skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Antonie Herman geb. omstreeks 1754 onvindbaar sinds 1787

Carla van Rooij vertelde op 3 maart 2019 om 16:52 uur
Al tientallen jaren ben ik op zoek naar een voorvader van mijn man genaamd Antonie Herman.
Wat weet ik van hem:
hij is geboren omstreeks 1754, mogelijk in Duitsland en heeft gediend als luitenant bij het Corps van Maillebois te ’s-Hertogenbosch.
In april 1786 is dit garnizoen opgeheven en moesten de militairen met vrouw en kinderen binnen 3 dagen de stad verlaten. Antonie is nog gebleven tot de geboorte van zijn zoon Cornelis op 5 januari 1787. Hierna is hij vertrokken naar 's Haage (Den Haag) met achterlating van vrouw (Maria Catharine Gros) en kind.
Als geboorteplaats in 1 van de militaire stamboeken staat vermeld Gamberg aan den Dauwer (Gamburg aan de Tauber?). Hier is ter plaatse al eens gezocht naar zijn doop maar niet gevonden.

Vragen: waarom heeft hij vrouw en kind niet meegenomen?
Zij hebben nadien niets meer van hem vernomen blijkens een akte van bekendheid bij het huwelijk van zoon Cornelis uit 1814 waarin moet worden verklaard door verschillende getuigen dat van vader Antonie niets meer is vernomen.
Zoon Cornelis was een wettig kind maar een huwelijk tussen Antonie en Maria heb ik nergens kunnen vinden. Zijn zij getrouwd voor een aalmoezenier van het leger? En hoe kom ik daar achter?
Komt Antonie inderdaad uit Duitsland? Als ouders van vader Antonie staan in de huwelijksakte van zoon Cornelis genoemd Joannes Herman en Francoise Nabbé.
In de overlijdensregisters van Den Haag heb ik na 1811 geen overlijden van Antonie kunnen vinden. Mogelijk is hij voor 1811 overleden of heeft hij Den Haag voor die datum weer verlaten.
Wie heeft meer gegevens van Antonie Herman en kan één of meerdere van bovenstaande vragen beantwoorden? Dit raadsel intrigeert mij nu al heel lang.

Reacties (13)

Norah zei op 3 maart 2019 om 17:21
Maria Catharina Gros kreeg nadien nog een zoon(onwettig) bij Henricus Werst.
Joannes * 29-01-1791 R.K. 's-Hertogenbosch.

Antonij Herman is vermoedelijk gesneuveld, naar mijn idee. Het was een woelige tijd eind 18e eeuw, begin 19e.
Mvg.
Carla van Rooij zei op 3 maart 2019 om 17:29
Bedankt Norah. Maria heeft inderdaad weer een andere relatie gehad met Joannes Werst waaruit in 1791 zoon Henricus is geboren. Misschien is hij na zijn vertrek naar Den Haag inderdaad gesneuveld, misschien ook niet. Ik heb geen idee wat hij ging doen in Den Haag. Dat is ook nog een mysterie. Maar ik zou graag de vragen beantwoord krijgen die rond het mysterie van zijn herkomst en verdwijning zijn ontstaan.
Dorethé zei op 3 maart 2019 om 17:57
Weet je zeker dan met s Haage Den Haag bedoeld is? Waar heb je dat gevonden? Misschien was het zijn bedoeling om daar heen te gaan, maar zijn zijn plannen gewijzgid. Heb je al eens in Princenhage gezocht? Dat kom je ook weleens tegen als s Hage.
Carla van Rooij zei op 3 maart 2019 om 18:08
Nee dat weet ik inderdaad niet zeker. Ik heb dit aangenomen omdat ik dit het meest aannemelijk achtte. Dit stond in de huwelijkse bijlage van zoon Cornelis uit 1820 (2e huwelijk).
Hierbij de zinsnede: Welken ons verklaard en bevestigd hebben te weten de drie eerstgen , zeer wel te hebben gekend Antony Herman, luitenant bij het Corps van Maillebois, laatst in guarnisoen gelegen hebbende te ’s Hertogenbosch, vader van den acquirant en dat hun ten vollen bewust en kennelijk is dat denzelven omstreeks den jare 1700 zeven en tachtig deze stad heeft verlaten en naar ’s Hage is vertrokken zonder dat zij na die tijd immer iets van hem vernomen hebben.

Omdat Princenhage nog wel in de buurt is van Den Bosch en Antonie van de aardbodem verdwenen leek te zijn leek mij een ander deel van Nederland het meest aannemelijk. Maar bedankt voor de tip in ieder geval.
Norah zei op 3 maart 2019 om 23:57
Bij de doop van Henricus Antonius Collardin * 29-03-1796 te Maastricht was o.a. ene Anton Herman doopgetuige.
Kan de gezochte persoon zijn, Maastricht was een grote garnizoensstad. www.allelimburgers.nl
Ik zag dat je zes jaar geleden dit onderwerp ook al ter sprake had gebracht. Ik begrijp het.
Mvg.
Carla van Rooij zei op 4 maart 2019 om 00:06
Klopt inderdaad. We zijn al heel lang aan het zoeken. Wel vind ik steeds meer zijtakken van het schoenmakersgeslacht Herman maar Antonie nog steeds niet. In het stadsarchief Breda heb ik vandaag na de tip over Princenhage ook gezocht maar niets gevonden helaas. Je tip over Limburg ga ik nog uitpluizen, dank je wel.
Dorethé zei op 4 maart 2019 om 15:15
Als je de info hebt uit een verklaring uit 1820, dan kan ik me voorstellen dat de info mogelijk niet betrouwbaar is. 1787 is immers ruim 30 jaar eerder. Weet men het dan nog wel zo goed?
Zoals Norah ook al aangaf, roerige tijd, inval van de Fransen, veel gevochten. Het is bekend dat in de DTB eind 18e eeuw daardoor hiaten zitten, waardoor je bij veel huwelijken in de eerste decennia van de BS veel zogenaamde verklaringen van bekendheid terugvindt.
Als hij militair was, dan zou ik je adviseren om zoveel mogelijk garnizoensplaatsen te onderzoeken, bijvoorbeeld om te beginnen die onderweg van Den Bosch naar Den Haag. Ik denk dan aan o.a. Heusden, Bergen op Zoom, Steenbergen, Breda, Willemstad, Culemborg, ....
Probeer ook na te gaan waar zijn legeronderdeel (Maillebois) heen gegaan is; deze is hier vaker voorbijgkomen, zie http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/jean-samuel-de-martines-in-garnizoen. Misschien vind je in dit topic nog aanknopingspunten of tips.
Dorethé zei op 4 maart 2019 om 15:25
Via Google zie ik dat ook in 2000 al naar Anton gezocht werd. Op rootsweb.com vind ik de volgende vraag:
"Wie kan mij helpen aan gegevens over Antonie Herman. In 1787 vertrokken
van den Bosch naar den Haag. Hij was Luitenant in het Corps van Maillebois.
Zij vader Joannes Herman was schipper, zijn moeder Francoise Nabbe
francaise.
Was vermoedelijk ook Luitenant in het Legion de Batave."
Eef van der Lee zei op 9 juni 2019 om 20:25
Hoi Carla,

Heb je ook al gekeken in het nationaal archief van Overlijdensakten Nederlandse militairen in Franse hospitalen. Daar komt een Antoine Herman voor.
Carla zei op 9 juni 2019 om 20:33
Dank je wel voor deze suggestie. Ik ken deze bron nog niet. Is dit online te vinden? Heb je eventueel een link voor me?
Eef van der Lee zei op 10 juni 2019 om 20:16
nee zo niet, maat eenvoudig te googlen lijkt me.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.