skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Mathijs Janssen, gedoopt circa 1773

Inge Schepers vertelde op 23 mei 2008 om 18:51 uur
Hoi,

Ik zit al enige jaren met een raadsel. Op 02.02.1800 trouwt in Asten Mattys Jan Tyssen met Willemina Jan J. van den Eynden. Bij dit huwelijk wordt vermeld dat hij te Asten geboren is. Echter, bij zijn overlijden op 04-08-1857 te Asten wordt vermeld dat hij te Vlierden gedoopt is, circa 1773. Er zijn verschillende varianten van zijn naam met of zonder patroniem te vinden. Zijn ouders zouden Jan Janssen en Petronella Peter Martens zijn geweest.

Ik heb een mogelijk ouderpaar gevonden, namelijk Jan Thys Janssen en Petronella Peter Martens. Als dit het juiste ouderpaar is, dan zijn zij op 29-10-1768 te Vlierden getrouwd. Ik vind een doop in Asten op 21-11-1769 van een mogelijke dochter Wilhelmina. Een doop van mijn directe voorouder Mathijs heb ik echter nergens kunnen vinden.

Heeft iemand misschien enig idee waar en op welke datum hij gedoopt is? Aangezien ik al enkele jaren naar deze persoon op zoek ben, zou ik hier ontzettend mee geholpen zijn. Eventuele verdere informatie over zijn ouders (incl. overlijden) zou ook erg welkom zijn.

Groeten,
Inge

Reacties (3)

Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 4 juni 2008 om 16:47
Ik kan uw raadsel niet oplossen, maar wel enige informatie uit de DTB's bij BHIC verschaffen.

Als ouders van het meisje Wilhelmia bij haar doop in Asten op 29-10-1769 worden vermeld: Joannes Thijssen en Petronella Peters. Als peter en meter treden op: Martinus Martens en Joanna Thijssen. In Asten wordt op 13-7-1773 gedoopt: Mathias, zoon van Joannes Thijs van den Eynde en Joanna Francis van den Nerenbeemt. Peter en meter waren Theodorus van Sommeren en Theodora Jooste. Door de naam van de moeder wordt deze doop raadselachtig!

Als op 5-11-1800 een zoon Petrus wordt geboren uit het huwelijk op 2-2-1800 tussen uw Mattys Jan Tyssen en Willemina Jan J. van den Eynden te Asten, treden als peter en meter op: JAN JANSEN EN PETRONELLA MARTENS. Deze namen lijken verdacht veel op die van opa en oma van vaderskant!

Opmerkelijk is dat een zekere Petronella Peter Martens diverse keren als echtgenote wordt genoemd van Henricus Petrus Verlysonk bij de geboorte van haar kinderen in 1762, 1764, 1767 en 1772. Kunt u controleren via het digitale Stamboomonderzoek op onze website www.bhic.nl

Ik hoop niet dat deze gegevens nog meer raadsels voor u oproepen. Ik denk dat u aan hand van de namen van de diverse peters en meters meer duidelijkheid kunt krijgen over de familierelaties.

Dus, het wordt nog even doorzetten ......




Inge Schepers zei op 4 juni 2008 om 22:50
Bedankt voor uw reactie. Ik had zelf inderdaad ook al de doop van die Mathias opgemerkt en daar zo mijn vraagtekens bij gesteld. En inderdaad, die Petronella Peter Martens met Henricus Peter Verlysdonk is ook nog een verdachte. :)

Ik kan het verhaal overigens nog vreemder maken: ik heb twee overlijdens gevonden van de mogelijke ouders Jan (Mathias) Jansen (bij overlijden dan Jan Thijssen genoemd) en Petronella (Peter) Martens, allebei in 1818 en echtgenoten. Als ik de genoemde ouders daarvan dan weer zoek, dan kan ik in ieder geval die van Jan ook nergens vinden... Ik had nog gehoopt daar weer meer informatie uit te kunnen halen, maar het wordt steeds vreemder! Ik blijf nog even doorzoeken, maar heel erg bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Inge
anny janssen zei op 16 mei 2011 om 17:03
beste inge
ik loop tegen hetzelde raadsel aan en zie dus dat jij fam.bent. zou je mij aub gegevens die je hebt gevonden willen geven; ben jij een nazaat van zijn zoon Peter (gezien je achternaam) ik van zijn zoon joannes.Hoop iets van je te horen
liefs, anny janssen

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.