skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic

Hermanus Manders ca 1565

Peter Manders vertelde op 8 december 2010 om 00:54 uur
Mijn oudst bekende voorouder die ik kan vinden is Hermanus Manders, geboren ca 1565, gehuwd circa 1590 met Margaretha. Geen woonplaats bekend maar hun kinderen zijn in Bakel geregistreerd. Ik heb alles na lang zoeken via internet weten te vinden, dus archieven heb ik nog niet bezocht. Uit DNA onderzoek (http://www.brabant-dna.org/joomla/) weet ik dat mijn voorouders in de mannelijke lijn uit Belgie stammen. Bij dit onderzoek zijn zo'n 15 mensen met hetzelfde haplotype gevonden, met een gezamelijke voorouder die mogelijk ergens rond het begin van de jaartelling heeft geleefd. Het geslacht Manders heeft in Belgie dus "achterneven" waarvan ik momenteel zo'n 10 achternamen ken. Die mensen hebben ook hun stamboom onderzocht en komen allemaal tot ongeveer de 16e eeuw. De woonplaatsen van die voorouders vormen een mooie cirkel op de kaart van Belgie (in de driehoek Antwerpen, Brussel, Hasselt) De genetische splitsingen liggen dus in of voor de 16e eeuw.

Kan iemand mij tips geven hoe ik het beste informatie kan zoeken over die Hermanus Manders en zijn eventuele voorouders, waarvan er dus een vanuit Belgie naar Bakel is verhuisd, mogelijk in de 16 eeuw. Ik vond een landverkoop in 1480 (zie wikipedia over Kempenweg) die verband kan houden (wegens vermelding Grotel in 1644) maar ook daar is op internet verder niks te vinden. Ik ben benieuwd of die landverkoop in 1480 de reden voor de verhuizing kan zijn geweest.

Bij voorbaat dank voor elke reactie.

Reacties (12)

Willy zei op 9 december 2010 om 00:08
Peter,

de eerste fase bevat inderdaad 15 deelnemers die tot de sub-haplogroep E V13 behoren.
In dit onderzoek is slechts een beperkt aantal Noord-Brabanders opgenomen.

Het huidige aantal E V13, met een groter aandeel N-Br. is inmiddels 24 met een evenredige verdeling over de regio.

Daar de gemeenschappelijke voorvader volgens berekening ruwweg tussen 4500 en 5500 jaar geleden geleefd heeft is het aannemelijk dat je voorouders in mannelijke lijn al veel langer in dit gebied vertoeven, een verhuizing van Belgie naar Bakel lijkt me daarom te kort door de bocht..

Hermanus is bij mijn weten inderdaad de oudst bekende "Manders", waarin sommige genealogen "Mander" zien als patroniem van Her"man".

Het is dus wachten op toekomstige resultaten uit de grote regio, maar dat verreweg de meeste voorouders uit zuid en oost-Europa afkomstig zijn is evident....

groeten en succes,

Peter Manders zei op 10 december 2010 om 00:34
Willy,

Die 15 deelnemers had ik inderdaad in eerste instantie, nu heb ik er 19 die binnen 15 mutaties zitten. Eerst zat ik ook duizenden jaren eerder te denken. Maar de maximale genetische afstand in die groep is 15 mutaties en volgens de laatste rekenmethode komt dat neer op een MRCA tussen 600 en 2300 jaar geleden (95% waarschijnlijkheid). Als ik de formule volg dan kom ik op 39 generaties of 1200 jaar geleden bij 15 mutaties. De kortste afstand in de groep met mij is 6 mutaties, wat met de nieuwe formule uitkomt op 500 jaar geleden. Ik wacht nog met conclusies tot het project wordt afgerond want dan wordt alles door Marc Gabriels nog een laatste keer doorgerekend. Vanavond was ik in Breda bij een presentatie over het DNA project.

Over de herkomst van de naam Manders zijn diverse speculaties te vinden. Ik vond zelfs een Belgisch bericht over een vondeling die Manders werd genoemd omdat hij in een mand lag, maar die was van een paar eeuwen na 1565. In Belgische online archieven komt de naam niet voor (voor 1565). Maar in een boek over Manders wordt een doopinschrijving in Turnhout gemeld uit 1567.

Je bent trouwens goed op de hoogte. Neem je ook deel aan het DNA project?

Groeten en bedankt voor je reactie.
Willy zei op 10 december 2010 om 16:26
Peter,

ben van de publicatie (deel 1) uit gegaan en had de afstand 6 die jij noemt nog niet opgemerkt.
In dat geval zal de treffer veel recenter zijn.

Was gisteravond helaas verhinderd, hoop bij een volgende presentatie wel aanwezig te kunnen zijn.

Ik heb deelgenomen aan de eerste fase, mijn resultaten echter komen in deel 2 als gevolg van de (Belgisch)Limburgse herkomst van mijn oudst bekende voorvader.

Het ontbreekt mij in dit totale project helaas aan "familie" want behoor tot een haplogroep waarvan slechts 0,11 % van deel uit maakt.
(volgens internationaal forum van YSEARCH op dit moment enig in West Europa...)

Dus ik wacht met smart op nieuwe resultaten uit nieuwe projecten uit de hele grote regio.

Groeten,
Willy zei op 10 december 2010 om 17:34
Ehhh...ik bedoel natuurlijk haplotype in de voorlaatste alinea..
Peter Manders zei op 11 december 2010 om 22:59
Willy,

Ik heb de gegevens toch nog maar eens van de website geplukt, en in 'mijn' groepje liggen de afstanden tussen 3 en 20. Voor mij liggen ze tussen 6 en 15. Ik heb nu een tabel met alle onderlingen verschillen gegenereerd vanuit de gegevens op de website.

Ongelooflijk, je hebt wel een erg zeldzaam haplotype in Europa. Aan de ene kant fascinerend, aan de andere kant wel frustrerend voor jou. Ik ben heel benieuwd hoe die reis van je voorouders is gegaan. Ik hoop dat je er ooit achter komt.

Groeten,

Peter.
Willy zei op 12 december 2010 om 23:15
Hallo Peter,

ja, enerzijds teleurstellend dat ik (nog) geen resultaten uit kan wisselen met andere deelnemers, anderzijds wel een primeur voor "Hertogdom Brabant".

Er is belangstelling (via Ysearch) van een Pools DNA-project maar ik wacht op uitwisseling tot na de publicatie in deel 2.
Als daar tzt matches te vinden zijn wordt de migratieroute concreter, er is echter al een plausibele veronderstelling maar die kan hiermee dan verder onderbouwt worden.

Omdat ik verzaakte mijn moederlijnen in te sturen bij aanmelding van dit project ben ik niet geselecteerd voor het mtDNA onderzoek in Barcelona.
Weet dat Leuven binnenkort ook in staat zal zijn om dit onderzoek te doen met de al beschikbare stalen en kan dan tegen gereduceerde prijs alsnog aanschuiven.
Hopelijk bied dit dan wat meer perspectief...

Maar...gegevens vinden van "gewone" voorouders vòòr, pakweg, 1600 zal erg moeizaam worden dus we zullen het moeten doen met treffers in een door formules bepaalde regio in een eveneens door formules bepaalde tijd.

By the way, mijn grootmoeder kwam ook uit Schaijk...

Groeten,
Judith van den Boogaard zei op 9 mei 2012 om 21:20
Wellicht totaal niet belangrijk in deze uitwisseling, maar ik stam ook af van Hermanus Manders. Woonachtig in Helmond. Kwam dit berciht per toeval tegen.
Tiny zei op 9 september 2015 om 09:09
De vader van Hermanus Manders was Cornelius Manders Geboren 1540 Turnhout
Gehuwd met Catharina Martens
Bart zei op 28 februari 2023 om 19:11
Hoi Tiny, waar heb jij die gegevens vandaan? Heb jij aktes gevonden?
En Peter Manders, ben je ondertussen meer te weten gekomen met het DNA, mijn overgrootmoeder is een Josemanders.
In zo ver ik het oude handschrift kan lezen zie ik geen "Manders" in het notariële register van Turnhout van 1584, de eerstvolgende is pas van 1703. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSY6-GSDM-S?i=5&cat=541501
Mochten zij in "Turnhout" dezelfde achternaam hebben en poorter zijn kom ik hen als Manders niet tegen in het poorterboek.
Bart zei op 28 februari 2023 om 19:33
Ik weet nog niet hoe het verband naar Turnhout is gevonden. Maar in Turnhout zijn wel twee Manders die tussen 1570 en 1600 kinderen laten dopen, maar ik kan niet overal even goed het handschrift lezen.
Cornelius Manders x Catharina Mertens
- Cornelius 11-6-1567 (Henricus Verdonk?, Adrianus Jansen, Maria Manders?, Arien? Pa?)
- Martinus 9-1-1571 (Andriaen? Cleijmans?, Appollonia Manders (vrouw van Jan?)

Jan Manders x Appolonia (wie kan achternaam lezen)
- Joannes 24 maart 1570 (Kan bij de tweeling alleen Frans Verdonk? lezen)
- Cornelius 24 maart 1570 (Zie vorige)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.