skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Enquête gebruiksvriendelijke archiefwebsites

Christian van der Ven, BHIC vertelde op 24 april 2013 om 09:21 uur
Dag allemaal,

Een student doet onderzoek naar hoe archiefonderzoekers de gebruiksvriendelijkheid van archiefwebsites ervaren en hoe deze verbeterd zou kunnen worden. Met de resultaten van dergelijk onderzoek kan ook het BHIC steeds verder de website verbeteren.

Daarom raad ik iedereen aan om een paar minuten de tijd te nemen en de vragenlijst in te vullen. Bedankt!

Meer informatie over de enquête en een link naar de vragenlijst vind je hier:

http://www.archief20.org/forum/topics/enqu-te-gebruiksvriendelijke-archiefwebsites">http://www.archief20.org/forum/topics/enqu-te-gebruiksvriendelijke-archiefwebsites">http://www.archief20.org/forum/topics/enqu-te-gebruiksvriendelijke-archiefwebsites

Reacties (11)

jan van der biezen zei op 24 april 2013 om 10:43
Beste Christian, voor mij werkte de enquete niet. Bij de vraag naar provincie van herkomst, vulde ik deze in en werd het veld weer leeggemaakt en kon ik niet verder. Ben moeten stoppen.
Ik laat je dit maar even weten.
groet
Helena zei op 24 april 2013 om 10:53
En bij mij evenmin: Na een aantal pogingen kwam ik niet verder dan de eerste vraag: man/vrouw. Kreeg na de tweede vraag al meteen de rode kaart :) met de message 'validation unknown' of zoiets. Bij een latere poging lukte het wel, maar ben ik opgehouden bij een vraag met meerdere opties. Blijkbaar kunnen er maar 3 opties aangevinkt worden, maar dat was niet duidelijk aangegeven. Wil dat ook even laten weten.
Michiel zei op 24 april 2013 om 11:40
Ook bij mij stopt het bij man/vrouw. daarna verschijnt alleen 'validatie onbekend'. Misschien kan de student beter eerst werken aan de gebruikersvriendelijkheid van zijn enquete...?
Harrie Hendriks zei op 24 april 2013 om 15:50
Enquete werkt wel volledig wanneer deze geopend wordt in een nieuw venster. Zojuist compleet in kunnen vullen.
Harrie Hendriks zei op 24 april 2013 om 15:54
Ter verduidelijking:
de link naar de questionnaire met de rechtermuistoets aanklikken en dan naar: openen in een nieuwe venster.
Dan is er geen probleem meer om de enquete in te vullen.
Michiel zei op 24 april 2013 om 16:23
Dat bedoel ik dus!
Norah zei op 24 april 2013 om 16:31
't Was juist erg gemakkelijk, denk dat het veranderd is?
Christian van der Ven, BHIC zei op 24 april 2013 om 18:31
Dag allemaal,

Links vanaf dit forum worden standaard binnen het frame van onze website getoond. En dat levert nog wel eens problemen op.

Zoals Harrie al aangeeft, kunnen links vanaf dit forum dan ook beter geopend worden door ze in een nieuw venster te openen. Ik zal via het cms even aanpassen dat dit voor deze bewuste link hierna standaard gebeurt. Dat scheelt alvast.

Dit is trouwens een onhandigheid van onze website - die nog met frames, een wat oudere internettechniek, werkt - en dus niet van de vragenlijst zelf.

Fijn dat jullie in ieder geval de moeite nemen om mee te doen! Ik zal de student ook op jullie opmerkingen over de vraagstelling wijzen, voor zover niet het gevolg van onze frames...
Michiel zei op 25 april 2013 om 09:36
Archiefwebsites...'t moet allemaal fraaier en geavanceerder...
Neemt u een voorbeeld aan www.genver.nl : geen opsmuk maar zeer doeltreffend. Archiefwebsites, het jasje dat wordt aangetrokken doet leuk aan, maar de content wordt op de derde plaats gesteld. Veel vorm, weinig inhoud op sommige plekken in den lande.
Ik zeg het maar zoals ik er over denk.
Helena zei op 25 april 2013 om 09:50
Geef ik je gelijk in Michiel: de gebruiksvriendelijkheid van een goede website ligt o.a. ook in de 'eenvoud' ipv de opsmuk zoals je inmiddels bij sommige archiefwebsites nu ziet en waarbij men soms door de bomen het bos niet meer kan vinden.
Christian van der Ven, BHIC zei op 25 april 2013 om 17:18
Nou, al te veel opsmuk hebben we bij het BHIC niet. :-) Maar alweer meer dan bij Genver.nl. Die site is natuurlijk wel gericht op een hele specifieke doelgroep, terwijl de site van het BHIC veel meer doelgroepen bedient. Nog even los van de al dan niet geboden (zoek)functionaliteit.

Blijft staan dat we van een heleboel websites veel kunnen leren, zeker ook van pagina's uit onverwachte hoek zoals Startpagina.nl, Bol.com of wat dan ook.

Een goede 'usability' is erg belangrijk. Daarom is het des te belangrijker dat we onderzoek blijven doen, blijven vragen hoe gebruikers websites willen gebruiken, en blijven testen hoe die websites daadwerkelijk gebruikt worden.

Dank voor jullie feedback! Want er valt en blijft nog veel te verbeteren. Niet alleen omdat we het nog niet goed genoeg doen, maar ook omdat de verwachtingen van gebruikers blijven veranderen en er steeds nieuwe technische mogelijkheden komen. En steeds meer content natuurlijk.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.