skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Huwelijksbijlagen 1813 Veen

Anneloes vertelde op 19 februari 2019 om 01:23 uur
Hallo, zijn er wel huwelijksbijlagen bewaard over dit jaar? Er zijn wel actes, en daar staat een verwijzing in naar een bijlage, een geboorteakte die is overlegd. Kan iemand hier bij helpen? Ook bij archiefbeschrijvingen vind ik niets, en nergens ook op scans. Ik hoop maar dat ze er nog zijn...

Reacties (12)

Helena zei op 19 februari 2019 om 04:42
Van Veen van het jaar 1813 alleen geboorten, huwelijken en overlijden bij FS [ via genver ] . https://genver.nl/nb/bs0859.htm Er zal waarschijnlijk niet meer bewaard zijn gebleven?

Gezien er slechts 5 huwelijken waren in 1813 te Veen...even voor je gekeken. Om welke huwelijksinschrijving van 1813 gaat het? Bij alle 5 aktes staan duidelijk de leeftijden van bruidegom en bruid en waar en wanneer men geboren/gedoopt was. Had je een vraag over huwelijken in Amsterdam gehad dan had ik wel gewacht tot je duidelijk een naam en datum zou hebben :-) Maar met 5 huwelijken valt het zoeken snel te doen.

Vermoed toch dat het jou te doen is om huwelijksakte nr. 4 ..?
Van de andere is een en ander nl. snel en goed te vinden.

1. - 5 maart 1813
- Dirk Biesheuvel, 22 jaar, geboren/ged. 16 juli 1790 te Emmikhoven. Hij is geb. te Waardhuizen. Scan van zijn doop te vinden via www.salha.nl
- Maaijke van der Meijden, 35 jaar, geb./ged. 13 nov 1777 te Brakel. Voor Brakel zoeken via Gelders archief of wiewaswie.

2. - 8 juli 1813
- Joseph Gelde(n), 36 jaar, geb./ged. 14 sep 1776 te Reek. Van Reek scans online, nog niet geindexeerd. Zie doopregisters van Reek hier via BHIC
- Johanna Alt, 26 jaar, geb./ged. 24 mrt. 1787 te Giessen -> scan van haar doop te vinden via www.salha.nl

3. - 25 aug 1813
- Michiel van Wijnen, 45 jaar, geb./ged. 6 mrt 1768 te Veen
- Johanna Quetters, 40 jaar, geb./ged. 14 aug 1763 te Veen
van deze twee zijn de scans / doopgegevens te vinden via www.salha.nl

4. - 28 sept 1813 -- Indien je dit huwelijk soms bedoelt...dan is het wat minder straight forward zoeken.
- Victor Machiel of Victor Machiel Coster? 48 jaar, geb. 12 aug te Rotterdam [ In Middelburg werd hij soms met en soms zonder 'Koster' genoteerd. Mogelijk werd dit - na de naamsaanneming - toch de vaste 'achternaam' zoals we in de BS van Middelburg kunnen zien. Hij overleed in 1842, 78 jaar oud.]
- Eva Elias, 28 jaar, geb. in Kleinneitz in het groothertogdom Würzburg -> mogelijk niet helemaal correct? Bij haar overlijden in 1854 in Middelburg werd genoteerd : Kleenhuis in Beijeren. Dat wordt zoeken welke plaats bedoeld kan zijn...
Bij bruidegom mogelijk geboortedatum niet helemaal juist omdat deze datum en plaats van geboorte bij hem 'au bien de notoriété' werd aangenomen. Als er geen doopakte overlegd kon worden dan diende er een akte van bekendheid te worden overlegd (in Franse tijd 'acte de notoriété' genoemd..of in dit voorbeeld staat er alleen 'au bien de notoriété'...m.a.w. het werd ten goede aangenomen dat het zo was.. ). Aan de naam te mogen aflezen zou het hier om personen van Joodse families kunnen gaan ? Van hen vind je natuurlijk geen doopinschrijving. Uit de bijlagen (die er niet zijn) maar waarover wel iets van beschreven staat in de akte weet je dat de bruidegom weduwnaar was van Ester David; zij is in 1811 te Middelburg overleden [ zie Zeeuws archief]. Helaas zijn geen data genoteerd, alleen de datum van afgifte van de benodigde uittreksels (op 24 aug 1813 afgegeven te Middelburg)

5. Hessel Koolhaas den Boer , 29 jaar, geb./ged. 4 apr 1784 te Veen
Jannigje den Dekker, 23 jaar, geb/.ged. 21 mrt 1790 te Veen
van deze twee zijn de scans / doopgegevens te vinden via www.salha.nl

Met genealogisch onderzoek naar Joodse voorouders ben ik niet bekend. Mogelijk helpen deze links ...? Er zullen er beslist meer te vinden zijn.
http://www.maxvandam.info/
Joodse gemeenten Heusden incl. Veen -> https://jck.nl/nl/page/heusden
https://nljewgen.org/pdf_boeken/1810_joden_zeeland.pdf
https://nljewgen.org/pdf_boeken/1820_joodse_begraafplaatsen_middelburg.pdf
Anneloes zei op 19 februari 2019 om 12:28
Hallo Helena, dank je wel! Het gaat inderdaad om huwelijk 4. Van Eva Elias is kennelijk een geboorteakte overlegd en die zou ik zo graag willen zien. Ze zijn inderdaad Joods, wat lastig zoeken is. Het hele gebied was vroeger Hollands en tussen 1815/1816 heeft tenminste Veen tot Zuid Holland behoord (vond ik via gemeenteinformatie) dus misschien zijn er archieven gaan wandelen? Deze informatie mist van veel meer plaatsen, ik vraag me eigenlijk ook af waarom. Afijn, het is wel jammer, als het nooit meer ergens te vinden zou zijn.
Helena zei op 19 februari 2019 om 15:52
Van veel plaatsen zijn huwelijksbijlagen waaronder ook huwelijkaangiften en- afkondigingen verloren gegaan; ik meen dat op gegeven moment die niet meer bewaard hoefden te blijven en dat een gemeente zelf dat besluit kon maken wat wel en wat niet..

N.B.: Van Eva Elias werd géén (uittrreksel van ) geboorteakte overlegd, maar werd eveneens 'au bien de notoriété' in een akte van 20 aug 1813 genoteerd dat ze in 1785 geboren zou zijn in de plaats Kleinnitz in het groothertogdom Würzburg en dat haar ouders Elias Hartog en Indie Isac waren. [ moeder's naam zou ik ook nog als Judie of Judic kunnen lezen]. Onder nr. 8 in de huwelijksakte staat verder dat de vader en moeder van de toekomstige bruid al overleden waren zoals in een acte van notoriété afgegeven (waar?) op 21 mei 1813 verklaard werd. Al met al dus alles over Eva Elias [geboorte, namen van haar ouders, overlijden van haar ouders] werd verklaard 'au bien de notoriété' of via 'acte de notoriété' . Bekenden (?) zullen een en ander al dan niet naar waarheid verklaard kunnen hebben? Weet niet waar deze akte afgegeven werd? Dat wordt zoeken naar waar haar ouders overleden kunnen zijn...

Omdat van de ouders van de toekomstige bruidegom wel (uitreksels van) de overlijdensakten overlegd kon worden en op dezelfde datum afgegeven werden als die van zijn eerdere echtgenote [ zie onder punt 5, 6 en 7] neem ik voorizichtig aan dat deze uiitreksels afgegeven werden in dezelfde plaats, in Middelburg dus.
- Het viel me nu op dat de bruidegom tekende met V.M. Koster. Koster was toen dus al zijn 'achternaam'.. De bruid kon haar handtekening niet zetten.
Helena zei op 19 februari 2019 om 15:54
Kleinneitz
Anneloes zei op 19 februari 2019 om 17:16
Hallo Helena, dat heb ik dan fout gelezen, en ik denk dat men waar ze vandaan kwam zo op het oor hebben opgeschreven. Ja ik dacht ook dat daar eerder Judic zou staan. De familie Koster is ook Coster, en hij had al kinderen. Sja als het er niet is dan houdt het op he! Dank je wel voor je hulp!
Norah zei op 19 februari 2019 om 17:20
Van gegevens Middelburg zijn in de 2e wereldoorlog de meeste verloren geraakt.
Egbert zei op 19 februari 2019 om 17:27
Akten van bekendheid (actes de notorité) werden vanaf 1811 verleden voor de vrederechter.
Bij het Zeeuws Archief vindt je het Archief van het Vredegerecht te Middelburg, 1811-1838.
Anneloes zei op 19 februari 2019 om 18:10
Oh ja, dat ga ik nog opzoeken! Waar zou die van Eva zijn verleden?
Anneloes zei op 19 februari 2019 om 18:56
Even gekeken en Eva’s zou natuurlijk heel goed in Heusden kunnen zijn aangevraagd en die archieven zijn er ook dus wie weet.. dat wordt dan wel een zoektocht gebaseerd op hoop, en ik woon in Engeland, dat wordt lastig om even te gaan kijken. Is er misschien een lijst of index, dat niet online staat dan?
Helena zei op 19 februari 2019 om 22:43
Het Archief van het Vredegrecht te Heusden, 1811-1838, bevindt zich bij het BHIC.
Zag dat je hiervan wat 'Overige stukken' van die periode kunt laten scannen.

Nu zou ik een akte van bekendheid onder 'Burgerlijke Zaken' verwachten..maar zeker hiervan ben ik niet. Anders vraag je dat eerst aan een van de BHIC medewerkers. Helaas staan van dat jaar 1813 er alleen dagvaardingen onder zo te lezen. Maar je kunt ook de gok te wagen en hopen dat er iets onder Overige Stukken te vinden 'kan' zijn..(althans als deze akte in Heusden verleden zal zijn...want tja..dat weet je ook niet he..jammer dat men dat in die huwelijksakte van 1813 niet duidelijker vermeldde...?). Dan zou je een aanvrage tot scannen kunnen indienen. Kost je niets...alleen even geduld hebben tot dit gebeurd is. Heb van deze optie al een aantal keren gebruikt gemaakt en de ene keer was het binnen 2-3 dagen online, de andere keer ook zowat binnen een week..

Zie via: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=235&micode=21&miview=inv2#inv3t2
Klik op Inventaris en scroll dan naar Heusden -> hier komen dan bij Vredegerecht Heusden twee records op: Burgerlijke Zaken en Overige Stukken. Geen idee wat er zoal onder Overige Stukken zou kunnen staan, maar je zou van de jaren 1813-1814 ' Scannen op verzoek' kunnen aanklikken = laatste icoontje ...en dan maar hopen dat daar iets tussen zit? Succes!
Egbert zei op 19 februari 2019 om 22:51
Akten van bekendheid zitten normaal bij de akten, voor Heusden:

21 Rechtbanken in Noord-Brabant, 1811-1838
Vredegerecht Heusden
inv.nr. 1477, Akten, 1813-1814.
Helena zei op 19 februari 2019 om 22:54
Kijk nog even verder via diezelfde link...
1492.A Repertoires van de akten door de griffier van het vredegerecht, 1811 - 1838
Hier heb je dan alles bij elkaar over die jaren wat er aan Overige Stukken passeerde.
Misschien vind je meer duidelijkheid in de Repertoires? Mogelijk dat hierin akten van bekendheid opgetekend werden? Misschien weet een ander dat? En anders eerst navragen bij het BHIC. Maar ook hiervan kun je scannen op verzoek indienen! Nog meer opties..?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.