skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Ouders van Catharina Jansen van Helmont (tr. 1694 Schijndel Jan Jan Peters van Nistelrooij)

Peter de Vries vertelde op 15 oktober 2014 om 13:34 uur
Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar de ouders van Catharina Jansen van Helmont. Zij moet omstreeks 1665 geboren zijn en trouwde in 1694 te Schijndel met ene Jan Jan Peters van Nistelrooij. In Schijndel woonde een familie Van Helmont maar ik heb nog geen aansluiting kunnen vinden, zelfs niet kandidaten die in aanmerking komen. Ik weet ook niet zeker of catharina zelf uit Schijndel kwam. Bij haar huwelijk staat vermeld (Schijndel RK) dat ze toen in 's Hertogenbosch woonde. Toch is het best mogelijk dat ze banden had met de Schijndelse familie Van Helmont. De notariele en schepen archieven hebben tot nu toe geen directe nieuwe gegevens geboden.

Heeft iemand gegevens van ene Jan van Helmont die omstreeks 1640-1700 in de buurt van Schijndel woonde (of in Den Bosch). Let wel, online staan heel wat Jan van Helmonts uit de Schijndel, en die heb ik allemaal genoteerd, alleen de directe aansluiting ontbreekt.

Hieronder heb ik de gegevens gezet die ik over catharina heb kunnen verzamelen, en die van haar man en gezin.

Vriendelijke groet

Peter

Joannis Jan Peeters van Nistelroij geboren 1665-1666 te Schijndel (bij zijn huwelijk in 1694 was hij ontrent 28 jaar en bij zijn tweede huwelijk staat dat hij geboortige van Schijndel is) als zoon van ene Joannes Petri van Nistelroij. In de Schijndelse archieven komen verschillende Jan Jans van Nistelrooij voor maar hij was niet de enige met deze naam te Schijndel. Ook komt hij soms voor als Joannes Petri van Nistelrooy, zoals bij de doop van zijn dochter Antonia in 1717. Hij is begraven na 1726 waneer hij nog een zoon Johannes doopt, maar voor Februari 1730 waneer zijn tweede vrouw als weduwe hertrouwd..
Gehuwd:
(1) (ondertr. Voor Schepenen op 25 September 1694 te Schijndel) 10 Oktober 1694 te Schijndel met Catharina Jansen van Helmont. Bij de ondertrouw staat vermeld dat de bruidegom was een jongman ontrent 28 jaren, en dr bruid jongedochter, beide wonende alhier. Bij het huwelijk te Schijndel (RK) staat vermeld dat de buid woonachtig is te ‘s Hertogenbosch
(2) (ondertr. 2 september 1713 te Schijndel als "nagelaten wed. van Catharina Janse van Helmont" en tr. 17 September 1713 te Schijndel (Ned. Herv. en RK) met Helena Lucas Vorstenbosch "nagelaten wed. van Herbert de Brauwer, beide geboortige alhier". Uit haar eerste huwelijk werden 3 kinderen gedoopt te Boxtel. Helena Vorstenbosch hertrouwd als "geboren en wonende te Schijndel, weduwe van Jan van Rooij" op (ondertr. 11 Februari) 26 Februari te Schijndel met Adriaen van de Veld "geboren en wonende te Schijndel". Zij is gedoopt op 16 Maart 1669 te Schijndel als dochter van Lucas Joannes Vorstenbosch en Margaretha Thomas van Gemert. Zij is begraven op 7 April 1751 te Schijndel als "Heijl wed. van Jan Peters van Nistelrooij, laat kinderen na" [Betreft dit een andere Heilke en Jan Peters van N??]

Catharina Jansen van Helmont geboren tussen omstreeks 1663 en 1679 als dochter van ene Jan van Helmont. Bij haar huwelijk woonde zij te s’Hertogenbosch. Haar ouders zijn echter nog onduidelijk. Begraven 9 Maart 1713 te Schijndel als "Cathalina huijsvr van Jan Jans van Nistelrooy, laet kinderen na". In de schepenaktes van Schijndel (Toegang 5122, Inv. 149, Pagina 85v, dd 26-8-1713) wordt de invetaris van haar boedel opgemaakt.

Uit zijn eerste huwelijk;
?. Helena Joannis van Nistelroij
1. Joannes, ged. 5-8-1695 te Schijndel (get. .Joannes Petri van Nistelroij, Joanna Joannis)(overl. voor 1703)
2. Gerardus, ged. 5-3-1698 te Schijndel (get. Jacobus Luycas, Maria Gerardi Classen Kielsdonck filia spiritualis S Francisci)(ouders: Joannes Janssen van Niestelroij, Catharina Joannis Janssen van Helmont)(tr. Petronella Theodori van Vessem alias Bersmans dr van Theodorus Arnoldi van Vessem en Francisca Dircx van Schijndel)
3. Petrus, ged. 8-5-1701 te Schijndel (get. Joannes Peeters van Nistelroij, Joanna Peeters van Nistelroij)(begr. 30-9-1716 te Schijndel "Peeter soon van Jan Janssen van Nistelrooij")[wie was Petrus Janse van Nistelrooij (1720 x Johanna Verhagen) die optrad als getuige bij de dopen van de kinderen van zijn broer Jan Janse en zus Anna Janse van Nistelrooij?]
4. Guilelmus, ged. 4-9-1703 te Schijndel (get. Nicolaas Gerrits van Kielsdonck, Maria Jan Jan Pennincx)(ouders: Joannis Jan Peeters, Catharina Jansen van Helmont)
5. Joannes, ged. 8-10-1704 te Schijndel (get. Adrianus Jan Voets, Joanna Nicolai Gerits)(tr. 28-2-1734 te Sint Michielsgestel met Maria Joannis Jacobi van der Aa dr van Joannes Jacobus van der Aa en Joanna Janse Claessen, zij woonden te Sint Michielsgestel alwaar hun kinderen RK werden gedoopt)
6. Anna, ged. 21-11-1705 te Schijndel (get. Nicolaus Gerardi, Elisabeth Jan Peeters van Nistelroij)(begr. 14-6-1706 te Schijndel)(overl. voor 1708)
7. Adrianus, ged. 12-8-1707 te Schijndel (get. Theodorus Adriana Voets, Petronilla Joannis Dierck Voets)(moeder: van Helmont)(begr. 6-12-1707 te Schijndel als Adriaan zoon Jan Peters van Nistelrooij) of 4-1-1726 te Schijndel als Adriaen Jan Peters van Nistelrooij, betreffen het hier andere Jan . van N?)
8. Anna, ged. 14-12-1708 te Schijndel (get. Joannes Petri van Nistelroij, Maria Jan Peters van Nistelroij)

Uit zijn tweede huwelijk:
1. Maria, ged. 31-12-1714 te Schijndel (get. Simon Joannis Verhaegen, Maria Petri Verhaegen)(vader genoemd: Joannes van Roij)(komt voor als doopgetuige: Maria Jans van Nistelrooij)
2. Catharina, ged. 19-8-1715 te Schijndel (get. Joannis Janssen Vorstenbosch, Maria Joannis Leonardi Penninx, Maria Wilhelmi Martini van der Cant)(ouders: Joannes Joannis Petri van Nistelrooij, Helena Vorstenbosch)(tr. 23-10-1735 te Schijndel met Johannes Verhagen)
3. Antonia, ged. 21-1-1717 te Schijndel (get. Anna Maria Servatii van Nistelroij, Joanna Gijsberti van den Bogaert)(vader genoemd Joannes Petri van Nistelrooij)(begr. 15-2-1717 te Schijndel “Een kind van Jan Jansse van Nistelrooij”)
4. Petronella, ged. 31-3-1718 te Schijndel (get. Adrianus Emberti van Kessel, Anna Maria Servatii Scoenmaekers)(vader genoemd: Joannes Janse van Nistelroij)(begraven op: 4-8-1722 te Schijndel als “Peternel, dochter van Jan Jans Peters van Nistelrooij”)(Schepenaktes van Schijndel (Toegang 5122, Inv. 151, Pagina 21, dd 3-8-1722): Aangaande de verdrinking van Peternella, oud + 4 jaar, dochtertje van Jan Jan Peeters van Nistelrooij, verdronken in een waschgraeff)
5. Petrus, ged. 18-8-1719 te Schijndel (? begr. 30-10-1719 te Schijndel “Een kind van Jan Jan Peeters van Nistelrooij”)
6. Mechtildis, ged. 28-8-1720 te Schijndel (get. Johannis Wilhelmi van Heretum senior, Gisberta Jacoba van Tienen)(ouders: Joannis Joannis Peters van Nistelrooij en Helena Joannis Vorstenbosch)
7. Petronella, ged. 8-10-1722 te Schijndel (vernoemd naar haar dat jaar verdronken zusje, overl. 27-4-1789 te Schijndel, Peternel Jans van Nistelrooij tr. 19-5-1755 te Schijndel met Jacobus Claesz van Heesch)
7. Joes (Johannes), ged. 1-12-1723 te Schijndel (get. Gerardus Zanders en Helena Jois Luca Vorstenbosch)(ouders: Jois Peters en Helena Vorstenbosch)(? Begr. 9-8-1725 te Schijnal “Jan soontje van Jan van Nistelrooij”)
8. Jois (Johannes), ged. 16-6-1726 te Schijndel (get. Antonis Jansen, Elizabeth van Swamen [=vrouw van Arnoldus van Swamen]? )(ouders: Joannes Janse en Helena Vorstenbosch) (misschien: tr. 30-4-1747 te Schijndel met Clara Wilberts van de Ven, zij noemde hun eerste zoon, Jan en eerste dochter Helena, doopgetuigen waren o.a. Petrus van Nistelrooy en Catharina Verhagen)

Reacties (2)

Norah zei op 15 oktober 2014 om 21:26
In de kantlijn van het schepenhuwelijk 1694 stond dat Catharina 24 jaar was(image 16; zoekakten). Ik kon niet ontcijferen of er wel getuigen bij waren?
Bij het R.K. huwelijk waren dacht ik slechts 2 religieusen > Maria Gisberta van Berckel en Maria Dionijsij, heb je ook niets aan...

Bij de dopen van alle kinderen waren weinig tot geen getuigen van Catharina's kant, of ik zie dat verkeerd.
Mvg, Norah
Peter de Vries zei op 16 oktober 2014 om 09:04
Beste Norah,

Die gegevens over haar leeftijd en huwelijksgetuigen had ik nog niet.

Gewoonlijk pluis ik altijd al de getuigen bij de dopen uit. Tot nu toe heeft dat echter nog niet geholpen. De meesten komen van de kant van haar man of zijn niet direct te plaatsen. Ik heb veel losse gegevens van Van Helmont uit de omstreeken van Schijndel maar die liggen allemaal een generatie eerder.

Wat ik nog niet had verteld is dat in 1698 bij de doop van haar zoontje Gerardus, ze vermeld staat als Catharina Joannis Janssen van Helmont. Dit zou kunnen betekenen dat ze dus een dochter van ene Jan Jansz van Helmont was. Maar afgaande op de manier waarop de patroniemen van haar man werden opgeschreven kan dat nog best een fout zijn.

Ik vermoed dat ze gedoopt is met de naam van haar vader alleen met zijn patroniem en niet zijn familienaam: Dan is het moeilijk zoeken naar een Catharina gedoopt als dochter van Jan Jansz :-(

Peter

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.