skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Familie Van Hout uit Gemert circa 1700

Marcel Verplancke vertelde op 2 mei 2011 om 00:15 uur
Hallo,

Ik ben iets aan het uitzoeken voor mijn zwager. Ik heb dit ook al op het stamboomforum gevraagd en degene die me daar geholpen heeft, heeft me naar deze site doorverwezen.

Het volgende had ik al uitgezocht. De voormoeder van mijn zwager heet Henrica Gerardi van Hout is op 2 oktober 1766 gedoopt in Gemert als dochter van Gerardus Cornelisse van Hout en Johanna Hendricks Manders.

Gerardus op zijn beurt is weer gedoopt op 11 dec. 1732 als zoon van Cornelius Henrix van Hout en Catharina Peters van Schipstal. Ik heb hun huwelijk gevonden op 6 mei 1728 in Gemert.

Helena, die me op stamboomforum heeft geholpen, vermoedt dat Cornelius, geboren op 24-08-1700 te Gemert. Ouders:Henricus Daendels en Allegundis, de juiste vader is van Gerardus. Henricus Daendels en Allegundis zijn mogelijk dezelfde als Henricus Daniels en Aleidis Geerardts, die daar meer kinderen hebben laten dopen.

Mijn vraag is of iemand de familie Van Hout in Gemert al eerder heeft uitgezocht en dit misschien bekend voorkomt? Zo, ja dan vraag ik me af of deze familie misschien verwant is aan de familie, die op deze site staat http://www.genealogieonline.nl/stamboom-familie-kuipers/I28533.php

Met vriendelijke groeten,
Marcel Verplancke

Reacties (11)

Willy zei op 2 mei 2011 om 11:28
Marcel,

de gegevens en data die je noemt kloppen!

Helena gaf de goede doopdatum, Henricus Daendels (van Hout) en Aldegonda Gerards huwen te Gemert 9-10-1689 en krijgen 6 kinderen.

Op 27-12-1703 word moeder Aldegonda begraven waarna Hendrik 1-6-1706 hertrouwt met Joanna Janssen.
De familie woonde bij de Deelsen boom, op de weg naar Boekel.

Na het overlijden van Joanna in 1733 is Hendrik vermoedelijk bij zoon Cornelis op Milschot (bij de Mortel) in getrokken alwaar hij bij zijn overlijden eind december 1738 woonachtig was. (begr. 1-1-1739)

Voor zover ik kan beoordelen is Hendrik Daniels een zoon van Daniel Vaessen (Servatius) en afkomstig uit Boekel.
Vreemd genoeg is deze familie(nog)niet te koppelen aan de overbekende Gemertse/Boekelse "van Hout".
Ik moet bekennen dat ik in Boekel nog geen uitvoerig onderzoek heb gedaan naar een eventuele relatie, goed moment om daar een keer mee aan te vangen.

Ook de herkomst van Aldegonda is mij nog niet bekend.

Wat verder wel bekend is, mogelijke broer en zussen van Hendrik zijn: Laurentius Daniels Vaessen, Margaretha Daniel Vaessen [kan ook hun moeder zijn] en Maria Daniel Vaessen die op 27-5-1683 in Boekel huwde met Anthony Joosten van Boerdonk.
Dit gezin ging daarna ook naar Gemert waar 3 kinderen werden gedoopt.
Verder word ook nog genoemd een Dielis(Egidius) Vaassen, hij zou een broer van Daniel kunnen zijn.

tot zover mijn informatie,

groeten,
Gerard Lemmens zei op 2 mei 2011 om 15:21
Dag Marcel,

En Willy is een van de experts op Gemert ! Hij heeft met Hans Vogels het geweldige boek geschreven dat elke Brabantse genealogie moet kopen - Stammen alle Gemetenaren af van Karel de Grote??

En tak van die van Houts (werk van een Millse genealoog) vestigd zich ook in het Land van Cuijk.

Veel succes ermee en groeten, ook aan Willy Ivits,

Gerard Lemmens
Helena zei op 2 mei 2011 om 17:58
@ Marcel, - Zat ik op de eerste plaats zeker goed toen ik je verwees naar dit forum met o.a. ook echte Gemert-kenners :). En zat ik dan verder goed met die doop in 1700 al begon ik op een gegeven moment een beetje te twijfelen of ik het juiste spoor gevolgd had.

@Willy, - Vraagje: Zit ik ook goed met dat andere huwelijk - welke Marcel zelf eerst als mogelijke ouders van Gerardus zag [hij noemde Henricus van Hout en Catharina Driessen van den Eijnden]. Is de weduwe daarna 'non' [gewijde dochter] geworden? [ zie stamboomforum discussie: http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/30947/0/van_hout_uit_gemert_ca_1700] . Ben wat nieuwsgierig geworden, wie waren die gewijde dochters? Woonden ze nabij het huidige Huize Padua? Was daar toen ook al een klooster? Of was het in hartje Gemert?

@Willy,-- zou wel eens in je files mee willen kijken. :). Woon te ver weg van Gemert [en het ruimere Peel-gebied, waar mijn voorouders en ook ik geboren en getogen zijn..] en zal het voorlopig moeten doen met wat ik online aan kan en/of waar anderen (zoals bijv. Guus en Theo)ook raad mee weten. Is je boek (waar Gerard het over heeft) overigens nog in omloop?
Gerard Lemmens zei op 2 mei 2011 om 18:12
Dag Helena,

Ja dat boek van Willy en Hans Vogels is volgens info die ik een tijdje geleden had nog voor een ele spotgoedkope prijs te koop bij de Heemkunde Kring van Gemert, maar natuurlijk weet Willy dat veul beter danik !!

Groeten,

Gerard Lemmens
Guus zei op 2 mei 2011 om 18:42
Helen,

Met het andere huwelijk zit je goed.
Ik heb ze ook kinderloos....

Catharina van den Eijnden word overigens op 22-12-1683 te Gemert gedoopt.

Groetjes
Marcel Verplancke zei op 2 mei 2011 om 23:02
Bedankt iedereen voor de hulp. Ik heb inderdaad het boek van Willy en Hans geprobeerd te bestellen bij de Heemkundekring Gemert, maar op een of andere manier loopt mijn internet explorer vast op het bestelformulier bij boeken. Ik vul alles netjes in en als ik dan wil verzenden, geeft IE een foutmelding. Ik zal het van de week nog eens proberen.

Ik ben benieuwd of de aansluiting tussen beide families mogelijk nog gevonden wordt. Ik had gehoopt dat de vader van Henricus Daniels, een Daniel Willems zou blijken te zijn en dat ik dan mooi aan zou kunnen sluiten bij de kinderen van Willem en Henrica uit Boekel, maar misschien moeten we nog een generatie hoger of blijkt het een totaal andere familie te zijn.

Met vriendelijke groeten
Marcel Verplancke zei op 4 mei 2011 om 00:30
Bedankt Guus,
Met een naam als Servatius ga ik me afvragen of deze familie Van Hout misschien uit Limburg is, maar dan zou het wel toevallig zijn dat ze net in Boekel terecht zouden zijn gekomen, maar er zijn wel gekkere dingen gebeurd :)

Groeten
Helena zei op 4 mei 2011 om 02:19
Marcel,
Er zijn/waren toch ook enkele St Servatius kerken in deze regio van Brabant; bijv. in Erp, Schijndel, maar ook Lieshout... Misschien kwam de eerste 'Boekelse' Vaes in deze familie oorspronkelijk wel uit een van die dorpen? En als er eenmaal iemand zo gedoopt was ..dan volgden er meer en twee generaties verder had je al het zoveel-voudige.
Marcel Verplancke zei op 8 mei 2011 om 23:41
Nogmaals Bedankt Helena,
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Ik blijf trouwens vast lopen op die site van de Heemkundige Kring Gemert dus ik denk dat ik ze maar een brief ga sturen, want ik kan op de site geen emailadres vinden, maar wel een antwoordnummer. Ik wil toch dat boek hebben over alle Gemertenaren en Karel de Grote. Lijkt me interessant.
Gerard Gasthuis zei op 16 april 2020 om 10:09
Goedemorgen Marcel,
In het kader van onderzoek naar de Tielemans in Erp ben ik het volgende tegengekomen.

Aleidis (Aldegonda) is gedoopt 13-02-1667 te Gemert. Kind van Gerardus Cornelisse (Gerard Peter Jan) Tielemans en Margaretha Gheraadts. Zij huwden te Gemert op 10-01-1665.
Gerard was steenhouwer en kwam uit Erp.
Hij was een zoon van Cornelis Gerard Peter Jan (lucas) Thielemans en Willemke Welt Faessen Buerten. Zij is overleden te Erp 24/26-08-1679. Cornelis is na deze datum overleden.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.