Het geslacht van den Nieuwenhuyzen van voor 1570

vertelde op 22 november 2018 om 00:32 uur

In mijn voorgeslacht zit het echtpaar Jan Lambertss Mathijsse, geb. ca. 1565, gehuwd met Jenneken Geerits van den Nyeuwenhuysen, geb. ca. 1570, dr. van Geerit Anthoenis Segerszoen van den Nyeuwenhuysen en Jenneken Willems Thielmans alias de Gruyter.

Het echtpaar Matthijse/van den Nieuywenhuyzen hadden een dochter Adriana die gehuwd was met Petrus Aerts Oostvogel, geb. ca. 1600, mogelijk geboren rond Loon op Zand. Peter Oostvogel had een dochter Johanna/Jenneke, die in januari 1657 in het huwelijk trad met Judocus Jansz. de Waterwagen.

Joost de Waterwagen wordt te Loon op Zander een paar keer genoemd.

Online wordt de familie van den Nieuwenhuyzen verwezen naar het volgende:

ISBN nummer: Zie plastic map nr 21
Uitgever: Noordbrabants Genootschap Schrijver: Drs L.F.W. Adriaenssen, neerlandicus, genea Titel: 'Non Omnia Possumus Omnes' (wapenspreuk!) [Auteur: Drs L.F.W. Adriaenssen, neerlandicus, genealoog; titel: 'Non Omnia Possumus Omnes' (wapenspreuk!), Genealogie van het geslacht van den Nieuwenhuysen, 1400-1800; uitgave vd Sectie voor Geslacht-, Naam- en Wapenkunde van het Noordbrabants Genootschap] Datum: 1987.

De familie van den Nieuwenhuyzen (diverse schijfvarianten zijn bekend) komen voor in het voorgeslacht van Jenneken Geerits van den Nyeuwenhuysen zoals in het voorgeslacht van Goerle, Thielmans alias de Gruyter. De voorouders lijn Thielmans sluit aan op de familie Schilders (Scilders) (L.F.W. Adriaenssen: De Diessense tak van de familie Schilders. Boeren, beneficianten en bankiers, Br. Leeuw, jaargang 46 (1997), blz. 111).

Het echtpaar Geerit Anthoenis Segerszoen van den Nyeuwenhuysen (wordt ook aangeduid met de naam Van Diessen), geb. ca. 1530, en en Jenneken Willems Thielmans alias de Gruyter, geb. ca. 1540, hadden naast Jenneken, ook nog een dochter Lijsken, geb. ca. na 1565 en gehuwd met Adriaen Woutersz. Schalcken.

Dit echtpaar hadden o.a. een zoon Valarius/Wouter Adriaens Schalken, geb. ca. 1604, tr. Loon op Zand 2 februari 1631 met Catharina Robben. Hieruit mijn voorvader Robert Wouters Schalcken. Robert is de voorvader van het geslacht den Ouden te Loon op Zand.

Geerit Anthoenis Segerszoen van den Nyeuwenhuysen blijkt ook nog een broer Wouter te hebben gehad, welk ca. 1525 is geboren, en gehuwd met Jenneken Jans Jan Cornelis Horsten van Dongen (De Nederlandse Leeuw, 127, 2011, k. 19-30). Deze Wouter stamt niet uit de geslachten Schilders/van Rode etc.

De familie van Nieuwenhuyzen zouden aanverwant met elkaar zijn, en behoren tot het nageslacht behoren van de familie Schilder/Scilders, en nazaten zijn van de geslachten van Rode, Van Mierlo, doelend op Geerit Anthoenis Segerszoen van den Nyeuwenhuysen.

Ik ben op zoek naar bewijsmateriaal, literatuur over de familie van den Nieuwenhuyzen, die afstammen van o.a. van Goerle, de Gruyter,

Elke informatie is welkom.

MvG

Alex

Reacties (12)

Alex zei op 26 november 2018 om 07:39 uur

Is er iemand bekend met eventuele publicaties over het geslacht van
van den Nieuwenhuizen, Nuwenhuijsen, Nyeuwenhijsen ?

Dorethé zei op 26 november 2018 om 11:01 uur

Je zou eens kunnen zoeken op de website van het CBG.

Alex zei op 26 november 2018 om 11:03 uur

Is een mogelijkheid.

Ier er niets bekend in het archief te Tilburg, gezien deze familie uit die regio blijkt te komen. Hilvarenbeek wordt vaak genoemd,

AntonS zei op 26 november 2018 om 14:34 uur

Dag Alex,
ik raad je aan om het door jou ook al genoemde boek van Leo Adriaenssen, Non omnia possumus omnes, te raadplegen. Daar vind je op pag. 116 onder VII-f. Geerit Thueniss van den Nyeuwenhuysen alias van Diessen gehuwd met Jenneken Willem Thielmans alias de Gruyter.
Gezien de nummering heeft Leo Adriaenssen nog minstens 6 eerdere generaties gevonden. Leo gekend hebbende is dat ongetwijfeld op gedegen archiefonderzoek gebaseerd.
Het boek is in ieder geval aanwezig bij het BHIC en de Brabant Collectie in Tilburg.

Alex zei op 26 november 2018 om 15:26 uur

Beste Anton,

Mijn dank.

Ik zal eens kijken of er een exemplaar van dat boek uit 1988 in mijn regio 010 te vinden is, anders zal ik naar Tilburg moeten komen om het in te zien.

Hans Vogels zei op 26 november 2018 om 19:44 uur

https://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.842450157.html/non-omnia-possumus-omnes/
Als je lid bent van een openbare bibliotheek valt het boek aan te vragen via de IBL-regeling (Inter Bibliothecair Leenverkeer).

Alex zei op 26 november 2018 om 21:06 uur

Beste Hans,

Ik ben lid, dus kan ik hem aanvragen.

Michaël zei op 28 november 2018 om 21:14 uur

In de procesdossiers civiele zaken komt Gerit Anthonis Segers tweemaal voor.
62. Geraert Anthonis Zeghers contra de kinderen en erfgenamen van Joachim Geraert Bonaerts, betreft betaling van penningen. 1604. 2 stukken.
79. Willem Dierick Otten, als gemachtigde van de kinderen en erfgenamen van Gerit Anthonis Segers en van Pauwels Veltacker, zoon van Remijs Veltacker, enige erfgenaam van zijn broer mr. Peeter Veltacker, in zijn leven rector van het altaar Sinte Wilbort in de kerk van Diessen, contra een inbeslaggenomen beemd, genaamd "gheen metten beempt", te Diessen, toebehorend hebbende de kinderen en erfgenamen van Gerart Bonarts, betreft betaling van een schuld. 1612-1614. 1 omslag.

Alex zei op 6 december 2018 om 16:59 uur

Beste Hans, Michaël,

Ik heb inmiddels het boek van Leo Adriaenssen in bruikleen ontvangen.
Ik heb de gezochte gegevens gevonden en in mijn stamreeksen aangepast.

Alvast dank voor het meedenken.

MvG

Alex

F Klerkx                                                           .eu
F Klerkx .eu zei op 6 december 2018 om 18:04 uur

Hoi ALex,

Beetje mosterd naar de maaltijd (Moet zelf nog eten :-) maar voor al degene die er ook naar op zoek zijn het boek is ook te leen in de Brabant Collectie ondergebracht bij de Universiteit van Tilburg. Heb zelf het boek gekocht van Leo Adriaens na zijn overlijden. (Collectors Item ! )

Lijn loopt verder naar Willem van Duivenvoorden volgens mij die een bastaard zoon was en van Adel. Weer een lijntje naar KdG. ?

Alex zei op 6 december 2018 om 18:29 uur

Beste F. Klerkx,

Er loopt inderdaad een lijn naar Karel de Grote.
Die schakel zou om Arnold I van Rode gaan gehuwd met (Heilwig) van Cuijk, dochter van Herman van Malen en (Ermengard) van Namen, dochter van Albert II van Namen en Regelindis van Lotharingen.

Via van den Nuwenhuysen is er een huwelijk met Aleyt Wellen Scilders, terug via het geslacht van Neynsel.

Ik heb aan de hand van de literatuur, in het bijzonder stukken van Hans Vogels, m.b.r. tot het graafschap Rode een goede reconstructie kunnen samenstellen.
Beide gaat het om Loon op Zandse takken: Tuijmelaer en den Ouden).

Ik heb 2 maal aansluiting gevonden tot het geslacht van Rode, allen via van Nieuwenhuijsen.

Een ander lijn is van den Nieuwenhuysen met Scheerder. die aansluit op Horsten van Dongen uit het Huis van Dalem. (Dongense tak). Uit het voorgeslacht zit inderdaad Willem van Duivenvoorde, uit het Huis van Wassenaar.

De lijn naar Karel de Grote via deze lijn is op 1 aansluiting twijfelachtig, namelijk die van Philippina van Valkenburg x met Johan II van Salm. De lijn Salm-Saarbrucken geeft meer hoop, doch ben ik nog bezig om de nodige bronnen te zoeken.

Alex zei op 6 december 2018 om 18:31 uur

Correctie: Malen moet Malsen zijn.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: