Huberta Jacobus Coninck, geb 21/04/1719

vertelde op 8 januari 2019 om 22:44 uur

Wie weet iets meer over ouders en voorouders Volgende gegevens zijn bekend
of ze voor de volle 100% te vetrouwen zijn weet ik niet
Huberta(ook: Huijberdina) coninck(aliassen: Konings--Kuning--Keuninck--Cooninx--coninckx) gehuwd op 12/02/1747 met:
Henricus(hendrik) Kop(aliassen Kops--Cops--Cop) soldaat
Attentie:
Het kan ook zijn dat Huberta en Huijberdina 2 verschillende personen zijn en dat op Coolen-online deze abusievelijk zijn samengevoegd.
De ouders van Huberta c.q. Huijberdina zouden zijn:
Jacobus Antonisse Kuening c.q. Coninck gehuwd op 02/02/1705 met:
Agatha Hendrick Snijders.

Dit is alles wat ik weet, wie kan mij eventueel corrigeren en of gegevens aanvullen
Hou mij ten zeerste aanbevolen
gerard

Reacties (16)

Jeanne1 zei op 9 januari 2019 om 14:56 uur

Gerard, zou je aan kunnen geven waar bovengenoemde gebeurtenissen plaatsvonden? Dat vergemakkelijkt het zoeken.

gerard zei op 9 januari 2019 om 16:18 uur

Jeanne 1,
Ik heb e.e.a. gevonden op RAT Tilburg onder plaatsnaam Loon op Zand
gr.
Gerard

Dorethé zei op 13 januari 2019 om 22:47 uur

Het is ook handig om de gegevens van de kinderen te vermelden: hoe heten de kinderen, waar en wanneer zijn ze gedoopt en wie waren de doopgetuigen? Dit geeft ook weer aanwijzingen wie de ouders en broers/zussen mogelijk zijn.

Heb je ook de huwelijksinschrijving zelf ingekeken? Daar staat soms meer informatie in dan in de indexen te vinden is, bijvoorbeeld een woon- of geboorteplaats. In sommige plaatsen werden niet alleen de getuigen vermeld, maar ook de relatie tussen bruid/bruidegom en de getuigen. Met namen in de huwelijken voor de schepenbanken vind je vaak meer informatie.

Dorethé zei op 13 januari 2019 om 22:59 uur

Kinderen die ik zo snel vind via RAT (scans inkijken of er meer info staat laat ik aan jou over):
1747 Jacobus
1752 Arnoldus
1754 Joannes
1758 Maria, overleden 07-01-1842 te Loon op Zand, gehuwd met Francis Valk
1760 Martinus

In de huwelijksinschrijving staat dat beide geboortig zijn van Loon op Zand. Hendrik is soldaat. In de huwelijksinschrijving lees je in welk regiment en waar hij in garnizoen was (Inv.nr. 13 - Loon op Zand - trouwboek 1679-1786, doopboek 1684-1697, lidmatenlijst 1687-1729, doopboek 1698-1810 (nederduits-gereformeerde gemeente), archiefnummer 491, Doop-, trouw- en begraafboeken Loon op Zand 1608-1810, inventarisnummer 13, aktenummer 74; aktenummer = scannummer)

Huberta is overleden als Huybertje Konings, 31-10-1781 Loon op Zand, weduwe van Hendrik Kops, laat kinderen na.

gerard zei op 14 januari 2019 om 13:45 uur

Dorethee bedankt voor jouw reactie.
De gegeverns van de kinderen had ik al, inclusief de getuigen bij de diverse dopen.
Vader hendrik soldaat in het regiment Hr.Brigadier Everse etc.etc.etc was mij ook al bekend.
Maar dit gaat allemaal over de familie Kops, en ik zoek gegevens van de ouders en voorouders van Huiberdina Konings.
en daarvan heb ik alleen de ouders.
Gerard

HenkD zei op 14 januari 2019 om 15:03 uur

Gerard,
Je zou als werk-hypothese kunnen aannemen dat dit de doop van Huberta is:

Soort registratie: doopakte (Akte)datum: 21-04-1719 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Huberta Coninck
Vader Jacobus Antonisse Coninck
Moeder Agata Hendrick Snijders

Dan zoek je de overige kinderen van dit echtpaar er bij en kijkt of die als getuigen bij de kinderen van Huberta voorkomen.
Als dat zo is dan kun je de werk-hypothese omzetten in "redelijk aannemelijk".
Ondertussen check je patroniemen, namen van getuigen en de vernoemingen op hun onderlinge verband. En of er Kops-getuigen bij de kinderen van de broers/zussen van Huberta voorkomen.
Klopt dit alles dan kun je verder door te zoeken naar een Antonius die een zoon Jacobus heeft. En dan herhaal je het voorgaande proces.

gerard zei op 14 januari 2019 om 15:46 uur

HenkD,
Bedankt voor de werkopdracht, zal proberen die tot een goed einde te brengen
gerard

HenkD zei op 14 januari 2019 om 17:16 uur

Gerard,
Ik bedoel het niet als werkopdracht maar als werkwijze. Daar zit wel een verschil tussen ;-)
Maar goed, voor Jacobus kwam ik 2 mogelijkheden tegen:

24-09-1684 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Jacobus
Vader Antonius Franciscus
Moeder Philippina Hubertus
en:
03-11-1687 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Jacobus
Vader Antonius Peeters
Moeder Antonia Willems

Aan de hand van vernoemingen en namen van getuigen zou je kunnen bepalen welke het meest in aanmerking komt (of geen van beide natuurlijk).
Succes,
Henk

gerard zei op 14 januari 2019 om 22:11 uur

Henk D,
Ik bedoelde het niet negatief, maar als opstap naar verdere info.
Sorry als het verkeerd is overgekomen

gerard zei op 30 januari 2019 om 19:12 uur

Henk,
Bedankt voor jouw reactie.
Ik geloof niet dat beide suggesties o.k. zijn.
1e voorstel:
Dopeling is Jacobus Franciscus
2e voorstel:
Dopeling: Jacobus Peeters
Ik zoek juist naar ene Jacobus, waarvan de vader waarschijnlijk Antonius(of afgeleide daarvan) heet.
Ik heb wel 3 kinderen gevonden van Jacobus Antonisse met Agatha Hendrick Snijders
Anna Ceune 5/112/1706
Hubertus Coninck 04/08/1712
Huberta Coninck 21/04/1719
Overleden kind Conings 30/06/1718

Van de achternaam bestaan verschillende varianten van schrijfwijze(Ceune---Coninck---Coninckx--Kuning---keuninck etc) Bij RAT Tilburg heb ik met wildcards gepoogd hiermede iets te achterhalen tevergeefs.
Ook via Agatha Hendrick Snijders(vader waarschijnlijk Hendrick---Henrici) wordt ik niets wijzer. d.w.z. op beide familievlakken "0"resultaat
Ik zal moeten wachten op iemand die wijzer is als ik ben ik bang
gerard

Gerard zei op 31 januari 2019 om 20:27 uur

Henk,Dorethé,Jeanne1 Ik heb volgende info kunnen achterhalen:
M Anthonis Coninx(Anthonis Jan de Coninck)
Gehuwd met Philippina Hubertusdr
en hun kinderen
Jacobus Anthonisse Coninck Gehuwd(1e Huwelijk) op 2 februari 1705, Loon op Zand, met Agatha Henricus Snijders 1683Geh:(2e Huwelijk) op 27/08/ 1719, L.o.Z met Anna Henrici
M Hubertus Anthonius Coninckx ca 1674-Gehuwd op 8 april 1695, Loon op Zand, met Joanna Henricus Snijders ca 1674-
V Maria Anthonis Coninck Gehuwd met Johannes Laurentius Valck
V Margarita Anthonisse Conincx
Verder kom ik niet, kan iemand nog een voorzet geven
Gerard

gerard zei op 31 januari 2019 om 21:34 uur

Henk,Dorethé,Jeanne1,
Ik heb nog een aanvullende vraag.
Het betreft: Catharina Antonius Ceunem alias Catharina Antonisse Ceunincke alias Catharina Antonisse Ceuninckx
Heb ergens gelezen dat Philippina Hubertusdr ook haar moeder zou zijn
Haar diverse achternamen zijn(met een beetje goede wil) te herleiden naar Anthonis Coninx.
Deze Catharina Antonisse is gehuwd met:
Joh.Bastiaense Nijsse v.Wanrooij alias Joannes Dionisius van Wanrooij alias
Joannes IJssen Bestems alias Joannes Neijsen van Wanroi
Kunnen jullie miscchien het juiste licht werpen op deze combinatie
Graag jullie reactie
Gerard

Helena zei op 1 februari 2019 om 00:39 uur

@Gerard, - wanneer ik zo je bijdragen doorlees dan krijg ik de indruk dat je (nog) niet goed in de gaten hebt dat wat in de index staat niet altijd zo in de oorspronkelijke bron staat.
Om (nog) niet al te veel op deze vraag in te gaan...toch even dit kleine voorbeeld.

Zie de bijdrage van HenkD. Henk noteerde twee goede opties om verder mee te gaan zoeken:
24-09-1684 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Jacobus
Vader Antonius Franciscus
Moeder Philippina Hubertus
en:
03-11-1687 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Jacobus
Vader Antonius Peeters
Moeder Antonia Willems

Henk liet al meteen de verwarrende ' achternaam' achterwege, maar dat had je mogelijk niet in de gaten...
Daar reageer jij immers later op met de opmerking: ".. Ik geloof niet dat beide suggesties o.k. zijn. 1e voorstel: Dopeling is Jacobus Franciscus . 2e voorstel: Dopeling: Jacobus Peeters. Ik zoek juist naar ene Jacobus, waarvan de vader waarschijnlijk Antonius(of afgeleide daarvan) heet..."

Hieruit zien we dat je aanneemt wat in de index staat. bijv. Jacobus Franciscus.
Het staat inderdaad zo in de index:
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: doopakte
(Akte)datum: 24-09-1684
Plaats: Loon op Zand
Dopeling: Jacobus Franciscus
Vader: Antonius Franciscus
Moeder: Philippina Hubertus
Een index is een hulpmiddel. Je moet altijd proberen te controleren en nog iets anders in je gedachten houden.

In het *doopboek* staat het kind alleen als Jacobus, en als zoon van Antonius Franciscus enz.
Deze/dit zgn. 'achternaam/patroniem' (Franciscus) zoals het in de *index* bij het RAT (maar evengoed bij BHIC en andere archieven meestal) staat ...dat ligt aan het 'systeem'. Het pakt daarbij het patroniem van de vader (Antonius *Franciscus*) op en noteert dan dat patroniem alsof het de 'achternaam' is. In dit voorbeeld werd zo Franciscus <- de zgn. 'achternaam'.
M.a.w. het systeem presenteert de namen op deze manier vanuit de ingevoerde bestanden, maar zo staat het niet in het doopboek. Daarom wordt er altijd geadviseerd: De oorspronkelijke bron checken!
Deze Jacobus zal het patroniem van zijn vader gekregen hebben en niet van zijn grootvader.
Dus: Jacobus Antonius of...met nog een generatie meer erbij: Jacobus Antonius Franciscus.
De andere Jacobus van 1687 zal geen Jacobus Peeters genoemd zijn, maar Jacobus Antonius en eventueel dan nog het patroniem van de grootvader erbij: Jacobus Antonius Peeters.

Hierna ga ik nog eens kijken of ik je met de rest van je vraag / vragen kan helpen.
Mogelijk ben je toch al verder gekomen.

gerard zei op 1 februari 2019 om 16:44 uur

Helena,
Ik weet dat jouw reactie positief bedoeld zijn, en stel ze daarom ten zeerste op prijs.
Maar ik wil enkele opmerkingen plaatsen om te verduidelijken dat e.e.a niet altijd van een leien dakje gaat.
1) Na 1800 is alles tot in detail te achterhalen(Napoleon verplicht bevolkingsregister)
2) Voor 1800 zijn meestal kerkboeken waarin gesnuffeld moet worden
en daarin staan summiere gegevens hoe verder terug in de tijd hoe minder
3) De kerkboeken zijn in latijn, en soms slecht of soms helemaal onleesbaar
de geestelijken hebben toenmaals slecht schrijven geleerd schijnbaar
4) Hoe verder terug in te tijd zijn er geen boeken meer om te controleren, of kun je er via Internet niet bij, en ben je afhankelijk van anderen die eerder onderzoek hebben gedaan, en ook hun interpretatie op de data gegeven hebben, en daarom kom je verschillende varianten op namen e.d. tegen.

Ik bedoel deze opmerkingen niet negatief, maar ze zijn bedoeld om te verduidelijken dat er soms vragen overblijven die slechts opgelost kunnen worden door experts zoals jij, het liefst zou ik alles zelf op willen lossen maar dat lukt niet altijd.
Daarom ben ik erg blij, dar er genoeg personen zijn die mij willen helpen, of een zetje in de goede richting willen geven.
gr.
Gerard

5)

Egbert zei op 1 februari 2019 om 17:54 uur

In Nederland werden bevolkingsregisters pas op 01-01-1850 ingevoerd.
Voorheen waren er wel volkstellingen, de eerste periodieke volstelling was in 1830. Elke 10 jaar werd er een volkstelling gehouden. In 1795 was er wel een volkstelling in de Btaafsche Republiek, maar daarin werden niet de namen van de inwoners vastgelegd.
De burgerlijke stand werd in Nederland in 1811 ingevoerd. In sommige delen van het land, zoals bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen dateert de invoering van 1796.

Vóór 1811 is genealogisch onderzoek inderdaad een stuk lastiger. Bij huwelijken worden de ouders en de geboortedata niet vermeld. Begraafinschrijvingen zijn vaak zeer summier. Het is daarom belangrijk om secundaire bronnen als archieven van notarissen, schepenbanken en dorpsbesturen te raadplegen om gegevens uit de DTB-registers nader te duiden en aan te vullen. Belangrijk is daarbij alle originele bronnen zelf te raadplegen. Indexen kunnen foute interpretaties bevatten en regesten zijn ook niet altijd volledig. Niet alle handschriften zijn gemakkelijk te lezen, het komt vaak neer op woorden en letters vergelijken. Een cursus oud schrift kan je daarbij op weg helpen.
Via de website watstaatdaer.nl kun je oefenen en ook hulp vragen aan meer ervaren gebruikers.

En ook op dit forum wil men je graag vooruit helpen.

Helena zei op 1 februari 2019 om 21:47 uur

@Gerard, - Het zal heus wel goed ingevoerd zijn in de database, maar het lijkt door het computersysteem soms op 'een hoop gegooid' te zijn onder de noemer 'achternaam' bijv. Zal niet overal zo zijn, maar wel bij veel plaatsen. Een klus voor softwarebouwers, neem ik aan. Gelukkig heb je goed aangevoeld zoals ik het ook bedoeld heb.

Raadzaam om daarnaast dus de oorspronkelijke bron in te kijken. De scans hiervan zitten op veel plaatsen al aan de index gelinkt. Soms alleen aan het register en moet je wel wat gaan bladeren [en dat is niet altijd even gemakkelijk vooral wanneer het moeilijk handschrift is en/of wanneer een ander door elkaar staat], maar dikwijls wordt in de bronvermelding bij de index al aangegeven op welke blad in het register je de inschrijving kunt vinden. [Let op: blad nr. niet altijd hetzelfde als image- of scannummer].
Omdat je nogal regelmatig zoekt in Loon op Zand: Het is mij opgevallen dat in de index bij het RAT - althans voor wat betreft Loon op Zand - de trouwinschrijvingen van r.k. kerk dikijwls samen met die van n.d. kerk genoteerd staat en dat de namen in de index ofwel die uit het r.k. register ofwel die uit het n.d. registers ofwel een combinatie daarvan reflecteren. Andere mogelijke 'hobbel': Kwam i.v.m. een van jouw andere vragen de naam van de weduwe als nieuwe echtgenote tegen in de index (mogelijk was het wel goed ingevoerd, maar had het systeem hier moeite mee...wie zal het zeggen?). Die twee fouten zijn inmiddels gecorrigeerd en het staat nu correct in de index. Mogelijk zijn er meer dergelijke voorbeelden, maar loop je er toevallig tegenaan in je onderzoek.
Soms staat er 'bladeren door de bron' bij, maar opletten in welke bron je dan gaat bladeren. Kan die van de n.d.. kerk of r.k. kerk zijn en moet je daarnaast even zoeken naar de andere inschrijving. De trouwinschrijvingen bij de nederduits gereformeerde gemeente zijn over het algemeen interessanter voor je onderzoek omdat ze meestal meer prijs geven dan de trouwinschrijvinden in de r.k. kerk.

Inderdaad lastig schrift daar in de dtb's van Loon op Zand...bovendien wemelt het van de patroniemen en daarin en daarmee zijn mogelijk ook wel eens fouten gemaakt in de registers. In hoeverre kende een pastoor zijn 'schaapjes' goed bij naam? Soms lijkt het alsof iedereen wel Antonius heette ;-) ...bij wijze van..
Of het ene moment werd het patroniem genoteerd en ander moment de andere naam waaronder men bekend was (bijv. Keuninckx of variant hiervan) . Wat HenkD al noteerde: Aan de hand van vernoemingen en namen van getuigen zou je kunnen bepalen welke het meest in aanmerking komt...[ maar soms ben je er dan ook nog niet en moet je in andere bronnen gaan delven]. En zoals Egbert al schrijft: op dit forum wil men je graag vooruit helpen. -- Vraag gerust! --

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: