skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Joanna Gijsberts * 1709

Theo Gijsberts vertelde op 22 december 2019 om 16:31 uur
wie kan mij helpen met het vinden van de eventuele echtgenote en of kinderen
van: Hermanus Lamberti Hermens * 22-09-1731 Sint Anthonis
zoon van Johanna Gijsberts 1709-1755 en Lambertus Hermens † 1735 Sint Anthonis

alvast bedankt. Theo Gijsberts, America

Reacties (76)

Norah zei op 22 december 2019 om 16:52
Hermannus was een zgn. voorkind, later door huwelijk ouders erkend. Men was afkomstig uit de Sambeekse Hoek.

Mogelijk huwelijk... :
Hermannus Lamers x Joanna Ermers. Sint-Anthonis, 07-05-1775.

Mvg.
Theo Gijsberts zei op 22 december 2019 om 17:25
dank je wel Nora voor je bericht, ik zal dit uitzoeken. fijne kerstdagen en de beste wensen voor 2020
Theo Gijsberts zei op 22 december 2019 om 17:52
Hoi, Norah, Lambertus is overleden op 20-05-1785 te Sint Anthonis , staat als Lambertus Kroef man van Joanna Ermers

Mvg.
Norah zei op 22 december 2019 om 19:59
Dag Theo,

Dank je wel, en de beste wensen terug.
Maar je geeft hier ene Lambertus Kroef door die overleden was. Je had het eerst over een Hermanus. Dit moet dan toch een ander wezen.
Verder zie ik hier op het moment de heren Jan Lange en Gerard Lemmens voorbij komen, en dat zijn dé kenners bij uitstek van deze streek. En nu hoop ik voor jou dat men meer weet over deze Herman...
Mvg.
Norah zei op 22 december 2019 om 20:09
Theo, je schreef Lambertus, maar het was wel goed > Hermanus. De overledene kwam uit de Sambeeksche Hoek, en zijn vrouw was nog in leven.
Alles klopt, Hermanus ging later door het leven als Kroef.
G.W.Ch. Lemmens zei op 22 december 2019 om 20:16
Dag Theo and Norah,
Ik zag net dit bericht want ik ga afsluiten, maar ja Norah je weet dat mijn familie uit Sint Anthonis / Sambekse Hoek stamt, hij stamboerderij - Sambeekse Hoek no. 16 staat er nog en is nu door de huidige eigenaren heel prachtig gerestoreerd! Ik zal morgen ochtend alleen voor Theo kunnen zoeken! Zou iemand van het BHIC misschien kunnen helpen met Theo's en mijn e-mail uitwisseling ???
Met dank, Gerard Lemmens
Jan Lange zei op 22 december 2019 om 22:18
Wat is het verband tussen Lambert Hermans en de fam. C/Kroef, waardoor Hermanus x Ermers bij overlijden Kroef genoemd wordt . Of het moet zijn door het dubbele huw. van Jacomina Wijnants met Hermen Jans Hermens en Willem Dericx Croef, waardoor kleinzoon Hermanus bij overl. Kroef genoemd wordt.
ORA St. Anthonis 8 dd.16.2.1741:Hermen Jan Hermens; Juxken Wintjens; Willem Croff (deze 3 zijn inmiddels overl. JL); Peter Hopmans (Erfgenaam); Allegonda Hermens (Erfgenaam); Anthonij Gijsbers (Momboir); De kinderen van Lambert Hermens; Lambert Hermens; Joanna Gijsbers; Luijtjen Jans (weduwe); Jan Hermens (Overleden); Peter Hopmans (Momboir); Hendrick Mollemans (Momboir); Hendrick Molmans (Verkoper); Maria Croff (Verkoopster en gehuwd met Hendrick Molmans JL); Maria Jacob Linsen; Hendrick Molmans (Momboir); Jan Gerardts (Momboir); Albert Linsen; Geridt Croff; This Ardts (Koper); Doorcken Marten Thissen (Koper) van huis etc. in St. Anth. achter de molen.

In 23.10.1728 is Lambertus Hermans get. bij doop van kind van Gerardus Willems Croef x Maria Jacobs. Deze Gerardus Croef overl. 28.6.1740 in St. Anth./Sambeeksenhoek.
Doop 15.8.1686 St. Anth. Lambertus z.v. Hermannus Jans Hermens x St. Ant. 1.9.1677 Jacoba Wijnants.
Deze Hermannus overl. vroeg (nl. St. Anth. 8.1.1691) en hertr. St. Anth.14.4.1693 Jacomina Wijnants met Willem Dericx Croef uit Mill, waaruit doop Gerardus Croef St. Anth. 24.1.1694.
Jacomina overl. St. Anth. 19.4.1736. Wilhelmus Croef uit Samb.hoek overl. St. Anth. 2.5.1740.
Jan Lange zei op 22 december 2019 om 23:34
Elisabeth Nillesen (ged. St. Anthonis 10.3.1669, overl. aldaar 18.6.1711, huwt (1) (huw. disp. 3e gr. St. Anthonis 12.4.1695) Petrus Winands Lambers (ged. St. Anthonis 18.12.1661; Petrus huwt (1) aldaar 8.1.1682 Jacomina Aerts Martens, (d.v. Aert Martens, geb. ca. 1620, overl. St. Anthonis 27.2.1706, huwt aldaar 21/30.1.1646 Catharina Thomassen, overl. St. Anthonis 8.10.1682) en d.v. Cornelis Jans en Anna Gerrits Caspars Philipsen; zie huw.dispens. St. Anthonis.
Willem Dericx Croef is doopget.in 1701 bij een kind van deze Elisabeth Nillesen en Petrus Winands/Wintjens.
Dat maakt het aannemelijk, dat zijn vrouw Jacomina Winants/Wintjens (ook al is haar doop nog niet gevonden) ook een dochter is van Wi(j)nandus Lamberts (geb. Ledeacker, overl. St. Anthonis/Ledeacker 17.6.1665) en (huw.19.5.1647) Joanna Peters Roelofs, geb. te Oploo.
En een kl.dochter van Lambertus Winands, geb. Ledeacker ca. 1590 , die huwt Beers dec. 1614 (get. Arnoldus Wijnands) met Aleijda Geurts, geb. Beers.
Zie mijn website www.genealogie-lange.nl onder Doc. I, parenteel sub V zzz, nr. 62 e.v., p. 258.
Jan Lange zei op 23 december 2019 om 00:04
Omdat een Antonia Hermens doopget. is in 1678 bij kind van Hermanus Jans Hermens x Jacomina Wijnants KAN Hermanus een zoon zijn van Antonia uit Wanroij x vóór 1640 Jan Hermens. Hieruit een zoon Hermanus ged. St. Anth. op 24.5.1655. Een Jan Hermens overl. St. Anth. aan de Noortkant op 20.2.1684 en Tonisken Jan Hermens overl. aldaar 26.10.1687.
Theo Gijsberts zei op 23 december 2019 om 08:08
dank allemaal voor de reacties, wie kan vertellen wanneer de 1e echtgenoot Lambertus Hermens man van Johanna Gijsberts gedoopt is
Jan Lange zei op 23 december 2019 om 10:42
Johanna Gijsbers huwt Lambertus Hermans te Sambeek 20/28.10.1731, beiden uit Samb.hoek.
De doopdatum + voorgeslacht van Lambertus vindt je hierboven, Theo.: eerste bericht van mij, 5e regel van onder staat zijn doop 1686.
Jan Lange zei op 23 december 2019 om 10:56
Zie ook item: Willem Derix Croef onder Forum. onder meer deze acte zie je daar.
Sambeek, 30 januari 1750: Hendrick Molleman & Maria Croef e.l., Peter Hopmans & Aldegonda Hermens e.l. tevens als momboir over de 2 onmondige kinderen van Lam(b)ert Hermens (octrooi 8 december 1749), Wolter Vogelsanck & Joanna Gijsberts e.l., Maria Linssen weduwe Gerard Croeff geassisteerd met Hendrick Molleman en haar schoonzoon Jan Aerts, Luijtien Jans weduwe Jan Hermens geassisteerd met Evert Van Gelcum, Peter en Jan Hermens, Willem en Pouwel Martens, eenpaarlijk zich fort en sterk makende voor Hermanes Hermens die in het buitenland is, dragen op aan Barbara Thijssen de weduwe Derck Jans Lemmen zalr.: * een bouwhoff genaamd de Kleijne Hegh aan de Sambeeksenhoeck met een geerhoek, heggen en plantagien, groot 8½ kleine morgen bouwland en 2 kleine morgen weiland, belast met 18 stuiver 1 duit chijns aan het Huijs Boxmeer; een stuk land genaamd den Heijkamp in de Sambeeksenhoeck, groot 3 kleine morgen, etc.
G.W.Ch. Lemmens zei op 23 december 2019 om 10:59
Zou het mogelijk zijn voor iemand van BHIC om Theo en mijn email adressen uit te wisselen want dan zou ik Theo wat meer hints kunnen verstrekken over Sambeekse Hoek !?? Met dank en groet, Gerard Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 23 december 2019 om 12:05
Da Jan en TheoIn de akte die Jan aanhaalt wordt een bouwhof aan gehaald die de kleine Hegh heet, maar de grote boerdrij die zij bezaten en die tot 1960 - in de (grotere) familie - blijft heet de Hooge Hegh en is Sambeekse hoek no. 16, hetwelk ik godzijdank ontdekt heb in de publikatie van de hand van Cor Verberk- Alle Minse van Sambeekde Hoek - en nu vraag ik mij af of Theo Gijsberts die publikaties bekend zijn ?? Ik wens jullie allen een hele gezellige Kerst en een gezond en rijk 2020 toe, vanuit het zonnige East Sussex, Gerard Lemmens
Jan Lange zei op 23 december 2019 om 12:53
Deel I van Alle Minse vd Samb. hoek p. 59-72 nu Den Hoek 2 A pag. 59-71 gaat over de eerste bewoner fam. Wouter Vogelsangs x 1737 Joanna Giesbers (alias Croef, staat daar) en de latere bewoners. Veel foto en gen. info ! Zo ook, dat Lambertus beboet wordt in 1731 met 20,- wegens "kindmakerij". van zijn voorechtelijk kind Hermanus bij Joanna Giesbers.
Verder p. 196 Rondveld 7 aanvang fam. Antonius Giesbers/= zus van Joanna, ged. St. Anth. 12.7.1692 z.v. Gisbertus Thonissen Jacobs x Barbara Jans en 1727 gehuwd met Henrica Egberts Jordens van Wanroij.
Staan al die fotoboeken van Cor Verberk over St. Tunnis, Oploo etc. ook op BHIC ? Want daar staat een schat aan NOBrabants fotomateriaal uit vorige tijden in !
Over de kleine Hegh vind ik niets, Gerard, of ?
Jan Lange zei op 23 december 2019 om 16:22
Overigens heb ik in Merlet, geloof ik, gelezen, dat deze boetegelden ten gunste van de Diakonie/Armenzorg kwamen. Dat is dan wel weer mooi, vind ik. Daar vond ik ook: Wilbert Jans Kemp te Mill heeft medio 1730 een kind gemaakt bij de meid van Goossen van Beusecom en wordt beboet met 37 gld. en 10 st. (Archief Ambtman 65).
Theo Gijsberts zei op 23 december 2019 om 18:37
wie kan mij zeggen waar de man man van Maria Gijsbers * 1705 Beugen
gehuwd met Peter Jans Nielen * ?? gehuwd 05-02-1736 te Wanroij
kind: Maria * 06-11-1736 Wanroij. get. Antonius Gijsbers broer van Maria en Maria Claessen
marlies gisberts zei op 23 december 2019 om 20:04
Ik volg. Het betreft ook mijn afkomst.
Jan Lange zei op 23 december 2019 om 23:03
Ik begrijp, dat je Theo de ouders van Peter Jans Nielen zoekt ? Deze acten wijzen de weg. Ik heb geen doop van hem gevonden, maar hij is ontegenzeggelijk de z.v. Jan Jans Nielen en Lijsken Hendricks.
ORA Wanroij 561 dd. 18.2.1740 Hermen Hendrix en Elisabeth Jans el.; Peter Hendrix wed. Maria Geurts, geass. door genoemde Hermen Hendrix, Theunis Peters, Thijs Geurts en Aab Geurts, als momboirs over zijn minderj. kinderen in huwelijk bij voornoemde Maria Geurts verwekt; Jan Peters en Anneken Willems el.; Hendrik Peters en Maria Willems el.; Jan Aarts en Wilbertje Peters el.; Catharina Peters, meerderj. dochter, geass. door voornoemde Hendrik Peters, als haar momboir; Peter Jans Nielen wed. Maria Gijsbers, geass. door Claas Lucassen, Joost Nelissen, Anthonij Gijsbers en Wouter Hendrix, als momboirs over zijn minderj. kinderen in huwelijk bij zijn vrouw verwekt; Jan Jans en Maria Hendrix el; Aaltje Jans wed. Ruth Adriaans, geass. door Peter Jans Nielen, Claas Lucassen, Adriaan Rutten en Hermanus Rutten, als momboirs over haar minderj. kinderen in huwelijk bij haar verwekt; idem nog voornoemde Claas Lucassen en Catharina Jans el.; alsmede Joost Nelissen en Maria Jans Nielen el.; Francis Verheije en Anneke Jans el.; Thonis Peters en Barbara Thonissen el.; Jan Peters Diependaal en Agnis Peters el.; Jan Aarts en Elisabeth Peters el.; idem Jan Jans en laatstelijk Hendrina Jans en Gertruijt Jans, meerderj. dochters, geass. door voornoemde Jan Jans, als hun momboir; zijnde allen erfgenamen van Gerrit Claassen en Maria Hendrix, gewezen el. en dewelke verklaarden dat ze een overeenkomst hebben bereikt om tot scheiding en deling te komen van de nu nog aanwezige reële erfgoederen door wijlen voornoemde el. nagelaten etc.. Idem 577 dd. 26.9.1739/23.9.1739.
ORA Mill 556 dd. 20.1.1729 Jacob Gerrits Smit, weduwnaar van Cornelia Jansz Nielen, geass. met Peter Jans Nielen en Peter Gerrits Lodewijcks, broeder en zwager maternel, momboiren over zijn 2 minderj. kinderen ter eenre en Maria Peters meerderj. dochter, geass. met Peter Peters haar vader, ter andere zijde.
ORA Wanroij 588 dd. 1.11.1739 Op verzoek van Peter Jans Nielen, wednr. van Maria Gijsbers, geass. met Claas Lucassen, Joost Nelissen, Anthony Gijsbers en Wouter Hendrix, als momb. zijn minderjarige kinderen; Jan Jans Nielen gehuwd met Maria Handrix; Aaltje Jans Nielen wed. van Ruth Ariens, geass. met voorn. Peter Jans Nielen en Claas Lucassen alsmede Adriaan en Hermanus Rutten als momb. over haar minderjarige kinderen; Claas Lucassen gehuwd met Catharina Jans; Joost Nelissen gehuwd met Maria Jans Nielen; Francis Verheije gehuwd met Anneke Jans en Jacob Gerrits wednr. van Cornelia Jans Nielen, nu getrouwd met Maria Peters, geass. met Peter Gerrits en Peter Jans Nielen als momb. over zijn minderjarig kind, in het openbaar te verkopen enige slagen opgaande bomen. Voor totaalbedrag van f. 57,-. Voor ontvangst tekenen Peter Jans Nielen en Jacob Gerrits Smidt.
ORA Wanroij 578 dd. 12.11.1739 Opdracht door Peter Jans Nielen wednr. Maria Gijsberts geass. met Claas Lucassen, Joost Nelissen, Anthony Gijsberts en Wouter Hendrix als momb. over zijn minderj. kinderen, Jan Jans Nielen gehuwd met Maria Hendrix, Claas Lucassen gehuwd met Catharina Jans Nielen, Joost Nelissen gehuwd met Maria Jans Nielen, Francis Verheijen gehuwd met Anneke Jans, Jacob Gerrits wednr. Cornelia Jans Nielen hertrouwd met Maria Peters en geass. met Peter Gerrits en Peter Jan Nielen als momb. over zijn kind uit het eerste huwelijk, Peter Jan Nielen, Claas Lukassen, Adriaen en Hermanus Rutten als momb. over de minderj. kinderen van Allegonda Jans Nielen wed. Ruth Adriaens en Allegonda Jans Nielen zelf, allen kinderen en erfgen. van Jan Jans Nielen, gehuwd met Elisabeth Hendrix. Aan Cornelis Reijnen gehuwd met Jenneke Reijnen a. van een huijs, backhuijs en moeshof met 3 holl. mergen bouwland onder Wanroij, etc.
Idem 566 dd. 5.11.1739 Peter Jans Nielen; Jan Jans Nielen; Allegonda Jans Nielen; Klaes Luijcassen en Katrina Jans Nielen echtelieden; Joost Nelissen en Marij Jans Nielen echtelieden; Francis Verheijen en Anneke Jans Nielen echtelieden; Jacob Gerrits als vader en voogd over zijn minderj. dochter Elijsabet Jacobs in eerste huwelijk, waarover Peter Jans Nielen en Peter Geurts momboir zijn, allen kinderen en erfgenamen van Jan Nielen en Lijsbet Hendrix echtelieden verkopen een huis, bakhuis, moeshof met 3 mergen bouw bouwland, etc.
ORA Wanroij 578 dd. 5.11.1739: Brief aan de amtman te Grave de heer Adriaan grave van Lijnden door Peter Jans Nielen wednr. Maria Gijsberts in verband met zijn minderj. kind.
Idem 577 dd. 2.9.1739 Brief Aan Adriaen Grave van Lijnden Amtman van de stad Grave door Peter Jans Nielen wednr. Maria Gijsbers eveneens in verband met het overlijden van Gerrit Claassen, gehuwd met Maria Hendrix.
Ambtman Cuijk 58 dd. 22.11.1739 Peter Jans Nielen, weduwnaar van Maria Gijsbers te Wanroij, geeft de kennen dat bij akte van 02.09.1739 momboirs zijn aangesteld over zijn onmondig kind, met name Antonij Gijsbers, Wouter Hendrix, Claes Lucassen en Joost Nelissen en dat hij als mede-erfgenaam van Gerrit Claessen en Maria Hendrix, goederen heeft verkocht en op 05.11.1739 ten overstaan van het gericht van Wanroij goederen verkocht heeft uit de nalatenschap van zijn ouders Jan Nielen en Elisabeth Hendrix. Hij moet echter nog meer goederen verkopen om de schulden te kunnen betalen.
Idem Allegonda Jans Nielen, weduwe van Rut Adriaens geeft te kennen dat bij appostille van sept. 1739 aangesteld zijn tot momboirs over haar 2 minderj. kinderen Peter Jans Nielen, Claes Lucassen, Adriaen Rutten en Hermanus Rutten. Dat suppliente als mede-erfgename van Gerrit Claessen en Maria Hendrix, goed gevonden was goederen te verkopen en op 05.11.1739 voor het gericht van Wanroij was goed bevonden om goederen te verkopen uit de nalatenschap van haar ouders Jan Nielen en Elisabeth Hendrix. Om de schulden te kunnen betalen moeten ze meer goederen verkopen in het land van Cuijk.
Idem 28.10.1739 Jacob Gerrits, weduwnaar van Cornelia Jansen en nu hertrouwd met Maria Peters geeft te kennen, dat de vader van zijn eerste vrouw, te weten Jan Nielen heeft genegotieerd f 700,--, zijnde f 500,-- van de erfgenamen Maria Claessen te Wanroij; f 100,-- van de erfgenamen van Jan van Dommelen en f 100,-- van Joost Cornelissen. Hij was ook verscheidene jaren interest achter. Men wil niet langer kapitaal hebben uitstaan en Jacob is gedwongen goederen te verkopen. Hij heeft een minderjarige dochter, met name Elisabeth Jacobs uit zijn eerste huwelijk. Tot momboirs worden aan-gesteld Peter Gerrits en Peter Jans Nielen.
ORA Beers 473 dd. 29.4.1729 Claas Lucassen, eerst weduwnaar van Alegonda Peters en nu laatstelijk van Neeske Peters, geass. met Jan Peter Pouwels en Pouwel Peters als bloedmomboirs over zijn 2 minderj. kinderen uit zijn laatste huwelijk, sluit als a.s. bruidegom een huw.contract met Catharina Nielen, meerderj. en ongehuwd, geass. met haar broers Peter Jan Nielen en met Jan Jans Nielen als door haar gekozen momboirs, als a.s. bruid.

Jacob Gerrits Smits, ged. Mill 16.11.1697, overl. Mill 21.2.1771, lid Barbaragilde St. Hubert. Smid. Hertr. Mill 6.2.1729/Ambtman/schepenen (ORA 556) Mill 20.2.1729 met Maria Peters (ged. Mill 10.3.1692 d.v. Peter Peters x Mill 2.2.1688 Enneke Jans en overl. Mill 12.8.1768). Als broer van Jacob wordt in 1729 genoemd Peter Gerrits Lodewijks. Jacob huwt Wanroij 28.4.1720 Cornelia Jans Nielen, overl. Mill 6.8.1728.

Judocus/Joost Nelissen, overl. Mill 13.10.1751, huwt Mill 16.9.1730 Maria Jans Nielen, overl. Mill 16.4.1758.

Cornelia en Maria zijn kinderen van Jan Jans Nielen, overl. vóór 1739, huwt vóór 1690 Lijsbeth Hendriks, overl. Wanroij 22.1.1718. Te Wanroij ged. kind Joannes 30.12.1690/Anna 22.3.1697.
Jan Lange zei op 23 december 2019 om 23:31
Not. de Haen 25.5.1722 Test. Wanroij: Gerrit Claessen en zijn vrouw Marija Hendricx, hij legateert aan zijn nicht Catrina Peters f. 100,-; zij aan haar neefje Jan Jans Nielen f. 100,-; Marija legateert aan haar man Gerrit f. 300,-; aan hun tegenwoordige knecht Jan Hendricx Ermers f. 100,-; erfgenamen van Gerrit: Jan, Wilbertje, Catharina en Hendrick Peters, kinderen van zijn nicht Maria Jans in plaats van hun moeder en voor de andere helft zijn neef Jacob Jans. Erfgenamen van Marija: de kinderen van haar zuster Lijsbeth Hendricx; de kinderen van Jan Hendricx; de kinderen van Peter Hendricx; Anthonetta en Hermen Hendricx en Peter Hendricx de Kleijne haar broer.
M.b.t. de hierboven genoemde neef Jacob Jans: Not. Cuijk dd. 23.3.1737: Testament: Jan Jacobs, wonende te Wanroij, gehuwd met Maria Jacobs, verwijzende naar huw. voorwaarden van 25-1-1732 voor het gerecht van Wanroij, legateert 100 gulden t.b.v. zijn moeder Derisken, weduwe van Jacob Jans en aan Merij Hendricx, gehuwd met Gerrit Claessen de aangestorven goederen.
Dit betekent, dat de ouders van Peter Jans Nielen zijn Jan Jans Nielen, gehuwd met Lijsbeth Hendricks DE KLEIJNE.
Theo Gijsberts zei op 24 december 2019 om 14:30
vraag: Joanna Ermers*?? † 09-10-1817 Sint Anthonis?? vrouw van Lambertus Hermens
war is zij geboren, ze hertrouwt met Arnoldus Toonen * ?? † 12-03-1829 te Sambeek
Jan Lange zei op 24 december 2019 om 16:43
Johanna Ermers bij overl. in 1817 te Oploo/Samb.hoek nr. 60, 76 jr. oud, d.v. Ermert/Ermgardus Peters x St. Anth. 25.4.1729 Catharina Dericx Rosier/bij overl. van Johanna Ermers: Rogier. De ouders wonen Samb.hoek.
ORA St. Anthonis 8 dd. 22.10.1743 Willemina Derickx (Verkoopster); Peter Bergmans (Verkoper); Joanna Derickx (Verkoopster); Maria Derickx (Verkoopster); Derick Geridts; Peter Derick Gossens (Koper); Thonisken Hubers (Koper); Jan Peters; Anthonij Jansen (Erfgenaam, Verkoper); Hendrina (Erfgenaam, Verkoopster); Jacob Gossens (Verkoper); Petronella Jans (Verkoopster); Maria Jans (Verkoopster); Derick Geridts (Verkoper); Derick Rosier (Overleden); Jenneken Jans (Overleden); Rosier Derickx (Verkoper); Ermert Peters (Verkoper); Catharina Derickx (Verkoopster); Peter Hendrick Jacobs (Verkoper) van een huis, schuur, schop, hof, bouw- en weiland.
Acte 30.8.1771 een Rosier Dercx overleden (x de weduwe Peternel Jans).
Doopdatum van Joanna Ermers nog niet gevonden.
Jan Lange zei op 24 december 2019 om 16:59
Theodorus Rogier/Rosier x St. Anth. 4.5.1698 Jenneke/Joanna Jans. Theodorus overl. aldaar 26.12.1732. Zie acte 1743 hierboven.
Jan Lange zei op 24 december 2019 om 21:26
Jan Jans Nielen hertr. na dood van Lijsbeth Hendrikx de Kleijne Mill 15.4.1731 met Maria Hendriks. Na dood van Jan (vóór nov. 1739) hertr. Maria Ambtman etc./RK 7/12/17.2.1743 met Geurt/Godefridus Jans Geurts. Deze hertr. Cuijk/otr. Wanroij 31.1./15.2.1767 Adriaentje Reijniers (Hoeffnagels) uit Gemert, wed. Meuwis Jans, wednr. van Jenneke Peters Lange en van Grietje Willems.
Zie www.genealogie-lange.nl doc. I, sub II a en IV e en V hhhh.
G.W.Ch. Lemmens zei op 24 december 2019 om 22:04
Jan, Dat is een goed voorbeeld van wat men dan een ketting huwelijk noemt !! En alle wegen lijden danook naar Lange ! Merry Christmas, Gerard
Jan Lange zei op 25 december 2019 om 01:15
Inderdaad, Gerard, een mooi kettinghuwelijk ! Merry Christmas ook voor jou !
N.a.v. bericht gisteren 23.03 uur eerste acte de erfgenamen van Gerrit Claessen en Maria Hendriks, zie ook bericht 23.31 uur, de kinderen van Peter Hendriks.
Thonis Peters en Barbara Thonissen el.; Jan Peters Diependaal en Agnis Peters el.; Jan Aarts en Elisabeth Peters el.
Zie genoemde website Doc. 1 Sub V qqq:
44.Jan Peters Diependael, ged. Mill 1.12.1684, overl. Mill 31.8.1750, schepen 1734-50, lid Catharinagilde. Huwt Mill 22.5.1712
45.Agnes/Neeske Peters, ged. Mill 28.3.1685, overl. Mill 21.10.1755, lid Catharinagilde.

90.Peter Hendriks Theunissen, geb. St. Hubert/ged. Mill 16.6.1658, overl. vóór 1.12.1727. Not. de Haen dd. 1.12.1727 te Wanroij: Magescheijd: delend zijn de kinderen en erfgenamen van Peter Hendriks en Berber Jans, te weten: Theunis Peters (ged. Mill 28.11.1686, huwt Mill 25.4.1717 Barbara Thonissen), Jan Peters (Diependael) x Neeske Peters (nr. 45), Jan Aerts x Lijsbeth Peters; er is een huis, schuur, backhuijs en 3 morgen bouwland te St. Hubert, alsmede huis, schuur, hof en 2 morgen bouwland onder Mill. ORA Mill 561 dd. 15.2.1737/18.2.1740. Hij huwt Mill 29.2.1685 in 4e graad verwant
91.Barbara Jans, geb. St. Hubert, overl. na 1715 en vóór 1727.

180.Hendrik Theunissen, wonend te St. Hubert, huwt
181.Gertrudis/Truijken Peters, overl. na 1685
182.Jan Theunissen, wonend te St. Hubert, overl. na 8.3.1685, huwt
183.Agnes Peters. Huw.disp. Mill 27.10.1746: Agnes is zus van Grietje Peters x vóór 1650 Kersten Driessen.

362.Peter NN, huwt
363.Maria Reijnen.
364.Theunis NN, huwt
365.Lijske Reijnen (nr. 363 en 365 zijn zussen).
366.Peter NN, huwt
367.Elisabeth Aerts Aerts.
Theo Gijsberts zei op 25 december 2019 om 09:00
wie kan mij zeggen waar Petronella Arnold Pe(e)ters * 1738 Wanroij is overleden
vrouw van Petrus Gijsbers(Giesbers) * 1737 Sambeekschen Hoek † 1811 Sambeek
dochter van Arnoldi Peters en Wilhelmina Tunnissen
Petrus is een zoon van Antoon Gijsbers en Hendrina Egberts van Wanroij
Norah zei op 25 december 2019 om 16:57
Petronella Peters begr. 07-01-1780 Sambeek, gehuwd.
Theo Gijsberts zei op 25 december 2019 om 19:12
dank je wel Norah, heb jij ook een relatie met de fam. Gijsbers
G.W.Ch. Lemmens zei op 25 december 2019 om 19:19
Theo, Norah is de stille kracht van BHIC !! Groetjes, Gerard
Norah zei op 25 december 2019 om 19:48
Nee Theo, ik pak alles aan:)
Theo Gijsberts zei op 25 december 2019 om 19:52
dank je Gerard, wie kan mij verder helpen met de ontbrekende gegevens van de nazaten van Gisbertus Theunis Jacobs en Barbara Jans Berten, kan ik met iemand afspreken?
ik heb al heel veel maar nog niet alles, vooral uit het begin van de stamboom

Gr. Theo
Jan Lange zei op 26 december 2019 om 12:40
Theo, je vindt de nodige info in het boek van Cor Verberk, wat ik 23 dec. noemde. Ik kan het niet allemaal overtikken. Ik zie dat Henrica Ebben Jordens na dood van Antonius Giesbers op 17.11.1747 in 1749 hertr. met Gerardus Jans.
Petrus Giesbers is 2 x gehuwd, met 3.5.1772 met Henrica Linders, daarna 21..8.1774 met Petronella Arts, die volgens Cor ged. is Rijkevoort 8.7.1734 d.v. Arnoldus Peters en Petronella Thijssen. Petronella Arts overl. een week vóór haar man Peter Giesbers op 22.7.1811. Tot 1866 wonen de Giesbers-en op Rondveld 7 St. Anth. In 1832 kadasterkaart A 329, eigendom Hendrikus Giesbers x 1800 Johanna vd Weijer.
G.W.Ch. Lemmens zei op 26 december 2019 om 13:43
Theo,Ik zou het voor je kunnen scannen, maar dan heb ik je email adres nodig !?
marlies gisberts zei op 26 december 2019 om 13:50
Uit zeven delen bestaat het boek?
G.W.Ch. Lemmens zei op 26 december 2019 om 13:58
Marlies, Oploo is zeven delen en Sambeekse Hoek twee, maar ik hoef niet alle bladzijden te scannen, toch!
marlies gisberts zei op 26 december 2019 om 14:00
Petrus Gisbers geb 22-11-1737 te Sint Anthonis. Petrus Gisbers en Petronilla Ardts Arnoldeze Peters dispensatie gekregen van de vicaris generaal van Roermond om te trouwen. Zij waren familie in de 3e en 4e graad.
Weet iemand wat de familieband is of waar ik het kan vinden?
Jan Lange zei op 26 december 2019 om 14:57
Zij waren familie in de 3e en 4e graad, zeg je: wie ? Huw. dispensaties vindt je onder www.GenBronnen.nl
Maar ik vind het daar niet onder Sambeek, waar ze trouwen in 1774.
Jan Lange zei op 26 december 2019 om 14:58
Barbara Jans Berten x Beugen 24.7/9..9.1691 (Smit doorgestreept) met Gisbertus Theunis Jacobs. Barbara is ged. Beugen 20.7.1672 en is d.v.

86.Jan Geurts Barten/Berten/Bartels, ged. Oeffelt 14.3.1637, schepen, overl. Beugen 1.1.1682 (ORA Beugen 356 dd. 19.3/25.5.1676. Broer/zus Bart Geurts Barten x vóór 1665 Peterke Jans Smit). Huwt Beugen 7.3.1666
87.Elisabeth Jans de Smit, overl. Beugen 23.5.1686.

172.Gort/Geurt Bartels (op de Straet), overl. Beugen 28.4 (en in mei) 1667); huwt na 1636
173.Geertgen/Gertruda Jansen (ORA Beugen 354 dd. 23.2.1654; 355 dd. 12.12.1661;29.8.1667)
174.Jan Aerts (de) Smit(s), schepen Beugen 1634-39, overl. Beugen 31.3.1664, huwt ca. 1635
175.Barbara Jacobs Ebben. ORA Beugen 355 dd. 24.8.1666/ORA 252 LvCuijk dd. 1.1642.

344.Bart Gaerts, overl. vóór (ORA Cuijk 401) 20.1.1636 (vermeld in 1611; Huwt vóór 16.12.1593
345.Metken, overl. na 1636.
348.Arnt Smits, schepen Beugen 1595-1614. Test. ORA Cuijk 401 dd. 16.11.1620. Huwt vóór 27.9.1604
349.Lijsken van Bothalen. ORA Beugen 353 dd. 12.1.1622/30.10.1613/1.5/29.7.1612.
350.Jacob Ebben, huwt vóór 1595
351.Judith Hendriks Graet (d.v. Hendrik Aerts Graet x Barbara).

688.Gaert Jans.
696. ? Arnt Jacobs Smits, overl. na 1612, huwt
697.Grietken. Zij vesten te Beugen op 29.7.1612 nr. 348-49.

1352.Jan Gaerts aen gen Heij, vermeld Beugen 1536-37.

Er is te Beugen ook een Antonius Jacobs x Joanna Pancras, die in 1669 een zoon Jacobus en in 1673 een dochter Catharina krijgen. Maar of dat de ouders van Gisbertus Thonissen Jacobs zijn ? Een Antonius Jacobs bijgen. Clomp overl. Beugen 19.2.1724. In St. Ant. huwt 18.2.1654 een Antonius Jacobs x Elisabeth Peters, maar geen zoon Gisbertus gevonden.
Jan Lange zei op 26 december 2019 om 15:46
19.9.1743 Ambtman Cuijk Geapprobeerd huwelijkscontract tussen Gerrit Martens, bruidegom ter eenre en Petronella Thijssen, weduwe van Aert Peters, bruid ter andere zijde.
Arnoldus (Jans) Peters x vóór 1722 Petronella Thi(j)ssen.
Is dit dezelfde ? Huw. contract Not. Cuijk 22.4.1719 Aert Peters en Petronella Jans, wed. van Reijn Thijssen, geass. met Thijs Hendriks, grootvader en Jan Jans Peters, oom, momb. over haar vijf kinderen.
Theo Gijsberts zei op 26 december 2019 om 19:58
beste Gerard, hoe kunnen wij ons mailadres uitwisselen en of op een andere manier contact opnemen??

gr. Theo
G.W.Ch. Lemmens zei op 26 december 2019 om 21:21
Theo, Normaal doet BHIC het uitwisselen van email adressen, maar die zijn nu allemaal met vakantie! Ik ben al twwe keer gehakt na mijn email publiek te makten. Mijn is helemaal in kleine letters, al mijn voornamen en san mijn familie naam, dus gerard willem charles enz en @yahoo.co.uk Ik hoop dat het Lily. Margulies probeer het ook dan kan ik het ook aan jou sturen! Gerard
Jan Lange zei op 26 december 2019 om 21:28
s dit dezelfde ? Huw. contract Not. Cuijk 22.4.1719 Aert Peters en Petronella Jans, wed. van Reijn Thijssen, geass. met Thijs Hendriks, grootvader en Jan Jans Peters, oom, momb. over haar vijf kinderen.
Nee, dus, want zij is geb. ca 1675 en te oud dan om in 1734 nog een kind te krijgen.
G.W.Ch. Lemmens zei op 27 december 2019 om 20:07
Theo en Marlies,

Vergeet niet na de voornamen de achternaam lemmens te vermelden en dan apenstaartje.
Gerard
Jan Lange zei op 27 december 2019 om 22:55
N.a.v. 26 dec.: Petrus Giesbers is 2 x gehuwd, eerst Sambeek 18.4/3.5.1772 met Henrica Linders, daarna Sambeek 6/27.8.1774 3e/4e gr. verwant met Petronella Arts Peters, die volgens Cor Verberk ged. is Rijkevoort 8.7.1734 d.v. Arnoldus Peters en Petronella Thijssen. Petronella Arts overl. een week vóór haar man Peter Giesbers op 22.7.1811.
Ik denk dus, dat het toch de Wanroijse Petronella Aerts Peters is.

Arnoldus Peters x Wanroij 24.4.1736 Wilhelmina Tunnissen, beiden uit Wanroij; kids o.m. Petronella ged. Wanroij 21.9.1738 en Gertrudis ged. W. 8.9.1740 (is nl. huw. get. in 1774). Ook al staat er bij dopen van kids van Petrus Giesbers x Petronella Arts/Arnoldesen Peters, dat Petronella afkomstig is van de Walsert in par. Rijkevoort. Haar vader Arnoldus Peters is tot 1779 doopget., terwijl de eerder genoemde vader Arnoldus (Jans) Peters x Petronella Thijssen in 1743 al is overleden.

Voorgeslacht Willemina Tunnissen, ged. Wanroij 5.8.1711 d.v. nr. 26-27 e.v. (x Wanroij 1736 Arnoldus Peters). Zie www.genealogie-lange.nl doc. I, sub. V dddd kw.st. Verhoeven.
26.Antonius Martens, ged. Wanroij 16.8.1678, overl. Wanroij 26.5.1740, huwt NG Vierlingsbeek/Wanroij 15/28.10/1.11.1701
27.C/Klara/Kleur Jansen, geb. Groeningen/ged. Vierlingsbeek 12.4.1679, overl. Wanroij 16.10.1755.

52.Martinus Peters Roelofs, geb. ca. 1650. Hij huwt vóór 1678
53.Gerarda Willems.
54.Jan Roelants/Roelens/Willems, geb. Groeningen, overl. Groeningen/ Vierlingsbeek 23.8.1733. ORA Oploo 14 dd. 29.3.1720/ Vierlingsbeek 288 dd. 2.11.1740/286 dd. 16.2.1689. Huwt NG Vierlingsbeek/Mill 7.1.1668
55.Catharina/Trijneke Claessen, geb. Wanroij, overl. vóór 1733/ Groeningen/ Vierlingsbeek 1684 „Cathanina Roelens“.

104.Peter Roelofs, huwt vóór 1652
105.Grietje (zie www.genealogie-lange.nl doc. I, kw.st. Gradussen Clomp sub V qq, nr. 94-95).

ORA Vierlingsbeek 288 dd. 11.4.1740 Arnoldus Peters als gevolmachtigde van zijn schoonvader Thunnis Martens, procuratie gepasseerd voor de gemeente van Wanroij 09-04-1740; idem voor Clara Jansen vrouw van voornoemde Thunnis Martens verkopen aan Hendrik Drijssen en diens vrouw Hendrina Jans een weikampken te Vierlingsbeek grenzend aan de Poldert voor Fl. 200,--.
ORA Wanroij 588 dd. 16.12.1740. Op verzoek van Klara Jans, wed. van Theunis Martens en haar meerderjarige kinderen met name: Nelis Theunissen gehuwd met Gertruijt Jans; Frans Jans gehuwd met Catharina Theunissen; Jacob Peters gehuwd met Gertruijt Theunissen; Arnoldus Peters gehuwd met Wilhelmina Theunissen; Jan Jaspers gehuwd met Petronella Theunissen en Anneke Theunissen meerderj. jonge dochter, in het openbaar te verkopen haaff en meubilaire goederen. Betreft huisraad, gereedschap, kleding, vee etc. Voor totaalbedrag van f. 436.12.0.

Verder: Thijs Hendriks van Tienen is peetoom bij een van de kinderen van Arnoldus Peters x Willemina Theunissen.
ORA Wanroij 589 dd. 23.12.1756 Op verzoek van Thijs Hendrix (van Tienen), wednr. van Maria Peeters, geass. met Arnold Peeters en Peeter Aerts als momb. over zijn minderjarige kinderen, etc.

Zeer waarschijnlijk is dus voorgeslacht van Arnoldus Peters, ged. Wanroij 11.1.1707 z.v. nr. 10-11 e.v.

4.Matthias/Thijs Hendriks van Thienen, ged. Wanroij 19.4.1710, overl. Wanroij 21.7.1778; (zie kw.st. Willems sub V wwww.10). Timmerman. ORA Wanroij 590 dd. 30.1.1778. Hertr. Cuijk/Wanroij 7/15/22.2.1756 Adriana Peters, geb. te Wijchen en weduwe van Pauwel Tillemans; zij overl. Wanroij 18.5.1770. Huwt Wanroij 15.7.1734
5.Maria Peters, ged. Wanroij 31.10.1708, overl.Wanroij 15.7.1755.

10.Petrus Aerts Stevens, ged. Wanroij 30.5.1683, overl. Wanroij 15.8.1722, huwt Wanroij 25.4.1706
11.Maria Segers, ged. Wanroij 14.12.1684, overl. na 1723.
Ambtman Land van Cuijk Wanroij dd. 17.2.1723: Maria Zegers, weduwe van Peter Aarts te Wanroij wil tot redding van de boedel, goederen verkopen. Zij heeft 4 minderj. kinderen en verzoekt Reijn Hendriks en Hendrik Theunissen, neven van vaderszijde en Gijsbert Willems en Reijn Peters, bloedooms van moederszijde aan te stellen tot momboiren.

20.Aert Stevens, huwt vóór 1673
21.Mariken Dericks.
Ambtman Land van Cuijk Wanroij dd. 12.11.1735: Paul Dercx x Elisabeth Jordens, Reijn Hendrikx x Maria Dercx, Arnoldus Peters, Thijs Hendrikx (van Thienen; nr. 4) x Maria Peters en Petronella Peeters onm. dochter met Reijn Peters en Gijsbert Willems als bloedmombers zijn allen erfgenamen van Aart Stevens en Maria Dercx; zij richten te Wanroij dd. 29.10.1735 een magescheid op.
22.Segerus Jans Aben, overl. Wanroij 7.2.1718. ORA Wanroij 576 dd. 24.11.1725: Opdracht door Hendrik Jans Bongerts x Jenneke Zegers, Gijsbert Willems x Mechteld Zegers, Reijn Peters x Petronella Zegers, Willem Jans (Hofmans) x Paulina Zegers, en Gijsbert Willems, Reijn Peters en Reijn Hendrix als momboiren over de onm. kinderen, nagelaten door Peter Aarts Stevens in leven gehuwd met Maria Zegers, allen kinderen en kindskinderen van Zeger Jans Aben, aan Jan Hermans x Margaretha Martens, van een huijs, schuur, schop en backhuijs met ca. 6 holl. mergen bouw- en weijland gelegen in de Hoeven onder Wanroij, oost Pauwel Willems, zuid Roelof Jans, west en noord de gemeene straat. Koopprijs f. 1803.1.4. Huwt vóór 1680 Metje. Hertr. vóór 1682
23.Hanriske Jordens, overl. Wanroij 15.2.1718.

46.Jorden Jans Meuijen, overl. Wanroij 30.11.1718, huwt Maria Jans Jacobs, hertr. Paulina Jans Thonissen. Zie kw.st. Van den Hark sub V lll, nr. 74-75. ORA Mill 542 dd. 19.1.1664: Thonis Jans vermaakt aan Jan Egberts, z.v. overl. Egbert Jans 300,-, bij diens vooroverlijden aan zijn oom Jorden Jans. Zijn Thonis, Egbert, Jorden en te Sambeek Jan (x vóór 1659 Jenneke Ansems) Jans Muijen broers ?
Jan Lange zei op 28 december 2019 om 13:48
Vraag van Marlies 26 dec.: hoe zit de 3e/4e gr. verwantschap in elkaar ?
Petrus Giesbers huwt (2) Sambeek 6/27.8.1774 3e/4e gr. verwant met Petronella Arts Peters
Er is geen disp.brief bewaard gebleven/gevonden, maar door mijn bericht van gisteren loopt die volgens mij zo, met als gemeenschappelijke stamvader Jorden Jans Muijen en zijn kinderen Hanriske en Egbert als zus/broer.
Petrus Giesbers, z.v. Antonius Giesbers Thonissen Jacobs en Hendrina Egberts Jordens van Wanroij, Hendrina d.v. Egbert Jordens, Egbert z.v. Jorden Jans Muijen.

Petronella Arts Peters, d.v. Arnoldus Peters en Wilhelmina Tunnissen, Arnoldus z.v. Peter Aerts Stevens en Maria Segers, Maria d.v. Seger Jans Aben en Hanriske Jordens, Hanriske d.v. Jorden Jans Muijen.
marlies gisberts zei op 28 december 2019 om 13:55
Dat was de vraag die ik een hele tijd geleden van Gerda Giesbers kreeg. Hoe zijn ze verwant met elkaar. Ik zal jouw bericht aan haar doorsturen. Bedankt Jan.
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 28 december 2019 om 22:24
Jan Lange: n.a.v. je bericht van 24 december 2019 om 21:26 uur:
Jan Jans Nielen hertr. na dood van Lijsbeth Hendrikx de Kleijne Mill 15.4.1731 met Maria Hendriks. Na dood van Jan (vóór nov. 1739) hertr. Maria Ambtman etc./RK 7/12/17.2.1743 met Geurt/Godefridus Jans Geurts.

Jan Jans en Maria Hendrix el worden nog genoemd bij de boedelscheiding van Gerrit Claassen en Maria Hendrix op 18 februari 1740. De Jan die gehuwd was met Maria Hendrix was dus niet overleden voor 1739 maar in 1740 nog in leven. Ik vermoed dat Maria Hendrix niet huwde met de weduwnaar van Lijsken Hendrix maar met zijn zoon, de in 1690 gedoopte Joannes. Zie ook de akte van 5 november 1739, waaruit blijkt dat een zoon Jan in 1739 nog in leven was:

5 november 1739: Peter Jans Nielen; Jan Jans Nielen; Allegonda Jans Nielen; Klaes Luijcassen en Katrina Jans Nielen echtelieden; Joost Nelissen en Marij Jans Nielen echtelieden; Francis Verheijen en Anneke Jans Nielen echtelieden; Jacob Gerrits als vader en voogd over zijn minderjarige dochter Elijsabet Jacobs in eerste huwelijk, waarover Peter Jans Nielen en Peter Geurts momboir zijn, allen kinderen en erfgenamen van Jan Nielen en Lijsbet Hendrix echtelieden
Jan Lange zei op 28 december 2019 om 23:42
Klopt helemaal, Willem ! Merci. Zie dan ook bericht 23 december 2019 om 23:31 uur: is dit de Jan Jans Nielen (x Wanroij 10.2.1732 Maria Hendrix) dan “haar neefje Jan Jans Nielen” van 1690 geboren dus ?
Not. de Haen 25.5.1722 Test. Wanroij: Gerrit Claessen en zijn vrouw Marija Hendricx, hij legateert aan zijn nicht Catrina Peters f. 100,-; zij aan haar neefje Jan Jans Nielen f. 100,- etc.
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 28 december 2019 om 23:57
mbt de ouders van Lijsken Hendrix: zouden dat misschien Henricus Theunissen en Catharina Peters kunnen zijn die tussen 16-6-1658 en 15-1-1675 een aantal kinderen in Mill laten dopen, waaronder 2x Peter, Jan, Maria, Anthonia en Hermanus. Dat lijkt veel op de broers en zussen die in het testament van 1722 worden genoemd (alleen Elisabeth lijkt te missen):

Erfgenamen van Marija: de kinderen van haar zuster Lijsbeth Hendricx; de kinderen van Jan Hendricx; de kinderen van Peter Hendricx; Anthonetta en Hermen Hendricx en Peter Hendricx de Kleijne haar broer

Nog een suggestie: gezien het feit dat alleen de laatste broer "de Kleijne" wordt genoemd: zou dit niet eerder een bijnaam zijn vanwege het feit dat er twee Peters in het gezin waren: oudste broer Peter "de grote" en jongste broer Peter "de Kleijne"?
Theo Gijsberts zei op 29 december 2019 om 10:57
wie weet wanneer Elisabeth Gijsbers * 1779 Wanroij dochter van Willem Gijsbers en Johannes peters van Turenhout
met Paulus Marcelissen *1779
zoon van Marcelis Marcelissen en Maria Cornelissen
zijn gehuwd, hun 1e kind is van 1807 geb te Wanroij
dan nog het huw. van Egbertus Gijsbers * 1767 Overloon zoon van Henricus Gijsbers en Christina Willems met Catharina Gerrits * 1772 Escharen dochter van Martinus Gerrits en Johanna van den Ebden
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 29 december 2019 om 11:14
ik zie nu bij het raadplegen van het doopregister van Mill dat de echtgenote van Henricus Theunissen en daarmee de vermoedelijke moeder van Lijsken Hendrix niet Catharina maar Gertrudis heette. Die naam Catharina was afkomstig uit de index van Roland Zwiebel, die erg handig is maar her en der de nodige foutjes bevat.

Ik zie nu dat Jan Lange in zijn reactie van 25 december 2019 01.15u het echtpaar Hendrick Theunissen en Gertrudis Peters al als 180-181 vermeld. Daarmee zou Lijsken Hendrix x Jan Jans Nielen dus een zus zijn van Peter Hendriks Theunissen x Berber Jans (nr. 90 hierboven)
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 29 december 2019 om 12:42
nog een reactie op Jan Lange, 25 december 2019 01.15u:

362.Peter NN, huwt
363.Maria Reijnen.
364.Theunis NN, huwt
365.Lijske Reijnen (nr. 363 en 365 zijn zussen).
366.Peter NN, huwt
367.Elisabeth Aerts Aerts.

Dit matcht niet met de huwelijksdispensatie van 3 februari 1685:
Mill (nb) - 3 februari 1685 - brief en schema van f. H. Jos. Tilens pastoor van Mill als aanvraag voor dispensatie vanwege 4e graad bloedverwantschap in verband met voorgenomen huwelijk tussen:
- Peter [Hendricx], zoon van Gertruij, Gertruij dochter van Peeter, Peeter zoon van Maria, Maria dochter van Reijn; en
- Barbara [Jans], dochter van Jan, Jan zoon van Teunis, Teunis zoon van Lijsken, Lijsken dochter van Reijn.
Zijn getrouwd in Mill (nb) als Peter Hendricx en Barbara Jans.
RHCL Maastricht (2-1685-66 - foto 6115a+b+c+d)

Volgens mij zou het dan moeten zijn
362. Peter
364. Theunis

724. Maria Reijnen
728. Lijsken Reijnen, zuster van 724.
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 29 december 2019 om 12:51
en nog een kleine correctie:

45.Agnes/Neeske Peters, ged. Mill 28.3.1685, overl. Mill 21.10.1755, lid Catharinagilde.

In het begraafregister van Mill staat zij onder de maand november, dus moet zijn over. 21.11.1755
Jan Lange zei op 29 december 2019 om 15:31
Dank je voor meedenken en corrigeren, Willem ! Kleinigheidje van mijn kant: de nummering:
725. Maria Reijnen.
729. Lijsken Reijnen, zuster van 725.
De mannen zijn 724/728 toch ?
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 29 december 2019 om 18:16
uiteraard heb je gelijk Jan :-)
G.W.Ch. Lemmens zei op 29 december 2019 om 19:42
Dag Marlies, Theo heeft via mijn suggererende e-mail adres met mij kontakt gemaakt. Dus als jij van de scans zou willen hebben dan raad ik je aan hetzelfde te doen en Sherlock Holmes te spelen !!

Groetjes,

Gerard
marlies gisberts zei op 29 december 2019 om 20:40
Doe ik!
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 30 december 2019 om 20:10
Theo en Gerard; mocht het nog nodig zijn dat we jullie mailadressen onderling doorsturen, dan laat maar weten.
G.W.Ch. Lemmens zei op 30 december 2019 om 20:38
Dag Mariet, Dat is niet meer nodig ! Bedankt, Mariet.
Theo Gijsberts zei op 2 januari 2020 om 08:40
nogmaals een oproep over het volgende: wie weet wanneer Elisabeth Gijsbers * 1779 Wanroij † 1836 Rijkevoort dochter van Willem Gijsbers en Johannes Peters van Turenhout
met Paulus Marcelissen * 1779 Wanroij † 1845 Rijkevoort
zoon van Marcelis Marcelissen en Maria Cornelissen
zijn gehuwd, hun 1e kind is van 1807 geb te Wanroij
dan nog het huw. van Egbertus Gijsbers * 1767 Overloon † 1845 Grave zoon van Henricus Gijsbers en Christina Willems met Catharina Gerrits * 1772 Escharen † 1818 Grave dochter van Martinus Gerrits en Johanna van den Ebden
G.W.Ch. Lemmens zei op 2 januari 2020 om 20:59
Theo,

Je springt van Joanna Gijsbers naar Elisabeth Gijsbers ! Ben je een springer ??
Gerard
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 7 januari 2020 om 21:53
Elisabeth Hendricks overleden op 22-01-1718 te Wanroij. echtgenote van Joannes Nielen

Jan Lange noemt haar echtgenoot in zijn reactie van 23 december 2019 om 23:03 uur Jan Jans Nielen, maar nu is vastgesteld dat niet de vader maar de zoon huwde met Maria Hendrix is er geen bewijs meer voor dat patroniem Jans voor zover ik kan zien. Zowel bij de twee geregistreerde dopen van zijn kinderen als bij de begrafenis van zijn vrouw als in de boedelscheiding van 1739 wordt er alleen gesproken over Joannes danwel Jan Nielen.
Jan Lange zei op 25 januari 2020 om 15:31
Willem, blijft dat in acte (zie 3 december 2019 om 23:03 uur )ORA Wanroij 578 dd. 12.11.1739 staat:...allen kinderen en erfgen. van Jan Jans Nielen, gehuwd met Elisabeth Hendrix.
Marlies zei op 26 januari 2020 om 11:37
In de originele vraag van Theo gaat het over Hermanus Lambertus Hermens, voorkind van van Joanna Gijsberts en Lambertus Hermens.
Hermanus heeft nog een zus Barbara. Uit bovenstaande wordt niet duidelijk of Hermanus ook getrouwd was en wanneer en waar hij is overleden.

Heeft iemand aanvullingen op de volgende gegevens?
1. Hermannus Lambertus Hermens, gedoopt (RK, ill) op 22-09-1731 te Sint-Anthonis (get. Antonius Gisberts, Jacomina Wintjens, Albertus Graet en Isabella Ceunen) en overleden te ? op ?;
2. Barbara Lambertus Hermens, gedoopt (RK) op 31-10-1732 te Sint-Anthonis (get. Wilhelmus Croef en Maria Tonissen) en aldaar overleden op 02-06-1814. Trouwt te Sambeek op 27-01-1760 met Joannes (Jan) Coenen, geboren op ? te Sint-Anthonis als zoon van ?. Joannes is overleden te ? tussen 09-04-1775 en 27-05-1794.
Jan Lange zei op 26 januari 2020 om 12:56
Marlies, de overl. datum van Hermannus Lamers/Kroef vindt je in de eerste antwoorden op dit item: 20.5.1785 St. Anthonis, huwt 1775 Joanna Ermers.
Jan Lange zei op 26 januari 2020 om 13:08
Barbara ook genoemd Barbara Lamberti Croef bij doop van haar kinderen.
G.W.Ch. Lemmens zei op 26 januari 2020 om 14:56
Het lijkt hier net een apenkooi waar men van de hak op de tak springt. Als je een nieuwe vraag hebt moet je met een nieuw onderwerp beginnen en niet telkens nieuwe vragen stellen op een oud onderwerp !!
Ik schrijf mij hier af want sorry, dit stoort mij. Groetjes,

Gerard
Marlies zei op 26 januari 2020 om 15:00
Ik zie het nu, Jan. In de veelheid van gegevens even gemist.
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 26 januari 2020 om 15:25
je hebt helemaal gelijk Jan. bij deze maken we er weer Jan Jans Nielen van
Karel Wielens zei op 26 januari 2020 om 18:12
Beste Gerard,
Kijk even naar de titel van dit onderwerp. Dit gaat over Joanna Gijsberts en daar haakt Marlies weer bij aan. Misschien is het goed dat als erover Jan Jans Nielen wordt gediscussieerd er juist daarvan een nieuw onderwerp wordt gemaakt.
Jan Lange zei op 26 januari 2020 om 22:56
Marlies: de ouders etc. van Jan Coenen x Barbara Lamers Hermens alias C/Kroef.
ORA St. Anthonis 9 dd. 8.2.1752 Arnold Ebben en Johanna Wolters echtelieden; Henricus Gijsbers als momboir over Maria Ebben, wed. van Albert Kerstens en de kinderen Cornelis en Christina Albers; Lucas Peters met volmacht van zijn huisvrouw Elisabeth Ebben; Aert Derck Vos en Ida Ebben zijn huisvrouw; Pouwel van Wanroij lasthebbende van de kinderen Jan, Petronella en Cornelia Coenen bij Hendrick Coenen en Johanna Ebben in leven echtelieden; Gertruij Versteijl wed. van Hendrick Ebben echtelieden met haar kind Johanna Hendrickx en de absente Seger Ebben verkopen aan Jacob Ebben en Maria Reijnen echtelieden en erfgenamen een huis, hof, schuur, schop met stokerij en bouw- en weiland.
Vandaaruit:
Ouders van Jan Coenen x Barbara Lambers Hermens/Croef zijn Henricus/Hendrik Coenen x Boxmeer 12.10.1727 Joanna Ebben. Doop Boxmeer Petronella 27.12.1729/Joannes (onze Jan JL) 21.5.1731/Cornelia 22.10.1736.
Joanna Ebben ged. St. Anth. 9.12.1702 d.v. Eb/Egbertus/Elbert Hendriks G(e)ub(b)els uit St. Anth. xx otr. Boxmeer 24.5.1698/huw. St. Anth. 8.6.1698 Petronella Cornelissen Michiels. Elbert xxx 1735 Metje Segers.
Egbert is eerstens gehuwd Beugen 24.10.1694 met Joanna Thijssen uit Papenvoort.
Egbertus Hendriks Gubbels is ged. St. Anth. 31/5/1675 z.v. Hendricus Jans Gubbels x vóór 1663 Segera Jans.
Ambtman Cuijk 58 dd. 6.1.1729 Eb Hendrix, weduwnaar van Peternel Cornelissen, wonende te St. Anthonis, heeft 5 onmondige kinderen. (Haar/zijn ? JL) Vader en moeder zijn enige jaren geleden overleden en hen is enig goed aangekomen van Willemke Peters, gelegen te Sambeek. Tot momboirs worden aangesteld Jan Jacobs en Aert Derx Vos, inwoners van St. Anthonis.
ORA St. Anthonis 8 dd. 9.9.1733 Eb Hendrickx (Vader, Verkoper); Arnoldus Ebben (Zoon); Albert Kerstens (Verkoper, Momboir); Hendrick Koenen (Verkoper, Momboir); Ardt Vos (Verkoper, Momboir); Jan Jacobs (Verkoper, Momboir); Petronella Cornelissen (Overleden); Peter Martens Schurmans (Koper); Maria Jacobs (Koper). Een huis en land aan den (N)Oortkant. Er zijn nog onmondige kinderen. Zie ook 19.5.1729.
Idem dd. 10.4.1744 Huw. voorw. .Jacob Ebben (Weduwnaar); Geertruij Hendrickx Bergmans (Overleden); Eb Hendrickx (Vader); Arnold Ebben (Broer, Momboir); Hendrik Bergmans (Grootvader, Momboir); Jacomina Jacobs (Dochter); Maria Reinen (Bruid); Rein Willems (Vader); Hendrina Ardts (Moeder).
Idem Huw. voorw.dd. 4.1.1735 Elbert Hendrickx (bruidegom/medeschepen); met zijn kinderen Albertus Kerstens x Maria Ebben; Hendrik Ebben; Arnold Ebben; Seger Ebben; Jacob Ebben; Hendrik Coenen x Joanna Ebben; Ardt Vos x Jetjen Ebben; Ardt Vos met Jan Jacobs momber over minderj. Lisbeth Ebben en Cornelia Ebben; Metjen Segers (bruid; JD uit Wanssum); Joannes Roosen (Momboir); Gijsbert Rutten (Momboir). Zie 31.12.1735 Metjen Segers x Eb Hendrickx. Het betreft ingebrachte goederen, zie akte 056 dd. 04-01-1735.
1749 Eb Hendri(c)ks (pres.)schepen St. Anth. Hij overl St. Anthonis 5.11.1750.
Marlies zei op 27 januari 2020 om 09:46
Dankjewel Jan !
Dorethé zei op 17 augustus 2022 om 16:40
Terugkomend op de oorspronkelijke vraag van Theo. Joanna Ermers is een dochter van Ermert Peters en Catharina Dericx Rosier (zie de post van Jan Lange d.d. 24 december 2019 om 16:43).
De doop van Joanna gevonden:

Rooms-Katholiek doopboek 1730-1812
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 07-08-1735Plaats: Oploo
Dopeling
Joanna Peters
Vader
Emmeranus Peters
Moeder
Catharina Dericks
Paginaweergave
Bronvermelding
Rooms-Katholiek doopboek 1730-1812, archiefnummer 1451, Rijksarchief Noord-Brabant, inventarisnummer 1
Gemeente: Oploo, Sint Anthonis en Ledeacker
Periode: 1730-1812
Religie: Rooms-Katholiek

Ermert en Catharina laten in elk geval ook nog de volgende kinderen dopen:
* Petrus 09-06-1731 Sint Anthonis
* Theodorus 25-05-1733 Sint Anthonis
* Joannes 06-12-1736 Oploo
* Mathias 12-01-1740 Oploo
marlies gisberts zei op 21 augustus 2022 om 09:11
Dank je Dorethé!
Theo zei op 21 augustus 2022 om 15:29
Van mij ook , hartelijk dank
m.h.g. Theo

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.