Huberta Jacobus Coninck, geb 21/04/1719

vertelde op 8 januari 2019 om 22:44 uur

Wie weet iets meer over ouders en voorouders Volgende gegevens zijn bekend
of ze voor de volle 100% te vetrouwen zijn weet ik niet
Huberta(ook: Huijberdina) coninck(aliassen: Konings--Kuning--Keuninck--Cooninx--coninckx) gehuwd op 12/02/1747 met:
Henricus(hendrik) Kop(aliassen Kops--Cops--Cop) soldaat
Attentie:
Het kan ook zijn dat Huberta en Huijberdina 2 verschillende personen zijn en dat op Coolen-online deze abusievelijk zijn samengevoegd.
De ouders van Huberta c.q. Huijberdina zouden zijn:
Jacobus Antonisse Kuening c.q. Coninck gehuwd op 02/02/1705 met:
Agatha Hendrick Snijders.

Dit is alles wat ik weet, wie kan mij eventueel corrigeren en of gegevens aanvullen
Hou mij ten zeerste aanbevolen
gerard

Reacties (9)

Jeanne1 zei op 9 januari 2019 om 14:56 uur

Gerard, zou je aan kunnen geven waar bovengenoemde gebeurtenissen plaatsvonden? Dat vergemakkelijkt het zoeken.

gerard zei op 9 januari 2019 om 16:18 uur

Jeanne 1,
Ik heb e.e.a. gevonden op RAT Tilburg onder plaatsnaam Loon op Zand
gr.
Gerard

Dorethé zei op 13 januari 2019 om 22:47 uur

Het is ook handig om de gegevens van de kinderen te vermelden: hoe heten de kinderen, waar en wanneer zijn ze gedoopt en wie waren de doopgetuigen? Dit geeft ook weer aanwijzingen wie de ouders en broers/zussen mogelijk zijn.

Heb je ook de huwelijksinschrijving zelf ingekeken? Daar staat soms meer informatie in dan in de indexen te vinden is, bijvoorbeeld een woon- of geboorteplaats. In sommige plaatsen werden niet alleen de getuigen vermeld, maar ook de relatie tussen bruid/bruidegom en de getuigen. Met namen in de huwelijken voor de schepenbanken vind je vaak meer informatie.

Dorethé zei op 13 januari 2019 om 22:59 uur

Kinderen die ik zo snel vind via RAT (scans inkijken of er meer info staat laat ik aan jou over):
1747 Jacobus
1752 Arnoldus
1754 Joannes
1758 Maria, overleden 07-01-1842 te Loon op Zand, gehuwd met Francis Valk
1760 Martinus

In de huwelijksinschrijving staat dat beide geboortig zijn van Loon op Zand. Hendrik is soldaat. In de huwelijksinschrijving lees je in welk regiment en waar hij in garnizoen was (Inv.nr. 13 - Loon op Zand - trouwboek 1679-1786, doopboek 1684-1697, lidmatenlijst 1687-1729, doopboek 1698-1810 (nederduits-gereformeerde gemeente), archiefnummer 491, Doop-, trouw- en begraafboeken Loon op Zand 1608-1810, inventarisnummer 13, aktenummer 74; aktenummer = scannummer)

Huberta is overleden als Huybertje Konings, 31-10-1781 Loon op Zand, weduwe van Hendrik Kops, laat kinderen na.

gerard zei op 14 januari 2019 om 13:45 uur

Dorethee bedankt voor jouw reactie.
De gegeverns van de kinderen had ik al, inclusief de getuigen bij de diverse dopen.
Vader hendrik soldaat in het regiment Hr.Brigadier Everse etc.etc.etc was mij ook al bekend.
Maar dit gaat allemaal over de familie Kops, en ik zoek gegevens van de ouders en voorouders van Huiberdina Konings.
en daarvan heb ik alleen de ouders.
Gerard

HenkD zei op 14 januari 2019 om 15:03 uur

Gerard,
Je zou als werk-hypothese kunnen aannemen dat dit de doop van Huberta is:

Soort registratie: doopakte (Akte)datum: 21-04-1719 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Huberta Coninck
Vader Jacobus Antonisse Coninck
Moeder Agata Hendrick Snijders

Dan zoek je de overige kinderen van dit echtpaar er bij en kijkt of die als getuigen bij de kinderen van Huberta voorkomen.
Als dat zo is dan kun je de werk-hypothese omzetten in "redelijk aannemelijk".
Ondertussen check je patroniemen, namen van getuigen en de vernoemingen op hun onderlinge verband. En of er Kops-getuigen bij de kinderen van de broers/zussen van Huberta voorkomen.
Klopt dit alles dan kun je verder door te zoeken naar een Antonius die een zoon Jacobus heeft. En dan herhaal je het voorgaande proces.

gerard zei op 14 januari 2019 om 15:46 uur

HenkD,
Bedankt voor de werkopdracht, zal proberen die tot een goed einde te brengen
gerard

HenkD zei op 14 januari 2019 om 17:16 uur

Gerard,
Ik bedoel het niet als werkopdracht maar als werkwijze. Daar zit wel een verschil tussen ;-)
Maar goed, voor Jacobus kwam ik 2 mogelijkheden tegen:

24-09-1684 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Jacobus
Vader Antonius Franciscus
Moeder Philippina Hubertus
en:
03-11-1687 Plaats: Loon op Zand
Dopeling Jacobus
Vader Antonius Peeters
Moeder Antonia Willems

Aan de hand van vernoemingen en namen van getuigen zou je kunnen bepalen welke het meest in aanmerking komt (of geen van beide natuurlijk).
Succes,
Henk

gerard zei op 14 januari 2019 om 22:11 uur

Henk D,
Ik bedoelde het niet negatief, maar als opstap naar verdere info.
Sorry als het verkeerd is overgekomen

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: