skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Gezocht de ouders van Gommert en Maijken Everts (van Casteren), broer en zus uit Liempde, omstreeks 1640

Geraldine vertelde op 21 oktober 2019 om 17:31 uur
Gezocht de ouders van Gommert en Maijken Everts (van Casteren), broer en zus uit Liempde, omstreeks 1640
Op 6 maart 1718 trouwen in Oirschot Godefridus van Casteren, jm geb. Liempt woonachtig hertgang Naestenbest en Joanna Petrus van de Ven, jd geboortig en woonachtig hertgang Naestenbest
Van Godefridus zoek ik de afkomst.
In 1721 en 1725 bij de doop van dochter en zoon, in Best, wordt hij Godefridus Gommarus van Casteren genoemd. Evenals bij zijn begraven in 1742 in Best.
Zijn naam komt voor in het schepenprotocol van Liempde.
Op 12 sep 1670 wordt in Liempde gedoopt Godefridus zoon van Gommaris en Aleijdis Michael.
Op 14 aug 1668 wordt in Liempde gedoopt Michael zoon van Gommaris Everardi.. en Aleijdis Michael.
Volgens schepenboek Sint-Oedenrode trouwt Michael
Huwelijk 30 januari 1695: Mecgiel Gommers jonghman out 28 jaeren, geboortich van Liempt ende Maria Peeters Bockelmans jonge dochter out 28 jaeren geboortich van deeser Vrijheijt.
Uit doopheffers blijkt dat er een zoon Adrianus Gommers is, die in Sint-Oedenrode met Arnolda/Ardina, een gezin krijgt met 8 kinderen
Volgens schepenboek Liempde is er een dochter Barbara Gommers.
Getrouwd Lambert Joosten van Dessel, jongeman, geboren en wonend te Liempde, 2 februari 1685
Berbel Gommerts, jongedochter, geboren en wonend te Liempde, getrouwd 2 februari 1685.

7637.7 Index Notarieel protocol Sint-Oedenrode (7637.7) nr. 74
18 mei 1685 Gommert Everts en zijn zoon Goijert, komen voor in het testament van Jenneke dochter Goijert Janssen. Gommert is haar neef van vaderzijde.
In het testament wordt ook genoemd Maijken suster van Gomert Everts. Maijken is gehuwd met Michiel Michiels van Hall, schepen te Liempde omstreeks 1695-1697.
16 augustus 1686 herroept Jenneke haar testament
103 Testament van Jenneke dochtere Goijert Janssen weduwe wijlen Jan Joost Gijsberts woonende tot Liemd, gesont gaende en staende. Zij weder roept haer testament van 8 meij 1685, soo ende gelijck ofte het nuijt en was gepasseert ofte gemackt. Genoemde personen: Gommert Everts haer neve van vaders sijde als mede aen Goijert sijn soone. Jennke dochter van wijlen Pauwels Corstiaens. Geurt Everts haere testatrice neve ende Eijken dochtere Michiel Michiels verweckt in echte bedde bij Maijken Everts. Jan soone Pauwels Corstiaens. Jan Wouters Corstiaens ende Jan Goijert Jan Heijmans beijde woonende tot Liemde. Goijert Pauwels, Peeter Corstiaen
De op het forum genoemde van Casterens heb ik geraadpleegd, eveneens heb ik veel schepenaktes doorgenomen.
Gommarus Evers is nog in leven in 1694.
Wie herkent de hiervoor geschetste namen en kan aanwijzingen geven omtrent Everardus uit Liempde.

Met dank

Reacties (11)

jan toirkens zei op 21 oktober 2019 om 19:13
Het enige wat ik vond te Liempde was dat Goijart Gommert van Casteren (een enkele keer ook van Rooij genoemd) die was gehuwd met Jenneke Jan van de Ven. Zijn vrouw is op enig moment erfgename van Peter Corsten van de Ven. Een zwager van Goijart was Jan Daniels van Cleijnenbreugel die was gehuwd met Marie Peters van de Ven, deze Marie dochter van genoemde Peter Corstens van de Ven, zie Liempde 482-261 en 482-262. Marie Peters van de Ven was ooit dienstmeid bij een pastoor. Met groet
Geraldine zei op 21 oktober 2019 om 19:29
Klopt Jan. Ik zie Joanna Petrus van de Ven, doop te Best 30 sep 1687, als zuster van Maria Peters van de Ven.
Peter Peter Corstiaens van de Ven, jm Best. is gehuwd met Hendricxke Peters van Doesburgh, jd Best, 28 dec. 1683, Best en Oirschot.
Tot zover zit ik goed.

Ben nog steeds dankbaar voor al je hulp, een aantal jaren geleden. Groet
jan toirkens zei op 21 oktober 2019 om 19:48
@Ja Gerarldine. daarom reagaarde ik ook hier. Ik dek dat je met jouw toelichting wel goed zit. Ik heb 3 kinderen van Goijart en Jenneke, te weten Barbara 18-01-1719, Petronella 10-1-1721, en Joannes 14-04-1725 allen Best. De doopgetuigen spreken dan voor zich, maar er zitten aan paar .getuigen bij die ik niet zonder meer kan thuisbrengen, zoals Cornelia Donckers en Joanna Lamberts van Liemt. Dus nu is het een kwestie van verder zoeken op Gommer Everts van Casteren---- zoals je zelf al veronderstelde de voorouder van Goijart.
Max zei op 21 oktober 2019 om 22:02
In Boxtel gedoopt op 21-11-1631: Gommarus, zoon van Everardus Joannis Adriani & Emberta. Ik heb geen verdere info over het gezin, slechts één doop.

In de schepenakten van Boxtel (1695-1718) komt een Adriaen Gommers voor, getrouwd met Maria Aert Segers van Overbeeck.
Max zei op 21 oktober 2019 om 22:11
Aanvulling: Everardus Joannis en Emerentiana Joannis trouwen te Liempde op 01-09-1630. Zij laten ook nog twee kinderen dopen te Liempde, t.w. Joannes op 09-09-1630 en Gerardus op 02-11-1635.
Max zei op 21 oktober 2019 om 22:25
Ook nog in Boxtel gedoopt als extranea:

- Adriaen (Liemdensis) op 13-03-1640 als zoon van Evert Jansen & Emken. Getuigen Jan Jan Adriaens en Mechtelt Jan Ariens.
- Handerick (Liemdensis) op 28-03-1643, als zoon van Evert Jan Adriaensen & Emken, met getuigen Peter Matijssen en Oeijke Goiarts
Peter van de Laar zei op 22 oktober 2019 om 09:54
Onderstaande akte geeft info over een generatie verder terug:
Inventaris Sint-Oedenrode 115 jaar 1646 folio 132 en 133
Goijaert ende Adriaen gebroederen sone wijlen Jan Adriaen; Evert Evertssen wonende tot Bocxtel man ende momboir IJda sijne huijsvrouw ende Evert Janssen wonende tot Lijemde man ende momboir van Emmeken sijne huijsvrouw, soo voor hen selve als de selve alnoch hen te samen fort ende sterck maeckende voor Marije ende Aleijdt gesusteren absent sijnde. Alle kijnderen ende erffgenamen wijlen Jannen Adriaen voorschreven bij den selven ende wijlen Marije dochtere Jan Huijben wettelijck verweckt. Een stuck saijlants gelegen ter plaetsen Rijsingen onder Ollant ende Houthem. Hen vercopere van wijlen henne voorschreven ouders aengecomen. Hebben sij vercocht aen Emmekens dochtere wijlen Marcelis Lambertss. En stucxken erffve gelegen ter plaetsen Rijsinge onder Olland en Houthem, Vercocht aen Jannen Jan Goortssen
Geraldine zei op 22 oktober 2019 om 12:01
Hartelijk dank voor de hulp, die bevestigt dat Everardus een zoon is van Joannes.
Ik dien nog een foutje recht te zetten in mijn antwoord van 19:29 uur.
Daar staat Peter Peter Corstiaens van de Ven en dat is een Peter te veel.
Christianus Gooijaert van de Ven heeft een dochter Jenneken Corst Gooijaert van de Ven, jd Liempde, gehuwd te Oirschot 8 juni 1670 met Jan Lammert Dirck Hermans, jm Naestenbest.
Nog een dochter: Cathalina Corstens van de Ven, jd, Naestenbest, gehuwd te Oirschot 07 juli 1686 met Willem Jan Pauwels Schellekens, jm, Naestenbest.
Ten overvloede misschien, geef ik nog een jongere generatie:
Joannes van Casteren, zoon van Godefridus Gommarus en Joanna Petrus van de Ven, doop 14 apr. 1725 in Best, trouwt 15 juni 1754 Best en 30 juni 1754 Oirschot, met Joanna Gosuinus van de Sande, doop 24 juni 1727 in Best.
Ik deed een “verborgen verleden”, de vraag betrof de voorvaders van de schrijver Joris van Casteren.
Jan Adriaen is daarmee de stamovergrootvader.

Met vriendelijke groeten
Piet van Liempt zei op 18 februari 2021 om 17:41
Nog een late reactie.
Adriaan Gommert Evers, ged. Boxtel 27-10-1656, zn.v. Gommert Evers (overl. na 24-7-1692) [van Rooy] en Alegunda,
>Adriaan Gommert Everts was borgemeester van Olland in 1686
huwt St.Oedenrode N.G. 29‑4‑1679 Arnolda (Ardin, Ardijn, Ada) Peters Aerts
hieruit te St.Oedenrode gedoopt:
1. Maria, 3‑9‑1679, S. Paulus Jansen, Aldegunda Jansen
2. Petrus, 7‑1‑1681, S. Joannes Evers, Maria Peters
3. Catarina, 27‑2‑1683, S. Mateus Masen, Margaretha Handrix
4. Antonius, 26‑9‑1686, S. Gommarus Evers, Maria Dirx
5. Anna, 10‑3‑1690, S. Wilhelmus Handrix, Barbara Lammers
[Wilhelmus Handrix = Willem Handrick Janssen van Liempt, geh.m. Maria Gommers Evers]
6. Arnoldus, 24‑7‑1692, S. Gommarus Evers, Catarina Arians

Met vriendelijke groeten
Geraldine zei op 18 februari 2021 om 18:57
Uw reaktie is altijd welkom. Ik ga weer aan de slag.
Met vriendelijke groeten
Peter van de Laar zei op 18 februari 2021 om 19:47
Ik vind nog:
7. Elisabeta, ged. Sint-Oedenrode 16-8-1695, get. Arnoldus Habraken, Maria van den Broek {RK-doopboek Sint-Oedenrode 1675-1710; invnr. 3, fol. 37v}
8. Gommarus (Gommert) Adrianus van Roij, ged. Sint-Oedenrode 15-3-1698, get. Michael Gommers, Magdalena Wilms {RK-doopboek Sint-Oedenrode 1675-1710; invnr. 3, fol. 42v}

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.