skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

BHIC-site slecht bereikbaar.

Frans Maes vertelde op 17 juli 2009 om 00:30 uur
Op bepaalde tijden is de site van het BHIC in het geheel niet bereikbaar
Wil men ervoor zorgen dat men gefrusteerd raakt en dat de bezoekers hard weglopen?

Ik heb al vaker aangegeven dat deze vernieuwing GEEN enkele verbetering is.

Het lijkt we of we met de TALIBAN, hier in Holland de protestanten genaamd, te maken hebben. Ook bepaalde sites worden op zaterdag 24:00 uit de lucht gehaald omdat je op zondag niet mag werken.

Wie bepaalt dat ik 's-nacht niet op de BHIC mag werken en op zondag niet bepaalde andere sites mag gebruiken?

Reacties (13)

Eric Wijnen zei op 17 juli 2009 om 01:44
Frans, waarschijnlijk heb je een probleem met je internetprovider.
Ik bezoek het BHIC en andere genealogische sites in Nederland vaak op zaterdagnacht en op zondag (ik woon op -3.00GMT)en heb geen klachten.
Wat betreft de vernieuwing van de site ben ik wel met je eens
Annemarie van Geloven, namens BHIC bhic zei op 17 juli 2009 om 12:31
Beste Frans, blijkbaar ben je een intensieve gebruiker van de genealogische database op onze website. Het BHIC is daar erg blij mee, maar kan niet aan alle individuele verwachtingen voldoen.

Met dit Forum voor stamboomonderzoekers wil het BHIC een laagdrempelig en serieus platvorm bieden aan geïnteresseerden in binnen- en buitenland. Wij zouden het dan ook erg op prijs stellen als er geen beledigende taal op dit forum wordt gebezigd!

Inderdaad zaten en zitten er nog allerlei kinderziekten in het nieuwe stamboomprogramma, maar nieuwe versies kosten tijd. Als te zijner tijd nog veel meer scans van akten (al dan niet gratis) kunnen worden gedownload, zullen de klachten wellicht afnemen. Overigens krijgen wij ook veel complimenten van onze fysieke en digitale bezoekers.

Elke verandering kost aanpassing. Dat geldt voor het BHIC en de gebruiker. En het is maar net hoe je het benadert: het glas is half leeg, of half vol...
Dorethé zei op 17 juli 2009 om 13:37
Ook ik ben een vrij intensieve gebruiker van de site van het BHIC en ben juist erg tevreden. Een van de voorbeelden en voordelen: waar andere sites beginnen te mopperen als je meer dan 250 hits krijgt, gaat het hier gewoon door, ook al krijg je meer dan 25.000 hits (wat mij regelmatig gebeurt). En vooral het kunnen gebruiken van jokers waarmee je zelf je zoekvraag goed kunt bepalen is een supervoordeel. Databases die zelf beslissen welke namen getoond moeten worden bij "klinkt als" willen enkele voor de hand liggende mogelijkheden nogal eens laten liggen.

Ja, het kan zijn dan deze of een andere site er weleens uit ligt. Zelfs de website van een grote jongen als HP is regelmatig niet goed te benaderen. Ik weet niet wat per geval de oorzaak is, maar heb er wel alle begrip voor. Een stroomstoring bijv. is gewoon niet te voorkomen en ook al heb je een UPS, dan kan dat toch een hik opleveren. Ik weet dat ook de servers waarop deze site draaien onderhoud nodig hebben. Ik moet er niet aan denken, dat een beheerder dat nalaat. En om de gebruiker zo min mogelijk te storen, wordt dit soort onderhoud meestal in de avond- of nachtelijke uren uitgevoerd. Ik heb respect voor de mensen die de techniek achter de site mogelijk maken en onderhouden en die soms bij nacht en ontij uit bed gebeld worden. Bedankt jongens en meiden voor jullie werk!

Zouden deze genealogische sites niet bestaan, dan zouden we met z'n allen tijdens kantooruren naar de archieven zelf toe moeten, die ook niet altijd in de buurt liggen van je woonplaats. Het bestaan van dit soort sites is voor iedereen die er gebruik van maakt een voordeel, en dat dat dan eens een keer even niet kan, jammer dan. De openingstijden zijn dan altijd nog veel ruimer dan van 10 tot 5!
Wim Staats zei op 17 juli 2009 om 14:06
Ik ben zeer tevreden met BHIC.
Bij opvraag is de boel, althans met mijn computer en mijn goede provider, binnen paar seconden op mijn scherm, wanneer ook.
Wel is het scherm van de stamboom de helft te klein met te kleine lettertjes voor mijn 20 inch.

Doch, ik heb complete families uit het systeem kunnen halen. Bravo.

Wim staats
Yvette Hoitink zei op 17 juli 2009 om 14:49
@Wim Staats

In de meeste browsers kun je de letters groter maken door Ctrl-+ of Ctrl-scrollwieltje te gebruiken. Je kunt de letters dan zo groot maken als je handig vindt.
Arno J. Coopmans, Grave zei op 17 juli 2009 om 17:43
Beste lezers,
De leukste en meest praktische opmerking komt van Yvette Hoitink!
Dank voor de tip om met Ctrl-+ of Ctrl- scrollwieltje, de letters te vergroten op het scherm.
Lenie Visser-Geers zei op 17 juli 2009 om 18:01
Ben juist heel tevreden over BHIC.
Bedankt mensen!
Lenie
Yvette Hoitink zei op 18 juli 2009 om 23:02
@Arno J. Coopmans

Graag gedaan! Die truc werkt op de meeste websites trouwens. Erg handig als je een grote monitor hebt of een site die de letters te klein heeft.
Eric Wijnen zei op 19 juli 2009 om 03:53
Mijn kritiek op de vernieuwde site van het BHIC betreft vooral de updates van de DTB boeken. Na bijna drie jaar wachten had ik gehoopt op een grotere database. De updates van de vernieuwde site (voornamelijk burgelijk stand) waren meestal al in Genlias te vinden.
Waneer komen er nieuwe DTB-boeken beschikbaar, m.n Den Dungen, Oss, Ravenstein en Sint-Oedenrode?
Annemarie van Geloven, namens BHIC bhic zei op 20 juli 2009 om 11:40
Beste Eric, op dit moment wordt door het BHIC prioriteit gegeven aan de indexen op de overlijdens en geboorten van de Burgerlijke Stand. Over het tijdstip van het beschikbaar komen van de indexen op de DTB-boeken van Den Dungen, Oss, Ravenstein en Sint-Oedenrode valt nog niets concreets te melden. Alle invoeren van vrijwilliger worden namelijk ook gecontroleerd en dat kost veel tijd. Van deze plaatsen zijn wel al scans van de DTB's gemaakt.

Toch is er nog iets leuks te melden... Achter de schermen wordt gewerkt om via een aparte knop binnen het genealogisch zoekprogramma door scans van DTB-registers, waarvan nog geen index raadpleegbaar is, te bladeren. Niet van de DTB registers uit het Bisschoppelijk Archief, waarvan het BHIC alleen microfiches heeft. Let wel, dit geldt alleen voor de plaatsen van het eigen locale werkgebied van BHIC! De door u genoemde plaatsen vallen alle vier hieronder. Deze bladerfunctie hoopt het BHIC eind dit jaar op de website aan te kunnen bieden.

Overigens is iedereen van harte welkom in de studiezalen van BHIC in Den Bosch en Grave om nog 'ouderwetse' kaartsystemen (op microfiches) te raadplegen, als er nog geen indexen in de genealogische databank raadpleegbaar zijn. Er ligt daar verder nog z'n schat aan informatie om de stamboom aan te kleden...
Eric Wijnen zei op 22 juli 2009 om 01:32
Dag Annemarie, bedankt voor je reactie!
Het bladeren in de scans van de DTB-registers zullen een goede aanvulling zijn voor de site. Andere sites hebben dat al (o.a. Bommelerwaard) en ik heb daar veel voorouders al bladerend kunnen vinden.
Ik zal dolgraag de kaartsystemen in de studiezalen willen raadplegen, hopelijk gebeurt het bij een volgend vakantie in Nederland...
Martien van Iersel zei op 23 juli 2009 om 19:02
Aan alle lezers die kritiek hebben op het werk van het BHIC.

Als mederwerker van een archiefdienst weet ik nu hoeveel werk het meebrengt om alles te digitaliseren. Dan praat ik nog niet over de enorme kosten die dit met zich meebrengt.
Eerst moeten alle DTB registers getranscribeerd worden. Daarna alle akten gedigitaliseerd.
Waarna de juiste tekst en de juiste akte aan elkaar gekoppeld moeten worden. Een enorme klus, waarbij geen fouten gemakt mogen worden.
Wij mogen als gebruikers van het BHIC netwerk alleen maar blij zijn. Alle hulde aan het BHIC.

En de sudiezaal bezoeken is veel leuker en sfeervoller dan alles thuis bij elkaar sprokkelen.

BHIC medewerkers hartelijk dank.
Annemarie van Geloven, namens BHIC bhic zei op 24 juli 2009 om 11:56
Beste Martien, hartelijk dank voor je positieve reactie! Dat voelt als een steuntje in de rug voor vrijwilligers en medewerkers van BHIC bij al hun werk achter de schermen .

Sympathiek zijn ook alle andere reacties van mensen, die begrip tonen voor de kinderziektes bij de invoering van de vernieuwde genealogische databank op de website van BHIC en desondanks toch positief blijven!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.