skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Dirck Maes Thijs uit Gemert ca 1585

Coen Strijbos vertelde op 10 januari 2013 om 19:43 uur
Wie kan mij meer vertellen over de Herberg Sint Joris in Gemert rond 1600. De toenmalige uitbater heette Dirck Maes Thijs?

Met vriendelijke groet,

Reacties (30)

Willy zei op 10 januari 2013 om 23:23
Coen,

ken je de videoproductie "recht van wind" van Simon van Wetten?

Daar komt deze persoon tot leven...
Willy zei op 10 januari 2013 om 23:29
Bij mijn weten 5 zoons uit eerste huw. met Aleijt Henrick Cremers.
Guus zei op 11 januari 2013 om 11:58
Hij had zover ik weet minimaal 2 broers Wijnand en Goord.

Het huis lag volgens mij in de Mortel, naast het huis van Dirck Aertiwens en is in 1615 verkocht aan Jacob Eijck Bauwmans
Coen Strijbos zei op 11 januari 2013 om 13:06
Hallo Willy,

Ik ken de film alleen van naam, heb hem jammer genoeg nog niet gezien.
Ik heb wel gegevens over zijn vader en verdere familie, maar alleen genealogische gegevens zoals naam e.d.
Ik zou graag meer weten over wat er omheen gebeurde.

Mvrgr,
Dorethé zei op 11 januari 2013 om 16:59
Coen, heb je al eens contact opgenomen met de Heemkundekring De Kommanderij Gemert? Die onder Over ons > Links > Heemkundekringen.
Willy zei op 11 januari 2013 om 22:16
Herberg st.Joris lag aan de markt in Gemert, Dirck Maes was naast herbergier ook nog, net als zijn vader, schoenmaker.

Hij had mogelijk 4 broers en een zus.
Guus zei op 11 januari 2013 om 22:47
Oeps,

Zat ik goed fout....
Had dus een andere akte van ander grondbezit in mijn bestand.

Excuses... is ook net voor mijn tijd...overigens wel een stamvader van mij.
Frank zei op 12 januari 2013 om 02:50
Beste Coen Strijbos,
Ik ben bezig met mijn eigen stamboom van Schipstal /Scheepstal en alle verbasteringen (momenteel ong. 9200 manuren eraan besteed) en zoek ook de zijlijnen = nakomelingen van oudtantes; kwam daarbij de naam Strijbos etc. tegen. (We hebben een gezamenlijke voorouder rond 1325). Heb intussentijd zo'n 35 pagina's Strijbosch verzameld. Kan nog goed hulp gebruiken. Voor contact: schipstal@home.nl (dan kan ik je mijn bestand toesturen) of bel me (in Cuijk)op 0485-318383 indien interesse
mvg Frank van Schipstal
Frank zei op 12 januari 2013 om 03:10
Coen,
Heb zojuist pas je reactie op mijn vraag (verder terug) gelezen. Heb het artikel van Dorenmalen deels van hem al gekregen en deels opgehaald bij de Commanderij in Gemert. Heb reeds verwerkt wat zij daar hadden, maar de 30 pagina's van van Dorenmalen moet ik nog verwerken. Wordt steeds nachtbraken zoals je ziet. Ben zeer benieuwd naar jouw bestand. Moeten beslist uitruilen.
Frank van Schipstal
Johan van der Elsen zei op 12 januari 2013 om 12:27
Coen,
Misschien heb je deze informatie al: In het boekje "Alles te koop" uit 1992 beschrijft Ad Otten de geschiedenis van de middenstand in Gemert. Hierin wordt ook de Gemertse middenstand van rond 1600 beschreven (pagina 13 t/m 20). Op pag. 15 wordt herberg "In de Ridder Sint Joris", gevestigd op de plaats van het huidige gemeentehuis genoemd, met als uitbater Dirk van den Bogaart, de schout van Gemert.
groet Johan van der Elsen
Johan van der Elsen zei op 12 januari 2013 om 12:46
Coen,
In het zojuist genoemde boekje beschrijft Ad Otten alle bewoners van de markt rond 1600. Op pagina 14 schrijft hij: Daarnaast was "aan die Merckte", ongeveer op de plaats van de Ridderpassage "ene openbare herberge" gevestigd van Dirck Maes Thijssen en Jenneke Strijbosch, de zus van Pastoor Albert Strijbos. Ik neem aan dat dit dezelfde herberg zal zijn? groet,Johan van der Elsen
Norah zei op 12 januari 2013 om 17:09
Dag Frank en Coen,

Als het jullie interesseert, bij mij in de familie is er ook iemand met ene Strijbos getrouwd(was een zuster van mijn overgrootvader).

Johannes Arnoldus Strijbos, 23-04-1823 Eindhoven, zoon van Christianus S. en Johanna Catharina Prinsen, trouwt te Eindhoven op 07-11-1850, met
Johanna Elisabeth van den Dungen, 20-11-1824 Vught, dochter van Guillaum(Guilhelmus) van den Dungen en Hendrina Boon.
Achternaam Boon moet Boom zijn!

Deze familie(v.d. Dungen/Boom) is vanuit Vught naar Den Bosch verhuisd, Johanna Elisabeth is jong overleden. Er was geen contact met deze kant, mijn moeder wist vroeger zelfs niet van haar bestaan af.
Ze heeft wel kinderen gekregen.
Mvg, Norah

Frank zei op 14 januari 2013 om 01:18
Norah,

Wat is je e-mail adres? Graag naar schipstal@home.nl
Frank zei op 14 januari 2013 om 01:33
Coen, ben je reactie kwijtgeraakt. Aanbod voor toezending artikelen van Dooremolen (digitale versie) is zeer welkom want wat ik heb opgehaald in Gemert bij de Commanderije blijkt niet compleet te zijn.
Frank
schipstal@home.nl
Coen Strijbos zei op 14 januari 2013 om 10:15
Johan,

Is het boekje van Ad Otten in te zien in het archief van Gemert?

Groet,
Coen Strijbos zei op 14 januari 2013 om 10:19
Hallo Norah,

De gegevens van Johanna zijn mij bekent, zij kreeg 3 kinderen met Johannes.

Maar toch bedankt.

groet,
Coen Strijbos zei op 14 januari 2013 om 10:22
Hallo Willy,

Bedankt voor je reactie, ik wist dat zijn vader schoenmakerszoon was. Maar dat zijn zoon ook schoenmaker was is nieuw voor mij.

Mvrgr,
Norah zei op 14 januari 2013 om 17:25
Coen, wat is er van die drie kinderen geworden? Zag dat het oudste dochtertje als baby overleden was.
En dat de twee anderen getrouwd waren.
Stam jij er ook vanaf?
Mvg, Norah
Coen zei op 14 januari 2013 om 18:15
Hallo Norah,

Ik stam er niet vanaf, maar deze tak gaat terug in Eindhoven.
De zoon van Johannes Arnoldus trouwt en krijgt nog 1 kind dat met 4 maanden overlijd.

Mvrgr,
Johan van der Elsen zei op 14 januari 2013 om 18:28
Coen,
Dat lijkt mij wel. Het is een uitgave van de heemkundekring zelf. Ik heb het daar ook zien staan. Als je wilt, kan ik je stukjes tekst doorsturen, maar dan heb ik jouw mailadres nodig. Laat maar weten. Over de Strijbossen: mijn betovergrootvader Philip Jacob van der Elsen was te Meijel getrouwd met Johanna Strijbos. Haar vader was Andries Strijbos, geboren in Weert. Moeder heette Maria van Stiphout uit Sint Oedenrode. Andries zijn vader heette Johannes, ook geboren in Weert. Diens vader was geboren rond 1718 te Woensel bij Eindhoven. Voor zover bekend allemaal wevers of kleermakers van beroep. Heb jij meer informatie over deze Strijbos-tak? Ik hoor het graag.
groet, Johan
Johan van der Elsen zei op 14 januari 2013 om 18:29
Oh ja, nog vergeten: de Strijbos geboren rond 1718 te Woensel was Thomas Strijbos.
groet,
Johan
Norah zei op 14 januari 2013 om 19:47
Dank je wel Coen.
En voor Johan, de Strijbos die met een oudoudtante van mij trouwde was metselaar van beroep.
Coen zei op 14 januari 2013 om 21:40
Hallo Johan,

mijn e mail is coen.strijbos@telenet.be
de gegevens waar jij naar op zoek bent lopen bij mij ook vast in weert.
ik heb in 1718 2 geboortes in woensel
1. Henricus deze huwt Elisabeth van der Heyden, hier heb ik geen kinderen van kunnen vinden.
2 Johannes Petri maar dez krijgt kinderen die allen rond woensel blijven.

alvast bedankt.
Maria Verbroekken zei op 11 november 2019 om 12:09
Al even geleden dit draadje, maar ik hoop dat iemand dit toch leest.

Is Dirk Maes Thijs 3 x getrouwd?
1e keer met Aleijt Hendric Cremers, met wie hij 5 zonen kreeg
2e keer met Jenneke Lenart Strijbos
3e keer op 8-5-1613 met Petronella Laurenti Cocx? Hij werd toen Theodorus Thomae Theodori Cremers genoemd, is dit dezelfde persoon als Dirk Maes Thijs?
Guus zei op 11 november 2019 om 17:39
Dag Maria,

Nee Dirck was 2x getrouwd
De laatste is namelijk zoals je al schrijft Theodorus Thomas Theodori Cremers.
Zijn 2e vrouw Joanna was na 1613 nog minimaal 4x optredend als getuige:

11-09-1616 doop Gerarda Adamus Leonardi Strijbosch (geb. 1616) [oudtante vaderszijde] [Reg 1 pag 143]
22-01-1617 doop Lambertus Thomas Theodori Maessen (geb. 1617) [stiefmoeder van vader] [Reg 1 pag 146]
24-09-1617 doop Maria Andreas Joannis Mickarts (1617-vóór 1665) [oudtante vaderszijde] [Reg 1 pag 152]
28-12-1619 doop Joannes Joannes Theodori Maessen (1619-vóór 1621) [stiefmoeder van vader] [Reg 1 pag 178]
Jan Lange zei op 11 november 2019 om 21:40
Wie weet voorgeslacht van deze beiden ?
Adam/Damianus Leonards Leonards of Damen Strijbosch, geb. Gemert, ca. 1575, overl. tussen 1634-1637. Grootpachter van de watermolens en magister te Gemert. Huwt vóór 1610 Elisabeth (Lysken) Jans Maes/Thomassen.
Guus zei op 11 november 2019 om 22:41
Dag Jan,

Adam was een zoon van Lenart Lenarts Strijbos en Gerarda Adams van Hout.
Lenart was een broer van Joanna die hierboven vermeld is.
Gerarda was een dochter van Adam Gerrit van Hout (zijn vader was dan weer Gerrit Verhoeven) en Ermgard Leonart Valx was de vrouw van Adam Gerrit.

Voorouders van Lenart was dus wederom een Lenart Dielis Strijbos en Meriken Alberts Maessen van Santvoirt. (overigens was deze Lenart Dielis ook 2x getrouwd (2x met Jenneke Adam Gerrits van Hout, de zus van Gerarda Adams van Hout).
jan lange zei op 11 november 2019 om 23:40
Merci, Guus.
Hans Vogels zei op 12 november 2019 om 08:24
Een nuttige website is die van Jan Timmers.
http://www.jantimmerscultuurhistorie.nl/category/middeleeuwse-families/
Zie rechts voor de inhoudsopgave.

Bedenk evenwel dat dit de onderzoeksresultaten zijn van Jan zelf. Allemaal heel herkenbaar voor mij maar op bepaalde onderdelen kunnen de meningen over de interpretatie van personen en hun onderlinge relaties verschillen. Maar dat is van toepassing bij al het genealogisch-historisch onderzoek in de periode voor 1500 en zeer zeker bij wat tegenwoordig op het internet wordt geplaatst.
Maria Verbroekken zei op 12 november 2019 om 09:42
Guus en Hans, beiden zeer bedankt

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.