skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Documentatie Kamp Vught 1945-1950?

J.M. vertelde op 29 augustus 2010 om 00:18 uur
Mijn grootvader was Duitser (getrouwd met mijn Nederlandse grootmoeder) en heeft na de Tweede Wereldoorlog vast gezeten in Kamp Vught, volgens familieverhalen. Ik ben op zoek naar documenten die mij kunnen vertellen of dit verhaal waar is. Ik kan wel vinden waar ik archieven van Kamp Vught tijdens WO II kan vinden, maar nergens kan ik iets vinden over archieven van de periode vlak na WO II, toen (vermoedelijke) landsverraders vast gezet werden daar.

Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Weet iemand waar er documentatie is over Kamp Vught in deze periode?

Reacties (35)

Chantal zei op 29 augustus 2010 om 10:00
Beste J.M.

mogelijk heeft het NIOD hierover meer informatie. Zij zijn te vinden via www.niod.nl. Daar vindt u tevens alle benodigde contactgegevens.
Hanneke van der Eerden, namens BHIC bhic zei op 29 augustus 2010 om 11:02
Direct na de oorlog fungeerde Kamp Vught als interneringskamp voor honderden van collaboratie verdachte Nederlanders en oorlogsmisdadigers onder gezag van het Directoraat Generaal voor de Bijzondere Rechtspleging. De politie had haar handen vol aan onderzoeken en verhoren van gedetineerden. Daarnaast werden duizenden mensen tijdelijk in Kamp Vught gehuisvest, zoals uit het grensgebied geëvacueerde Duitsers. Ook nam het leger delen van het complex in gebruik. Bij het BHIC is het archief ondergebracht van het Interneringskamp Vught, later gevangenis Nieuw-Vosseveld, 1945-1957. Je kunt de inventaris op onze BHIC-site inzien. Sommige stukken zijn niet-openbaar, kijk bij Kenmerken. Neem voor de mogelijkheden tot ontheffing contact op met de studiezaalmedewerker.
J.M. zei op 29 augustus 2010 om 17:21
Bedankt voor de reacties!
Yvette Hoitink zei op 30 augustus 2010 om 15:50
Hallo J.M.,

Je kunt ook contact opnemen met het Nationaal Archief in Den Haag om te vragen of het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging een dossier over hem heeft. Dit archief is niet openbaar, maar medewerkers van het Nationaal Archief kunnen voor je kijken of er een dossier is en met je overleggen over een afspraak om dat in te zien. Stuur hiervoor een e-mail naar info@nationaalarchief.nl.
J.M. zei op 3 september 2010 om 18:24
Bedankt!
Catharina zei op 5 oktober 2011 om 19:10
Er was ook een andere groep Duitsers die naar Vught moesten:
Mijn overgrootouders werden eind 1944 naar Vught getransporteerd met zo'n duizend anderen. Het waren de Duitsers uit de bezette Duitse gebieden (zij kwamen uit o.m. Tüddern, Selfkant) en de Britse troepen beval hun evacuatie. Ze werden met vrachtwagens naar het voormalige concentratiekamp Vught gebracht. Van mijn overgrootouders zijn de overlijdensdatums in Kamp Vught bekend (en ze werden in Tilburg gecremeerd). Toch zoek ik naar meer info, b.v het dodenregister van Kamp Vught en de crematies in Tilburg december 1944 en febr 1945.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 13 oktober 2011 om 10:41
Hallo Catharina,

Ik weet niet of je deze site al hebt bekeken maar hierop staat heel veel informatie: www.nmkampvught.nl

De crematies in Tilburg durf ik zo niet te zeggen maar wellicht dat het Regionaal Archief Tilburg je verder kan helpen?

Veel succes ermee!
Catharina zei op 13 oktober 2011 om 16:55
Dank je wel voor de informatie. Ik zal het daar proberen. Inmiddels bleek dat mijn overgrootouders begraven zijn, er is een oud doodprentje gevonden, eentje op Kerkhof Tilburg, de ander op het kerkhofje Vught zelf. Ze zijn beiden in het ziekenhuis Tilburg gestorven. Tilburg had in die tijd ook zelf nog geen crematorium.
Nogmaals dank voor de links.

Cath.
m . j . den Besten zei op 7 maart 2012 om 09:39
bij de AIVD verzorgt men voor mij deze week de behandeling van mijn verzoek om een documentatie vanmijn vaders oorlogsverleden
zat ik kamp Vugt het enige wat ik nu weet is dat hij in de mijnen heeft moeten wrken tot 1948 en kreisamtleiter te Rotterdam was voordien
kunt u mij helpen? ben 63 zwaar getraumatiseerd door het geweld van mijn beide ouders als kind
weet niet hoe lang ik er nog ben- -ernstige ziektes- en wil erg graag opheldering
de naam van mijn vader is
LEONARDUS MATEUS DEN BESTEN
geb. 3 september 1916 te ROTTERDAM

pleegde suicide in 1991 of 90
dank bijvoorbaat
M.J. den Besten
thea van hoorn sanders zei op 21 juni 2012 om 14:27
Graag wil ik van u weten hoelang mijn moeder in kamp vught heeft gezeten . Haar naam augusta sanders keesen geb.3-8-1910 Graag zou ik het weten omdat er word gezegt dat ik een andere vader heb . van welke datum tot wanneer ze weer vrij was .bij voorbaat dank.
thea van hoorn sanders zei op 21 juni 2012 om 14:30
Graag wil ik van u weten vanaf en tot wanneer mijn moeder Augusta Sanders Keesen geb 3-8-1910 heeft vastgezeten in kamp vught . Dit omdat ik wil weten of mijn vader wel mijn echte vader is . Bij voorbaat dank .
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 25 juni 2012 om 12:36
@Thea van Hoorn en J.M.: Voor deze informatie kun je contact opnemen met het Nationaal Archief in Den Haag om te vragen of het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging een dossier over deze persoon heeft. Dit archief is niet openbaar, maar medewerkers van het Nationaal Archief kunnen voor je kijken of er een dossier is en met je overleggen over een afspraak om dat in te zien. Stuur hiervoor een e-mail naar info@nationaalarchief.nl.

Succes ermee!
Thea van Hoorn Sanders zei op 25 juni 2012 om 15:12
Heb vorige keer de verkeerde informatie gevraagt moet niet zijn Augusta Sanders Keesen maar Martines hendrikes Sanders geb.10-02-1910 tot hoelang heeft vader in Vught gezeten als ik dat weet ben ik al een heel eind op weg en kan ik een nare periode in mijn leven afsluiten .Werden mij alleen maar leugens verteld . Kan iemand mij helpen .
l.v.Helvoirt zei op 19 augustus 2013 om 11:16
de heer Polman heeft gewerkt na de oorlog in kamp Vught is daar informatie over? Vanaf welk jaar tot>>.. dit zouden we graag willen namens de familie wat betreft historie

Alvast bedankt voor de moeite..
l.v.Helvoirt zei op 19 augustus 2013 om 11:19
Graag zouden we namens de familie in historisch belang willen weten, wat de funktie van meneer Polman was in deze periode.??

vriendelijk dank.
Dorethé zei op 19 augustus 2013 om 17:50
I.v.Helvoirt, er zijn verschillende bronnen voor informatie over kamp Vught, o.a. bij het NIOD, bij het BHIC en het Nationaal Archief. Zie de eerdere reacties in dit draadje.
dsfg zei op 9 september 2013 om 09:50
hallo ik ben hioerlf
sonjahammink@hotmail.com zei op 2 oktober 2013 om 17:12
mijn vader heeft in 1945 in kamp vught gezeten ik heb wel wat infomatie gekregen van het nationaal archief
maar ik wil zo graag weten in welke periode hij daar gezeten heeft
zo dat ik na kan gaan of hij wel mijn vader was
bij voorbaat mijn dank
sonja Hammink
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 8 oktober 2013 om 10:08
@Sonja: ik vraag met maar even voor de zekerheid maar heb je <a href="http://www.nmkampvught.nl/" target="_blank">hier</a>
al gekeken?
a de vos zei op 8 januari 2014 om 14:54
mijn vader is dirk de vos , hij kwam in vught aan op 30 augustus 1945, weet iemand iets van hem , ben al in den haag geweest. groet a. de vos
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 16 januari 2014 om 14:25
Beste A. de Vos,
je kunt ons via het e-mailadres info@bhic.nl een mailtje sturen met je vraag en daarin zoveel mogelijk gegevens over je vader. We kunnen dan gaan kijken of zijn naam voorkomt in de bij ons berustende archieven. Het gaat hier uiteraard om niet zomaar openbare archieven, dus we gaan daar extra zorgvuldig mee om. Vandaar dat we je vragen om dit via onze email te doen.
Met vriendelijke groeten,
B.P. Muller zei op 30 oktober 2016 om 15:25
Mijn vader heeft in dit kamp gezeten na de oorlog. Zijn gegevens R A Muller geboren te Veendam op 22-12-1912. Ik wil graag info over zijn verblijfsduur.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 31 oktober 2016 om 09:32
Hallo B.P. Muller, bedankt voor je reactie. Zoals mijn collega Mariët al aangeeft, kun je dergelijke vragen stellen via ons mailadres info@bhic.nl. Geef daarin zoveel mogelijk informatie die je hebt en dan gaan we aan de slag.
Erna zei op 18 maart 2017 om 08:55
Even zo maar een vraag. Als geboren Vughtse: de namen van de mensen die zijn overleden in kamp Vught, zijn die ergens digitaal? Mag dat als het niet zo is? Het gaat dan puur om de slachtoffers tijdens de oorlog die daar hebben gezeten.
Erna zei op 20 maart 2017 om 13:04
Die site heb ik gezien. En hoe zit het met de mensen die in het kamp hebben gezeten? Beheren jullie die documenten? En mogen die openbaar gemaakt worden? Door ze te digitaliseren?
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 21 maart 2017 om 10:44
Beste Erna, bij BHIC is informatie over Kamp Vught te vinden in de archieven van het gemeentebestuur en gemeentepolitie van Vught en na 1944 bij het Militair Gezag. Ga naar Zoeken in Archieven en zoek op 'Kamp Vught'. Klik door op de beschrijvingen in de inventaris en je ziet of het inventarisnummer openbaar is of niet. Bij het BHIC kun je via een aanvraagformulier (wordt desgewenst opgestuurd) een ontheffing aanvragen om niet-openbare stukken in te zien.
Als je een specifieke vraag hebt over een bepaald persoon, stuur dan een e-mail naar info@bhic.nl

De meeste informatie over afzonderlijke personen in Konzentrationslager Herzogenbusch vind je overigens bij het NIOD. Zoek via www.kamparchieven.nl op Kamp Vught.
erna zei op 16 juli 2017 om 11:31
Op dit moment worden de persoonskaarten van alle mensen die in Kamp Vught gezeten hebben gedigitaliseerd zodat er beter gezocht kan worden op naam. Als u nog een paar maanden geduld heeft is alles klaar en kunt u uw vraag gericht stellen aan het NIOD.
Ben Jager zei op 13 oktober 2017 om 22:56
Mijn vader was werkzaam als ambtenaar van Bijzonder Rechtspleging en kwam onder verdachte omstandigheden om het leven. Dossiers over hem zijn niet toegankelijk. Veel collaborateurs en voormalige NSB's hadden belang bij zijn verdwijning. Er zijn aanwijzingen dat bepaalde families en personen in bescherming worden genomen. Is een onderzoek tussen 1945 en 1947 mogelijk over NSB'ers die daar vast zaten? Zo ja, waar?
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 17 oktober 2017 om 11:52
Bedankt voor je reactie Ben. Zou je misschien je vraag in een mailtje kunnen richten aan ons : info@bhic.nl
We kunnen dan kijken wat we voor je kunnen doen.
Maarten Koudijs zei op 17 maart 2020 om 17:30
Barend Weideman geboren 19 maart 1904 te Veenendaal. Barend trouwd op 3 maart 1923 met Theodora Joanna Visser. Nu blijkt dat Barend Weideman in 1945 in kamp Vught was opgesloten. Verder hebben wij geen gegevens over hem ivb met zijn opsluiting. Is er wat in de archiven bekend over Barend Weideman ? Met vriendeluijke groet Maarten Koudijs
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 18 maart 2020 om 09:23
Bedankt voor je vraag, Maarten! We hebben een speciaal informatieblad geschreven over onderzoek naar personen die in het interneringskamp Vught hebben gezeten. Je kunt het hier vinden: http://www.bhic.nl/onderzoeken/hulp-bij-onderzoek/internerings-en-verblijfskamp-vught

De eerste stap van het onderzoek is het contact opnemen met het Centraal Archief van Bijzondere Rechtspleging (CABR). Via deze link vind je meer informatie: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/zoekhulpen/tweede-wereldoorlog-centraal-archief-bijzondere-rechtspleging-cabr

Daarna adviseren wij om navraag te doen bij het NIOD en na deze stappen kun je vervolgens een e-mail naar ons sturen (info@bhic.nl). Aan de hand van de gegevens die je bij het CABR en/of het NIOD vindt, kunnen wij voor je kijken in onze archieven. Veel succes met het onderzoek!
erna zei op 21 maart 2020 om 16:44
er is door het NIOD een website in het leven geroepen die www.oorlogslevens.nl heet. Daar kun je namen intypen en dan komen er hits uit met waar mensen hebben gezeten vanuit diverse bronnen bij elkaar gebracht.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.