Doop gezocht van Petrus Adriaan BAIJENS, rond 1717, Tilburg

vertelde op 13 januari 2020 om 13:49 uur

Goedenmiddag, ik ben al heel lang -tot nu vergeefs- op zoek naar de doop van Petrus Baijens, geboren rond 1717 in Tilburg, als zoon van Adriaen Jan Baijens en Marij Cornelis Barents. Hij trouwt 26-11-1742 in Tilburg (en is dan 25 jaar), en wordt 18-01-1757 in Tilburg begraven. Hij is een van de 11 kinderen van genoemde ouders. Van alle andere kinderen vind ik de RK doop in de Dionysiuskerk in Tilburg, maar juist hem (hij is een van mijn voorouders) kan ik niet vinden. Elke hulp is welkom! Nicolaas

Reacties (46)

Bas zei op 13 januari 2020 om 14:05 uur
Nicolaas Mars zei op 13 januari 2020 om 16:43 uur

De behulpzame medewerkster van het BHIC suggereerde mij om mijn vraag op deze site te plaatsen, omdat daar de meeste deskundigheid aanwezig is voor speurwerk rond Tilburg. Vorige plaatsingen op de algemenere site leverden niet het antwoord op de vraag.

Norah zei op 13 januari 2020 om 19:56 uur

Nicolaas, het is precies dezelfde site v.h. BHIC die je vier jaar geleden ook geraadpleegd hebt.
Zie de referentie van Max.

Max zei op 14 januari 2020 om 17:35 uur

@Nicolaas,

Het feit, dat geen van de tien kinderen van Adriaan Jan Baijens en Maria Beris als doopgetuigen optreden bij de dopen van de kinderen van Peter Adriaen Baijens en Joanna Maria van Iersel is een aanwijzing dat Petrus mogelijk uit een ander gezin kwam. Ook het optreden van de getuige Joanna Baijens wijst daar op. In 1743 komen zowel Peter Adriaan Baijens als Jenneken Adriaan Baijens voor in een schepenakte uit Tilburg, archiefnummer 14, inventarisnummer 8193, blad 77v. Het zou de moeite waard kunnen zijn om die akte in te gaan zien bij het archief in Tilburg.

Mvg, Max

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 14 januari 2020 om 20:24 uur

Nicolaas even terug wat bekend is :

Bruidegom Peter Adriaen Baijens
Geboorteplaats Tilburg
Woonplaats Tilburg (Goirke)
Bruid Jenne Maria Gijsbert van Ierssel
Geboorteplaats Tilburg
Woonplaats Tilburg (Hoeven)
Datum huwelijk 26-11-1742

Heb de volgende kinderen:
Joanna Bajens 24-09-1743 , Doopgetuigen : Joanna Baijens
Tilburg-en-Goirle_DTB_083_0080

Michael Baejens 06-12-1745 , Doopgetuigen : Gertrudis van Asvelt
Tilburg-en-Goirle_DTB_084_0025

Joannes Bajens 29-11-1747 , Doopgetuigen : Joanna Maria van Asvelt
Tilburg-en-Goirle_DTB_084_0046

Joannes Baeijens 10-02-1750 , Doopgetuigen : Elisabeth Peijnenborgh
TB_DTB_009_066

Adrianus Baijens 13-12-1751 , Doopgetuigen : Joanna van Beurden en Petronella van Asvelt
TB_DTB_009_081

Joannes Baijens 06-03-1754 , Doopgetuigen : Joanna van Irsel en Henrica Verhulst
TB_DTB_009_103

Nicolaas Mars zei op 14 januari 2020 om 20:28 uur

Max, dat is een goede suggestie. Hartelijk dank hiervoor! UItvoering ervan zal even op zich laten wachten: ik woon op maximale afstand (binnen Nederland) van Tilburg.

Nicolaas

Nicolaas Mars zei op 14 januari 2020 om 20:44 uur

Frank, Ja, dat zijn de kinderen. Alleen is bij het tweede kind de getuige Getrudis van Iersel i.p.v. van Asvelt. Tilburg DTB 009-037v. (Er zijn, voor mij wat raadselachtig, twee doopboeken waarin deze dopen staan.)

Na het overlijden van zijn eerste vrouw hertrouwt Peter 08-11-1754 te Tilburg met Joanna van Loon. Met haar krijgt hij nog een kind:
Joannes Baeijens, doopgetuige Joanna Baeijens.

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 14 januari 2020 om 21:58 uur

Zowel oudste zoon Joannes 1754 als Joanna Marial van Iersel zijn op 12-03-1754 overleden

Peter Adriaan Baijens komt nog een keer voor in een minuutacte
TB_115_81_172 t/m TB_115_81_174
JOHAN ADRIAAN VAN MEURS HZOON, Minuutakten 1758 - 1760 , archiefnummer 115, Notarieel archief Tilburg, inventarisnummer 81, blad 115r

Helaas krijg ik er weinig van gebakken wat er in staat

Vernoeming naar de overleden zoon uit vorig huwelijk is dan logisch.

Max zei op 14 januari 2020 om 22:02 uur

Ik denk dat Petronella van Asvelt de vrouw/weduwe van Marten van Asvelt uit Oisterwijk is. Mogelijk is Joanna Maria haar dochter (geboren in 1718?). Peter Adriaen Baijens wordt in 1743 ook genoemd in een notariële akte als borg voor Jan Martens van Asvelt (er staat Corn: Jan Marten van Asvelt, maar dat is m.i. onjuist), die dus ook een zoon van Petronella zal zijn. Mogelijk zijn er dus familiebanden tussen Peter en de familie van Asvelt.

Ook doopgetuige Henrica Verhulst komt mogelijk uit Oisterwijk (gedoopt 8-8-1718), alhoewel bij haar vermoedelijke huwelijk met Jan Baptist Francis de Kort in 1743 wordt vermeld, dat zij ook in Tilburg was geboren.

Getuige Elisabeth Peijnenborg was getrouwd met Jan Gijsbert van Iersel.

Mvg, Max

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 14 januari 2020 om 22:05 uur

Zoekende naar de doopdatum kom ik wel in Geertruidenberg een Petrus Beijens tegen * 10-04-1711 met vader Jacobus Petrus en Maria Adriana Biestraten

Krijg echter geen Petrus B*jens gevonden in Tilburg rond 1716

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 14 januari 2020 om 22:08 uur

Ga voorlopig even mee met Max zijn gedachten om verder te zoeken, Heikant (Tilburg) hoorde vroeger bij Oisterwijk daar Oisterwijk een plaats was en Tilburg is ontstaan uit 13 Hertgangen na de industriële revolutie.

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 14 januari 2020 om 22:15 uur

Andere zijde voorouders : Doop Joanna Maria van Iersel * 02-02-1712 Tilburg TB_DTB_007_110.tjp

Ouders Gijsbertus van Iersel en Michielken Janssen de Groot

Nicolaas Mars zei op 15 januari 2020 om 12:03 uur

Max suggereerde: In 1743 komen zowel Peter Adriaan Baijens als Jenneken Adriaan Baijens voor in een schepenakte uit Tilburg, archiefnummer 14, inventarisnummer 8193, blad 77v.
Het Regionaal Archief Tilburg was zo vriendelijk mij een foto van dat document op te sturen. Helaas helpt dat me niet verder: er staat in dat Pater Adriaan en Jenneke Adriaan Baijens twee stukken akkerland verpachten. Wat de relatie tussen die twee is (broer en zus, zou je denken) staat er niet.

Mij is het ook nog niet gelukt te achterhalen wie die Joanna Baijens is die in 1743 en in 1754 als doopgetuige optreedt bij kinderen van Peter Adriaan Baijens. Onder de 11 kinderen van Adriaan vind ik geen Joanna/Jenneke.

Nicolaas Mars zei op 15 januari 2020 om 13:05 uur

Een intrigerende indexterm: "Jenneke Jan Peter Baijens van Spaendoncq" ! van
CHARLES DE ROY, Minuutakten, 1669 - 1676 , archiefnummer 115, Notarieel archief Tilburg, inventarisnummer 16, blad 145
Gemeente: Tilburg
Helaas: dit document staat online- maar ik kan dit schrift niet lezen.

Max zei op 15 januari 2020 om 14:55 uur

Nicolaas,

Als Peter en Jenneken samen twee stukken akkerland verpachten, lijkt het mij vrij evident dat de genoemde Jenneken Adriaan Baijens een zus van Peter Adriaan Baijens is, en die twee stukken land uit de erfenis van hun vader Adriaan komt. Staat er ook bij waar die stukken land gelegen zijn?

Ik vond nog een zeer interessante link met de familie van Asveld. In een notarisakte van 18 juli 1753 (testament) wordt een Jenneken Peter Baijens genoemd als overleden vrouw van Jan Martens van Asveld. In de inschrijving van het tweede huwelijk van deze Jan op 05-10-1748 (TB_DTB_018_044.tjp) wordt gesteld dat hij weduwnaar was van Jenneken Peter Pennix en werd "geassisteert met sijn stiefsoon Peter Baijens"!!! Bij het eerste huwelijk van Jan Marten van Asveld in Oisterwijk in 1721 (OTW_DTB_019_091.tjp) wordt de bruid Jenneke Peeter Vennicx genoemd, weduwe van Adriaen Jan Herman Leenders, en wonende te Enschot. Zij is op 04-12-1712 te Tilburg met hem getrouwd. Zij lieten op 15-12-1713 in Tilburg een dochter Joanna dopen en op 17-08-1715 een zoon Peeter.

Mvg, Max

Norah zei op 15 januari 2020 om 16:34 uur

Degene die hier uit de 17e eeuw genoemd werd (bericht 13.05 u.) hoeft totaal geen familie te zijn. Baijens staat hier als patroniem, en dat geldt sowieso voor de familienaam op zichzelf.
Mvg.

Max zei op 15 januari 2020 om 18:03 uur

De moeder van Peter is waarschijnlijk begraven te Tilburg op 21-04-1735 als Jenneke Jan van Asveld. Zijn vader mogelijk op 26-05-1718 als Adriaen Janssen.

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 15 januari 2020 om 20:54 uur

Hartelijk Max,

onze genealogie is aangepast.

Jan Marten van Asveldt gedoopt 30-10-1696 in Oisterwijk
Ouders Martinus Jansen van Asveldt en Joanna Jansen Thijs van Esch

Heb 4 kinderen gevonden Adriana 1691, Joannes 1693, Joannes 1696 en Adriana 1699

Zou Martinus hierna nogmaals getrouwd zijn ? met Petronella Geert Verschure / Veraa ? Ben namelijk nog steeds op zoek naar de doopgetuigen van Asveldt

@ Nicolaas Mars, BHIC heeft je mijn mailadres gestuurd, kom graag in het bezit van het stuk wat je van het R.A.T. gekregen hebt, om nog eens na te lezen, indien mogelijk.

Nicolaas Mars zei op 15 januari 2020 om 22:35 uur

Dankzij de vele hulp lijkt het dat mijn probleem rond Petrus Adriaan Baijens bijna is opgelost. Ik heb zelf een dwaalspoor gevolgd, door mijn (onterechte) aanname dat hij een van de vele kinderen was van het echtpaar Adriaan Jan Baijens en Maria Cornelis de Beir/Barents. Dat was fout.
Hij is dus gedoopt (RK Tilburg Dionysius) 17-08-1715, als zoon van Adriaan Jan Harmen [Leenders] en Jenneke Peter Venninx.

Het enige wat ik nog niet begrijp, is waar de achternaam Baijens bij hem vandaan komt (bij zijn huwelijk voert hij die). Hij zou Leenders kunnen heten (naar zijn vader), of van Asveld (naar zijn stiefvader), maar Baijens? En kennelijk is er een link met Baijens, want Joanna Baijens treedt in 1743 en 1756 op als doopgetuige bij de doop van zijn eerste en zijn laatste kind. Heeft iemand nog een suggestie over dit probleem?
Nogmaals mijn dank voor alle hulp!

Max zei op 15 januari 2020 om 23:30 uur

@Nicolaas,

Leenders is hier waarschijnlijk ook weer een patroniem. In de schepenakten van Tilburg komt al in 1597 en 1598 een Lenaert Baijen Henrick Baijens voor.

@Frank, het tweede huwelijk van Marten van Asvelt met Perijn Gerrits Veraa staat in boek 13, scan 24, niet in boek 12.

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 18 januari 2020 om 14:42 uur

Volgens trouwacte met Adriaan Jan Harmen was Jenneke Peter Venninx 04-12-1712 was Jennke 24 jaar en geboren in Tilburg (1ste huwelijk ?)

Er word een Jacoba Petrus Guilhelmus Venninx geboren op 25-03-1693 in Tilburg
die een mogelijke moeder zou kunnen zijn van Joanna en Petrus.

andere zijde Adriaen Jan Harmen afkomstig van Enschot.

Er trouwt op 21-05-1684 Jan Harmen Leenders met Jenneken Laureijs Peter Martens
Hier was mogelijk eerste dochter Joanna 15-12-1713 naar vernoemd

@ Nicolaas dank voor copie van acte

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 19 januari 2020 om 11:46 uur

Jenneken "Laureijs Peter" Martens

Dan kan dit haar vader zijn, nog mager bewijs .
OTW_DTB_002_047.tjp

Inv.nr. 02 - Oisterwijk - doopboek 1612-1627, trouwboek 1611-1627 en aantekeningen van overlijden 1614-1623 (rooms-katholieke parochie)
Bron: doop-, trouw- en begraafregister Soort registratie: doopakte(Akte)datum: 08-03-1620 Plaats: Oisterwijk
Dopeling
Laurentius Petrus Martinus
Vader
Petrus Martinus
Moeder
Adriana
Inv.nr. 02 - Oisterwijk - doopboek 1612-1627, trouwboek 1611-1627 en aantekeningen van overlijden 1614-1623 (rooms-katholieke parochie), archiefnummer 867, Doop-, trouw- en begraafboeken van Oisterwijk 1597-1810, inventarisnummer 2, blad 45v
Gemeente: Oisterwijk
Periode: 1614-1623
Inv.nr. 02 - Oisterwijk - doopboek 1612-1627, trouwboek 1611-1627 en aantekeningen van overlijden 1614-1623 (rooms-katholieke parochie) pagina 45v aktenummer

Doopboek Oisterwijk starten in 1598 dus denk dat we hier niet verder meer komen.

Kan dit ook niet meer lezen dus moet het ook maar aannemen, dank aan allen die dit mogelijk hebben gemaakt.

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 19 januari 2020 om 12:43 uur

Heb inmiddels 16 voorouders gevonden vanuit Petrus "Adriaen" Baijens
Soms met vraagteken ivm mager of zeer mager bewijs. Zal ze daarom niet alhier vermelden.

Meeste waar wel duidelijkheid van is met meer bewijs zijn hierboven reeds genoemd.

Max zei op 19 januari 2020 om 15:37 uur

@Frank,

Jacoba Venninx is niet de moeder van Peter en Joanna. De moeder heette Jenneken ofwel Joanna en is wel een zus van Jacoba, zie onderstaande akten:

Bijzonderheden:
Plaats trouw wet: Tilburg 15-04-1686
Plaats ondertrouw wet: Tilburg 31-03-1686
Religie: Nederduits Gereformeerd
Bruidegom
Peter Willem Vennix
Bruid
Heijltje Aert Jacob Houvenaers

(Akte)datum: 17-02-1687
Plaats: Tilburg
Dopeling
Maria Jansen
Vader
Petrus Wilhelmus Jansen
Moeder
Helena

(Akte)datum: 04-09-1688
Plaats: Tilburg
Dopeling
Joanna Willemse
Vader
Petrus Willemse
Moeder
Helena

Mvg, Max

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 19 januari 2020 om 21:02 uur

Hartelijk dank Max, had er al een groot vraagteken bij staan die nu is opgelost.

Max zei op 20 januari 2020 om 14:03 uur

Het meisje dat op 25 maart 1693 werd gedoopt als Jacoba is in 1713 getrouwd met Francis Adriaan Francken.

Nicolaas Mars zei op 20 januari 2020 om 16:50 uur

@Max: ik zie op 29-01-1713 te Tilburg Willemijn Peter Vennings trouwen met Francis Adriaan Francke. Waarom denk je dat Willemijn = Jacoba?

Nicolaas Mars zei op 20 januari 2020 om 16:57 uur

@Max: Jacomijn Vennix trouwt te Tilburg op 01-07-1725 met Jochem van Lissem (en krijgt met hem tenminste 7 kinderen).

Max zei op 20 januari 2020 om 19:55 uur

@Nicolaas,

Voor zowel Jacomijn als Willemijn is de roepnaam Mijntje, en die namen worden in de doopboeken wel vaker verwisseld. Maar in dit geval heb jij gelijk en is ze in 1725 getrouwd met Jochem van Lissem. Dan blijft nog de vraag wie dan Willemijn Peter Vennings was die in 1713 ca. 23 jaar was.

Mvg, Max

Max zei op 20 januari 2020 om 20:27 uur

Gevonden:

(Akte)datum: 07-02-1690
Plaats: Tilburg
Dopeling
Guilielma Phenix
Vader
Petrus Willem Jan Phenix
Moeder
Aldegunda

De vrouw van Peter Willem Venninx wordt ook in 1695 Alegonda genoemd ipv Helena.

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 20 januari 2020 om 22:47 uur

Guilielma (Willemijn) Vennings getrouwd met Francis Adriaan Vrancke(n) heb ik de volgende kinderen:
Cornelius 25-10-1713, Petronilla 13-11-1714, Adrianus 24-04-1721, Joanna 20-10-1723, Cornelius 1726

Wanneer is eerste zoon Cornelis geboren die word begraven op 30-09-1726 met ouders Jacoba Vennix en Jochem van Lissum (heb ook 7 kinderen gevonden, waarvan er enkele vroeg zijn overleden.

Max zei op 20 januari 2020 om 23:12 uur

Aanvulling op het voorgaande:

(Akte)datum: 20-09-1716
Plaats: Tilburg
Dopeling
Cornelia Vrancken
Vader
Franciscus Adriaen Vrancken
Moeder
Wilhelma Peeter Vennes

(Akte)datum: 02-10-1718
Plaats: Tilburg
Dopeling
Helena Maria Francken
Vader
Franciscus Francken
Moeder
Guillielma Veninck

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 20 januari 2020 om 23:13 uur

Maria Peter Vennix trouwt met Lambertus Antonius Pigmans

Max zei op 20 januari 2020 om 23:21 uur

Antwoord op de vraag van Frank:

(Akte)datum: 30-05-1726Plaats: Tilburg
Dopeling
Cornelius van Liessen
Vader
Joachimus van Liessen
Moeder
Jaeckemijn Venninck

Mvg, Max

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 20 januari 2020 om 23:40 uur

Hartelijk dank Max voor de aanvullingen.

van Maria en Lambertus Pigmans heb ik 6 kinderen gevonden:
Petrus 1721, Helena, 1722, Antonius 1723 tweeling ANtonius en Cornelius 1725 en Joannes Antonius 1734

Max zei op 21 januari 2020 om 13:35 uur

De laatste doop is van een andere moeder. Er is ook nog een tweeling gedoopt in 1726.

Nicolaas Mars zei op 21 januari 2020 om 15:33 uur

Wel, ik heb nogal wat losgemaakt met mijn vraag naar de doop van Peter Adriaan Baijens! Iedereen nogmaals hartelijk dank voor de bijdragen.

Van de inmiddels duidelijke ouders van Peter Adriaan, dus Adriaan Jan Harmen Leenders en Jenneke Peter Vennicx, getrouwd Tilburg 4-12-1712, ontbreekt mij nu alleen nog de doop van vader Adriaan Jan Harmen Leenders. Hij zou rond 1686 in Enschote geboren zijn, maar ik kan hem niet vinden. Een van jullie wel?

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 21 januari 2020 om 19:27 uur

Hoi Max, iets te laat geworden / lang doorgezocht, bedoel natuurlijk Joanna Maria en Adrianus * 13-06-1726 TB_DTB_007_233.tjp

Ja Nicolaas samen weten we meer en je krijgt altijd snel goede hulp als je ergens vastzit.

Afhankelijk waar hij woonde moeten we in Oisterwijk of in Tlburg gaan zoeken denk ik.

Max zei op 21 januari 2020 om 20:10 uur

Jan Herman Leenders wordt in 1686 nog wel vermeld in het Tilburgs protocol van verhuringen, volmachten, testamenten, scheidingen en delingen 1685-1691, inventarisnummer 8157, blad 15v. Verder geen spoor van de doop van zijn kind(eren), ook niet in Haaren of Oisterwijk. Jan Herman Leenders moet ook in Enschot zijn geboren rond 1653.

Mvg, Max

Max zei op 21 januari 2020 om 20:23 uur

Het gaat in de genoemde akte waarschijnlijk om een erfdeling van de familie van Jenneken Laureijs Peter Martens, gezien de lijst van de daarin vermelde personen:

Adriaen Laureijs Peter Martens geregistreerde 1686 Tilburg akte
Jan Gerit Peymans (Paymans) geregistreerde 1686 Tilburg akte
Pitronel Laureijs Peter Martens geregistreerde 1686 Tilburg akte
Jenneke Laureijs Peter Martens geregistreerde 1686 Tilburg akte
Jan Herman Leenders geregistreerde 1686 Tilburg akte
Alida Thomas Jans geregistreerde 1686 Tilburg akte

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 21 januari 2020 om 20:48 uur

Laurentius Petrus Martinus * 08-03-1620 te Oisterwijk
Vader Petrus Martens en Moeder Adriana
OTW_DTB_002_047.tjp

Nicolaas Mars zei op 21 januari 2020 om 20:59 uur

Wel een beetje jong om vader te zijn van Wilhelmina Laureijs Martens, ged 1633; en Guielma, ged. 1635.

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 21 januari 2020 om 21:01 uur

Bruidegom
Laureijs Peeters
Bruid
Maria Cornelis van de Velde
trouwen 18-02-1653 Plaats: Oisterwijk

nog een zoon :
Cornelius "Laurentius Peeters" * 07-04-1667 in Oisterwijk (overleden voor 1686!)

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 21 januari 2020 om 21:16 uur

@ Nicolaas, zoek verder wat Max heeft aangedragen (post vandaag 20:23)
Waar komt Wilhelmina / Guielma van 1633 en 1635 vandaan ?

Maria Cornelis van de Velde getrouwd op 18-12-1653 in Oisterwijk met Laurentius Petrus Martens is waarschijnlijk gedoopt op 13-02-1633 te Oisterwijk

Met ouders Cornelius Johannes van de Velde en Catharin Arnoldus die in OIsterwijk trouwen op 13-02-1633

Frank->clericus.nl
Frank->clericus.nl zei op 21 januari 2020 om 21:55 uur

Kijkend aan andere zijde :
Peter Willem Jansen Vennix Tr. Hellena / Allegonda Äert Jacob Houvenaers

Heb ik heden 2 kinderen meer gevonden van Maria 1687, Joanna 1688, Guilhelma 1690 en Jacoba 1693

Catharina Venninckx 05-07-1691 TB_DTB_006_045.tjp
en
Petronilla Venninx 01-11-1695 TB_DTB_006_091.tjp

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: