skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg

Hier lijkt iets bijzonders aan de hand te zijn

John de Bijl vertelde op 6 augustus 2018 om 13:44 uur
Hallo ik heb een vraag betreffende Anna Maria van Kessel geboren 08-05-1847

In bijgeleverde bijlage heb ik een printscreen van haar bijgevoegd daaruit blijkt dat ze met 2 personen getrouwd is geweest. Maar ga ik dan naar haar kinderen kijken dan zou ze met

vd hurk op deze datums deze kinderen hebben gekregen.
16-01-1882
27-02-1884
07-03-1885
26-07-1886
05-10-1889
18-08-1888
07-02-1883

En met de Bijl deze
09-11-1882
11-05-1872
30-09-1880
21-03-1884
29-04-1870
07-05-1873
25-09-1868
06-12-1874
22-04-1888
17-10-1885
14-06-1876
20-02-1878

Lijkt me dat hier dan een fout in zit of heb ik het mis. Is het mogelijk om hier opheldering over te krijgen.

Reacties (12)

john zei op 6 augustus 2018 om 13:47
Dit was het antwoord van het BHIC:
Hartelijk dank voor je e-mail. Hier lijkt inderdaad iets bijzonders aan de hand te zijn. Anna Maria trouwt eerst met Lambertus de Bijl en vervolgens, in 1881, met Gerardus van den Hurk. Dit gebeurde vaker als de eerste echtgenoot overleed. Maar dit was hier niet het geval! Lambertus de Bijl, haar eerste man, overleed namelijk pas in 1927. Gerardus van den Hurk stief overigens enkele jaren later, in 1934. Hieronder vind je indexen van deze overlijdensakten:

Overledene Lambertus de Bijl
Datum overlijden 20-09-1927
Plaats Lith
Geslacht Man
Relatie weduwnaar van Anna Maria van Kessel
Vader Adrianus de Bijl
Moeder Geertrui Ruthen

Bron Overlijdensregister 1927
Toegangsnr. 550
Inv.nr. 1839
Aktenummer 16


Overledene Gerardus van den Hurk
Datum overlijden 29-11-1934
Plaats Lith
Geslacht Man
Relatie Weduwnaar van Anna Maria van Kessel
Vader Cornelis van den Hurk
Moeder Cornelia Ketels

Bron Overlijdensregister 1934
Toegangsnr. 405
Inv.nr. 346
Aktenummer 27


Ik heb een paar geboorteakten bekeken en de namen die in de indexen worden genoemd, worden ook in de aktes zelf vermeld. Opvallend is dat ze in 1882 en 1884 bijvoorbeeld zowel een kind krijgt van Lambertus als van Gerardus. In de huwelijksakte met Gerardus in 1881 wordt helemaal geen melding gemaakt van het eerdere huwelijk met Lambertus.

Kind Anna Maria van Kessel
Datum geboorte 26-04-1831
Plaats Lith
Vader Jan van Kessel
Moeder Anna Maria Kemps

Bron Geboorteregister Lith 1831
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 4762
Aktenummer 17
Akte datum 26-04-1831


Ik zat eerst te denken aan een rechterlijke procedure, aangezien er toch iets van een echtscheiding geweest zou moeten zijn. Bij nader inzien denk ik dat er bij de inschrijving van de huwelijksakten een fout is gemaakt door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Anna Maria krijgt in 1884 namelijk een kind op 27 februari en op 21 maart. Aangezien dit fysiek niet mogelijk is, ben ik gaan zoeken naar een andere mogelijke verklaring hiervoor. De enige mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat er bij de inschrijving van het eerste huwelijk een fout is gemaakt. Hoogstwaarschijnlijk is toen de oudere zus van Anna Maria, die precies dezelfde voornamen en ouders heeft, toen getrouwd. De ambtenaar van de Burgerlijke Stand heeft waarschijnlijk per ongeluk de geboortedatum (8 mei 1847) van haar jongere zusje ingevuld. Dit is de geboorteakte van de ‘oude’ Anna Maria:

Kind Anna Maria van Kessel
Datum geboorte 26-04-1831
Plaats Lith
Vader Jan van Kessel
Moeder Anna Maria Kemps

Bron Geboorteregister Lith 1831
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 4762
Aktenummer 17
Akte datum 26-04-1831

Vervolgens ben ik gaan kijken naar de overlijdensakte van Anna Maria en er komen er inderdaad twee verschillende overlijdens voor. Dit bevestigt het vermoeden dat het hier gaat om twee zussen met dezelfde naam. De oudere zus overlijdt in 1893 en de jonge Anna Maria pas in 1915. Hierbij worden ook de namen van hun echtgenoten gegeven. Kijk maar naar onderstaande indexen:

Overledene Anna Maria van Kessel
Datum overlijden 03-03-1893
Plaats Lith
Geslacht Vrouw
Relatie echtgenote van Lambertus de Bijl
Vader N.N.
Moeder N.N.

Bron Overlijdensregister 1893
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 4799
Aktenummer 8


Overledene Anna Maria van Kessel
Datum overlijden 05-11-1915
Plaats Lith
Geslacht Vrouw
Relatie echtgenote van Gerardus van den Hurk
Vader Jan van Kessel
Moeder Anna Maria Kemps

Bron Overlijdensregister 1915
Toegangsnr. 550
Inv.nr. 1838
Aktenummer 18


Opvallend is dat de namen van de ouders van de oudere zus niet bekend zijn en dat haar leeftijd zoals die wordt opgeschreven in de overlijdensakte (45 jaar) opnieuw niet klopt. Er werd kennelijk ook hier uitgegaan van de geboortedatum van haar zusje in 1847. Mijn conclusie is dus dat er twee zussen waren met dezelfde naam. De oudere zus trouwde met Lambertus de Bijl en de jongere met Gerardus van den Hurk. De ambtenaren van de Burgerlijke Stand gingen bij de huwelijksakte en overlijdensakte uit van de geboortedatum van de jongere zus. Dit verklaart de verwarring die is ontstaan door de geboorte van zovele kinderen bij twee verschillende mannen. Dit soort vergissingen kwam vroeger (helaas) veel vaker voor.
Jo
Jo zei op 21 februari 2021 om 10:29
Dankjewel BHIC voor dit duidelijke antwoord aan de heer John de Bijl. Fijn dat je dit hebt uitgezocht. Ik liep er ook tegenaan. Groet, Jo Mulder.
Tiny van der B. zei op 21 februari 2021 om 13:23
Anna Maria. KESSEL
Geb. 26 april 1831 - Lith
Overl 3 maart 1893 - Lith

Ouders
Jan KESSEL. van 1805-1875
Anna Maria KEM(P)S. 1810-1892


Gehuwd 27 augustus 1868, Lith met Lambertus. BIJL. de 1845-1927
kinderen
Adriana BIJL. de 1868-1924
Adrianus. BIJL. de 1870-1913
Martinus BIJL. de 1872-
Maria BIJL. de 1873-1886
Petrus BIJL. de 1874-1875
Petrus BIJL. de 1876-1958
Theodorus BIJL. de 1878-1957
Johanna BIJL. de 1880-1895
Gerardus BIJL. de 1882-1962
Antonius BIJL. de 1884-1921
Johannes BIJL. de 1885-
Marinus BIJL. de 1888-1974
Leonardus BIJL. de 1889-1975

L
Geb. 8 mei 1847 - Lith
Overl. 5 november 1915 - Lith

Ouders
Jan KESSEL. van 1805-1875
Anna Maria KEM(P)S. 1810-1892


Gehuwd 16 augustus 1881 met Gerardus HURK. van den 1852-1934
kinderen
Cornelis HURK. van den 1882-
Petrus HURK. van den 1883-
Johannes HURK. van den 1884-1891
Antonia HURK. van den 1885-
Johanna HURK. van den 1886-
Cornelia HURK. van den 1888-
Johannes HURK. van den 1889-1889
Tiny van der B. zei op 21 februari 2021 om 13:26
FOUTJE Boven geboren 8 mei1847 MOET STAAN
Anna Maria van Kessel zus van de andere anna maria
Maurice Roefs zei op 21 februari 2021 om 16:19
Dit soort situaties komt volgens mij vaker voor. Kinderen die dezelfde naam krijgen en daarmee in de BS verwarring ontstaat.
Of een kind dat bij de geboorte een officiële naam meekrijgt, die ook nog in huwelijksakte wordt opgenomen, maar bij het krijgen van eigen kinderen ineens vermeld worden met hun 'dagelijkse naam'.
Het combineren van informatie uit verschillende bronnen (BS en bijv. notariële archieven) geeft dan toch al vaak snel duidelijkheid.
Dat soort puzzels maakt het doen van stamboomonderzoek juist zo uitdagend, toch?
Harrie van Mil zei op 22 februari 2021 om 21:25
Ongeloofwaardig dat Anna Maria van den Hurk-van Kessel (geb. 1831) in 1889 op 58 jarige leeftijd nog moeder werd. Mijn idee is dat het hier gaat om Maria van Kessel, haar zus, geboren in 1852 in Lith.
Jeanne1 zei op 22 februari 2021 om 22:15
Dat lijkt me heel goed mogelijk, Harrie.
Dan lijkt me het meest waarschijnlijk dat Maria, geb. 1852, getrouwd geweest was met van den Hurk, en Anna Maria, geb. 1847, met de Bijl.
Anna Maria van 1831 trouwde misschien helemaal niet en kan vroeg zijn overleden.

Ik kwam twee zussen tegen met de namen Anna Maria en Johanna Maria. Anna Maria ben ik na haar geboorte nergens meer tegenkomen, maar Johanna Maria was met twee mannen tegelijk getrouwd, met wie ze in twee verschillende dorpen woonde, en met wie ze kinderen kreeg. Bovendien overleed ze twee keer. Voor Anna Maria moeten dus steeds de gegevens van Johanna Maria zijn gebruikt.
Bas zei op 23 februari 2021 om 08:11
Anna Maria van Kessel geboren 26 april 1831 is overleden op 24 juli 1860 te Appeltern (overlijdensakte 49) op 29-jarige leeftijd. Zij is op 13 februari 1857 te Appeltern gehuwd met
Peter van Avezaath.
Tiny van der B. zei op 23 februari 2021 om 08:54
het wordt ingewikkeld met de zussen van kessel (wel interessant zoekwerk)

Anna Maria. KESSEL
Geb. 26 april 1831 - Lith
Overl 3 maart 1893 - Lith

Ouders
Jan KESSEL. van 1805-1875
Anna Maria KEM(P)S. 1810-1892

Gehuwd 13 februari 1857, Appeltern, met Peter van Avezaath 1827
kinderen
Mechelina van avezaath 1857-
Antonia van avezaath 1859-

Broers en zusters
catharina van kessel 1835-
gerardus van kessel 1838-
henricus van kessel 1840-
jan van kessel 1845-
anna maria van kessel 1847-
Tiny van der B. zei op 23 februari 2021 om 09:19
Jan KESSEL. van 1805-1875
Anna Maria KEM(P)S. 1810-1892

Volledige lijst van het aantal kinderen:

Antoon 06-09-1829 - 1857
Anne Maria 26-04-1831
Catharina 14-09-1833 - 1835
Catharina 22-08-1835
Gerardus 21-08-1837 - 1837
Gerardus 02-10-1838
Henricus 21-09-1840
Peter 21-09-1840 - 1842
Martinus 12-11-1841
Jan 27-12-1845
Anne Maria 08-05-1847
Peter 10-11-1849
Maria 16-07-1852

3 zussen met in hun naam Maria (dus vergissingen zijn snel gemaakt)

Wat een familie aan kleinkinderen geen gebrek
Jeanne1 zei op 23 februari 2021 om 13:04
Je kunt ook nog de namen van de dochters in de bevolkingsregisters van Lith bekijken.

Periode 1840:
Maria, 8 jr.
Catharina, 5 jr.
Anna Maria 0 jr., geb 1847

Periode 1850-1860:
Anna Maria geb. 1832 (klopt niet helemaal)
Maria geb. 1852
Johanna geb. 1835
Catharina geb 1847
(Vermoedelijk werden de geboortejaren van de twee laatsten verwisseld.)

Periode 1861-1880:
Catharina geb. 1835
Anna Maria geb. 1847
Anna Maria geb. 1852
en
Antonia van Avezaath geb. 1860, kleindochter, dr. van Anna Maria geb. 1831

Ze zullen wel alledrie een andere roepnaam hebben gehad.
Soms wist men niet precies hoe het zat.
Mijn overgrootvader heette officieel Peter Mathijs, maar werd in zijn dorp vaak Jan Mathijs genoemd.
Maria van Dijk zei op 25 februari 2021 om 11:30
Wat ik wel interessant vind om te weten:
Kenden ze toen niet iets van adoptie?
Hoe was het in weeshuizen?
Kinderen die te vondeling werden gelegd?

(Ik heb een stukje lange tekst met voorbeeld verwijderd. Deze vragen kwamen opzetten tijdens het typen van een tekst met voorbeeld dat ook verwarrend is.
Momenteel kan ik door de hoeveelheid informatie geen tijd vrij maken om daar dieper op in te gaan. Het komt dan onbeleefd over als ik niet reageer. Dat doe ik voorlopig niet.)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: