gezocht Broeck-Brasse

vertelde op 16 oktober 2010 om 14:12 uur

Heeft iemand iets van Joannis Petri van den Broeck geb: te Heeswijk en gehuwd met Johanna Broost Brasse geb: te Veghel. Gehuwd op 12-02-1792 te Heeswijk. Ik kan nergens kinderen van hun vinden. Kan iemand me hiermee helpen?

groetjes B.vd Broek

Reacties (9)

Helena zei op 17 oktober 2010 om 08:57 uur

Brigitte, - Het kan ook zijn dat ze geen kinderen hadden...

- Op 16-08-1806 is Joanna van Brasse nog meter bij de doop van Henricus van den Broek in Heeswijk.
- Haar naam komt niet voor in de Bevolkingslijst van Heeswijk van 1810.
Ze kunnen natuurlijk naar elders verhuisd zijn, maar ook is het mogelijk dat zij vanaf huwelijk toch in Heeswijk zijn gebleven en dat zij voor 1810 is overleden?
- Het kan zijn dat zij dan deze overledene is, begraven in 1808 in Heeswijk: Joanna , huijsvrouw van Jan van den Broek oudt 50 jaar geboren te Vechel begraven den 4 Februarij.

Dan zou zij geboren zijn in Veghel in ca. 1757 of 1758. De opgegeven leeftijd bij overlijden is echter in die jaren nog niet altijd 100% correct. Men kan er zelfs wel eens 5-10 jaren naast zitten.
De ouders van Joanna Brasse zijn op 13 sept 1761 te Veghel (R.K.) gehuwd. Een Joanna Brasse ~ 22 sept 1762 te Veghel.

c smolders zei op 17 oktober 2010 om 09:50 uur

Kind Joanna Brasse
Geslacht v
Vader Joannes Brasse
Moeder Anna Maria Rudolphi Keurlinx
Getuige 1 Nazareth NN
Getuige 2 Henrica Rudolphi Keurlinx
Soort registratie doopakte
Religie RK
Diversen Achternaam Peter?
Plaats Veghel
Plaats doop Veghel
Datum doop 22-03-1740
Periode 1700-1750
Deel Rooms-Katholiek doopboek 1700-1750
Toegangsnr. 1457
Inv.nr. 1

is dit hem?????????????????

Helena zei op 17 oktober 2010 om 10:26 uur

Joanna Broost Brasse die in 1792 in Heeswijk huwde met Joannis Petri van den Broeck werd bij dat huwelijk genoteerd als Joanna 'Broost' Brasse = Joanna, dochter van een Ambrosius Brasse dus. Ze was geboren in Veghel.
Een Ambrosius Jan Brasse huwde op 13 sept 1761 te Veghel met Cornelia Rutte van den Else (SCH); dit huwelijk is in RK Trouwboek Veghel genoteerd met de namen Ambrosius Jois Brasse en Cornelie Rutgeri van den Elsen.
Dochter Joanna werd het jaar daarop geboren/ gedoopt.

Het gaat in de vraag van brigitte mogelijk meer over of er eventueel kinderen waren uit dat huwelijk in 1792. Ik probeerde daarom ook te zoeken naar een overlijden (Johanna Brasse zou bijv. kort na huwelijk overleden kunnen zijn en dan ook geen kinderen gebaard hebben?) en ik zocht naar haar leeftijd; of ze nog in haar vruchtbare jaren was bij huwelijk? Kwam er dus achter dat ze ca. 30 jaar oud was bij huwelijk in 1792 en er best nog kinderen geboren konden zijn. [of niet..]

Brgitte van den Broek zei op 17 oktober 2010 om 23:56 uur

Hartelijk bedankt voor jullie reactie.Ik weet nu al iets meer.
Ik heb ondertussen ook nog een huwelijk gevonden van Joannis Petri van den Broeck met Henrica Joannis Dame gehuwd op 03-06-1810 te Heeswijk RK. Er staat helaas niet bij vermeld of hij eerder gehuwd was of waar de bruid geboren is.
Het kan zijn dat dit dezelfde Joannis Petri van den Broeck is en dat zou dan betekenen dan Johanna Broost Brasse voor 1810 is overleden. Helaas kan ik van dit stel ook geen kinderen vinden. Als die er zijn. Als dit dezelfde Joannis Petri van den Broeck is ga ik ervanuit dat hij toch in Heeswijk woonde omdat dit huwelijk ook heeft plaats gevonden in Heeswijk. Of is dit een foute aanname?

Helena zei op 18 oktober 2010 om 00:19 uur

Brigitte,-- Wat betreft Joannis Petri van den Broeck: Geboren en wonende in Heeswijk staat er bij de huwelijksinschrijving in 1792; in Heeswijk gehuwd en mogelijk daar blijven wonen. Hopelijk zie je een kans om in het archief de volgende huwelijksakte in te zien. Het kan immers zijn dat Joannes in februari 1808 al weduwnaar werd en - wie weet- is hij in juni 1810 hertrouwd. Maar of deze onderstaande bruidegom in 1810 idd ook weduwnaar was van Joanna Broost Brasse kun je zo uit de index die je hier on-line vindt niet zien. Deze bruidegom heet anders wel Joannes Petri Broek = Joannes, zoon van Petrus.
Mogelijk staat er bij de huwelijksinschrijving in de RK Trouwboeken ook bij dat hij 'viduus' was...

Bruidegom Joannes Petri Broek
Bruid Henrica Joannis Dame
Soort registratie trouwakte
Religie RK
Diversen Getuigen: Wijnandus Theodori van den Heuvel en Agnes Wilhelmi van Gog
Plaats Heeswijk
Plaats huwelijk Heeswijk
Datum huwelijk 03-06-1810
Periode 1804-1938
Deel Parochie Sint Willibrordus trouwboek 1804-1938
Pagina 4r
Toegangsnr. 1441
Inv.nr. 16

In de scans die je hier on-line kunt vinden is het laatste huwelijk van 1810 in de Bloeimaand = de maand mei. Dus dat van juni 1810 is hier niet in te zien.

Het begraven van 'de huijsvrouw van Jan van den Broek' in 1808 staat overigens onder Koster - Begraven: Doop-, Trouw- en Begraafregisters (DTB) | Heeswijk | 1747-1810 | Begraven
1441_002_111_R (217 van 248).

Helena zei op 18 oktober 2010 om 01:41 uur

Omdat bij dat overlijden van de 'huijsvrouw van Jan van den Broek' in 1808 niet bij staat dat ze weduwe was neem ik aan dat Jan van den Broek in 1808 nog in leven was.

Heel goed mogelijk dat Joannes Petri van den Broeck in Heeswijk is blijven wonen, maar dat is natuurlijk nooit zeker uit die paar gegevens die je zo hebt. Zou bijv. ook nog Veghel kunnen zijn waar Joanna (Ambrosius) (van) Brasse geboren was. Of nog verder weg... Toch zie je de namen Broeck/Brasse niet opduiken als ouders van een bruid of bruidegom, of als ouders van een overledene. Althans niet on-line te vinden.

Een Joannes Petri van den Broeck gedoopt in Heeswijk in 1773. [de ouders van deze dopeling - Petrus van den Broeck en Margarita Henricii van den Boom - huwden op 22-11-1772 in Schijndel]. Dan was deze Joannes wel erg jong ..althans wanneer hij idd. dezelfde persoon was die in 1792 huwde; vond echter in Heeswijk geen andere Joannes als zoon van een Petrus die in aanmerking zou kunnen komen. Kan ook nog zijn dat hij niet geboren was in Heeswijk en dat dit gegeven foutief genoteerd werd in 1792 in de huwelijksinschrijving? Er werden nog wel eens fouten gemaakt...

Hendrica Joannis Dame (= Hendrica, dochter van een Johannes): Mogelijk was zij toch ook uit Heeswijk en was zij de Hendrina Damen die gedoopt werd te Heeswijk op 11 nov 1765 als dochter van Johannes Cornelii Damen en Anna Henrici de Vries. Dan was ze 45 jaar oud bij huwelijk. Kans erg klein dat ze na 1810 nog kinderen zou kunnen krijgen...

Brigitte van den Broek zei op 18 oktober 2010 om 02:14 uur

Ben even het begraafboek aan het doorspitten en het heeft al een paar raadsels voor me opgelost. Bedankt voor de tip had er nog niet aan gedacht daar in te kijken.
Het feit dat ik geen kinderen van Joannis Petri kan vinden is waarschijnlijk omdat hij geen kinderen had. Alle doopregisters staan online dus je zou verwachten dat ik anders wel iets had gevonden. Zeker als hij in Heeswijk woonde. Bovendien als we ervan uitgaan dat wat jij hebt gevonden allemaal klopt dan zou hij 2 maal met een oudere vrouw zijn getrouwd. Dit zou ook een reden kunnen zijn dat ik geen kinderen kan vinden.

Je had het eerder over foutjes in de aktes. Ik zat ook nog met het raadsel van een broer van Joannis Petri namelijk Martinus Petri. Zijn eerste vrouw heeft vermoedelijk 3 verschillende namen!!! Namelijk Luciens, Timmers en van den Borght. Door het begraafboek heb ik redelijke bevestiging dat Timmers en van den Borght zelfde vrouw zijn en toen ik een overleden dochter Peternella vond dat Luciens waarschijnlijk ook dezelfde vrouw is. Kreeg het vermoeden hiervan door de getuigen bij de doop van hun kinderen. Pheww wat een gepuzzel. Hartelijk bedankt je hebt me zeer geholpen!!

Helena zei op 18 oktober 2010 om 04:37 uur

Hoi Brigitte...'een oudere vrouw' was die eerste Joanna (van) Brasse zeker niet. Ze was ca. 30 jaar toen ze huwde- een voor die tijd normale leeftijd om te huwen. Konden nog genoeg kinderen geboren worden.

Let op: Nog niet alle DTB boeken staan online hoor. Kijk in 'Wat zit erin?' dan zie of er een index online is, en/of scans en/of dat je mogelijk zelf het archief in moet om de gegevens die nog niet online staan in te gaan zien.

Alles proberen te controleren aan de hand van de 'originele' akten. Neem bijv. de doop van Hendrina Joannis Damen in 1765. Dat staat hier 2x in de index: de ene keer met als vader Joannes Corneli Damen en de andere keer met als vader Vader Cornelius Damen. In de doopakte zelf staat toch echt wel Hendrina , als dochter van Jois Cornelii Damen en Anna Henricii de Vries.

Of Anna Maria Luciens, Timmers en Van den Borght dezelfde personen zijn kan ik zo niet zeggen. Het zou ook nog kunnen zijn dat er meerdere Martinus Petri van den Broeck waren...
Dat moet je goed uitzoeken!

Kind Petronilla van den Broek
Geslacht v
Vader Martini Petri van den Broek
Moeder Anna Maria Wilhelmi Luciens
Getuige 1 Joannes van den Broek
Getuige 2 Joanna Hendricx
Soort registratie doopakte
Religie RK
Plaats Berlicum
Plaats doop Berlicum
Datum doop 11-06-1799
Periode 1772-1810
Deel Rooms-Katholiek doopboek 1772-1810
Pagina 139
Toegangsnr. 1428
Inv.nr. 7

Brigitte van den Broek zei op 18 oktober 2010 om 16:10 uur

Je had gelijk ik trek voorbarige conclusies. Moet ik echt afleren.
Heb in het begraafboek van de koster het volgende gevonden: begraven 16-12-1794 een kind van Jan Peeter van den Broeck blz 155. Waarschijnlijk waren er dus wel kinderen maar heb ik de pech dat ze doopt zijn bij de Parochie Sint Willibrordus want daar zijn geen doopboeken van bewaard gebleven is me verteld. Als ik deze kinderen wil vinden zal ik ze op een andere manier moeten proberen te vinden.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: