skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Jacobus van den Brand ca.1866 te Roosendaal

Bert vd Brandt vertelde op 17 mei 2011 om 19:09 uur
Ik ben op zoek naar nadere gegevens betreffende Jacobus van den Brand, wonende te Roosendaal; beroep:arbeider, winkelier & herbergier; hij moet geboren zijn omstreeks 1866/1867 blijkens de geboorte-acte van zijn dochter Joanna Henrica in 1901; een andere dochter Anna Maria, waarvan in de huwelijksacte staat dat zij is geboren in 1894 te Roosendaal - maar die kan ik niet terugvinden -, trouwt in 1918 zonder hun toestemming; zij overlijdt te Heerlen in 1945; ik heb nog een zoon Theodorus Joannes Josephus geboren in 1904.

Verdere gegevens van hem en zijn vrouw Anna Cornelia van Hooijdonck heb ik nog nergens kunnen vinden.
Wat ik nog wel heb is dat zij in 1918 hun testament op laten maken.

Verdere gegevens zijn welkom.
Wie kan mij helpen??

MvG

Reacties (12)

Norah zei op 17 mei 2011 om 21:11
Dag Bert,

Ik heb 5 kinderen van dit echtpaar gevonden:
Anna Maria 08-11-1893
Josephus Martinus 13-12-1895
Maria Elisabeth 20-05-1900
Joanna Henrica 09-08-1901
Theodorus Joannes Josephus 14-11-1904,
allen geboren te Roosendaal.
Verder nog ontdekt dat Jacobus ook bakker is geweest.
De naam van zijn vrouw werd ook als Vanhooijdonck geschreven.
Huwelijksakte niet gevonden, en ook geen overlijden. Misschien naar België vertrokken? Jacobus was denk ik in 1867 geboren. Men is ca. 1892 getrouwd, neem ik aan.
Mvg, Norah
Bert vd Brandt zei op 17 mei 2011 om 23:19
Norah,

België zou een mogelijkheid kunnen zijn. De naam als "VanHooijdonck" doet daar wel aan denken.

Ik heb nog een andere "VanHooijdonck" Johanna gehuwd met Marinus vd Brand; edoch zij is geboren te Wouw in 1882.

Hoop op meer/andere aanwijzigingen.

MvG

Dorethé zei op 17 mei 2011 om 23:40
In 1918 heeft zijn echtgenote een testament laten opmaken (www.gemeentearchiefroosendaal.nl):

Plaats Roosendaal
Bron Notarieel archief
Periode 1916-1925
Deel H. van Liebergen, inventaris 04, periode 1916-1925
Inventarisnummer LIE-04
Soort registratie notarieel archief
Aktenummer 145
Bijzonderheden testament door Anna Cornelia van Hooijdonk, wonende te Nispen, gemeente Roosendaal en Nispen; echtgenote van Jacobus van den Brand
Plaats registratie Nispen
Datum registratie 31-05-1918
Geregistreerde 1 Anna Cornelia van Hooijdonk
Geregistreerde 2 Jacobus van den Brand

En Jacobus een dag later:

Plaats Roosendaal
Bron Notarieel archief
Periode 1916-1925
Deel H. van Liebergen, inventaris 04, periode 1916-1925
Inventarisnummer LIE-04
Soort registratie notarieel archief
Aktenummer 147
Bijzonderheden testament door Jacobus van den Brand, wonende te Nispen, gemeente Roosendaal en Nispen
Plaats registratie Nispen
Datum registratie 01-06-1918
Geregistreerde 1 Jacobus van den Brand
Norah zei op 18 mei 2011 om 15:22
Ik begin er sterk toe te neigen, dat Anna Cornelia een dochter was van Adrianus van Hooijdonck en Anna Maria Luijks, gehuwd op 24-10-1870 te Wouw.
Zij zelf is dan vernoemd naar beide grootmoeders (zelfde voornamen) en de oudste dochter naar oma van moeders'kant.
De Johanna die jij aanhaalde, zou dan haar zuster zijn, getrouwd met neef/ broer van Jacobus van den Brand?
De schrijfwijze van Hooijdonck/ Vanhooijdonck kan natuurlijk altijd, vooral lang geleden. Eventueel ook te vinden in Essen e.o. > België.
Volgens het testament woonde men rond 1918 in Nispen. Er is daar een heemkundige vereniging, zou je kunnen aanschrijven.
Mvg, Norah
Bert vd Brandt zei op 18 mei 2011 om 17:22
Norah,

Die koppeling had ik zelf ook al in gedachte vandaar de opmerking.
Wart mij het meest bevreemd is dat dochter Anna Maria trouwt met een marrechaussee en uiteindelijk in Heerlen overlijdt.
Er wordt GEEN toestemming gegeven voor dat huwelijk echter voor de rechtbank komen haar ouders NIET opdraven, dus "stilzwijgend" wel accoord?

Dan heb je nog de beroepen van Jacobus. Uiteindelijk herbergier. Ik zie er een relatie in met zijn beroep en het beroep van zijn schoonzoon. Waarom is ie plots verdwenen en kan je niets over hem en de huwelijken van de andere kinderen vinden?

MvG
Norah zei op 18 mei 2011 om 20:06
Dag Bert,

Tja, in die tijd en nog niet zo lang geleden, moest men van de ouders toestemming hebben tot het dertigste jaar. Weet je ook wel, denk ik.
Dus, kan het een kwestie van godsdienst zijn. B.v. dhr. Rullenraad katholiek, Anna Maria protestant? Of Anna Maria was in verwachting, toch maar akkoord gegaan met het huwelijk.
Connectie tussen herbergier en marechaussee, snap ik niet. Kwestie van accijnzen? Vind het overigens triest en frappant dat men in dat jaar een testament maakte.
Dat je niets kan vinden van Jacobus plus gezin, zou toch wel kunnen dat men tenslotte in België is gaan wonen, b.v. in Kalmthout. En de andere kinderen zijn daar dan ook getrouwd, of alleen gebleven. Of jong gestorven. Het blijft speculeren voorlopig!
Mvg, Norah
theo zei op 18 mei 2011 om 20:32
Jacobus woonde toen hij trouwde in Roosendaal en is er ook geboren. Dan zal zijn huwelijk toch wel afgekondigd zijn te Roosendaal in of kort vóór 1893. En uit de afkondiging blijkt vanzelf waar het huwelijk is voltrokken (de woonplaats van de bruid). De huwelijksafkondigingen zijn in origineel in te zien bij het BHIC (niet geïndiceerd in het algemeen).
Helena zei op 19 mei 2011 om 00:49
@Theo, - Waaruit weet je dat Jacobus in Roosendaal woonde toen hij trouwde en er ook geboren is? Trouwakte is nog niet gevonden. Ook zijn geboorteakte nog niet. Wel woonde Jacobus en zijn echtgenote in Roosendaal bij geboorte van (enkele?) kinderen vanaf 1893-. In geboorteregister staat dat ze bijv. in 1893 in Wijk N21 woonde. Dit was aan de Berkedreef. In het kleine adresboekje van 1914 staat de familie Jac. van den Brand [herbergier] nog woonachtig aan de Berkedreef.

@ Bert, - Waarom vind je het vreemd dat de dochter met een marechaussee huwde? Er was een grote marechaussee kazerne in Roosendaal.
- Of Jacobus van den Brand en zijn echtgenote plots verdwenen zijn is nog maar de vraag. De Eerste Wereldoorlog liep ten einde; de wapenstilstand werd getekend in november 1918. Mogelijk trokken velen daarna weer (terug?) vanuit het neutraal-gebleven Nederland naar Belgie.
- Indien je in de gelegenheid bent om naar het Gemeentearchief Roosendaal te gaan dan zou je in de aanwezige Bevolkingsregister/Gezinskaarten kunnen zoeken en vinden waar ze gebleven zijn. Ook die testamenten eens bekijken. Wat staat erin? Waarom lieten ze het opmaken? Begonnen ze een ander bedrijf? Was een van hen ziek?

Lettend op de namen van de kinderen van Jacobus van den Brand en Anna Cornelia .. niet direct een Adrianus erbij..., maar vernoemingen naar een mogelijke grootvader 'Adrianus' was geen voorgeschreven wet.
Ook kan het zijn dat ze eerder en elders nog kinderen gekregen hebben?
Bert vd Brandt zei op 19 mei 2011 om 16:04
Helena,

Ik vind het vreemd dat het huwelijk NIET werd goedgekeurd door haar ouders. Het was toch een goed beroep en een vast inkomen??
Of had het te maken met zijn nevenactiviteiten waar Herbergiers wel om bekend waren?? Mocht dit niet bij de marechaussee bekend worden?? In die richting denk ik.

Je hebt het over een vader Adrianus, waar stoel je dit op??

Dat testament (mijn visie!) zou dat ook verband kunnen houden met het "onterven" van hun dochter??

PS. Ik vind nog op 23-12-1919 "Hypothecaire obligatie groot fl. 5.500,- ten behoeve van Adriana Johanna Maria van Gastel te Antwerpen en ten laste van Jacobus van den Brand Jacobuszoon te Steenbergen".

MvG
Bert vd Brandt zei op 19 mei 2011 om 16:10
Die Jacobus Jacobuszn. heb ik inmiddels gevonden. Hij was gehuwd met Hectors en een zoon van Cornelia Dingemans.

Dus vergeet die PS. AUB.

MvG
Norah zei op 19 mei 2011 om 16:27
Bert,

dat Adrianus kwam van mij, eventueel vader van Anna Cornelia van Hooijdonck.
Wat ik al eerder opmerkte was het feit dat men in 1918 in Nispen woonde, je zit dan "bijkans"in België.
Ik vind marechaussee ook een keurig beroep, misschien was het wel een vreselijk iemand...?
Net wat Helena al opperde, probeer eens in contact te komen met het archief in Roosendaal, of zoals ik al zei de heemkundevereniging van Nispen.
Succes, Norah
Bert vd Brandt zei op 22 juli 2011 om 16:28
LS,

Van een mail aan de heemkundekring heb ik nooit enige reactie mogen ontvangen.

Derhalve is er nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

MvG

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.