skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic

huwelijksbijlagen vanaf 1850

theo vertelde op 8 januari 2011 om 10:43 uur
Het is mij niet duidelijk waar de originele bijlagen van na 1850 worden bewaard. Ik heb vernomen, dat deze vernietigd zijn met uitzondering van bijlagen die akten uit het buitenland betreffen. Ik hoop dat dit niet waar is. Waar bevinden zich microfiches van huwelijksbijlagen van na 1850? En tot welke jaren lopen die?

Reacties (8)

John Boeren zei op 8 januari 2011 om 12:16
Je verhaal zal voor een aantal archiefdiensten waar zijn. Enkele jaren terug toen ik zelf nog werkzaam was in het archiefwezen is de keuze gemaakt om de huwelijksbijlagen van na 1850 te vernietigen, omdat deze bijlagen bestaan uit kopieën/uittreksels van akten uit de burgerlijke stand. En die akten zijn allemaal goed bewaard en terug te vinden in de burgerlijke stand van de betreffende plaats.
De oudere huwelijksbijlagen zijn wel bewaard, omdat hierin uittreksels uit de dtb's zitten. Omdat die niet altijd goed bewaard zijn, zouden die huwelijksbijlagen van grotere waarde zijn dan die van na 1850.
Of alle archiefdiensten die lijn hebben gevolgd weet ik niet, maar zeker is dat je bij sommige diensten tegen deze beleidslijn aanloopt en ja, dan zijn ze dus vernietigd.
theo zei op 8 januari 2011 om 15:28
John,

Helemaal mee eens. Maar stel een bruidegom trouwt in 1873 in plaats X, zijn ouders blijken overleden te zijn, niet in plaats X, maar in plaatsen Y en Z. Hoe kom ik daar snel achter, als de huwelijksbijlagen vernietigd zijn?
De oudere huwelijksbijlagen bevatten gegevens, die vaak in extenso ook in de huwelijksakten worden vermeld, dus je hebt de bijlagen in dat geval helemaal niet nodig.
Ing. Gerard W. Ch. Lemmens zei op 11 januari 2011 om 09:24
Dag Theo,

Voor huwelijksbijlagen moet je bij het Rijksarchief zijn ! Ik denk dat ze al ca. 1810 beginnen. Ik ben enkele jaren geleden 9ca.4 jaar) voor huwelijksbijlagen in het Rijksarchief te Utrecht gewesst en heb toen gevonden de juiste achter naam van mijn bedovergrootmoeder, het was niet Lacais of Lakee maar Lukas.Luca !

Veel succes,

Gerard
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 11 januari 2011 om 21:14
Bij het BHIC zijn de huwelijkse bijlagen van 1811-1932 van heel Noord-Brabant op microfiches raadpleegbaar in de genealogische studiezaal. Zij zijn per plaats geordend op nummer van de huwelijksakte.
Vanaf 1933 zijn de huwelijkse bijlagen alleen bewaard gebleven als:
één van de partners in het buitenland was geboren
één van de ouders in een tehuis/inrichting was opgenomen
Dorethé zei op 12 januari 2011 om 13:43
Annemarie, en hoe zit het met de huwelijksaangiften en de afkondigingen? In hoeverre zijn deze bewaard gebleven? De Mormonen hebben wel een deel verfilmd.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 12 januari 2011 om 16:52
Beste Dorethé, bij het BHIC zijn in grote lijnen de huwelijkaangiften en- afkondigingen (en vanaf 1913 ook huwelijkstoestemmingen)van heel Noord-Brabant aanwezig van 1813-1932. Alleen zijn deze niet van alle plaatsen bewaard gebleven.
Bij de ene plaats beginnen de huwelijksafkondigingen begin 19e eeuw en bij de andere weer later.
De huwelijksaangiften beginnen in de meeste plaatsen rond 1839/1840.
Ben je dus geinteresseerd in een bepaalde plaats, mail dan even naar info@bhic.nl voor nadere informatie. Wij zoeken dat graag even op.
theo zei op 12 januari 2011 om 17:52
Annemarie,

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Nog één vraag tenslotte: Tot welk jaar vanaf 1933 zijn er huwelijksbijlagen bewaard?
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 12 januari 2011 om 22:59
Beste Theo, de volgens genoemde normen geselecteerde huwelijkse bijlagen zijn aan het BHIC overgedragen over de periode 1933-1942.
Maar...omdat huwelijksakten en bijlagen pas na 75 jaar openbaar zijn, zijn deze geselecteerde huwelijkse bijlagen alleen over de periode 1933-1935 raadpleegbaar in 2011.
Maar bedenk wel dat er in deze periode niet in elk Brabants dorp iemand met een buitenlander trouwde...

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.