skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

kind overleden voor aangifte van geboorte in 1833

theo vertelde op 22 oktober 2010 om 16:55 uur
In 1833 kom ik een geboorteakte tegen van een voornaamloos kind. Aangifte vindt plaats op dag van geboorte, maar nadat het kind al was overleden. Op de dag van geboorte overlijdt het kind eveneens voornaamloos oud een kwartier, de aangifte van overlijden vindt plaats een dag na het overlijden. Ik dacht dat als een kind overleed voor aangifte van de geboorte het als doodgeboren dient te worden beschouwd. Het Burgerlijk Wetboek van 1838 geeft hierover geen uitsluitsel.
Wie weet hoe de regelgeving is en/of kent andere voorbeelden?

Reacties (4)

Gerard zei op 22 oktober 2010 om 22:44
Theo,

Ik heb voor me liggen een kopie van het trouwboek van mijn grootouders, daarin staat 18 november 1898 geboren Jacobus , ingeschreven als levenloos aangegeven. Ik denk dat wij te maken hebben enerzijds met de wettelijke verplichting opgelegd door de staat en anderzijds de religieuze opvatting van de mensen, misschien dat de vroedvrouw een nooddoop heeft gedaan (of het kind doodgeboren was of maar even heeft geleefd) het was voor de ouders dan in ieder geval de troost dat zij dan een engeltje in de hemel hadden.

vr. gr.
Gerard
Willy zei op 22 oktober 2010 om 22:47
Theo,

bedoel je hier dat van dit ene kind zowel een geboorte-,als overlijdensakte werd opgemaakt?

In mijn voorbeelden worden doodgeboren kinderen willekeurig in geboorte/overlijdensakten geregistreerd.

Wellicht geldt dat voor kinderen die (eventjes) geleefd hebben beide akten dienen te worden opgemaakt.
theo zei op 23 oktober 2010 om 17:40
Er zijn talloze voorbeelden te vinden van kinderen die als doodgeboren worden aangegeven. Vraag is of ze echt doodgeboren zijn, of dat ze wel levend zijn geboren, maar voor de aangifte zijn overleden. Ofwel: zijn er overlijdensakten te vinden van kinderen die een voornaam hebben gekregen maar die slechts enkele uren oud zijn geworden?
In het door mij genoemde geval gaat het om een geboorteakte van een kind zonder voornaam en de overlijdensakte van hetzelfde kind eveneens dus zonder voornaam.
Willy zei op 24 oktober 2010 om 12:17
Theo,

Bij invoering van de B.S.is de (veel oudere) traditionele (doop)naamgeving door de B.S. overgenomen.

Als het kind vòòr zijn overlijden niet gedoopt was had het in principe gèèn doopnaam.

Ik ken geen voorbeelden van een geb. èn een overl. akte van naamloze kinderen.
Ook niet van kinderen die wel al een doopnaam hadden en voor de geboorte-aangifte overleden.
Lijkt me voor de B.S. ook niet zinvol maar ik weet niet wat de wetgeving hier voorschreef....

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.