skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Jenneken Jan de Louw huijsvr van Jan Dirckx van Duijnhoven 1644

Paul vertelde op 23 juli 2016 om 23:14 uur
Jenneken Jan de Louw was gehuwd met Jan Dirckx van Duijnhoven

Dit koppel was woonachtig te Boerdonk ( Erp) rond de periode 1620-1645.
Jan Dirckx overleed te Erp in 1673 en van hem is er een testament uit 1672 Zie RA ERP 41 (1672-1676), pagina 29/30, gedateerd: 29-12-1672, opgemaakt bij hem thuis op Boerdonk.
Er is echter een vermoeden dat Jenneken Jan de Louw is overleden voor 1644.
Heeft iemand suggesties welke documenten er eventueel te raadplegen zijn gezien er geen begraafboeken zijn van Erp voor deze periode. ( eventueel schepenbak van Erp?)

MVG-Paul

Reacties (76)

Willy zei op 24 juli 2016 om 13:58
Paul,

als het over deze Jan Dircx van Duijnhoven gaat kan het kloppen dat zijn (1e) vrouw voor/in 1644 overleden is want;

op 11-12-1644 (sponsalia) en 10-1-1645 (R K) huwt een J. D. van Duijneven (Lieshoutanus) te Gemert met de Gemertse Magdalena Jan Gruijters.
Er werd niet bij vermeld dat hij weduwnaar was maar dat is geen uitzondering.
Paul zei op 24 juli 2016 om 16:02
Mooi Willy
Van harte dank
Het vreemde is dat volgens deze huwelijksakte hij van Lieshout komt terwijl hij in Boerdonk woonde.
Indien hij weduwnaar was verwacht ik eventueel een inschrijving in de schepenbank te Gemert of een akte in Erp.
Blijkbaar was Jenneken nog in leven in 1636 .( cfr erfdeling van haar ouders)
MVG-Paul
Gerard zei op 25 juli 2016 om 22:40
Paul
De van Duijneven die in Gemert in 1644 trouwde is denkelijk niet de gezochte in de akten die ik heb gevonden komt Magdalena niet voor, steeds wordt vermeld Jan Diercx van Duijnhoven en Jenneke Jan Goorts de Lauw.
De volgende akten: RA Erp 40-707 d.d. 27 januari 1665 de 5 kinderen en 1 kleinkind machtigen hun vader om naar vrije wil te beschikken over de nalatenschap van hun grootmoeder paternel.
RA Erp 41-707 146 d.d. 25 april 1674 deling tussen de kinderen en kleinkind van de echtelieden Jan Diercx van Duijnhoven en Jennke Jans Goorts.
Het testament van Jan D. van D is je bekend.
Dus nergens een vermelding van Magdalena Gruijters.

Groet

n
niet de gezochte
Paul zei op 25 juli 2016 om 23:20
Dank je wel Gerard

Indien Jenneken de Louw zou overleden zijn rond 1644 lijkt het logisch dat Jan Dirck vdh zou hertrouwd zijn omdat er nog zes minderjarige kinderen waren. Magdalena Gruijters zou haar man wel gevolgd zijn naar Erp vermoed ik.
Maar dus nergens een akte die hier op wijst voor de schepenbank van Erp. Gemert had blijkbaar geen schepenbank in die periode .

Zullen dus er mogen van uitgaan dat het hier om een ander koppel zal gaan .

Nogmaals mijn oprechte dank

MVG-Paul
Willy zei op 25 juli 2016 om 23:32
Jawel, Gemert had wel een schepenbank, echter (nog) geen vermelding gevonden van dit verloop, Magdalena wordt iig in 1658 nog als peetmoeder genoemd.
Paul zei op 26 juli 2016 om 01:13
Beste Willy
Gemert was in die tijd RK door de Duitse orde.
Moesten huwelijken ook worden afgesloten voor de schepenbank zoals in de omliggende gemeenten. Hoe zat met huwelijken die in Gemert RK werden afgesloten ? Waren zij tevens rechtsgeldig indien men in een andere gemeente ging wonen?Of zie ik het verkeerd?
MVG-Paul
Paul zei op 26 juli 2016 om 01:49
Beste Gerard

Wat is Uw mening ?
Is het niet mogelijk dat het huwelijk van JD vdh met Magdalena Gruijters kinderloos bleef en dat zij overleed voor 1660 waardoor er geen vermeldingen te vinden zijn voor de schepenbank van Erp.
Indien we een teken van leven vinden van Jenneken de Louw na 1645 in de schepenbank van Erp kunnen we zeker zijn dat het om twee verschillende huwelijken gaat.
MVG-Paul
Paul zei op 26 juli 2016 om 08:40
Beste Gerard
Weet U soms wanneer Jenneken de Louw overleed? Vermoed voor 1667 ( niet te vinden in het begraafboek) Zijn er soms akten die verwijzen naar de kinderen J.D vdh en wijlen Jenneken ?
MVG-Paul
Willy zei op 26 juli 2016 om 16:46
Paul,

inderdaad werden in Gemert geen schepenhuwelijken gesloten, ook het land van Ravesteijn was een soeverein gebied waar de RK huwelijken rechtsgeldig waren.
Het grensde met Boekel aan de vrije heerlijkheid Gemert.
Het overige gebied viel onder de Generaliteitslanden/Staats Brabant waar dan ook vaak, als men daar vandaan kwam of ging wonen, nog een huwelijk voor de schepenen en/of de dominee werd opgetekend.
Paul zei op 26 juli 2016 om 19:24
Dank je wel Willy voor deze duidelijke uitleg.

Dit betekent dat indien het koppel J.D. Vdh - Magdalena Gruijters in Erp zou gaan wonen zijn dat er sporen moeten zijn in de schepenbank van Erp .
Dat zou Gerard wel opgevallen zijn .
Dus kunnen we bijna met zekerheid stellen dat hier om twee verschillende koppels gaat , tot het tegendeel wordt bewezen.
Nogmaals mijn oprechte dank aan U en aan Gerard.

MVG-Paul
Hans Vogels zei op 26 juli 2016 om 21:23
Jan Dircx van Duijnhoven en Magdaleen Jansse de Gruijter worden samen vermeld in Aarle-Rixtel R.73a fol.363-> d.d. 3-2-1660.
Vreemd:
Ik heb in mijn notities staan dat hij als weduwnaar en als Lieshoutanus wordt vermeld bij zijn Gemertse huwelijksinschrijving(en). Ik heb ook staan tr. RK 11-12-1644 Erp.

Op een andere plek heb ik staan:
Jan Dircx van Duijnhoven, 1665 wo. op Erpse Boerdonk, huwde ca.1630/35 N.N.
Zoon van Dirck Jan Dircx van Duijnhoven, + voor 11-5-1612 (AR R.70 fol.26), en van Joostgen (Joesijna) dtr. Peter Jan Henrick Ceelen (Marcelissen). Joostgen was vóór 13-10-1612 (AR R.70 fol.36) hertrouwd met Frans Hendrick Dircx. Uit dit huwelijk twee zonen: Hendrick Franssen en Dirck Franssen Vereijcken (+ 1684 Lieshout).

Kinderen van Jan Dircx van Duijnhoven:
1. Willemken x 1658 Erp Pauwels Jan Theunis (Conincx) -> Beek en Donk.
2. Goortjen x 1659 Erp Sijmon Wouters -> Boerdonk.
3. Dirck x 1674 Erp Laurentia Jacobs -> Erp (Boerdonk).
4. Jan x 167. Maria -> Aarle-Rixtel.
?. Peter x 1674 Lieshout Elisabeth Janssen -> Lieshout.

AR R.69 fol.152 28-2-1609 Dirck Janssen van Duijnhoven ca. XL jaar.
AR R.69 fol.162-163 12-2 -1610 Dirck nog onder de levenden.

Jan Dircks van Duijnhoven was op 15-2-1613 (AR R.70 fol.47-48v) bij de scheiding en deling van zijn grootouders nog onmondig. Hij had mr. Thomas Pauwels als momboir.

Zijn grootouders waren: Jan Dirck Maessn van Duijnhoven en Jenneken Willem Jansdr van Duijnhoven.

Jenneken Jan Goorts de Louw lijkt een dochter van Jan Goort Peterssn de Louw en Goortgen Jan Geritsdr. Dit echtpaar was gehuwd vóór 23-10-1602.
Jan de Louw was koster en schoolmeester te Aerle.
Helena zei op 26 juli 2016 om 22:19
Volg deze discussie natuurlijk ook.

Vraag me toch af of men in die jaren - na een rk huwelijk in Gemert (of in een van de andere vrijheden..of bijv. in het Gelderse of Gulikse) verplicht was om nog eens voor schepenbank of nd kerk te huwen wanneer men zich in de generaliteitslanden ging vestigen. Dat we er soms wel een voorbeeld van hem vertelt mij nog niet dat het een verplichting was.. Of zie ik dat verkeerd?
Guus zei op 26 juli 2016 om 22:39
En uiteraard volg ik dit ook!!!
Hier op het forum heb ik nog geen reactie gegeven, maar achter de schermen word over dit onderwerp niet stilgezeten...
Willy zei op 26 juli 2016 om 22:39
Dat heb ik me ook afgevraagd Helena..., had het ook met kosten te maken?

@Hans,

ik lees in Gemert niet dat Jan weduwnaar was, staat dat er dan in Erp bij?

Het feit dat er in Erp ook nog een inschrijving is ( nota bene op de afkondigingsdatum 11-12-1644) geeft toch te denken dat er die connectie 'mî Boering waor'.
Gerard zei op 26 juli 2016 om 23:19
Ik heb vandaag RA Erp register 39 lopend van 1650 t/m 1654 doorgenomen helemaal niets gevonden betreffende Margareta Gruijters. Wel vond ik een deling tussen de kinderen van Thonis Jan Vrancken en echtgenote Heijlken dochter van Jan van Duijnhoven, zij woonden niet op Boerdonk en Onze Jan had geen dochter genaamd Heijlken (Helena). er schijnt nob een andere Jan van D. te zijn geweest. zie RA Erp 39-243 d.d. 29 maart 1653.

groet
Gerard
Paul zei op 26 juli 2016 om 23:57
Dag Hans
Volgens mijn gegevens
Van het gezin van Duijnhoven te Boerdonk zijn er zes kinderen in leven in 1672. Van hem is er een testament uit 1672 Zie RA ERP 41 (1672-1676), pagina 29/30, gedateerd: 29-12-1672, opgemaakt bij hem thuis op Boerdonk. Hierin staat vermeld dat drie kinderen gehuwd waren in 1672 doch zoon Dirck , Jan en dochter Janneken nog niet
/ JAN DIRCX ° +/- 1600-1605 + Boerdonk 12 jan 1673 Huwt rond 1630-1631 Jenneken dochter Mr Jan Goorts de Louw(e) en GOORTJEN JAN GERITS van DYEPBEECK ( Diepenbeeck) dr van Jan Gerits en Iken

1. Theodorus( Dirck)Jansse ° rond 1632 + 28 feb ; begr 1 ma 1692 ( 60 j)huwt te Erp 30mei 1674 met Laurentia Jacobus Aerts + > 1699
• 30 april 1670 onwettige dochter Joanna gedoopt Jenneken + Gemert 30mei 1736 &Erp 18 mei 1691 Aert verhofstadt wonend in Gemert + Gemert 15 mei 1747
10 kinderen Gemert :Theodora 29/4/1692 ;Joannes 26/3/1693 ;Maria 24/3/1695 ; Joanna 9/3/1696 Joannes 20/8/1697;Gerardus 23/2/1699; Wilhelmus 18/5/1700; Joanna Maria 1/11/1701 ; Laurentius 12/6/1703 ; Christina 14 nov 1709
• 13 ma 1675 een dochter : / < 1692

2. Jan Janssen ° cfr infra+ Aerle 10 ma 1696 huwt te Gemert rk op 4 febr 1676 met Maria Joordens Peeters overleden te Aerle op 5 ma 1717
3. Marijke Jansse °Erp 1635 + Erp 17/1/1690 huwt Erp 18 mei 1664 Dierck Jan Andriessen (Driesen) van Houbraecken +<8 juli 1688
4. Willemken Jansse + Beeck 29 sept 1706?( uxor Judoc Pauwels ) huwt te Erp 16 juni 1658 met Pauwels Jan Anthonis Coninx (Theunis;Pauwel Joesten;Paulus Judoci) geb den Bosch +Batavia 8/10/1690 wonende te Aarle bij huwelijk ; stiefvader Joost Jan Thijsen Vogels
5 kinderen in 1679
• Antonius° Beek en Donk +/- 1660 & B&D 10 feb 1686 Allegonda Lamberts ° B/D 10/9/1665 ; 10 kinderen
• NN 2x 1662 ? & 1664 ?
• Johanna (Judoci )°Beek en Donk 31 aug 1666 + Gemert23 ma 1716 & Gemert 28 aug 1684 Arnolus Pauwels Joannis van Berlo ° Gemert 31 juli 1659 + Gemert 20 jan 1730
• Maria (Joesten)°Beek en Donk 26 dec1668
5. Goortjen (+< 1665) huwt te Erp 28 sep 1659 met Symon Wouter Peter(s) Wouters + 1665<->1667
• Christina °Erp 10 apr 1662 & Jan Pennincx
6. Jenneken Jan ( Joanmarie) huwt te Erp 15 mei 1674 Jan Peters Thonis ( schoolmeester)
Paul zei op 27 juli 2016 om 00:11
Dag Hans
Heb in mijn gegevens
Joosten( Jodoca) Peter Ceelen ( Marcelissen) dr Peter Jan Hendrik Ceelen hertrouwt Frans Hendrick Dircx Vereijken uit Lieshout ( 3kinderen)

MVG-Paul
Paul zei op 27 juli 2016 om 00:54
Kleine correctie
In het testament staat dat er 3 kinderen gehuwd zijn en drie niet .
Maar één van de zes kinderen (nl Gootjen )was reeds overleden in 1672
MVG-Paul
Paul zei op 27 juli 2016 om 00:56
Slip of the pen
Overleden voor 1672
Helena zei op 27 juli 2016 om 02:20
Ons aller voorouders houden ons goed bezig.. hier en achter de schermen.
@Hans, wat staat er zoal in R.73a fol.363-> d.d. 3-2-1660? Kan ik daar scan van online vinden? Of regest?
Helena zei op 27 juli 2016 om 04:48
RA Aarle-Rixtel 74a, f. 363 Lenart Jan de Gruijter, Jan Diercx als man ende momb. van Leen Janssen de Gruijter, Aert Janssen, wettige soone Jan Janssen de Gruijter, Peter Jan de Gruijter, Jan Janssen de Gruijter, Antonis Baltis als wettige soone van Marij Janssen de Gruijter, mitsgaders Jan Gielens ende Anthonis Diercx als momb. over de drie onmond. kijnderen van w. Gerardt Janssen de Gruijter, in dien qualiteit erffgen. van Jan de Gruijter ende Metken, sijne huijsvrouw, hebben (in het openbaar) vercocht aen Joost Janssen een stuck ackerlants gelegen op Douwaert, groot 2,5 lop, e.z. H. Geest tot 's-Hertogenbosch, e.e. de gemeen straet, a.e. de H. Geest tot 's-Hertogenbosch. 3 februari 1660
[uit de bewerkte versie; Kaathoven/Philipsen]

Dat zegt in ieder geval dat Magdalena Janssen de Gruijter nog in leven was in febr 1660..., maar hieruit valt niet op te maken waar Jan Diercx en Leen Janssen de Gruijter op dat moment woonden.
Hans Vogels zei op 27 juli 2016 om 08:33
Zijn de verdere Van Duijnhoven voorouders bekend of moeten die nog? Twee jaar geleden heb ik voor Paul Vanduynhoven uit Belgie de periode 1368-1500 onderzocht. Dat is beschikbaar in een Word-document.

De opgelepelde informatie van gisteren is nog uit de jaren '80 en '90 en dient geverifieerd te worden. Ik heb gisteren enkele oude multomappen doorgebladerd. Dat is nog allemaal uit de tijd van voor de computer :-)
Helena zei op 27 juli 2016 om 09:20
Is bekend Hans, dank je wel voor je hulp.
groet van een vD nazate [via mijn moeder's kant]
Hans Vogels zei op 27 juli 2016 om 11:41
Tot in Schijndel?

Groeten van een andere meervoudige vD nazaat.
Norah zei op 27 juli 2016 om 12:00
Helena, een wat impertinente vraag van mijn kant. Je zei ooit eens dat er (schoon)familie zat in Maastricht. Is dit soms de familie Lousberg? Je hoeft er geen direct antwoord op te geven;)
Groeten, Norah
Paul zei op 27 juli 2016 om 17:41
Beste Hans

Van harte dank voor je spontane inbreng.
Maar dat is nu juist het probleem waar wij al jaren mee worstelen namelijk dat we geen bewijs vinden dat Jan Dirckx van Duijnhoven gehuwd met Magdalena Gruijters weduwnaar was.

Heb even gekeken naar het RK huwelijksregister van Erp voor het jaar 1644 , waar je naar verwijst , doch kan deze niet vinden via internet tenzij ik er overheen kijk.
Is het tevens mogelijk dat er een RK huwelijk werd afgesloten in twee verschillende gemeenten , namelijk Erp en Gemert?
Het blijft een boeiende discussie.

Nogmaals mijn oprechte dank voor het willen meedenken.

MVG-Paul
Helena zei op 28 juli 2016 om 00:12
@Hans, - van de vD' s van deze regio [Aarle-Rixtel en alle nabijgelegen plaatsen] zijn velen mij bekend. Eigen onderzoek, onderzoek gedaan door anderen en/of geholpen door anderen. Ik probeer alles zelf nog eens te controleren; lukt niet altijd. Dan blijft het bij 'geboren ±' of ik zet een vraagteken /streepje totdat ik soms meer kan vinden. De datum van overlijden van deze Jenneken alsook van Magdalena horen hier ook bij. Vraag me eveneens af: Kunnen ze allebei met dezelde Jan D. vD. gehuwd zijn geweest; de eerste met hem toen hij j.m. was , de ander met hem nadat hij weduwnaar werd? -- Mag ik je verder nog vragen: Stel je dat Word-document waarover je schreef beschikbaar aan anderen? Zou je dat ook naar mij willen sturen of kan ik het soms online inzien? Zet mijn contactgegevens verder niet online, maar bij het BHIC is dat wel bekend. Bij voorbaat dank voor je hulp in deze.

[Heb overigens nog een andere Jenneken, gehuwd met een vD , zij leefden zo'n 100 jaar later en hebben op Grootel hun lief en leed gedeeld. Ook met de voorouders van hen weet ik nog niet goed raad. Elke keer wanneer ik over Grootel kom...dan 'plagen' ze mij wel wat, bij wijze van.. Daar ben ik nl. ook een nazate van, dus eveneens 'meervoudig' verbonden aan die naam vD]

@Norah, - Klopt deels: De grootouders maternel van mijn echtgenoot woonden [ en werden begraven] op St Pieter. De grootmoeder is daar geboren, grootvader niet. Een oude tante en nicht wonen er nog, niet ver van de BN-er die ook op St Pieter woont, alleen woont onze familie aan de Hoge Kanaaldijk en de BN-er aan de Lage Kanaaldijk of mogelijk heet het daar Maasboulevard? De familie Lousberg is ons niet bekend.
Norah zei op 28 juli 2016 om 00:18
Helena, dit is zuiver Sint-Pieter, we gingen daar lang geleden naar "Slevante", snik;) En mijn ouders en grootouders ook.
Ik blijf raden...:)
Helena zei op 28 juli 2016 om 00:31
Inderaad zuiver St Pieter. Zal aan je denken wanneer we in september wel weer eens op Slevante komen. Haha..raden helpt niet ...ik zal je schrijven..[ dacht dat ik ooit ergens een emailadres van je gezien heb, eindigend op ziggo.nl?] Goed?
Norah zei op 28 juli 2016 om 00:34
Best, snap niet hoe je aan mijn emailadres komt, hoewel...
Hans Vogels zei op 28 juli 2016 om 07:26
@Helena en mede belangstellenden.
Ik denk dat we ongetwijfeld in dezelfde poelen gevist hebben met onze interesse naar de vD's. Ik ben niet specifiek met mijn kwartierstaat bezig geweest, maar meer met hoe zitten sommige interessante families in elkaar en wanneer is de achternaam ontstaan. Bij de Van Duijnhoven's is het net als bij de Strijbosch'en simpel. Duynhoven was een pachtboerderij en daar hebben tal van pachters in de loop der tijd gezeten, sommigen enkele generaties en anderen slechts enkele jaren. Daarom zijn er ook verschillende families en is het moeilijk om de opduikende personen thuis te brengen. Het meest eenvoudige is dat je me rechtstreeks een berichtje stuurt: hansvogels.gen@gmail.com dan gaat het verdere contact buiten het forum.
Paul zei op 28 juli 2016 om 08:45
Beste Hans
Van harte dank.
Je schreef dat Uw gegevens opgeschreven waren nog voor de tijd van computer , dus op papier .
Gelukkig hebben we door het papier juist onze gegevens waar we nu kunnen in vissen.
Heb al meer problemen gehad met PC dan met papier.
Ben benieuwd of men, binnen vijfhonderd jaar , nog kan vissen in onze PC gegevens .

Nogmaals aan iedereen mijn oprechte dank voor de fijne samenwerking

MVG-Paul
Bas den Brok zei op 28 juli 2016 om 16:35
Dag Paul,

Trouwen voor de schepenbank ging volgens mij op zijn vroegst pas vanaf 1648 nadat de Meijerij contractueel duidelijk Staats geworden was; Den Bosch misschien uitgezonderd en in een dorpje als Erp waarschijnlijk pas veel later. De RK kerkregisters beginnen in Erp in 1653 of 1654.

Twee keer RK trouwen voor verschillende pastoors en nog wel op dezefde dag in buurdorpen lijkt me uitgesloten; op zijn minst heel zeldzaam. Kent iemand voorbeelden?

Indien Jan Dircx van Duijnhoven-Lieshoutanus een ander is dan Jan Dircx van Duijnhoven-Boerdonk dan verwacht je dat er misschien in Lieshout ook nog een andere Dirck van Duijnhoven (de vader) is dan die die Hans Vogels boven noemde en misschien nog broers en zussen en kinderen. Heb je zulke andere familieleden van Lieshoutanus gevonden?

En de patrini van de kleinkinderen van Jan Dircx van Duijnhoven-Boerdonk? Was oma daar niet bij?

Groeten, Bas
Paul zei op 28 juli 2016 om 20:17
Beste Bas

Hebben de voorzaten al kunnen plaatsen .
Het puzzeltje zou pas heel mooi in elkaar passen indien JD vdh gehuwd met Magdalena Gruijters weduwnaar is van Jenneken de Lou(w) maar dat is nu juist het puzzelstukje wat we niet vinden.
Jan Dirck zijn vader is jong gestorven en zijn moeder Joosten Peeter Ceelen hertrouwde met Frans Hendrick Dircx Vereijken uit Lieshout. ( zie ook de aanbreng van Hans) Het is dus logisch dat Jan Dirck zijn jeugd heeft doorgebracht in Lieshout. Misschien daarom de verwijzing naar Lieshoutanus in de huwelijksakte van Gemert.
Wat betreft huwelijken voor de schepenbank vinden we inderdaad te Erp het huwelijk van Willemken in 1658 en van Goortjen in 1659.Geen huwelijksakte van JD vdh met Jenneken de Louw rond 1630 ( zoals U reeds aangaf geen huwelijken voor 1648) .
Vinden wel de erfdeling van de ouders van Jenneken RA35 ERP pagina 685-690
Erffelijcke scheijdinge en erffdijlinge tussen de kinderen en erfgenamen van JAN GOYRTS de LOUWE en GOORTJEN JAN GERITS van DYEPBEECK. Het 1e loot is voor JAN DYRCX van DUIJNHOVEN, man en momboir van JENNEKE. JAN wordt toegedeeld huijs, hoff, hostadt, schuer en erffe en aengelegen erfenisse op de Erpse Boerdonck. 16-12-1636

MVG-Paul
Paul zei op 2 augustus 2016 om 19:54
Dag Bas

RA36 ERP pagina 643-644
JAN DIRICX van DUIJNHOVEN wesende in sijnen vollen bedde heeft wittelijck ende erffelijck vercocht, opgedragen , overgegeven WILLEMMEN JANSSEN een seeckere stuck ackerlants met den cleener dries in alder groote gelijck JAN DIRICX van DUIJNHOVEN selve bij coope heeft vercreegen tegens HUIJBERDEN soone PETER DENIS GOOSSENS gelegen binnen der prochie van Erp Lieshout ter steede in den Campen. 18-12-1642
MVG-Paul
Bas den Brok zei op 2 augustus 2016 om 22:15
Mooi gevonden Paul. Dat uitdrukkelijk vermeld wordt dat hij is "wesende in sijnen vollen bedde" doet vermoeden dat verwacht werd dat zijn eerste vrouw spoedig zou overlijden, of dat de verkoop vóór haar dood en het opschrijven van de acte ná haar dood plaats heeft gevonden. Het zal er toch niet standaard bij geschreven zijn bij alle mannen die in hun eerste huwelijk vertoefden.

Ik lees overigens: (...) met den Cleever dries.
Misschien een dries van de Lieshoutse? familie van Kleef?

Lijkt inderdaad of er eerst Erp stond voordat het doorgestreept werd en er Lieshout boven geschreven werd.

Groeten, Bas
Paul zei op 2 augustus 2016 om 22:33
Dank je Bas

Interessant is ook de datum van deze akte namelijk 12 dec 1642
MVG-Paul
Helena zei op 2 augustus 2016 om 22:53
Inderdaad goed gevonden Paul. Nu maar hopen dat het vermoeden van Bas klopt en het er inderdaad niet standaard bij geschreven werd. Mogelijk een eerste aanwijzing dat omstreeks 1642 / 1643 zijn (eerste) echtgenote overleden kan zijn... Dank Paul en Bas [ scherpe en kritische ogen! ]
Willy zei op 3 augustus 2016 om 00:34
Zou 'cleever-dries` geen 'klaver-dries' kunnen zijn..?
Helena zei op 3 augustus 2016 om 03:00
Of...
Van website met vergeten woorden: kleve v., kleef 1 steile helling • ~ klif, klip, klijven, kleven. Zo steil zal het er niet geweest zijn, maar op oude kaart van Stiphout (ca. 1651) staan bij de grenspaal ' Pael op Duijnhoven' ( grens Stiphout/Aarle/Lieshout) figuratief wat 'duinen' (mogelijk toendertijd nog flinke zandverstuivingen?) getekend. Zie via verkorte link: http://tinyurl.com/hlkgynh . Ook op wat latere kaarten zie je dit getekend. Zou de naam Cleever dries bijv. kunnen verwijzen naar een dries op een verhoogd stuk land aflopend naar de bedding van de Goorloop?
Paul zei op 3 augustus 2016 om 09:16
Jan Dirckx was enig kind maar had nog halfbroers in Lieshout.( zijn moeder was namelijk hertrouwd met Frans Hendrick Dircx Vereijken uit Lieshout)
Zou in “volle bedde wesende “ daarop kunnen zinsspelen?
Egbert zei op 3 augustus 2016 om 12:22
Dat "in sijnen vollen bedde" slaat op Jan Diricx van Duijnhoven en heeft niets te maken met het feit dat zijn moeder was hertrouwd. Het heeft denk ik meer te maken met de rechten op de goederen, in dit geval die Cleever Dries. Was zijn vrouw al overleden dan hadden zijn kinderen daarvan het erfrecht en kon hij dat niet zondermeer verkopen. Het lijkt er inderdaad op zoals Bas al zegt dat de verkoop nog tot stand kwam toen zijn vrouw nog in leven was (vollen bedde) en het transport na haar overlijden gebeurde. Dan zou haar overlijden in december 1642 kunnen worden gedateerd.

Wat betreft Cleever Dries denk ik dat het inderdaad om een dries ging waarin veel klaver groeide. Je ziet wel vaker ook het toponiem Kleverveld.
Paul zei op 3 augustus 2016 om 13:31
Beste Egbert

Van harte dank voor deze verhelderende uitleg.
We zijn er weer wat wijzer door geworden.

MVG-Paul
Paul zei op 3 augustus 2016 om 13:45
Dag Egbert

Verwacht je eventueel een akte begin 1643 met het aanstellen van een voogd ( na het overlijden van een van de ouders ) gezien er nog minderjarige kinderen waren. Overlijden Jenneken mogelijks dec 1642 . Nieuw huwelijk Jan Dirckx mogelijks dec 1644/1645( twee jaar later)

MVG-Paul
Gerard zei op 3 augustus 2016 om 16:08
In de schepenregisters van Erp R 37, 38 en 39 lopende over de jaren 1643 t.m. 1650 komt geen enkele keer een Maria Jan Gruijters voor noch als echtgenote noch als overleden vrouw van J. D van D.
De Klaverdries lag in Erp Boerdonk, sectie H nummer 133, zijnde bouwland.

groet Gerard
Egbert zei op 3 augustus 2016 om 16:23
Dag Paul,

Er zullen zeker voogden of momboiren zijn aangesteld. In de inventaris van het archief van het Dorpsbestuur Erp, 1342 - 1814 (nummer 7687 bij het BHIC) kom ik echter geen aanstellingen van voogden tegen.
Er zijn wel voogdijrekeningen bewaard in het archief van de schepenbank van Erp.
Vaak werd er een inventaris opgemaakt van goederen bij een tweede huwelijk zodat de rechten van de kinderen vastlagen. Ik weet niet of dat toen ook al gebruikelijk was.
M. van Iersel zei op 4 augustus 2016 om 19:32
Na 48 reacties, zie ik door de (stam)bomen het (stam)bos niet meer, kan iemand een duidelijk overzicht bieden?
Hans Vogels zei op 4 augustus 2016 om 21:26
Jan Dirck Maessn van Duijnhoven.
X Jenneken Willem Jansdr van Duijnhoven.

Deling 15-2-1613

Dirck Janssn van Duijnhoven, ca.1569 - + tussen 1610 en 1612.
X Joostgen Peter Jan Henrick Marcelissen.
Weduwe xx 1612 Frans Hendrick Dircxsn (Vereijcken).
Kinderen: a. Hendrick Franssen.
b. Dirck Franssen Vereijcken.

Jan Dircksn van Duijnhoven, 1613 onmondig, + 1673 Erp.
X ca.1630 (vóór 1636)
Jenneken dr. mr Jan Goortssn de Louw en van Goortjen Jan Gerits van Diepenbeeck, + na ..-12-1642.
Weduwnaar ?? xx 1644 Magdaleen Jansdr. de Gruijter, + na 3-2-1660

Kinderen:
1. Dirck, geboren ca.1631/32, x 1674 Erp Laurentia Jacob Aertss -> Erp (Boerdonk).
2. Jan x 1676 Gemert Maria Joorden Peeters -> Aarle-Rixtel.
3. Willemken x 1658 Erp Pauwels Jan Theunis (Conincx) -> Beek en Donk.
4. Goortjen x 1659 Erp Sijmon Wouter Peter Wouters -> Boerdonk.
5. Marijken x 1664 Erp Dierck Jan Andriessen van Houbraecken
6. Jenneken x 1674 Jan Peter Thonis.
M. van Iersel zei op 6 augustus 2016 om 11:17
Zo wordt het weer wat duidelijker, bedankt
M. van Iersel zei op 6 augustus 2016 om 11:22
Toch nog een vraagje,
Van welke vrouw zijn nu de kinderen, van Jeneken Jan Goortsen de Louw, of van
Magdaleen Jansdr. de Gruijter.
Paul zei op 6 augustus 2016 om 11:39
Van Jenneke de Lou(w) zijn de 6 kinderen.
Van het koppel JD vdh met Magdalena Gruijters zijn geen kinderen bekend.
MVG-Paul
M. van Iersel zei op 7 augustus 2016 om 12:44
Bedankt, Paul voor de reactie
M. van Iersel zei op 7 augustus 2016 om 13:27
Ik heb deze gegevens gevonden, jammer genoeg geen bron genoteerd.
Is dit nu goed of helemaal fout.

Jan Direx van Duijnhoven, trouwt Gemert 10-1-1645
Magdalena Jan Janssen Gruijters, geb. Gemert
Uit dit huwelijk;
1. Jan
2. Theodorus (Dirck)
3. Peter
4. Goortjen
5. Willemken
Paul zei op 7 augustus 2016 om 13:48
Dit is wat verkeerd genoteerd staat in sommige bronnen.
Het was ons al opgevallen dat deze kinderen gehuwd o.a in 1658 en 1659 onmogelijk kinderen konden zijn van JD vdh gehuwd met Magdalena Gruijters gehuwd in 1644/1645
De kinderen komen allen uit het huwelijk met Jenneken de Lou(w)
Zie o.a ook het testament uit 1672 van J.D.vdh
MVG-Paul
Paul zei op 7 augustus 2016 om 15:33
Bedoel met bronnen niet de originele bronnen maar publicaties .
Ken er twee die deze fout maken.
Tevens is Peter geen zoon van dit gezin.
Het gezin telde 2 zonen en 4 dochters ( cfr infra)

MVG-Paul
Gerard zei op 21 december 2016 om 22:06
Op 14 maart 1652 compareert voor schepenen van Den Bosch Jan zoon van Dierck Jans van Duijnhoven als man en momboir van zijn vrouw Jenneke dochter wijlen Jan de Louw.
Dus deze jan kan niet in 1644 hertrouwd zijn.
Bron: Bosch Protocol R 1571 folio 24 vo e.v.
Paul zei op 21 december 2016 om 23:20
Beste Gerard
Fijn dat je dit hebt gevonden!!!
Dus blijkbaar 2 verschillende personen.
Nogmaals mijn oprechte dank .
Fijne feestdagen en gezond 2017
MVG-Paul
Helena zei op 21 december 2016 om 23:56
Dank je wel Gerard [ van ook een vD -fan en nazate van dit echtpaar..]
Paul zei op 26 december 2016 om 22:13
Beste Gerard
Is deze akte van 1652 online te bekijken
Oprechte dank
MVG-Paul
Paul zei op 27 december 2016 om 11:00
Dank je wel Mariët
Maar aanklikken van de link geeft 0 resultaat. Zoekvraag afgebroken.
Klopt dit?
MVG-Paul
Gerard zei op 27 december 2016 om 12:33
Beste Paul,
Dit werkt zeker: Ga naar stadsarchief Den Bosch. hoofdpagina kies atlantis> aanvinken akten en registers> globaal en soort akte BP> rechts boven periode vervangen door identificatienummer dan vernieuwen en dean folionummer zoeken.
Op deze wijze kun je het gehele BP doorzoeken.
Groet Gerard
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 27 december 2016 om 14:15
Inderdaad Paul, deze link werkt niet omdat de zoekvraag blijkbaar is verlopen.
Maar dankzij de uitleg van Gerard moet het zeker lukken (bedankt Gerard!).
Paul zei op 27 december 2016 om 21:02
Beste Gerard
Als ik bij globaal 1751 24 indruk en zoek bij Bosch protocol kom ik op een akte van oct 1648 uit . Zie niet onmiddellijk de namen staan.
Klopt de link of doe ik iets fout
MVG-Paul
Paul zei op 27 december 2016 om 21:09
Beste Gerard
De reeks 1571 eindigt in het jaar 1649 als ik kijk op blader door result 1533.
MVG-Paul
Gerard zei op 27 december 2016 om 21:23
Paul sorry tikfout van mij 1571 moet zijn 1577. Dan zal het wel lukken.
groet Gerard
Paul zei op 27 december 2016 om 21:48
Gevonden
Van harte dank !!!
MVG-Paul
MVG-Paul
Peter van Duijnhoven zei op 18 januari 2021 om 17:40
Hans Vogels je schreef op 27 juli 2016 om 8.33 het volgende:
"Zijn de verdere Van Duijnhoven voorouders bekend of moeten die nog? Twee jaar geleden heb ik voor Paul Vanduynhoven uit Belgie de periode 1368-1500 onderzocht. Dat is beschikbaar in een Word-document."
Ik heb interesse in bovengenoemd Word-document. Is het mogelijk dit in te zien?
Vriendelijke groet,
Peter
Hans Vogels zei op 18 januari 2021 om 21:18
Peter@

Jazeker. Ik heb zojuist Marilou gevraagd om je mijn emailadres toe te sturen. Dan kun je contact leggen.

Het is geen volledige genealogie maar een overzicht van de gevonden personen en familierelaties ontleend aan de fiches van het Bosch Protocol.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 18 januari 2021 om 21:22
Dag Hans en Peter, inmiddels zijn achter de schermen de gegevens doorgegeven. Succes met de verdere afwikkeling!
clericus.eu
clericus.eu zei op 18 januari 2021 om 22:16
Hartelijk dank iedereen, lees dit vandaag en bemerk dat ik deze lijnen van F. Teunissen heb verkregen. ook verkeerd overgenomen in de tijd. bij mij nu hersteld.
Maar nog even wachten want ik update mijn website een keer per jaar in de Kerstvakantie.

En ook mijn mail adres mag je doorgeven Marilou, ben ook geïnteresseerd.
Ben een nazaat van Jan Janssen van Duijnhoven en Maria Joordens Peters.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 19 januari 2021 om 09:48
Beste Frank,
dat ga ik zeker doen.
clericus.eu
clericus.eu zei op 19 januari 2021 om 21:09
Hartelijk dank Mariët,
Hans bedankt voor het overzicht.

de lijn van Croy had even mijn aandacht maar daar kom ik niet verder, zal er een andere post aan besteden.
Paul zei op 19 januari 2021 om 21:33
Beste Hans
Je mag ze me ook nog eens doorsturen.
Als je mijn mail adres nog hebt anders kan het via Mariet.

MVG-Paul

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.