skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

de vader en vrouw van Peter van Dongen 1595

van Dongen vertelde op 21 november 2013 om 18:17 uur
Ik zoek de vader en zijn vrouw van Peter van Dongen uit 1595 .
En de vrouw van diens zoon , Huijbert Peters van Dongen .

Reacties (16)

Max zei op 21 november 2013 om 18:58
Iets meer informatie zou wel handig zijn. Wat heb je bijvoorbeeld zelf al gevonden, of in welke plaats speelt zich dit af?
Zie verder :
www.genealogieonline.nl/stamboom-van-nieuwkoop of ancestors.online.itgo.com/423.htm
Norah zei op 22 november 2013 om 11:54
Wanneer het zich ook werkelijk in Dongen zelf? afspeelde, wordt het toch zoeken bij het regionaal archief Tilburg.
Is 16e eeuw, hoe langer hoe moeilijker.
Renee van Dongen zei op 22 november 2013 om 15:22
Van iemand anders zijn stamboom weet ik dat Huijberd Peters van Dongen geboren is in 1620 en overleden is 1705 in Rotterdam .
Zijn vrouw is onbekend , de namen van zijn kinderen heb ik .
Ik zoek al heel lang naar de vader van Huijbert Peters , en dat blijkt volgens iemand anders zijn stamboom te zijn , Peter van Dongen 1595 te zijn.
Ik al in veel stambomen gekeken en ik zie wel de naam Peter staan maar geen aansluiting met mijn stamboom.
Dit is mijn stamboom
http://gw.geneanet.org/renee58?m=NG&lang=nl&n=dongen&t=N&x=13&y=5
Max zei op 22 november 2013 om 19:09
Zoals Norah al aangaf is het zoeken vóór 1600 erg moeilijk, omdat er van die tijd geen doop-, trouw- en begraafregisters zijn. In de eerder door mij vermelde stamboom (www.genealogieonline.nl/stamboom-van-nieuwkoop/I1584.php) staat overigens, dat deze familie afkomstig is uit Raamsdonk. Dan kun je dus via bijvoorbeeld geneaknowhow.net proberen uit te vinden welke bronnen er voor die tijd beschikbaar zijn.

Max zei op 22 november 2013 om 20:42
Mogelijk is Peter een zoon van Cornelis Huijbrechtsz. van Dongen :

2605. Schepenbank van Geertruidenberg, 1554-1811
Protocol van scheidingen en delingen, 1589 – 1637

1604 april 30 – R. 42, fol. 49r/v
Testament van Henrick Moerthorst uit het Stift van Munster, waarbij hij aan Cornelis Huijbrechtsz. van Donghen zijn grauwen hoed, zijn beste wambas en zijn peerse boecxens oft broecke legateert, aan Peeter Cornelisz. zijn zwarte hoed en zijn swerte neer cousens oft onderhozen en de overige goederen aan zijn vrouw Aeltken Jans.


Dorethé zei op 23 november 2013 om 00:33
Renee, ik begrijp dat je al in veel bestaande stambomen op internet hebt gekeken. Ik zou je willen adviseren om de gegevens uit bestaande stambomen niet klakkeloos over te schrijven, maar deze in de originele bron te controleren. We zien regelmatig dat foutieve gegevens via het "copy and paste" een eigen leven gaan leiden.
Zoek ook in bronnen als het oud-notarieel en oud-rechterlijk archief (schepenakten). In deze akten worden de onderlinge relaties vaak benoemd.
Op de website van het Regionaal Archief Tilburg kun je ook zoeken in de Nadere toegangen; de akten die je hier vindt gaan terug tot in de 16e eeuw en eerder.
Dorethé zei op 23 november 2013 om 00:35
Zou je nog door willen geven wat je weet van Huijbert Peters van Dongen? Wie waren zijn kinderen, waar en wanneer gedoopt? Wie waren de doopgetuigen? En met wie waren die kinderen getrouwd? Hoe meer info hoe meer kans om iets te vinden, hoewel eind 16e/begin 17e eeuw moeilijk wordt.
Max zei op 23 november 2013 om 13:34
De vroegste dtb-registers van Raamsdonk beginnen pas in 1691 (Nederduits Gereformeerd). Voor Geertruidenberg is dat iets eerder: RK-dopen vanaf 1648 en NG-trouwen vanaf 1614, maar de NG-dopen pas weer vanaf 1688.

Renee van Dongen zei op 23 november 2013 om 18:27
Dank je wel Max voor de mooie tekst.
Waar kan ik dat soort teksten eigenlijk vinden op internet ?
Renee van Dongen zei op 23 november 2013 om 18:37
In mijn stamboom staat hij als Huijbert van Dongen 1620 , en zijn kinderen
Peter Huijberden 1642
Frederik Huijberden 1645
Jan Huijberden 1650 x Adriana Timmerman 1650
Het rare is dat ik heel veel stambomen vind over de naam van Dongen , maar geen een sluit aan bij die van mij.
Ik denk wel dat het betrouwbaar is van de de dame die het op http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-nieuwkoop/I1281.php heeft gezet omdat zij notariële gegevens erbij heeft .
Norah zei op 23 november 2013 om 19:53
Hallo Renée,

Ik vond een halve eeuw later dat ene Huijbert Jans van Dongen trouwde in Raamsdonk op 20-04-1709(ondertrouw) met Adriaentje Cornelis Timmerman.
Zie: index BHIC.
Hoop niet dat er fouten in iemands stamboom staan.

mvg, Norah
Norah zei op 23 november 2013 om 20:41
Ik zie het al, er waren 2 Adriaentjes Timmerman(s).
Denk dat schoonmoeder zo iets als een tante was. Ze was trouwens de 2e vrouw, eerste was Maria Claessen.
Ik heb het nu over Jan Huijberden uit 1650.
Max zei op 23 november 2013 om 20:44
Het is toch wel van belang om dat soort informatie te checken, want volgens de andere site die ik noemde (http://ancestors.online.itgo.com/1146.htm) gaat die notariële akte over Frederik Huijberts van Dongen, de zoon van Huijbert (Peters?)van Dongen, die in Rotterdam woonde en over zijn neef Huijbert, de zoon van zijn broer Peter Huijberts van Dongen. Daarmee wordt het onzeker of Huijberts vader inderdaad Peter heette...

Dat testament was een regest uit een document van het Regionaal Archief Tilburg : http://www.regionaalarchieftilburg.nl/?option=com_nadere_toegang&Itemid=49&result=nadere_toegang&task=tab3&page=3
inventarisnummer 42 en dan klikken op de W van Word-document.

Renee van Dongen zei op 20 januari 2014 om 17:23
Dank je wel voor alle links , het heeft allemaal wat stil gelegen , maar nu heb ik weer tijd om verder te zoeken
Otto de Boer zei op 16 december 2021 om 15:30
Even een reactie op onderstaande reactie van Max :

Mogelijk is Peter een zoon van Cornelis Huijbrechtsz. van Dongen :

2605. Schepenbank van Geertruidenberg, 1554-1811
Protocol van scheidingen en delingen, 1589 – 1637

1604 april 30 – R. 42, fol. 49r/v
Testament van Henrick Moerthorst uit het Stift van Munster, waarbij hij aan Cornelis Huijbrechtsz. van Donghen zijn grauwen hoed, zijn beste wambas en zijn peerse boecxens oft broecke legateert, aan Peeter Cornelisz. zijn zwarte hoed en zijn swerte neer cousens oft onderhozen en de overige goederen aan zijn vrouw Aeltken Jans.

Ik ben ook nieuwsgierig naar de mogelijke voorouders van Huijbert van Dongen, waarvan eigenlijk niets bekend is behalve dat de naam "Huijbert" te herleiden is uit de drie kinderen die allen het patroniem "Huijberts" dragen nl Peter, Frederik en Jan.
Het is best mogelijk dat bovenstaande akte uit 1604 een opening is voor een mogelijk oplossing van het raadsel wie de voorouders zijn van de bovengenoemde broers.

Ik ben erachter gekomen dat bovengenoemde Henrick Moerthorst een familierelatie heeft met Cornelis Huijbrechts van Dongen. Henricks vrouw Aeltken Jan Hendrik Bijvoet is een nicht van Anneken Cornelis Aertsdr van den Brande getrouwd met Cornelis Huijbrechts (van Dongen)

Onderstaande actes zijn van belang:
R 426 folio 51 - 52, 1607 februari 6. Cornelis Huijbrechts van Dongen, Heijndrick Moerthorst, Janneken Heijndrick Bijvoets, Gherit Melchior van Wasbeek voogd wezen Gherijt Heijndrick Bijvoets geven over Laureijs Laureijssen den jongen (Rutten) een stuk land op de Vaart; noord: Jan Peeterss. Rutten noe ux en wezen Adriaen Peeterss. Meijer; zuid: Michiel Rijcken; oost: thol van de Nieuwe Vaart; west: erf van Adriaen Lambrechts (Adriaenssen). Rente: ½ lopen rogge aan de pastorie van 's Gravenmoer.


“Anneken Cornelis Aertsdr van den Brant geassisteert met Cornelis Huijberts haeren man en voogt, deselve Cornelis Huijberts als last en procuratie hebbende van Peeter Cornelisz in dato 15 junij 1623 voor Adriaen van (?), notaris tot Geertruideberghe, schepenen gebleken, voor twee derden deelen, Cornelis Adriaensz van den Brande, Bouwen Henricx als man en voogt van Maeijken Adriaens van den Brande, Zoetke Adriaens van den Brande geassisteert met Willem Jan Sijmons, haeren man en vooght voor het resterende derde part, hebben gesamenlijk verkocht Cornelis Simons Timmerman, een parceel saijlants, groot omtrent drije loopen, onbegrepen der maten, gelegen in de Grint, Cornelis Henricx oost, Jan Janssen op hoeck zuijden en west, de Grintsteeg noord (...)
Verder interessant is deze site van belang: https://www.bijvoet.org/genealogy/getperson.php?personID=I90&tree=Geeraer


Even terug naar het bericht van Max: Mogelijk is Peeter een zoon van Cornelis Huijbrechtsz. van Dongen . Dat is maar de vraag : dat kan ook Peter Cornelis Aertsz van den Brande zijn, een zwager van Cornelis Huijbrechts van Dongen.
Cornelis Huijbrechts van Dongen heeft in ieder geval één zoon: Jan Cornelis Huijbrechts van Dongen.
De kernvraag is of Huijbert van Dongen geb 1620 familie is van bovengenoemde vader en zoon.
Vooralsnog is daar nog geen bewijs voor. Maar wellicht duikt er nog eens een akte op waaruit dat blijkt.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.