tiny,

Weet jij wanneer en waar Maria getrouwd is met Anselmus van de Pol?
En weet jij meer over de dtb van hun kinderen?
Dankjewel.

Olav zei op 19 juni 2013 om 16:00 uur

Dag Tiny,

Mag ik je nog een keer lastigvallen met een vraag over een 'van Dooremaelen'?

Het betreft ene Andreas Jansen van DOOREMAELE (DOREMAEL, DORMAËL, DOREMAELEN, DOREMAELE), geboren in Moergestel.
Hij trouwt in Diessen op 17-8-1711 met Elisabeth Adriaensen Andriesen (van, van de) VERVLAEST (VLAEST, VERFLAES). Ik heb 1 kind gevonden. Elisabeth leeft van 1669-1727.

Andreas hertrouwt in Diessen op 26-5-1732 met Helena Jan Schilders. Ik heb 1 kind gevonden.

Vragen:
- wat zijn de DTB-gegevens van Andreas?
- wat zijn de DTB-gegevens van Helena Schilders?
- zijn er uit beide huwelijken meer kinderen?

Ik zou er reuze mee geholpen zijn als je wat antwoorden hebt.
M.v.g.

Dorethé zei op 19 juni 2013 om 16:36 uur

Dochter Elisabetha gedoopt 13-02-1735 te Diessen zal vernoemd zijn naar de eerste vrouw van Andreas.

Dorethé zei op 19 juni 2013 om 16:37 uur

Op 27-11-1698 is te Hilvarenbeek gedoopt Helena, dochter van Joannes Corneliuszn Schilders en Petronella Joannes van den Broeck. Een kandidate? Zie Regionaal Archief Tilburg.

Olav zei op 19 juni 2013 om 16:51 uur

Hartstikke mooi Dorethé !

Olav zei op 19 juni 2013 om 19:25 uur

Doop van Andreas gevonden.
Zijn Broer Bartholomeus is doopgetuige bij zijn dochter Elisabeth.

Gemeente Moergestel
Brontype boek
Archiefnummer 866
Archiefnaam Doop-, trouw- en begraafboeken Moergestel 1616-1810
Deelnummer 1
Bronnaam doop-, trouw- en begraafboeken
Registernaam Inv.nr. 01 - Moergestel - doopboek 1626-1706, trouwboek 1631-1649, 1663-1706 en aantekeningen van begraven 1631-1649 en 1668-1706 (rooms-katholieke parochie)
Periode register 1631-1706
Pagina 107v
Plaats Moergestel
Datum 19-05-1680
Diversen gedoopt onder voorwaarden
Kind Andreas Joannes Driessen
Vader Joannes Driessen
Moeder Hildegundis Joosten Mallans

Gemeente Moergestel
Brontype boek
Archiefnummer 866
Archiefnaam Doop-, trouw- en begraafboeken Moergestel 1616-1810
Deelnummer 1
Bronnaam doop-, trouw- en begraafboeken
Registernaam Inv.nr. 01 - Moergestel - doopboek 1626-1706, trouwboek 1631-1649, 1663-1706 en aantekeningen van begraven 1631-1649 en 1668-1706 (rooms-katholieke parochie)
Periode register 1631-1706
Pagina 120v
Plaats Moergestel
Datum 05-10-1688
Diversen in doopakte wordt de moeder Hildegundis Judocus genoemd
Kind Bartholomeus Joannes Driessen
Vader Joannes Driessen
Moeder Hildegundis Joosten Mallans

Nu nog de begraafdata van Andreas en Helena en evt meerdere kinderen

Tiny van Dooremolen zei op 20 juni 2013 om 13:17 uur

Olav, je stelt veel vragen dus ik zal ze stapsgewijs beantwoorden.
Over de melding per e-mail nog het volgende: ook ik heb een probleem: het linker menu in de BHIC forum ligt voor een deel over het rechter menu. Ik kan dus niet zien wat ik typ en ook het vakje voor het e-mail-adres kan ik niet invullen. Ik heb dit aan BHIC gemeld maar het probleem is niet opgelost. Als er dus fouten in mijn antwoord zitten komt dat door deze beperking.

Nu de antwoorden.
1. Elisabeth, dr. van Hendrik Jansen van Doormalen is getrouwd met en heeft kinderen
van Petrus Hendrick Taet, zie de Dopen Moergestel, www.regionaalarchieftilburg.

2.Kinderen van Dymphna Hendriks van Doormalen en Johannes Taet:
1. Margareta, 30-6-1659 (getuige Adriana Joannes van Doormaelen, dit is de eerste vrouw van Jan
Hendricks van Doormaelen).
2. Henricus, 15-9-1663 (getuige Maria Henrici).
3. Joannes, 4-11-1666 (getuige Joanna Willem Cornelis).
4. Adriana, 25-10-1669 (getuigen Waltherus Janssen van Doormaelen en Elisabeth Janssen van
Doormaelen).
5. Elisabeth, 7-11-1672 (getuigen Gerardus van Doormaelen en Catharina uxor (= de tweede vrouw
van Joannes Henrici van Doormaelen).

3. Ida Janssen van Doormalen was een zus van Hendrick Janssen van Doormalen en te Moergestel op 17-11-1638/12-12-1638 getrouwd met Andries Meeus. Uit dit huwelijk 4 kinderen, nageslacht met namen Meeus, Driessen, Hessels en Van Doormalen.

4. Het huwelijk van Maria Hendriks van Doormalen met Anselmus van der Pol heb ik niet kunnen vinden. Zie ook De Brabantse Leeuw jrg.28 mei/juni 1979 blz.93.
Zie voor de 7 kinderen Dopen Moergestel.

5. Andreas (Andries) Janssen van Dormael (Dorenmael), ged. Moergestel 19-5-1680 (getuigen Cornelius Driessen en Elisabeth Hendricx), begr. Diessen 24-6-1766, tr. 1) Hilvarenbeek/Diessen 1/17-8-1711 met Elisabeth van der Flaes (Verflaes), begr. Diessen 16-8-1727, tr. 2) Hilvarenbeek/Diessen 26/27-5-1732 met Helena Schilders.
Uit het eerste huwelijk:
1. Joanna van Dormael, ged. Diessen 3-11-1711 (getuige Aldegunda, dit is Hildegundis, Janssen van
Dormael), begr. Diessen 1-2-1780, tr. Hilvarenbeek/Diessen 9/10-2-1755 met Adriaan van der
Weegen.
Uit het tweede huwelijk:
2. Elisabeth van Dormael, ged. Diessen 13-2-1735, begr. Diessen 24-12-1801, tr. Hilvarenbeek/Diessen
23-1/7-2-1768 met Nicolaas Hendricx.

Tot zover, kijk veel op de website van het Regionaal Archief Tilburg!
Tiny van Dooremolen.

Helena zei op 20 juni 2013 om 15:00 uur

@Tiny,- het volgende heft niets te maken met deze vraag, maar mogelijk een tip voor het probleempje wat je noemt ivm het linker /rechter menu in de BHIC forum.
Mogelijke oplossing: Klik op het icoontje [compatibility view] in de adres balk.

Kijk even bij het topic' forumsite':
http://www.bhic.nl/index.php?id=10147&forum=1&id_discussie=36255&zoek=probleem

Tiny van Dooremolen zei op 20 juni 2013 om 16:44 uur

Helena, probleem opgelost, hartelijk dank.

Olav zei op 21 juni 2013 om 10:59 uur

Dag Tiny,

Wederom hartelijk dank voor jouw uitgebreide reactie.
Ik kijk wel regelmatig op de site van het archief Tilburg, maar Diessen is daarop vaak (nog) niet zichtbaar.

Een paar dingen:
Het huwelijk van Elisabeth, dochter van Hendrik Jansen van Doormalen is volgens jou geweest met Petrus Hendrick Taet.

Ik vond dit huwelijk van ene Lijsken (Elisabeth) met een Michiel Hendrick Taet:
Gemeente Hilvarenbeek
Brontype boek
Archiefnummer 454
Archiefnaam Doop-, trouw- en begraafboeken van Hilvarenbeek 1587-1839
Deelnummer 14
Bronnaam trouwboek
Registernaam Inv.nr. 14 - Hilvarenbeek, Diessen, Riel en Westelbeers - trouwboek 1658-1676 (schepenbank)
Code HVB_DTB_014
Periode register 1658-1676
Pagina 79v
Plaats trouw wet Diessen
Datum trouw wet 1673-05-23
Plaats trouw wet Diessen
Datum trouw wet 1673-06-11
Bruidegom Michiel Hendrick Taet
Bruid Maria Jan Roesen (Roosen ?)
Eerdere vrouw Lijsken Hendricx van Dooremaele
Eerdere man

Vraag: betreft het hier een andere Elisabeth?


Dymphna Hendriks van Doormalen trouwt met Johannes Taet. Zijn overlijden kan zijn op 29-12-1678 of op 31-03-1683. Weet jij de juiste datum en waarom het die betreffende datum moet zijn?
Heb jij hun trouwdatum kunnen vinden?


Niet Elisabeth van Dormael is op 24-12-1801 overleden maar haar man Nicolaas Hendrix. Weet jij wanneer Elisabeth is overleden?

Tiny van Dooremolen zei op 21 juni 2013 om 22:30 uur

Olav, opnieuw enige antwoorden.
1. Elisabeth Hendriks van Dooremaele in Diessen ken ik niet, het brengt bij mij enige opwinding teweeg. Ik heb vrijwel alle van Do(o)r(e)ma(e)len's in Brabant, maar kennelijk heb ik Elisabeth in Diessen gemist (als zij werkelijk een Doormalen is?!).
Bij de doop van het eerste kind in 1655 wordt door de pastoor vermeld dat de ouders uit Moergestel komen. Daarmee wordt mijn vraagteken nog groter.
Bovendien valt mij op dat bij drie van de vier kinderen Joanna Gerardi Danielis doopgetuige is, volgens mij van moederszijde. Wie dat mag zijn weet ik niet. Geen enkele keer Van Doormalen.
Hier MIJN Elisabeth:
Elisabeth Hendrick Janssen van Dormaele, vermoedelijk gedoopt Moergestel
1-11-1627, heeft met Petrus Hendrick Taet te Moergestel de volgende kinderen:
1. Henricus, gedoopt 16-9-1649 (getuigen Joannes Joannis en Henrica Joannis Luijten).
2. Henricus, gedoopt 13-10-1654 (getuige Joannes Jois van de Lusdonck).
3. Cornelia, gedoopt .. - 07-1658 (getuigen Joannes Petri en Maria Petri).
4. Geerardus, gedoopt 24-10-1664 (de moeder Elisabeth Hendrick Janssen van Dormaele, getuigen Christianus Francken en Maria Gijsbrechts absent, in haar plaats Adriana Timmermans).
5. Joannes, gedoopt 13-2-1668 (de moeder Elisabeth Hendrick Janssen van Dormaele, getuigen Joannes Adriaens van Gorcum en Anna Janssen Teunis Corst Chielen per procouratis Joannam
Hendrick Diercx en Joannam Janssen van Tilborgh).
6. Maria, gedoopt 25-12-1670 (de moeder Elisabeth Hendrick Janssen van Dormale, getuige Antonia vidua Petri Taet).
Het is dus een andere Elisabeth, voor mij ook nog een raadsel. Het wordt lastig, van Diessen zijn er geen schepen-protocollen.
Ik heb nog het volgende gevonden:
Diessen verpondingsregister 1681:
f. 169v: naam: Michiel Handerick Laet, bezittingen: land huis groot 31 r, een gedeelte in Weet Geelen Bempt .., een nieuw erf 1 lop, facit: 0:25:0 1 oort. Latere aantekening:
nu kinderen Machiel Laet. NB: Laet moet natuurlijk zijn Taet.
En dan nog:
Not. Diessen inv.nr.689:
Hendrick Michiel Taet, 10-9-1701, onlangs overleden, verheffing van een perceel in de Diessense akker aan de Dobbel Hegge. Idem Joan Michiel Taet.
2. Ik ken de overlijdensdatum van Johannes Taet niet.
3. Elisabeth van Dormael + 1801 kan ik even niet plaatsen.

Succes en tot de volgende keer.
Tiny van Dooremolen.

Dorethé zei op 21 juni 2013 om 23:27 uur

Olav en Tiny, voor wat het waard is: in maart/april jl. is de familie Taet behandeld in het topic "Wie was de bruid van Henricus Taet *1705 uit Moergestel?". De naam van Doormaele komt in dat topic ook voor.

Olav zei op 22 juni 2013 om 12:47 uur

Ben blij dat ik jou ook nog iets nieuws heb kunnen aandragen.

Tot later.

Tiny van Dooremolen zei op 22 juni 2013 om 13:35 uur

Dorothe, vergeef me mijn onkunde, wat is een topic, kan ik dat ergens inzien?

Olav zei op 22 juni 2013 om 14:54 uur

Tiny,

Ik heb een kind (Cornelia) meer gevonden van Peter Hendrick Taet en Elisabeth van Doremael:

1. Henricus Petrus Taet, gedoopt (RK) op 16-9-1649 te Moergestel (get. Joannes Joannis en Henrica Joannis Luijten);
2. Henricus (Hendrick) Petrus (Peter) Taet, gedoopt (RK) op 13-10-1654 te Moergestel (get. Joannes Jois van de Lusdonck) en aldaar ongehuwd overleden op 10-3-1699;
3. Cornelia Petrus Henricus Taet, gedoopt (RK) op 11-2-1656 te Moergestel (get. Joannes Antonij en Maria Henrix);
4. Cornelia Petrus Henricus Taet, gedoopt (RK) op 00-7-1658 te Moergestel (get. Joannes Petri en Maria Petri);
5. Geerardus (Geraerd, Gerrit, Geert) Petrus (Peter) Taet, gedoopt (RK) op 24-10-1664 te Moergestel (get. Christianus Francken en Maria Gijsbrechts absent, in haar plaats Adriana Timmermans) en overleden te Hilvarenbeek op 9-01-1712. Trouwt te Hilvarenbeek op 29-3-1701 met Gertrudis (Gertruijd) Joannes (Jan) Christianus (Corstiaen) Hubertus (Huijberts), gedoopt (RK) op 5-4-1675 te Hilvarenbeek als dochter van Joannes Christianuszn Hubertus en Margarita Arnoldusdr Marcelus;
6. Joannes Petrus Taet, gedoopt (RK) op 13-2-1668 te Moergestel (get. Joannes Adriaens van Gorcum en Anna Janssen Teunis Corst Chielen per procouratis Joannam Hendrick Diercx en Joannam Janssen van Tilborgh);
7. Maria Petrus Taet, gedoopt (RK) 25-12-1670 te Moergestel (get. Antonia, vidua Petri Taet) en overleden vóór 1-12-1729. Trouwt ca. 1704 met de weduwnaar Theodorus (Dierck) Peter Roosen, gedoopt (RK) op 18-2-1654 te Moergestel als zoon van Petrus (Peeter) Guilielmus (Willem) (alias Boorden) Roosen en Adriana (Ariaentje) Peters. Dierck was twee keer eerder getrouwd. Allereerst te Moergestel op 17-7-1689 met Maria Gerrit Hoevenaers. Maria is overleden te Moergestel op 21-6-1690. Hierna te Moergestel op 25-2-1691 met Maria Jans Jeuris van Veldthoven. Maria is overleden te Moergestel na 5-2-1703.

Olav zei op 22 juni 2013 om 14:55 uur

Dierck is overleden te Moergestel op 27-01-1731.

(Zin was weggevallen.)

Olav zei op 22 juni 2013 om 16:41 uur

Tiny,

Dijmpna had een zoon Joannes van 4-11-1666.
Met wie was deze Joannes volgens jou getrouwd?

Dorethé zei op 22 juni 2013 om 18:06 uur

@Tiny, topic = onderwerp/bijdrage. Ga naar het forum, naar de lijst met alle bijdragen. Zoek dan via het zoekveld op Taet, dan vind je het wel.

Tiny van Dooremolen zei op 29 juni 2013 om 15:24 uur

Olav, correctie op mijn mededeling van 21-6-2013. Er zijn natuurlijk wel schepenprotocollen van Diessen. Zie schepenen Hilvarenbeek, daaronder viel ook Diessen.
Tiny van Dooremolen.

Olav zei op 2 juli 2013 om 22:55 uur

Tiny,

Kun jij wellicht duidelijkheid geven over het volgende.

Dijmpna had een zoon Joannes van 4-11-1666.
Met wie was deze Joannes volgens jou getrouwd?

Tiny van Dooremolen zei op 12 mei 2019 om 14:02 uur

Stamboom-onderzoek is niet iets van weken of maanden maar van jaren. Dat blijkt weer uit mijn eigen onderzoek, want de vraag die ik in 2012 stelde kan ik nu zelf beantwoorden. Dit dank zij het feit dat samenvattingen van de protocollen R303, R304 en R305 van de Schepenbank Moergestel inmiddels ook op internet staan.
Ik zocht de relatie tussen Andries Meeuws (Hessels) en Bartholomeus Pauwels Hessels.
In Moergestel R304 fol.249v-1 dd. 5-3-1638 staat: Andries, Henrick, Maijken, Lijsken, Adriaentken en Neelken altesamen broeders en zusters kinderen Meeus Pauwels Hessels.
De tak Van Doormalen, afstammelingen van Andries Meeuws, is nu dus onder de naam Hessels terug te voeren tot ca. 1450 (zie Schepenbank Moergestel).
Ik ben dus weer blij.
Groeten
Tiny van Dooremolen.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 13 mei 2019 om 12:32 uur

Wat leuk Tiny, dat je nog even de uitkomst van je onderzoek laat weten op dit forum. Fijn dat het digitaliseren van archiefstukken hier toe bijdraagt.

Sjoerd zei op 14 mei 2019 om 19:33 uur

Tiny, fijn ook dat je laat weten dat deze stukken beschikbaar zijn! Kan ik ook weer verder met mijn "vastlopers" in Moergestel. Dank.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: