skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Jacobus van Asten ovl. 6-5-1748

Reacties (8)

Jeanne1 zei op 13 december 2018 om 18:17
Ik denk dat die tekst niet op Jacobus slaat, maar op Barbara De Mulder, die daarboven staat.
Ik lees de tekst als volgt:
6 maius obijt Barbara De Mulder in Wesphalia circa finem huius mensae.
Dat zou betekenen: Op 6 mei overleed Barbara De Mulder in Wesphalia omstreeks het eind van die(?) maand.
Ze zou dan eind april overleden kunnen zijn.
Jeanne1 zei op 13 december 2018 om 18:24
Correctie. Ik heb wat slordig gelezen. Er staat na Barbara de Mulder nog een keer het woord obijt. De opmerking moet dan toch op Jacobus slaan.
Jeanne1 zei op 14 december 2018 om 17:24
Ik weet niet wat je al weet over Jacobus. Misschien heb je iets aan de volgende informatie:
Op https://hei-heg-hoogeind.dse.nl/historie_gebied/Teuten/teuten.htm vond ik info over de teut (= rondreizende handelaar) Jan Wouter van Asten uit Leenderstrijp. Bij het RK huwelijk van Jan met Willemijna Bluijssen (Leende 9-7-1724) waren de getuigen Jacobus en Guillemundus van Asten. Joannes was op 27-10-1686 in Leende gedoopt als zoon van Gualterus (= Wolter = Walterus) van Asten en Joanna Geven. Hij had twee broers met de naam Jacobus (ged. 15-12-1688 en ged. 30-5-1694). Jouw Jacobus zou dus een broer kunnen zijn van Jan Wolter. Mogelijk was Jacobus ook een teut en reisde hij samen met zijn broer. Er waren in Leende trouwens nog meer teutencompagnieën. Info daarover kun je vinden op www.heemkundekring-hlz.nl/
Op de site hei-heg-hoogeind wordt verteld dat het verschijnsel teutenhandel alleen in de Kempen voorkwam, maar dat klopt toch niet helemaal. Ook vanuit de regio Weert/Nederweert vertrokken teuten naar o.a. Noord-Duitsland.
Olaf zei op 15 december 2018 om 11:25
Dankjewel Jeanne.
Ik had het overlijden eerst gekoppeld aan Jacobus Henricus van Asten. Maar met jouw uitleg over Joannes van Asten lijkt het me aannemelijk dat mijn Jacobus een broer was van Joannes.
Ik heb het overlijden daarom voorlopig gekoppeld aan Jacobus Walterus van Asten, gedoopt op 30-05-1694.
Jeanne1 zei op 15 december 2018 om 13:44
Ik denk dat we hier te maken hebben met een grote familie, waarin vaak dezelfde voornamen voorkomen. Daarom moet je opletten dat je geen mensen met elkaar verwart. Walterus had ook een zoon Henricus, dus Jacobus Henricus zou een kleinzoon van hem kunnen zijn en zou evengoed naar Westfalen kunnen zijn gegaan.
Om wat gerichter te kunnen zoeken zou het handig zijn om meer gegevens van jouw Jacobus te hebben. Weet je of hij getrouwd was en of hij kinderen had?
Olaf zei op 15 december 2018 om 14:32
Op dit moment nog niet. Ik vond alleen dat overlijden in 1748. Ik kom er later op terug als ik de hele familie meer in kaart heb.
Groet,
Olaf
Jeanne1 zei op 15 december 2018 om 14:36
Je kunt ook zoeken op Heeze. Daar vond ik wat trouwakten van inwoners van Leende.
Olaf zei op 15 december 2018 om 15:06
Klopt, betreft vaak het trouwen voor de Schepenen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.