skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

koophuis in 1700

Karin Farla vertelde op 9 juni 2020 om 14:25 uur
Wie kan mij zeggen of in het jaar 1717 een koophuis werd geregistreerd? Zoja...in welke registers zou dit dan te vinden moeten zijn? Of werden in die tijd huisjes/huizen, onderhands verkocht? Ik heb inmiddels Vestboeken, Notarisregisters helemaal uit gepluisd maar niets gevonden. Helemaal geen verkopen van woningen overigens. Alleen erfenissen, testamenten e.d.
Het gaat om de Gemeente Zevenbergen. Ik ben op zoek naar mijn voorouder. Ik heb het vermoeden dat hij misschien een soldaat kon zijn die vanuit Belgie (zuidelijke NL. toen) hier gelegerd is geweest in Bergen op Zoom of Klundert. (misschien onder Capt Martijn de Plante). Ik kan zijn naam helemaal nergens terug vinden alleen in de verpondingsboeken van Zevenbergen als zijnde eigenaar van een huisje wat hij gekocht zou hebben in 1717.

Reacties (29)

Cornelis zei op 9 juni 2020 om 14:41
Karin, het is wel handig om iets meer te weten, een naam e.d. anders wordt het een moeilijk verhaal!
Karin Farla zei op 9 juni 2020 om 17:23
Ja Cornelis....dat is wel zo. Maar ik heb de ervaring dat als ik meer gegevens vermeld, ik allerlei heel goed bedoelde informatie ontvang die ik reeds allang in mijn bezit heb. En daar schiet ik dus niets mee op. Ik heb al heel veel informatie, maar loop vast bij 1717. Informatie van daarna is dus overbodig. Het gaat om Jan (Jo(h) annis Ferla). Hij heeft in 1717 een huisje gekocht in Zevenbergen aan de Lange Noortstraat van de gezusters Cat(h)arina en Josina de Wit.(Dewit). Hij betaalt vanaf 1717 verponding. In 1787 werd de verponding afdracht gedaan door zijn schoondochter Margaretrha van Beveren (Bevingh, Beven). Dus ik ga er van uit dat zij toen het huisje gekocht heeft omdat haar schoonvader overleden was. Ik wil dus heel graag weten waar ik nog meer informatie zou kunnen vinden over deze Jan Ferla. De naam kwam in die tijd voor in Noord Frankrijk en Belgie omgeving van Comines. Ook op de site van Het Rijksarchief Belgie is helemaal niets te vinden, maar alles is waarschijnlijk nog niet gedigitaliseerd en/of geindexeerd. De gezusters de Wit, waar hij het huisje van heeft gekocht, zijn nadien beiden getrouwd met een soldaat. Wellicht was Jan Ferla een collega soldaat van hen en kwam uit Belgie/Frankrijk omdat er geen enkele registratie van hem te vinden is in de archieven van het WBA. Hij zal geboren zijn zo tussen 1690 / 1697 vermoed ik.
Norah zei op 10 juni 2020 om 00:09
Daar dit vóór 1717 zich heeft afgespeeld, durf ik het nog net door te geven...;)

Jean Verlay, j.m., soldaat in het regiment onder Colonel Jamard,
trouwt te Breda 30-10-1707, met Katrine Jans, j.d., wonend in Breda.

Ik zelf heb mijn twijfels over de naam van zoon Adam, niet een naam uit het zuiden.
Helena zei op 10 juni 2020 om 09:20
@Karin, - je noteert: ' Het gaat om Jan (Jo(h) annis Ferla). Hij heeft in 1717 een huisje gekocht in Zevenbergen aan de Lange Noortstraat van de gezusters Cat(h)arina en Josina de Wit.(Dewit).'.

De dames De Wit hebben een huis en erf in de Lange Noortstraat te Zevenbergen verkregen (erfenis) in april 1716. Zie scan: https://westbrabantsarchief.nl/collectie/archieven/scans/NL-BozWBA-raw%20-%200605/2.13.2.7/start/110/limit/10/highlight/1

In dec 1717 werd door de dames De Wit een huis en erf verkocht aan Joannes Ferla. Zie scan: https://westbrabantsarchief.nl/collectie/archieven/scans/NL-BozWBA-raw%20-%200605/2.13.2.7/start/120/limit/10/highlight/4 Er staat helaas niet bij waar hij vandaan kwam. Alleen genoteerd als Jan Ferla.
Mogelijk vind je in andere registers nog aktes die hiermee verband houden?

Het zal jou gaan hoe die Joannes Ferla gerelateerd was aan je voorvader Adam Varla (etc) en waar hij vandaan kwam? Om daarmee dan verder te kunnen gaan. Dan mag er toch wel gezegd worden dat het handig is om iets meer info te hebben zodat de medezoeker zijn/haar zoeken daarbij aan kan sluiten ook al schiet je daar zelf niets mee op. Jij hebt deze gegevens al en dat kun je er dan bij vermelden. Maar iemand die mee wil zoeken gaat uit van het laatst bekende omtrent jouw voorouder Adam.

Adam Varla in 1745 te Klundert (Geref.) gehuwd met Margriet van Beveren. Mogelijk nog R.K. gehuwd?
Margiet van Beving werd bij haar 2e huwelijk in 1767 genoteerd als geboren te Nameur (Namen)
Bij de kinderen gedoopt (R.K.) in Zevenbergen o.a. de volgende doopgetuigen:
1. Joannes Ferla en Maria Josephi Acardio bij doop zoon Joannes in 1746
2. Antonius van Beving (absent) en Cornelia Eloij bij dochter Maria in 1748
3. Joannes Bos en Maria N.N. bij dochter Gertrudis in 1749
4. Ignatius en Anna Maria Farla (absent) bij zoon Antonius in 1753
5. Joannes Farla (absent) en Cornelia Vermunt bij zoon Cornelis in 1755
- enz. enz,
Karin Farla zei op 10 juni 2020 om 09:47
Dank je Norah. De naam Adam kwam toch wel vaak voor hoor. Ik heb zowat alle geboorteregisters e.d. doorlopen van de gemeente Zevenbergen en daarin kwam de naam Adamaus, Adami , Adam regelmatig voor. Maar ik ga verder zoeken met jouw informatie. Dankjewel voor je Hulp!!
Karin Farla zei op 10 juni 2020 om 09:53
Dank je Helena, voor je zoekwerk. Ik heb idd al die informatie al die gelinkt is aan Jan Ferla en zijn ( waarschijlijke) zoon Adam. Ik heb dagen doorgebracht in Bergen op Zoom in het WBA ook en allerlei registers (on line) doorzocht. De link die jij me stuurt van de verkoop van het huis van de gezusters de Wit aan Jan Ferla DIE had ik nog niet. Veel dank daarvoor. Dat ik niet veel info vermeldde in eerste instantie was dus omdat ik niemand wilde vragen om te gaan zoeken, naar info die ik reeds heb. Dat vond ik zonde van iemands werk en tijd. Mijn vraag in eerste instantie was of iemand wist of een aankoop van een huis in 1717 ergens geregistreerd werd en zoja...in wat voor soort register. Dan kon ik daar verder gaan zoeken. Dus..ik verwachtte eigenlijk niet dat men voor mij ging zoeken....maar dat ik tips kreeg WAAR te zoeken. Maar wel lief hoor dat iedereen zo goed mee denkt en zoekt. Dank Darvoor!
Karin Farla zei op 10 juni 2020 om 10:02
Nog n vraagje. Helena......Hoe vind je dan die aktes? Dat is nou net mijn punt..ik kan dat allemaal niet vinden. Jij hebt er waarschijnlijk meer verstand van dan ik...Ik zoek wel maar misschien niet in de juiste registers. Ik heb ook wel advies gevraagd bij het WBA maar zij konden mij ook niet helpen hiermee. Ik ben ECHT al heel blij met wat jij gevonden hebt!! Dank Dank
Helena zei op 10 juni 2020 om 11:51
@Karin, - niet alles is al geindexeerd en nog lang niet alles is gescand.
Je noemde dat hij het goed 'gekocht' had en dat hij vanaf 1717 in de verpondingskohieren genoteerd stond. Voor mij was dat laatste nog geen bewijs dat hij dan ook de eigenaar zou zijn want al worden verpondingen geheven over vaste goederen in eigendom...soms konden ook gehuurde en gepachte goederen worden belast. Dat werd dan in huur-of pachtcontract vastgelegd wie er moest betalen. Dan ga je zoeken in het oud-rechterlijk archief naar een akte van overdracht, een boedelinventaris of naar een testament waarin de goederen beschreven worden.
Niet alles van Zevenbergen staat geindexeerd online en nog lang niet alles is gescand, maar veel is wel voor scanning-on-demand aan te vragen.

Met dat gegeven in mijn gedachten [ verpondingen 1717?] ben ik bij WBA gaan zoeken, aldus:
>> Archieven , en in zoekveld dan Rechterlijk archief Zevenbergen
>> Rechterlijk archief Zevenbergen, 1542-1811 >> Inventaris . Hier kun je nog aanvinken 'toon alleen resulaten met scans' . Gezien ik alleen online kan zoeken heb ik dat dus aangevinkt.
- Dan krijg je Inv. Nr 2 - Stukken betreffende bijzondere onderwerpen.
- Dat klik je dat open en ga naar >> 2. 5 Registratie i.v.m inning van belastingen
- Dan open klikken naar 311 enz. Registers van aangifte van overgang van goederen (40e en 50e penning) 1696-1803
Omdat in begin 'toon alleen resultaten met scans' aangevinkt is bij Inventaris dan krijg je inderdaad alleen Inv. nr. 317 te zien, de jaren 1706-1728. Hier krijg je 239 scans in te zien.
-Klik op 'meer scans' en je kunt ze allemaal door gaan lezen, maar je zoekt naar het jaar ca. 1717.. De verkoop staat op scan 124 van 239. Overigens interessant en soms goed om alles door te lezen. Je weet niet of je de naam soms nog elders tegen kunt komen.

Geluk dat juist van de periode 1706-1728 de scans online staan. Wanneer 'toon alleen resultaten met scans' niet aangevinkt wordt dan krijg je alle jaren te zien, maar dus ook de inv. nr. zonder scans <<<< maar die kun je wel aanvragen! [ scanning on demand is gratis].

Terzijde en mogelijk weet je dit al: Zoek je verder in andere Inv. Nrs. dan kom je onder 614 een proces wegens belediging tegen Adam Farla tegen in 1757 [ kun je scan van aavragen]
Helena zei op 10 juni 2020 om 11:55
Correctie op laatste stukje, moet andersom zijn: was proces tégen Adam Farla wegens belediging , in 1757
Karin Farla zei op 10 juni 2020 om 13:19
Dank je Helena. Dit wist ik echter al...Ik vroeg me alleen af waarom jij wist te zoeken in bij...overgang van goederen. De verpondingsregisters had ik allemaal al nagelopen. Ook in Bergen op Zoom bij het WBA en had daar al heel veel gevonden. Daar stond reeds ..bij de betaling van Jan Ferla...altijd achter...huijs bij coop. Vandaar dat ik wist dat hij een koophuis had. En in 1717 werd het huijs op zijn naam gezet nadat het eerst van Strobrant-Schout-en gezusters de wit was geweest. De gezusters deWit hadden Willem Schout (hun stiefvader) uitgekocht nl. in 1716.
Het stukje van Adam..de belediging en opsluiting....heb ik ook reeds.
In de verpondingsregisters heb ik reeds tot in de jaren 1730 ongeveer..Jan Ferla's vermelding gevonden. Verder heb ik nog niet gezocht maar vond bij toeval dat zijn huis in 1787 op naam van zijn schoondochter Margaretha van Beveren is gezet. Dus ik ga er vanuit dat Jan Ferla toen overleden was. Margaretha was toen al weer weduwe van Dingeman van Hoof.
Het zoeken in de registers lukt me wel, alleen weet ik soms niet in WELK register ik moet zoeken. En jij wist dat dus wel. Daar ben ik heel blij mee.
Over Jean Varley...zie bovenstaande reacties.......heb ik opgezocht. Er is verder niets van deze persoon te vinden. Mocht hij toch Jan Ferla zijn......ik heb wel gevonden. Jan Kerle....soldaat in Klundert onder comm. Plante. Dat zou hem misschien best eens kunnen zijn, want ik vermoed zelf dat hij daar gediend heeft. Misschien overgeplaatst/overgegaan van Breda naar Klundert. Hij trouwt hier met Geertruij van Kleeff....en Jan is in die akte vermeld als zijnde weduwnaar. Wellicht de naam Ferla induidelijk opgeschreven??...en zijn eerste vrouw was misschien dan toch Katrine Jans.?? Geen kinderen te vinden uit dit huwelijk. Ook geen kinderen te vinden uit huwelijk met Geertruij. WEL....de tweede dochter van Adam Ferla ( waarschijnlijke zoon van Jan Ferla)..heet Geertruij. Vrij waarschijnlijk te denken dat dat de naam van de moeder van Jan geweest kan zijn. Ik ga de link die Dhr. Cornelis hierboven schrijft..uit Brussel..ook nog even nazoeken. Hartelijk dank hoor voor al je/jullie hulp. TOP!!!!
Egbert zei op 10 juni 2020 om 17:13
@Karin
Transporten van onroerend goed dienden voor de schepenbank te worden geregistreerd. Ik heb gisteren in de inventaris van R.A. Zevenbergen gezocht maar geen protrocollen aangetroffen van dergelijke registers. Omdat ik je vraag daarmee niet kon beantwoorden heb ik het daarbij gelaten.
Nu heeft Helena in de registers van aangifte van overgang van goederen gevonden dat op 01-12-1717 het huisje verkocht is aan Jan Ferla. Voor de ligging en belending wordt verwezen naar "'t register van actens". Die registers moeten er dus zijn geweest. Mogelijk zijn ze in de loop der tijd verdwenen. Het Westbrabants Archief kan daar mogelijk een antwoord op geven.

In de akte zal behalve de ligging en belending van het onroerend goed en de eventuele lasten die daar op rustten, de koopprijs en de namen van verkopers en koper (met eventueel hun woonplaats) hebben gestaan.

Als in 1787 de verponding op hetzelfde huisje door zijn schoondochter Margaretrha van Beveren werd betaald, kan zij dat op verschillende manieren verkregen hebben.
A. Door koop van Jan Ferla of zijn wettige erfgenamen (dan blijft het probleem dat de registers van overdracht er blijkbaar niet meer zijn).
B. Bij deling na het overlijden van Jan Ferla.
C. Bij erfenis. Als haar man de enige zoon was werd zo'n overgang van eigendom niet beschreven omdat erven in de rechte lijn niet was belast. Je vindt dan alleen in de verpondingen de nieuwe eigenaar terug.
Karin zei op 10 juni 2020 om 18:00
Dank voor je hulp Egbert. Ik ga verder zoeken. Ik vind t wel vreemd dat men in het WBA deze registers niet hebben genoemd. Ik heb daar meerdere malen om advies gevraagd.... In welke registers een koop van een woning zou kunnen staan. En nu... Binnen 1 dag.... Vertellen jullie het mij.. Waar ik heel blij mee ben. Maar bij t WBA zouden ze dat moeten weten lijkt mij.
Karin zei op 10 juni 2020 om 18:04
Jullie weten idd veel van hoe Het ging in die tijd. Dat is zo waardevol
Ik was ook aleens naar de https://www.heemkundezevenbergen.nl/ geweest voor advies.. Maar ook zij konden mij niets vertellen en kwamen (uiteraard heel goed bedoeld) met informatie die ik al lang gevonden had. En ook aan hen verteld. Dus dat schoot niet op.
karin zei op 10 juni 2020 om 19:56
Schepenbank Zevenbergen 0194. Register van obligaties ('register van allerhande akten'), 1713-1734. Achterin naamindex 1713-1734.........Heb hierin de koopovereenkomst gevonden van gezusters deWit aan Jan Ferla. (wonende in Zevenbergen)...da's nou jammer...kom ik nog niet verder. Maar..bedankt aan ieder die me hier geholpen heeft. Superblij mee!!
Helena zei op 10 juni 2020 om 23:35
Karin, - vraagje. Je noteerde: Schepenbank Zevenbergen 0194. Register van obligaties ('register van allerhande akten'), 1713-1734. Achterin naamindex 1713-1734 -- Dat [ 0194] wil ik zojuist gaan inzien, maar zie daarbij geen scans online [ kun je aanvragen!]. permalink: https://westbrabantsarchief.nl/collectie/archieven/file/3d875c5259d346149484b5f4a028ce49

Heb jij dit register wel ingezien en/of al scans hiervan? Of kijk ik er nu zelf zo naast?
Mogelijk dat in een register van obligaties meer vermeld staat.
Indien in de index de naam vermeld werd dan moet dat toch te vinden zijn..lijkt mij.
Egbert zei op 10 juni 2020 om 23:39
Als Jan in 1717 een huisje kocht zou je aannemen dat hij daar ook ging wonen. Ik ben meer bekend met de archieven van oost Noord-Brabant. Daar kun je in de hoofdgeldlijsten de gezinssamenstelling vinden. De naam van het hoofd van het gezin wordt genoemd, vaak (maar niet altijd) de voornaam van diens vrouw, de voornamen van de kinderen en eventueel inwonende knechten of dienstmeiden. Er wordt bij vermeld of de personen boven of onder de 16 jaar zijn. personen onder de 16 jaar betaalden half geld.
Ik weet niet of de hoofdgeldlijsten van Zevenbergen op dezelfde manier zijn samengestel, maar je zou die kunnen laten scannen.

raw - 0600 Archief van de stad Zevenbergen, 1485-1810
2.5.1.3.2 Hoofdgeld
2.5.1.3.2.1 Kohieren
inv.nrs 1709-1728 Kohieren van het hoofd- of familiegeld. 1674-1724

onderstaande inventarisnummers lijken me het meest relevant:

1721: jaar 1714, 2 katernen
1722: jaren 1717 en 1718, 1 omslag
1723: jaar 1719, 1 katern
1724: jaar 1720, 1 katern
1725: jaar 1721, 1 katern
1726: jaar 1722, 1 katern
1727: jaar 1723, 1 katern
1728: jaar 1724, 1 katern
Karin zei op 11 juni 2020 om 00:32
Fijn Egbert. Bedankt.. Ik zal eens gaan speuren in die boeken. Zit jij in t "vak"?.. Omdat je er zoveel van weet?
Karin zei op 11 juni 2020 om 00:36
Helena, het zou toch t juiste register moeten zijn hoor. Ik zocht op 1-12-1717 en vond meteen de akte. Ik zal t morgen nog even checken op mijn computer dat werkt makkelijker dan via tel. Ik ga nu maar ff n slaapje doen. Tot morgen
Helena zei op 11 juni 2020 om 01:31
Dank je, Karin. Het was me gauw genoeg daarna gelukt via andere weg: >> Bladeren in de bronnen. https://westbrabantsarchief.nl/collectie/bladeren-in-bronnen/registers?ss=%7B%22q%22:%22Schepenbank%20Zevenbergen%200194.%20Register%20van%20obligaties%22%7D [ wat ik vreemd vind dat het aan die andere link niet gekoppeld zit?] ..enfin..
De scan van de vestbrief te vinden op pagina 103 van 475. Er staat bij Jan Ferla niet veel meer bij dan alleen bij dat hij "mede woonende binnen deser stede" [ dus in Zevenbergen...en dan zou ik zeker Egbert's advies gaan opvolgen en de hoofdgeldlijsten proberen in te zien]
Egbert zei op 11 juni 2020 om 02:05
@ Helena
Ik kon de scan ook niet vinden. In de inventaris staat dat je scans kunt aanvragen, terwijl die dus al aanwezig zijn.

Wat mij verder opvalt in de akte is dat de koopprijs in 4 termijnen mag worden betaald, waarvan de laatste pas op 01-11-1721 vervalt. En dat alles zonder rente te betalen. Ik krijg dan het idee dat er toch een bepaalde band tussen de verkoopsters en de koper moet zijn.

Er wordt in de akte gezegd dat het huis onbelast is, behalve de "geregtigen heeren chijns en slands gemeene lasten daar op staande". Ik weet wat dit voor cijns is, maar cijnsboeken geven vaak een mooie kijk op eigendomsovergangen.
Egbert zei op 11 juni 2020 om 02:12
De afkomst van Jan zul je er niet in vinden, maar hij kan er wel in worden vermeld als cijnsbetaler:

BHIC
91 Rentmeesters prins Frederik en hun opvolgers, 1456 - 1932
Rentambt Zevenbergen, inventarisnrs 1755 - 1993 en 2824 - 2829 en 3028 - 3035
1788 Legger van cijnzen in Zevenbergen, 1708 - 1804
Datering: 1708 - 1804
Vindplaats origineel: Den Bosch

Kan op verzoek worden gescand.
Karin zei op 11 juni 2020 om 09:36
Ik ga weer eens aan "het speuren" vandaag. Ik had, Helena, ook idd via bladeren in bronnen gezocht. Dank Egbert.. Wat weet jij veel!! Ik had ook de indruk dat Jan en de gezusters de wit elkaar moesten kennen ivm met die renteloze termijn betalingen van het huis. De man waar catarina dewit mee trouwt is soldaat onder capt. De plante.... Ik vermoed dat dat best eens de connectie zou kunnen zijn. Twee soldaten die bevriend waren. Maar het is wel zo dat catarina de wit die dus trouwt met Joannes spaniers op 27-11-1718 en zus josina met soldaat anthonij bolsius op 1-7-1722 in b. Op zoom. Waar hebben de zussen in de tussentijd gewoond? Jan spaniers had al wel n eigen huis (gekregen/geërfd) in Zevenbergen. Misschien dat zij bij hem zijn gaan wonen... Of dat Jan ferla bij hem inwoonde en zij a.h.w. een ruil gemaakt hebben.......
Ik zoek verder en hou jullie op de hoogte. Dank dank voor jullie hulp!
Helena zei op 20 juni 2020 om 00:01
Re: Jean Verlaij, ~ 16 dec 1672 [Brussel, R.K. St Nicolas] zoon van Judocus Verlaij en Catharine Versmissen. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C3M2-J93Q-W?i=918&cat=157806 Zie nog geen enkele aanwijzing dat deze Jean een mogelijke kandidaat kan zijn ..

De Jan Ferla die in 1717 dat huisje in Zevenbergen verkrijgt heeft waarschijnlijk wel een zoon Adam gehad en mogelijk was er ook nog een zoon Ignatius? (doopget. bij kind van Adam in 1753) . Inschrijvingen in Hoofdgeldlijsten zouden dit misschien kunnen bevestigen. Ik zou dan ook eerst die hoofdgeldlijsten checken om te kijken of je vandaaruit naam van een echtgenote vindt en een mogelijk gezin kunt samenstellen. En dan verder zoeken naar een connectie met een Adam of een Ignatius..

@Cornelis, - de doop van een Maria die je aanhaalde is van een ander echtpaar.
Josse Verlye gehuwd met Catherine Mertens in 1675 te Burssel [ Saint-Géry] . Er saat niet bij dat hij mogelijk weduwnaar was, maar sluit het daarom ook nog niet uit. kinderen o.a.:
- Hieronymus, ~ 14 april 1676 [Brussel, R.K. St Nicolas], zoon van Judocus Verley en Catharina Mertens
- Marie ~ 23 mrt 1678 [Brussel, R.K. St Nicolas] dochter van Judocus Verlaij en Catharina Mettens https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C3M2-NS94-H?i=15&cat=157806
Mogelijk meer kinderen van dit echtpaar. Heb daar niet verder op gezocht.
Karin zei op 20 juni 2020 om 00:22
Beste cornelis. Dank voor al je moeite. Maar ik denk niey dat "verlay" de link naar mijn voorvader zal zijn. Ik heb scans aangevraagd bij het WBA en bhic. Ik wacht deze even af en hoop hierin wat meer te vinden. Ik denk zelf dat de Ignatius die jij bedoelt, de man zal zijn van Anna Maria ferla
. Beiden doopgetuigen bij kind van Adam. Ik denk dus dat Anne maria een zus van Adam zou kunnen zijn.
Karin zei op 20 juni 2020 om 00:26
Mijn vorige reactie is dus gericht aan helena en cornelis. Sorry...
Helena zei op 20 juni 2020 om 01:00
@Karin, - je schreef ' Ignatius die jij bedoelt, de man zal zijn van Anna Maria Ferla
. Beiden doopgetuigen bij kind van Adam. Ik denk dus dat Anne maria een zus van Adam ' ... Je hebt gelijk.
Zie nu in de scan van de inschrijving dat er achter Ignatius een spatie gelaten werd voor zijn achternaam/patroniem. Dan zou het kunnen zijn dat hij de echtgenoot was van Anna Maria Ferla, een zus van Adam? Ofwel op een of andere manier gerelateerd aan Margareta van Bevere, aan de moeder? <<of heb je haar familie al helemaal in beeld?
Karin zei op 20 juni 2020 om 01:33
Nee Helena... Van Margaretha van beve is niets te vinden van voor 1745. Er is wel n doopgetuige ook bij een van haar kinderen.. Anthonius van beving... Wellicht haar vader.. Of broer. Want er komt ook n Anthonius van beving voor in bergen op zoom in die periode. Denk dat dat haar broer kan zijn. Ik heb alle parochieregisters van provincie Namen doorzocht... Geen enkele naam tegengekomen die op van beving, beven etc. Lijkt. Ik denk ook dat de achternaam van beving is geweest.. Spreek dat op zijn frans uit.. Krijg je va beve.. n.... (door de neus) dus door ambtenaar waarschijnlijk naar "gehoor" opgeschreven. Ik denk niet dat het van beveren is. De namen werden toch vrij goed opgeschreven hoor in die registers. Al zeggen sommigen dat er zoveel fouten en verschrijvingen waren... Ik heb heel wat boeken doorlopen en redelijk weinig fouten tegengekomen. Ik heb ook alles doorzocht op de naam acardio wat waarschijnlijk Acardiau is geweest. Deze naam kwam7komt wel voor in Wallonië ook. Maar geen maria Joseph of josephine te vinden. Ik vind t zoeken in het rijksarchief België ook vrij omslachtig. In Nederland is het duidelijker is mijn ervaring. Het blijft n hele zoektocht. Ik vermoed toch dat " onze" Jan ferla de "eerste" soldaat was die uit Wallonië hierheen is gekomen. De compagnie die in Klundert lag... Heeft ook in Ieper gelegen
. Dus... Dan kan hij daar aangesloten zijn en hierheen gekomen zijn. Ferla kwam daar voor ook in die periode.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.