skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg

Oudste generaties familie Van Kessel te Geffen/Schijndel (1550-1600)

Peter de Vries vertelde op 20 augustus 2019 om 12:02 uur
Beste lezers,

ik stam via de Geffense smit Jan Teunisse van Kessel, diens vader Antonius Willems van Kessel (eveneens Smit te Geffen) af van: Willem Eijmberts van Kessel. Over deze personen is veel te vinden in de archieven en ik ben nu de oudere generaties aan het uit pluizen.

De vader van Willem Eijmberts van Kessel was waarschijnlijk ene Eijmbert Bruijsten (x Lijsken Claessen) die te Geffen woonde. Zij hadden minstens 5 kinderen: Bruijst, Willem, Lijneken (x Gerrit Jans Kleermacker), Jacob en Goijert,
Ijmbert Bruijsten moet geboren zijn omstreeks 1570-1580. Zijn vrouw was een dochter van Claes Wouters. Hij wordt vermeld in verschillende schepenaktes uit die tijd te Geffen,

Nou mijn echte vraag:

Volgens mij is zijn vader ene Brues Willems, geboren omstreeks 1540 die getrouwt was met ene Heijlken (zij leefde nog in 1611/1612). Deze Brues Willems leefde te Schijndel (niet te Geffen). En volgens mij stammen de families "Van Kessel" te Schijndel en Geffen van hem af. Het is mij niet duidelijk waarom zij later de naam "Van Kessel" gaan gebruiken. Ik ben deze familienaam niet tegenekomen te Schijndel en Geffen rond de tijd dat Brues Willems leefde. Wel verder terug omstreeks 1500. Mogelijk is er een band?

Omstreeks 1654-1669 is er te Schijndel sprake van ene Bruijst Willems, maar het is niet altijd zeker of dit de bovenstaande betreft. Mogelijk leefde hij nog omstreeks 1600-1605.

Brues Willems was mogelijk een zoon van ene Willem Heijmericks: In 1601 is er sprake van Aelken dochter Brues Willem Heijmerickx naegelaete weduwe Roeloeff Janssen zaliger, toecoemende bruijt, geassisteert met Eijmbert Broessen, haeren broeder, ende Claes Huijgen van Berckel haer swager,

Brues Willems (Heijmericks) had mogelijk de volgende kinderen
1. Anneken Bruijstens (overleden voor 1633, tr. (1) Claes Hugo van Berckel was de zoon van Hugo Jansz van Berkel te Schijndel en diens vrouw Hadewich Gijsbert Jansen van de Bogaert (2) na 1620 met Andries Cornelissen?)
2. Aelken dochter Brues Willem Heijmerickx (x Roeloeff Janssen, overl. Voor 1601)
3. Eijmbert Broessen, geb. omstreeks 1675 (x Lijsken Claessen dr van Claes Wouters, zijn nakomelingen te Geffen gingen zich van Kessel noemen)
4. Andries Ambrosius Willems, geb. omstreeks 1683-1688 (40 jaar in 1623, 50 jaar in 1638)(in 1623 vermeld als zijnde 40 jaar oud, in 1633 voogd over jongste dochter van zijn zuster en Claes Hugo van Berckel, in 1638 vermeld als zijnde 50 jaar oud, tr. 25-10-1616 te Schijndel met Mechteld Jans Amijssen van de Spank, zijn nakomelingen te Schijndel gingen zich Van Kessel noemen)

Dus Brues Willems was dus de voorouder van de Schijndelse en Geffense Van Kessels.

Graag zou ik horen of mensen aanvullingen hebben aangaande Breues Willems, zijn vrouw of zijn voorouders.

Vriendelijke groeten

Peter

Reacties (46)

Hans Vogels zei op 20 augustus 2019 om 15:33
Even een kleine opmerking van algemene aard.
De benaming Van Kessel kan in die tijd ook via een (voor-)moeder ingebracht zijn waarna pas later de kinderen of kleinkinderen zich zo zijn gaan noemen.

In Boxtel en omgeving had je al vanaf de 14e eeuw Van Kessels al dan niet in combinatie met de benaming de Bie/Bye, iets wat je ook in het familiewapen terugziet.

http://www.bhic.nl/maisi_ajax_proxy.php?mivast=235&mizig=210&miadt=235&miaet=185&micode=1232&minr=14820724&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=211&miview=viewer2
http://www.bhic.nl/maisi_ajax_proxy.php?mivast=235&mizig=210&miadt=235&miaet=185&micode=1232&minr=14820708&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=211&miview=viewer2
HenkD zei op 21 augustus 2019 om 02:14
Ik vraag mij af of het in 1601 aangekondigde huwelijk van Aelke (dr van Brues Willem Heijmerickx) doorgang heeft gevonden. Is dat bekend? Haar aanstaande echtgenoot wordt in ieder geval niet in het overzicht opgenomen door jou.

Verder komt er omstreeks 1654-1669 inderdaad een Bruijst Willems voor maar wie bedoel je hiermee? In 1667 noemde hij zich Ambrosius Willems van Kessel. Zijn de jaartallen die je noemt wel juist?
Zie ook:
1. Anneken Bruijstens (overleden voor 1633)
met een broer:
3. Eijmbert Broessen, geb. omstreeks 1675.

Dit kan natuurlijk niet kloppen.
Misschien is het handig om een verkort overzicht te geven van de veronderstelde afstammingen met correcte jaartallen.
Peter de Vries zei op 21 augustus 2019 om 08:45
Beste Henk,

In antwoord op de twee vragen:
1) Goed punt, daar had ik nog niet over nagedacht, maar inderdaad ben ik nou ook niet zeker of een huwelijk heeft plaats gevonden. Ik ga dit verder nakijken.
2) De Bruijst Willems van 1654-1669 is een zoon van de door mij eerder genoemde Willem Eijmbert (van Kessel) en dus een broer van de Antonius Willems van Kessel waar ik van afstam. Zij hadden ook nog een broer genaamd Eijmbert Willems van Kessel (x Johanna Peter Hendricks van Creijll) die Schepen van Geffen was, en een dochter Aelke (x Jan Jans van Weerd, president schepen van Geffen). Dit speelt zich echter verschillende generaties later, maar omdat de namen doorgegeven worden, komen er later dus personen met exact de zelfde voornaaam en patroniem terug.

Het is soms niet makkelijk de verschillende Willem/Eimbert/Bruijsten te onderscheidden. In sommige aktes is niet duidelijk over wie het precies gaat, behalve als familie relaties worden beschreven.

Peter
Peter de Vries zei op 21 augustus 2019 om 08:52
Beste Hans,

Bedankt voor de tip. Ik heb inderdaad ook al lopen zoeken naar de afkomst van de moeders maar dat is vaak moeilijker omdat ze soms alleen met hun voornaam en zelfs zonder patroniem worden vermeld.

In Geffen komt omstreeks 1550 ene Willem Heijmericks voor, maar dat is slechts een los feit.

De band met de Boxtelse Van Kesssels is inderdaan interessant maar mogelijk licht dit nog een paaar generaties verder terug of zoals je zegt via vrouwelijke lijn, maar daar loop ik ook vast.

In de latere generaties zijn de Van Kessels soms schepen te Geffen en Schijndel, maar ik heb helaas nog een voorbeelden van zegels met een mogelijk wapen kunnen vinden. Ik zal nog eens beter kijken, want dat zou inderdaad een aanwijzing kunnen zijn.

Peter
Wilbert Steenbakkers zei op 7 april 2020 om 12:09
Hallo Peter,

er lijken wat foutjes bij de kinderen in je bericht te staan (kan natuurlijk altij dgebeuren ...):

1) Claes Hugo van Berckel is een zoon van genoemde Hugo en Mechtelt Peter Mercelis.
3) geb. omstreeks 1575 denk ik dat je bedoeld.
4) geboren rond 1586 (wordt in 1632 en 1638 50 jaar oud genoemd en in 1652 70 jaar).

Ik zoek de voorouders van deze Ambrosius, omdat hij een pachter is geweest van de Nonnenbossche hoeve te Schijndel. Zijn zoon Andries verklaard op die boerderij geboren te zijn.

Waar de naam van Kessel vandaan komt weet ik niet, maar deze bestaat al in de 15e eeuw te Schijndel.
Wilbert Steenbakkers zei op 7 april 2020 om 12:59
Hoi, ben ik weer ... (had een nieuw bericht geplaatst, maar dat komt niet te voorschijn).

Lezen is ook een schone kunst, je had bepaalde informatie al vermeld ...

De in 1601 genoemde Aelken gaat dan een huwelijk aan met Hanrick Hanrickxss Stoeckx. Haar genoemde zwager (Claes Hugo van Berckel, gedoopt Den Bosch 28-5-1573) is getrouwd met Anneken, de zus van Aelken. Anneken en haar broer Andries worden in de schepenprotocollen van Schijndel genoemd.

Of de naam Van Kessel Schijndelse roots heeft of misschien wel Geffense ... wie zal het zeggen. Van Kessel lijkt eerder bij de omgeving Geffen te horen dan bij Schijndel, al zegt dat natuurlijk niets.
Peter de Vries zei op 8 april 2020 om 07:56
Beste Wilbert,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad ik zie nu dat ik de data van de vroegste geboorten verschreven heb, dit moet vaak 15.. ipv 16.. zijn.

Het gegeven van de Nonnenbosche Hoeve te Schijndel kende ik nog niet. Dat zou dus betekenen dat Bruijst Willem Heijmericks daar (op de Nonnehoeve te Schijndel) toen woonde, en niet te Gemert.

Wat is de bron van dit gegeven?

Vriendelijke groet

Peter
Peter de Vries zei op 8 april 2020 om 07:57
Peter

Sorry, weer een verschrijving: het is te vroeg. In mijn vorige bericht, bedoelde ik Geffen ipv Gemert
Wilbert Steenbakkers zei op 8 april 2020 om 10:16
Het betreft Heijlke, weduwe Ambrosius Willems, genoemd als pachter in 1600 en 1609.

Bron: De Nonnebossche hoeven, C.P..J. Verhagen, Someren, 1994, pagina 41 en 76.
Peter zei op 9 april 2020 om 21:36
Beste Wilbert,

Bedankt nogmaals voor dit interessant gegeven. Weer wat meer duidelijkheid over Heijlke en haar man Ambrosius Willems
Marcel zei op 14 december 2020 om 16:25
Wie heeft informatie over Anneke's tweede echtgenoot Dries Cornelis ( Nelen) waarmee zij 6 kinderen kreeg?
clericus.nl
clericus.nl zei op 15 december 2020 om 22:23
in mijn bestand heb ik nog het volgende gevonden in de zijlijnen van van Creij:

Bruidegom Emert Wilmse van Kessel
Bruid Joanna Petrus Henrickx van Craeij
Datum huwelijk 14-02-1677 te Geffen
Peter zei op 16 december 2020 om 11:10
Beste Marcel,

Helaas heb ik nog niets kunnen vinden over Anneke Bruijsten en haar tweede huwelijk met Dries Cornelissen. Dopen van haar kinderen heb ik niet kunnen vinden. Komt omdat er heel wat Andries Cornelissen woonden in de ongeving. Mocht iemand meer weten dan hoor ik dat ook graag

Groet

Peter
Peter zei op 16 december 2020 om 11:18
Nog een toevoeging over de oudste generatie:

Er zijn drie lijnen die ik aan het uitzoeken ben
1) Bruijsten Willems had een zus genaamd Anneke Willem Heijmericks. Nou kom ik in Geffen de naam Willem Heijmericks tegen als patroniemen omstreeks 1590. Dat betreft dan ene Jacob Willem Heijmericks overleden omstreeks 1593 die een zoon had die Willem Jacobs en Willem Jacobs Snijder genoemd werd. Ik vermoed dat deze Willen dus het neefje was van Bruijsten Willems.
2) Het neefje Willen Jacobs blijkt niet de naam Van Kessel te dragen. Zoals al aangekaart door Hans Vogels hierboven kan de naam via vrouwelijke naam in de familie zijn gekomen: dus mogelijk via de vrouw van Bruijsten Willems. Diens nakomelingen blijken ook ineens land in Schijndel te hebben. Dus zou diens vrouw een Van Kessel uit Schijndel kunnen zijn geweest?
3) An het begin van de 17 eeuw komen er personen met de naam Eijnbert Bruijsten voor te Berlicum? Was er een familieband?

Mocht dit hierboven bekend voorkomen, en aansluiten bij gegevens dan hoor ik dat graag

Peter
marcel zei op 16 december 2020 om 12:07
Anneke Ambrosius Willems ( vader Ambrosius Willem van Roosmalen en moeder Maria Hendrik jan Weyergancx) was gehuwd met Claes Hugo van Berkel , uit dit huwelijk twee kinderen en met Dries Cornelis ( Nelen) waarmee zij 6 kinderen kreeg. Zijn ouders waren Cornelis Andriessen en Willemken N.N.. Deze Dries Cornelis is een van mijn directe voorvaders. Meer weet ik niet over hem of zijn ouders. Wie weet meerr? Dank, Marcel.
Petee zei op 16 december 2020 om 13:02
Hoi Marcel,

Deze ouders van Anneke kloppen niet met wat hierboven is bediscussieerd. De vader van Anneke die met Hugo van Berckel trouwde was ene Bruijsten Willem (Heijmericks) broer van Aelke Willem Heijmerick.

Deze Bruijst Willems was gehuwd met ene Heijlke

Peter
marcel zei op 16 december 2020 om 13:20
Peter bedankt, ik ga dit veranderen en verder zoeken..
Marcel.
Peter zei op 16 december 2020 om 13:41
Beste Marcel en anderen,

De bovenstaande discussie presenteert de gegevens nogal gefragmenteerd en zeker niet compleet. Ook staan er (mijn schuld) nogal wat foutjes in. Ik zal kijken of ik binnenkort een volledig overzicht kan plaatsen.

Peter
jan zei op 16 december 2020 om 15:20
Willem Eijmbers Bruessen als man van Anthoniske Jan Michuels van de Sande erf van haar ouders:

Bosch protocol, inv. no. 1571, fol. 486r, dd 8 juni 1649 (Nuland/Rosmalen/Heeseind/Boxtel)
Michiel en Adriaan broers, zonen wijlen Jan Michiels van den Zande en Elisabeth Reijnen samen verwekt, Jan Jans van Boekent als man van Marijken, en Willem Eijmberts Bruessen als man van Anthonisken zusters en dochters van Jan Michiels van der Zande en Elisabeth Reijnen, maken samen de erfdeling van de nagelaten goederen van hun ouders en die genoemde Adriaan van de Zande, Jan Jans van Boeckelt, Jan Lamberts en Willem Eijmberts Van de goederen die Adriaan met zijn zusters verkregen hadden
 aan Michiel sonen Jan Michiels van de Sande
- een hofstadt wesende hoff met den teullande dien aanliggende, een maldersaat lands groot, gelegen in de parochie van Nulant, ter plaatse genoemd aan den Heelschenhoeck, neffens erve der erfgenamen Roeloff Janss ex uno, en neffens ander erf deser condividenten ex alio, strekkende met ene einde op de heide genoemd het Lanckvelt, en met andere einde op de gemeijne heijde
- een hoefken groot ½ vaetsaet aldaar voornoemd gelegen, tussen de gemeijnte ex uno, en tussen erve der erfgenamen Herman Janss ex alio en ene einde, en met andere einde op erve der erfgenamen Bartholomeus peters onder de last van 0-1-0 gewincijns aan de domeijnen van Brabant,
 Adriaan sone Jan Michiels van de Sande
- een stuk lands groot een mauwersaet gelegen in de parochie van Rosmalen ter plaatse genoemd het Heeseind neffens erve Claes Wouters en Pauwel Lamberts ex uno, en neffens erve der kertkenberth (?) van Nulant ex alio, strekkende met ene einde op de gemeijne straat, en met andere einde op erve der Heer van Geffen, Jacob Flore en Roeloff Janss,
- Een mergen lands westwaarts wesende de ½ van 2 morgen, gelegen in de parochie en plaatse voornoemd neffens erve de convent van Cauwater west ex uno, en neffens den andere mergen van genoemde 2 morgen, oost ex alio, strekkende met ene einde op erve Anthonis Gerarts Ruijs alias de Weert en met andere einde op ander erf deser condividenten,
- Een halve morgen wesende de helft van een morgen ongedeeld in een meerdere camp van 4 mergen, in voornoemde parochie van Rosmalen ter plaatse in de Rosmalense Vrede, deze morgen tussen erve Mathijs Herberts oost ex uno, en tussen erve Joffr. Agnes Beijens weduwe van de Hr. en Mr. Albert van Breugel, in zijn leven licentiaat in de rechten en oud Raad deser stad west ex alio, strekkende met ene einde op de gemijne hoefdijk, en met andere einde of erve Joffr. Marie van Balen c.s., uitgenomen 1/8e deel in een cijns van een pond paijments uit genoemde halve mergen,
 Jan Jans van Boeckelt als man van Aelken
- 3 percelen teullands alle gelegen in de Baronije van Boxtel ( niet verder beschreven)
- Een mergen lands wesende de ½ van 2 morgen, gelegen in de parochie van Rosmalen ter plaaste genoemd op het Heeseind, neffens erve der erfgenamen Lenaerts Hendrick Janss ex uno en neffens den andere mergen, in voorgaande portie begrepen west ex alio, strekkende met ene einde zuid op erve Anthonis Gerarts en met andere einde noord op ander erve deser condividenten, onder de last van een cijns uit de goederen tot Boxtel,
 Jan Lambert Pauwels als man van Maijken
- De ½ ongedeeld in een hoff lands groot 14 vaetsaet gelegen in de parochie van Nulant aan den Heelschenhoeck, neffens erve Michiels Jans ex uno en voorts rondsomme in de gemeijnte, onder de last van de ½ van 3 stuijvers min een oort cijns aan de domeijnen van Brabant
- De ½ ongedeeld in een camp hooilands groot 14 hont gelegen in de parochie van Rosmalen in de rosmalense Vrede, tussen erve der erfgenamen Aert Henricx ex uno, en tussen erve convent van Caudewater ex alio, strekkende met ene einde op gemeijne hoefdijk tot op ander erve deser condividenten
- Vijftalf hont land in een meerdere camp van 4 mergen, gelegen te Rosmalen in de Rosmalense Vrede, in de 2e portie begrepen, tussen erve der kinderen Willem Laureijns en de tafelen der H. Geest oost ex uno, en neffens erve Joffr. Agnes van Wassenhoven weduwe Jonker Otto van Zuijlen west ex alio en ene einde, strekkende met andere einde op ander erf deser condividenten, onder de last hieruit te vergelden 2 blancken cijns in een cijns van 7 stuijvers aan de domeinen van Brabant,
 Willem eijmberts als man van Anthoniske
- De ½ ongedeeld in een hoff lands groot 14 vaetsaet gelegen in de parochie van Nulant aan den Heelschenhoeck, neffens erve Michiels Jans ex uno en voorts rondsomme in de gemeijnte, onder de last van de ½ van 3 stuijvers min een oort cijns aan de domeijnen van Brabant
- De ½ ongedeeld in een camp hooilands groot 14 hont gelegen in de parochie van Rosmalen in de rosmalense Vrede, tussen erve der erfgenamen Aert Henricx ex uno, en tussen erve convent van Caudewater ex alio, strekkende met ene einde op gemeijne hoefdijk tot op ander erve deser condividenten
- Vijftalf hont land in een meerdere camp van 4 mergen, gelegen te Rosmalen in de Rosmalense Vrede, in de 2e portie begrepen, tussen erve der kinderen Willem Laureijns en de tafelen der H. Geest oost ex uno, en neffens erve Joffr. Agnes van Wassenhoven weduwe Jonker Otto van Zuijlen west ex alio en ene einde, strekkende met andere einde op ander erf deser condividenten, onder de last hieruit te vergelden 2 blancken cijns in een cijns van 7 stuijvers aan de domeinen van Brabant,
(….) Testes Van Berckel en Hamel, dd 8 juni 1649
marcel zei op 17 december 2020 om 14:14
Peter, veel informatie waarvoor dank. Brengt mij nog niet veel verder mbt Anneke Ambrosius Willems en of Dries Cornelis (Andriessen) of Nelen. Wat ik meen te weten is dat uit het huwelijk van Dries en Anneke volgende kinderen zijn geboren:
1/ Corstiaan Dries ( Corst Andrea) geb ca. 1590, gehuwd met Merike Willem Peters van de Westelaken
2/ Dingena Andries Nelen geb rond 1595 Berlicum gehuwd met Andrianus Mathias van Heretum.
3/ Jacob Dries Cornelis Andriessen geb ca 1608 Dinther ( dit is mijn directe voorvader) gehuwd met Theodora Costen.
4/ Catharina Dries , gedoopt 17-11-1613 getuigen Antonij Couserwijs en Joetken Handerincx, gehuwd met Huibert Jans
5/ Cornelis Dries
6/ Jan Dries

Er zit nogal wat tijdsverschil tussen de geboorte van de kinderen.
Ik heb dit ooit eens laten uitzoeken toen ik nog in het buitenland woonde. Weet ook niet zeker of dit klopt. Ben zelf recentelijk (meer tijd en met pensioen) weer begonnen met genealogie.

Uit het huwelijk van Claes Hugo van Berkel en Anneke Ambrosius Willems heb ik in mijn gegevnes staan twee kinderen;
1/ Ambrosius Claassen van Berkel, gehuwd met Sophia Willems
2/ Ike Claassen van Berkel, gehuwd met Paulus Aert van Gogh.
Meer informatie mbt bovenstaande heb ik niet.
Wie wel?

groet
Marcel.
Peter zei op 17 december 2020 om 17:45
Beste Marcel,

Ik kende deze kinderen van Dries Cornelissen en Anneke Bruijs Willems, en zelfs de doopvermelding van een van hen, nog niet.

Wel denk ik dat de geboorten van de eerste kinderen te vroeg zijn. In 1601 wordt Hugo van Berckel nog vermeld als zwager van Eijmbert Bruijsten en Aelke Bruijst Willem Heijmericks dus Anneke is pas na 1601 met Dries Cornelis getrouwd.

Ik had hun huwelijk zelf staan als voor 1620 maar het moet dus eerder zijn geweest, tussen 1601 en 1613, vermoedelijk onstreeks 1605.

Ik zal kijken of ik mijn gegevens de komende dagen kan plaatsen (zonder foutjes). Helaas ken ik Dries Cornelis niet. Woonden ze te Geffen of Schijndel? Of Elders?

Petee
jan zei op 17 december 2020 om 21:10
Bosch Protocol, inv. no. 1537, fol. 642r, dd 26 september 1626 (Schijndel)
Nicolaas en Jan, broers, sonen wijlen Antonis Jan Rutger van Griensven
- Een camp weilands met zijn houtwasch, groot 1,5 morgen, gelegen onder Schijndel, ter plaatse geheten int Wout, tussen erve Adriaan sone Claas Jan Teeuwens ex uno en tussen erve Willem Henrikcx van Beek c.s. ex alio, strekkende aan ene einde aan erve van de erfgenamen Joncker Joachim van Lier en met andere einde aan erve Lijntken Scheerkens en haar kinderen
- Hen aangekomen bij de erfdeling van de goederen Jan Rutgers van Grinsven, in de delingsbrief dd 5 januari 1600, hebben zij wettelijk overgedragen aan Jan sone Gerard Claas wonend te Den Dungen, (…) uitgenomen een cijns van 13-10-0, de ½ voor genoemde Jan en de ½ voor Delis Henricks Willems; nog een cijns van 1-181/2 -0 aan de broederschap van OLV in de St Jan te Den Bosch.
Testes Horenbeeck en donckers, dd 26 (?) september 1626
In marge: Goijart zone wijlen Eijmbreght Bruijsten en van Elisabeth dochter wijlen Claass Wouters …. Tevorens huisvrouw van Antonis Jan Rutgers en zo halfbroer van genoemde Jan en Nicolaas vernadert. Testes Broegel en Asperen, dd 15 oktober 1626
In marge: Goijart zone wijlen Eijmbreght Bruijsten heeft geconsenteert in presentie van Jan sone Gerard Claess in cassatie van deze vernadering, dd 29 januari 1629.
Peter zei op 17 december 2020 om 23:12
Beste Jan.

Mooie akte die aangeeft dat de eerste man van Lijske Claes Wouters dus een Van Grinsven is, en behalve de Jan die ik al had, ook nog andere kinderen van haar vermeld.

Ik zocht zelf nog wat verder en vond

Momboirboek 's-Hertogenbosch (1588-1625)
Rutger en Arnt zonen van Jan Rutgers van GRIENSVENNE, ooms paternel; Peter Wouters van HAMMEN en Gerardt Nicolaes van HAMMEN, ooms maternel, zijn momboirs gesteld over Nicolaes en Jan, onmondige zonen van wijlen Anthonis zoon van wijlen Jan Rutgers van GRIENSVENNE bij Elisabeth zijn huisvrouw dochter van wijlen Nicolaes Wouters van HAMMEN, die hertrouwd is met Embert zoon van Ambrosius WILLEMS.
Erfdeling van de goederen van wijlen Jan Rutgers van GRIENSVENNE bij Elisabeth zijn huisvrouw, grootouders paternel.
05.01.1600 | R 1924 | f 139vog even verder en vond ook deze:

Dus Eijmbert Willems was al voor 1600 met Lijske Claes Wouters gehuwd, en zij wordt hier dus vermeld als een dochter van Claes Wouters van Hammen.

Deze gegevens en de meerdere voorkinderen van Lijske Claes Wouters (van Hammen), geven nu een beter beeld van waneers zij eerst gehuwd is, en waneer zij voor een tweede keer met Eijmbert Willems huwde, en maken het ook makkelijker een afschatting van hun geboorte jaar te geven. Elk stukje inforamatie helpt.
Peter zei op 18 december 2020 om 09:37
Hoi

Zoals beloofd hier de gegevens die ik heb van mijn oudste drie generaties Van Kessel uit Geffen en Schijndel.

Over de kinderen van Eijmbert Bruijsten, heb ik veel meer gegevens, vooral over zijn twee zonen Willem Eijmbert en Willem Eijnbert de jongsten. Verder is er ook heel wat te vinden over de afstammelingen van Andries Bruijsten van Kessel te Schijndel. Mijn vraag is voornamelijk gericht op deze oudste generaties, en alle aanverwante gegevens, want alles helpt.
Peter zei op 18 december 2020 om 09:44
4480. Eijmbert Bruijsten geboren rond 1574, broer van Aelken dochter Brues Willem Heijmerickx (x Roeloeff Janssen) en zwager van Claes Hugo van Berckel. Hij zou dus een zoon van ene Willem Heijmerickx moeten zijn geweest, hoewel het patroniem van zijn vader later niet meer in de familie voorkwam en maar een keer vermeld wordt bij zijn zus Aelken. Overleden na 1601 maar voor 1628 [afgaande op de geboorte van zijn kinderen na omstreeks 1615-1620] waneer zijn vrouw Lijsken Claessen als weduwe wordt vermeld. Gehuwd met omstreeks 1600 (voor 1601) met:
4481. Lijsken Claessen geboren rond 1575 als dochter van Claes Wouters van Hammen, mogelijk uit Den Dungen. Haar broers waren Peter Wouter van Hannen en Geraert zoon van Nijclaes Wouters van Hannen, op Den Dungen. Zij is overleden tussen 1647 en 1662. Zij was eerder gehuwd
(1) omstreeks 1690-1695 met Anthonis Jan Rutgers van Griensvenne/Van Grinsven, broer van Rutger en Art Jan Rutgers van Grinsven. Overleden voor 1601. Uit dit huwelijk werden minstens twee zonen, genaamd Nicolaes (Claes) en Jan of Jannen Anthonis, die in 1626 worden vermeld. Jannen Anthonis wordt vermeld als halfbroer van Eijmbert Bruijsten
In 1634 word zij genoemd “leste naergelaten weduwe van Eijmbert Broesten”.

In 1620-1623 is er sprake van de voogden Andries Ambrosius Willems en Peter Hugo van Berckel over de vijf onbejaarde (onmondige) kinderen van Lijske Claes Wouters en Eijnbert Bruijsten. In 1662 worden er echter 8 kinderen vermeld. Mogelijk waren de oudste 3 dus al meerderjarig in 1623?
Kinderen met Lijsken Claes Wouters (als vermeld in aktes in 1662)
1. Bruijst Eijmbert Bruijsten, geb. omstreeks 1595-1600 (ongehuwd, vermeld 1659, 1662, in 1644 vermeld als Broes sone wijlen Eijmbert Broesen jonghman, Begr. 22-1-1662 te Geffen Bruijst Eijmerts, overleden te Geffen, “laet achter tot sijn erffgenamen: Guilliam Eijmberts, ende Willem Eijmberts, sijne broeders met eene suster.” [Deze laatst in leven zijnde zuster moet Heijlke geweest zijn]
2. Guilliam Eijmberts (van Kessel)(Begr. 8-3-1663 te Geffen Guilliam Eijmberts, overleden te Geffen, heft naergelaten Metje sijn huijsvrouw met drie kinderen. tr. Omstreeks 1630 met ene Metje/Mechteld. Begr. 2-12-1663 te Geffen Metje weduwe van Guilliam Eijmbertsen, heft near gelaten ses kinderen.[Het is onduidelijk waarom er zo’n verschil is in het aantal kinderen, fout door de schrijver, of had zij kinderen uit een eerder huwelijk, ik ga uit van het eerste)
3. Heijlken (vermeld Geffen Schepenakten 1662, Jan Janssen van Heck, wonende te Berchem, man van Heijlken dochter van Eijmbert Bruijsten. Heijlke efrde van haar toen overleden broer Bruijst Eijmberts)
4. Lijneken Eijmberts (ook Cathalina genaamde, overl. voor 1662, tr. Gerrit Jans Kleermaecker, zij hadden in 1664 twee onmondige kinderen Ariken en Jan, en een mondige dochter Jenneken)
5. Thonisken (in 1660 te Geffen vermeld als Thonisken dochtere Eijmbert Bruijsen, ziek in bed liggende, testeert samen met Jacob Aerts van Creijl, haar man, Begr. 6-8-1660 te Geffen Thonisken Bruijsten overladen te Geffen dochter van Eijmbert Bruijsten, ende heft naergelaten haeren man Jacob Aertsen van Creijl met drie oft vier kinderen.)
6. Willem Eijmberts de jongsten, geb. omstreeks 1615 (voor 1628)(Schepenprotocol Geffen 1678 borgemeester en 1677 president schepen te Geffen, tr. Thonisken dr van Jan Michiels van de Sande uit Boxtel?)
7. Jacob sone Embert Bruesten (vermeld 1627 als jongeselle, waarschijnlijk overleden voor 1662)
8. Goijart sone Embert Bruesten (vermeld 1627, in 1630 als Goorden jongman, waarschijnlijk overleden voor 1662)

Uit een eerste huwelijk van Lijsken (zij was al eerder gehuwd)
1. Nicolaes/Claes, geb. voor 1601 (omstreeks 1595) (vermeld 1626)
1. Jannen Antoniss, geb. voor 1601 (omstreeks 1595) (vermeld 1626, 1630)

Let op in Berlicum woonde ene Eijmbert Bruessen. Deze was gehuwd met Marijken dochter van Arie Jan Melis. In 1618 wordt zijn zoon Jacob vermeld zijnde 25 jaar oud, dus deze Eijmbert moet dus al omstreeks 1593 getrouwd zijn. Het gaat dus duidelijk over twee personen die beide de naam Eijmbert Broessen heette, eentje in Berlicum de andere in Geffen/Schijndel.

Momboirboek 's-Hertogenbosch (1588-1625)
Rutger en Arnt zonen van Jan Rutgers van GRIENSVENNE, ooms paternel; Peter Wouters van HAMMEN en Gerardt Nicolaes van HAMMEN, ooms maternel, zijn momboirs gesteld over Nicolaes en Jan, onmondige zonen van wijlen Anthonis zoon van wijlen Jan Rutgers van GRIENSVENNE bij Elisabeth zijn huisvrouw dochter van wijlen Nicolaes Wouters van HAMMEN, die hertrouwd is met Embert zoon van Ambrosius WILLEMS.
Erfdeling van de goederen van wijlen Jan Rutgers van GRIENSVENNE bij Elisabeth zijn huisvrouw, grootouders paternel.
05.01.1600 | R 1924 | f 139v

Rutger en Arnt zonen van Jan Rutgers van GRIENSVENNE, te St Michielsgestel, van vaderszijde; Peter Wouter van HANNEN en Geraert zoon van Nijclaes Wouters van HANNEN, op Den Dungen, van moeders kant, zijn momboirs gesteld over Nijclaes en Jan onmondige kinderen van wijlen Anthonis zoon van Jan Rutgers van GRIENSVENNE bij wijlen Elisabeth dochter van wijlen Niclaes Wouters van HANNEN, hertrouwd met Eijmbert zoon van Ambrosius WILLEMS.
Verkoop van 1/3 deel in de goederen van wijlen hun grootmoeder Elisabeth dochter van Niclaes AERTS, weduwe van Jan Rutgers van GRIENSVENNE.
07.01.1600 | R 1924 | f 165

Bosch Protocol, inv. no. 1537, fol. 642r, dd 26 september 1626 (Schijndel)
Nicolaas en Jan, broers, sonen wijlen Antonis Jan Rutger van Griensven
- Een camp weilands met zijn houtwasch, groot 1,5 morgen, gelegen onder Schijndel, ter plaatse geheten int Wout, tussen erve Adriaan sone Claas Jan Teeuwens ex uno en tussen erve Willem Henrikcx van Beek c.s. ex alio, strekkende aan ene einde aan erve van de erfgenamen Joncker Joachim van Lier en met andere einde aan erve Lijntken Scheerkens en haar kinderen
- Hen aangekomen bij de erfdeling van de goederen Jan Rutgers van Grinsven, in de delingsbrief dd 5 januari 1600, hebben zij wettelijk overgedragen aan Jan sone Gerard Claas wonend te Den Dungen, (…) uitgenomen een cijns van 13-10-0, de ½ voor genoemde Jan en de ½ voor Delis Henricks Willems; nog een cijns van 1-181/2 -0 aan de broederschap van OLV in de St Jan te Den Bosch.

Toegang Bosch Protocol, Inventarisnummer 1410, Folionummer 105 – Recto Datum: 2/1601
Togt van Eijmbert Bruijstens Willems en sijn huijsvrouw Handrixke, dochter van Aert Jan Thonis

Toegang Bosch Protocol, Inventarisnummer 1625, Folionummer 193 – Recto, Datum 1/1669
Ambrosius Guiliamus van Kessel, wonende tot Geffen, promisit 2 mael 5 gl en 100 gl

schepenprotocol Schijndel:
326 Jan Luijcas Janss. ende Dirick Jans Bevers schepenen, dezelfde namen als boven aangevuld met: Andries Ambrosius Willemss. ende Peter Hugo van Berkel momboiren van de vijf onbejaerde kynderen wijlen NICLAES zoone Hugo van Berkel ende Mechtelt vs. verweckt by Anneken dochter Ambrosius Willemss., Adriaen Gijsbertss. vasn Croonenborch man van Mechelt dochter Jan Gerits van der Loo byden selven Jan ende Hilligon dochter Hugo van Berkel tsamen verwdckt, scheiding en deling, huijs schuer esthuijs hoff boomagert metten lande 11 lop. onder het Elsschot, wedue Gerits van de Ven, de gemeijnte, Eijmbert Eijmberts van den Vorstenbosch de Jonge, een mud rogge aen een gasthuijs binnen den Bosch bij Sint Anthoniscappelle genoemt Katersgasthuijs. Datering: 1620-1623

Schepenprotocol Schijndel:
430 rekening ende bewijs voor Peter Hugo van Berkel ende Andries Ambrosius Willemss. als momboiren van de vijf onbejaerde kijnderen van wijlen CLAES HUGO van Berkel ende Anneken dochter Ambrosius Willemss. tzamen verweckt, ontfanck ende administratie tzedert het jair 1617 van den tijde der opbrekinge van de huijshoudinge wijlen Mechtelt naegelaten wedue Hugo van Berkel, vermeld worden alle posten met de resp. bedragen en meerdere persoonsnamen en functionarissen. Datering: 1620-1623

ONA Geffen, Toegang 7341, Inv. Nr. 25, Pagina 184 Schepenakten dd 26-7-1630
172 Voor Handrick Janssen van Creijel ende Jacop Reijmbouts, schepenen in Geffen, zijn verschenen Goijaert ende Willem gebroederen soonen wijlen Eijmbert Broesen, mede namens allen henne geheel susteren ende broederen verweckt bij wijlen den voors Eijmbert Broesen bij Lijsken Claesen zijnen leste huijsvrouwe ende alsoo als naeste bloetvewanten van Jannen Antoniss hennen halven broeder. Dezen vernaderen alsulcken camp lants 7 vaetsaet lants als Willem ende Cornelissen gebroederen, soone Handricx van Creijl in coop vercregen hadden van Jannen Antoniss voorgenoempt in Geffen ter plaetsen genoempt aenden leijwech gemeijndelijck genoempt Wellen Rovers camp, belendingen: Gijsbert Antoniss; den gemeijnen wech genoempt den leijwech; de weduwe Jan Jacops vanden Bogaert met meer andere; item noch 7 hont groeslants in Geffen ter plaetsen gemeijndelijck genoemt opten Oistenacker (transportbrief voor schepenen Geffen d.d. 15-1-1630). Willem en Cornelis wijken.
Getuijgen waren hier over Handrick Jans van Creijl ende Jacop Reijmbouts, schepenen in Geffen, gegeven den 26-7-1630.

ONA Geffen dd 13-12-1634
266 Willem soone wijlen Wouter Handrick Wouters woonende in Littoijen als tegenwoirdich wettich man van Sijmken zijnder huijsvrouwe dochtere wijlen Sijmen Aerts van Tiel, heeft 2 stucken ackerlants malcanderen aengelegen een sestersaeth lants in Geffen int Geffense velt achter den berge gemeijndelijck genoemt de kurteckens, zijne voirs huijsvrouwe inde goederen wijlen Aerts van Tiel ende Jenneken zijns huijsvrouwe haer grootvader ende grootmoeder inne deijlinghe aengecomen, belendingen: Bruest Baudewijns suijdtwaerts; Pauwels Aerts van Tiel noortwaerts; Jacop Reijmbouts met meer andere; Gijsbert Janss van Lueth met andere; vercoft Lijsken dochtere Claes Wouters ende tegenwoirdich leste naergelaten weduwe Eijmbert Broesen tot haerder tochte ende haerder kijnderen bij haer ende wijlen Eijmbert Broesen verwect ende achtergelaten ten erffrecht.
Getuijgen waren hier over Jacop Diricx, Gerit Geritss ende Jan Handricx, schepenen in Geffen, den 13-12-1634.
Peter zei op 18 december 2020 om 09:48
8960. Brues Willem Heijmerickx geboren omstreeks 1540. Zie voor Willem beneden. Mogelijk dat zijn vader uit Geffen kwam, aangezien er te Schijndel geen Willem Heijmerics voor komt. Mogelijk dat zijn oudere broer Jacob Willem Heijmerics te Scheffen woonde terwijl Brues/Ambroisius naar Schijndel trok, misschien omdat hij trouwde met een vrouw uit een Schijndelse familie. Waarschijnlijk de pachter van de Nonnenbosche hoeve tussen Schijndel en Heeswijk en Middelrode, waar omstreks 1583-1588 zijn zoon Andries werd geboren In 1554-1569 is er voor het eerst sprake van ene Bruijst Willemss te Schijndel (Schepenbank Schijndel Toegang 5122, Inv. 50, 1564-1569) ? Mogelijk vermeld als belender in 1582/1584 te Schijndel (ONA Schepenbank Schijndel). Vermeld als Ambroest Willems (ONA Schijndel 1592-1594). In 1600-1605 is er sprake van een dienstbode wonede bij die wedue Bruest Willems (Schepenbank Schijndel Toegang 5122, Inv. 50, 1600-1605). Hij is overleden voor 1600 (waveer zijn weduwe wordt vermeld als de pachter van de Nonnenbosche Hoever). Gehuwd omstreeks 1675 met:
8961. Heijlken, leefde nog omstreeks 1611/1612. Stamde mogelijk uit een Schijndelse familie, heel misschien/mogelijk de familie Van Kessel die te Schijndel voorkwam (aangezien haar kinderen die naam gingen voeren). Op 14 Augustus 1608 te ’s Hertogenbosch (St. Jan) is ene Heijlken Brust Willims, samen met ene Geraert Andriessen, getuige bij de doop van Johanna, dochter van Antonius Jansen en Margriet. Zij wordt vermeld als “Heijlke, weduwe Ambrosius Willems” pachter van de Nonnenbosche Hoeve te Houtert in Schijndel in 1600 en 1609 (Bron: De Nonnebossche hoeven, C.P..J. Verhagen, Someren, 1994, pagina 41 en 76). In ONA Sint Michielsgestel (dd 1643) staat een akte van ene Handrick Gijsbert Smits, 48 jaar oud, waarin hij vermeld dat zijn vader sinds 1605 de Nonnonbosche hoeve bewoonde. Handrick Gijsbert Smits groeide daar op tot 1626 waneer hij trouwde.
Kinderen:
1. Anneken Bruijstens, geb. omstreeks 1570 (overleden voor 1633, tr. (1) Claes Hugo van Berckel was de zoon van Hugo Claes van Berkel en en Mechtelt Peter Mercelis. En broer van Peter Hugo van Berckel, Claes is overl. Voor 1612-1615 waneer zijn vrouw als weduwe wordt vermeld, (2) voor 1620 met Andries Cornelissen/Dries Nelen, hij is overl. 1623-1626, uit haar tweede huwelijk Anneke had de volgende kinderen: Corstian Dries (x Merike Willem Peters van de Westelaken), Dingena Andries Nelen (x Andrianus Mathias van Heretum.), Jacob Dries Cornelis Andriessen (geb. Dinther?, x Theodora Costen), Catharina Dries (gedoopt 17-11-1613 te (waar?) getuigen Antonij Couserwijs en Joetken Handerincx, x Huibert Jans), Cornelis Dries en Jan Dries)
2. Aelken dochter Brues Willem Heijmerickx, geb. omstreeks 1570 (tr. (1) Roeloeff Janssen [mogelijk gelijk aan ene Roeloff Jan Roellen die omstreeks 1595-1599 vermeld wordt te Geffen], overl. Voor 1601, otr. (2) 1601 met Hanrick Hanerickxss Stouckx wonende te Hees, kan zijn dat dit huwelijk niet voltrokken is, bij dit huwelijk zijn jaar broer Eijnbert Broessen en zwager Claes Hugo van Berckel getuige)
3. Eijmbert Broessen, geb. omstreeks 1575 (x Lijsken Claessen dr van Claes Wouters, zijn nakomelingen gingen zich van Kessel noemen en woonde te Geffen)
4. Andries Ambrosius Willems, geb. omstreeks 1583-1588 (40 jaar in 1623, 50 jaar in 1638)(in 1623 vermeld als zijnde 40 jaar oud, in 1633 voogd over jongste dochter van zijn zuster en Claes Hugo van Berckel, in 1638 vermeld als zijnde 50 jaar oud, tr. 25-10-1616 te Schijndel met Mechteld Jans Amijssen van de Spank, zijn nakomelingen gingen zich Van Kessel noemen. [bron Wilbert Steenbakkers, bhic forum: Andries verklaard (waar, waneer) op de boerderij Nonnenbossche hoeve geboren te zijn, en zijn vader pachte deze waarschijnlijk])

Let op, te ’s Hertogenbosch woonde ene Ambrosius Willems (van Gerwen) en zijn vrouw Maria/Marike die verschillende kinderen doopten tussen 1570 en 1590. Hij wordt vaak vermeld als Bruijst Willems en Ambrosius Willems en kan verward worden met de bovenstaande Ambrosius die met ene Heijlke gehuwd was.

89 Laurens Jacop Hagelaers, transport, Heijlken weduwe van wijlen Ambrosius Willemss., Gerart soone wijlen Jacop Keelbrekers, Schijndelse schepenbrief dd. 30 april 1577, Jacop Jan Pennincx , Marijken nagelaten weduwe van wijlen Gerart Jacops, Bossche schepenbrief dd. 8 april 1588, Laurens Jacops als man van (Schepenbank Schijndel 1611/1612

430 rekening ende bewijs voor Peter Hugo van Berkel ende Andries Ambrosius Willemss. als momboiren van de vijf onbejaerde kijnderen van wijlen Claes Hugo van Berkel ende Anneken dochter Ambrosius Willemss. tzamen verweckt, ontfanck ende administratie tzedert het jair 1617 van den tijde der opbrekinge van de huijshoudinge wijlen Mechtelt naegelaten wedue Hugo van Berkel, vermeld worden alle posten met de resp. bedragen en meerdere persoonsnamen en functionarissen
Datering: 1620-1623
Pagina: 235
Nota bene: Index niet per akte, maar per pagina / scan
Toegangsnummer: 5122
Inventarisnummer: 65 (Aanvragen (verzoek tot inzage op de studiezaal) )
Scan: Akte inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: Schijndel

5122.65 Index schepenprotocol Schijndel (5122.65) geen pagina, dd omstreeks 1620-1623 [Betreft waarschinlijk de boedelscheiding na het overlijden van Heijlke, hun moeder. Dit kan dan ook aantonen dat toen, alleen nog kineren van Anneke en Andries inleven waren]
329 Andries zoone Ambrosius Willemss., Andries Corneliss. man van dochter Ambrosius Willemss [Dit betreft dus Anneke Bruijsten]., Laurens Jacops 187-0-0, Willem Jacops tot Geffen [Dit betreft zeer waarschijnlijk Willem Jacob Willem Heijmericks, snijder te Geffen] 113-0-0, Marten Arien Martens 100 gl., Gerit Jacops wedue 100 gl., Dielis Henriccx 50 gl., tdorp 50 gl., den achterstel tot 1620 incluijs tsamen deylende, aen Peter Faess. halff ende halff te ontfangen, tot Nistelroij comt Dries Cornelis de hoeffve halff ende halff deijlende, actum 21 october 1620, testes Smits ende Lambert Symons Verhaigen.
Peter zei op 18 december 2020 om 09:51
De oudste generatie is een verzameling van feiten rond de naam Willem Heijmericks in Geffen en omstreken, maar het is niet zeker dat er een verband is:

8960. Willem Heijmerickx moet omstreeks 1510 geboren zijn of eerder. De kinderen van zijn zoon Brues gingen zich Van Kessel noemen, misschien stamde die naam van hun moeders kant. In 1593 is sprake van Willem Heijmerickx erfgenamen te Geffen.
Kinderen:
?. Jacob Willem Heijmericks, geb. omstreeks 1540 (vermeld als wijlen 8-5-1591, moet omstreeks 1670 gehuwd zijn, hij had een zoon genaamd Willem Jacobs, zijnde snijder (kleermaker) in 1593, ene Willem Jacops is samen met ene Laurens Jacops vermeld bij een boedelscheiding in 1634 (van Heijlke, wed. van Brues Willems (zie boven))
1. Brues Willems Heijmericks, geb. 1540-1550 (afgaande op de vermelding van zijn dochter Aelke), alias Ambrosius/Bruijsten, geb. 1540 (tr. omstreeks 1575 met Heijlke

Bosch Protocol Inv. 1302, Folio 177-v, dd. April 1525
Willem Heijmerickes cum suis promisit 6 gl jaarl, lijfrente, te Maren [Let op Maren bij Kessel!]

In Geffen komt er een Willem Heijmericks voor in oude schepenarchief van dat dorp. Uit de volgende akten maken we op:

7341.21 Index schepenprotocol Geffen (7341.21) pagina 9-12 dd 1591
Pagina 9 [Half verteerde pagina, met klein fragment] marge: hier is eenen brieff wijt voer Willem … wijlen Jacop … Heijmerickxss.
Pagina 10 [Half verteerde pagina, met klein fragment] zoene wijlen Jacop Willem; Willem Heijmerickxss; Lijn Ruelens.
pagina 12 [Half verteerde pagina, met klein fragment] Peterss van Grinsven; Willem zoene wijlen Jacop; Willem Heijmerickxss.
[Slaat mogelijk op Jacop Peters Eijmerss van Grinsven (overleden voor 1591)]

7341.21 Index schepenprotocol Geffen (7341.21) 135-136 dd 8-5-1591
77 Voor schepenen in Geffeen zijn verschenen Dirck Janss die Lodder ende Dirck Jacobs van Grinsvenne beijde ingesetenen van Geffen. Door crachte van procuratie van Danieel sone Wilm Daniels lijnenwever die ons schepen openbaerlijck getoont is, verkopen dezen Heesken naegelaten wedue wijlneer Gijsbert Wouters een stuck tulants in Geffen, gelijck hem Daniel constituant aenverstorven is van Tonisken sijne sustere als hij seijde, groot een sestersaet lants ter plaetse genoemt opten Ham, belendingen: Dierck Jacobss ende die coperse suijtwaert; die erfgenamen Gerit Gerits Ruijsen nortwaert; erfgenamen Jacob Wilm Heijmerix oistwaert; erfgename Gerits vorscreven westwaert. Belast met jaerlijx aen derffgenamen Jan Wilm Roelofs tot Nulant enen loschijns van 26 stuvers.
Gegeven 8-5-1591. Apportatus per Gossen Dieliss ende Peter Rijcken scepenen.
[achterzijde:] Heesken Gijsberts tot Geffen.
Voor Heesken Gisbers van bongers hoff actum den 8-5-1591. Apportatus per Peter Rijcken ende Goessen Dielissen schepen.

7341.21 Index schepenprotocol Geffen (7341.21) pagina 100-102 dd 8-5-1593
60 Voor schepenen in Geffen is verschenen Peter wijlen Aert Goessen Hoepen als wittege man van Jenneken sijnder huijsvrouwe [doorgehaald: een wittege dochter van Ruelen/Gielen Wellens ende Catharina sijnder wittege huijsvrouwe tsaemen verweckt); ende met hem Michiel zoene wijlen Michiel Jan Everitss. Dezen hebben vercoecht Willem zoene wijlen Jacop Willem Heijmerickxss eenen camp tuelandts groet ontrent een mauder saets land in Geffen ter plaetsen in die paependijckse straet aen die runde, belendingen: Willem Jacops den voors cooper met die gemeijn straet nordtwart; erffgenaemen Jan Meuss; die gemeijn straet; erffenisse Jans van Tiels. Belast met jaerlijckx 21 st aen derffgenaemen Willem Heijmerickxss.
Actum 8-5-1593. Testes schepen in Geffen Goessen Dieliss ende Arien Peter Hanrickxss.
[in marge:] behoerlijck wijt gemackt.
Voor schepenen in Geffen is verschenen Willem Jacopss snijder. Deze geloeft Peter Aertss te betaelen 175 carolus gulden te betaelen in 2 termijnen te weeten 100 gulden nu sint Jacop ierstcoemende, ende die reste te weeten die 75 gulden van nu sint Jacop ierstcoemende over een jaer sonder intrest, hercoemende van den coep van den voors hoff die den vorss Willem vanden vorss Peter Aerts heeft gecoecht.
Actum 8-5-1593. Testes schepen in Geffen Goessen Dieliss ende Brien Peter Hanrickxss.
[in marge:] Peter Aertss bekent hier aff betaelt te wesen. Testes schepen Antonis Driessen. Actum 22-9-1594. D. v. Grinsven.

Index schepenprotocol Geffen (7341.21) pagina 135-136 dd 8-5-1591
77 Voor schepenen in Geffeen zijn verschenen Dirck Janss die Lodder ende Dirck Jacobs van Grinsvenne beijde ingesetenen van Geffen. Door crachte van procuratie van Danieel sone Wilm Daniels lijnenwever die ons schepen openbaerlijck getoont is, verkopen dezen Heesken naegelaten wedue wijlneer Gijsbert Wouters een stuck tulants in Geffen, gelijck hem Daniel constituant aenverstorven is van Tonisken sijne sustere als hij seijde, groot een sestersaet lants ter plaetse genoemt opten Ham, belendingen: Dierck Jacobss ende die coperse suijtwaert; die erfgenamen Gerit Gerits Ruijsen nortwaert; erfgenamen Jacob Wilm Heijmerix oistwaert; erfgename Gerits vorscreven westwaert. Belast met jaerlijx aen derffgenamen Jan Wilm Roelofs tot Nulant enen loschijns van 26 stuvers.
Gegeven 8-5-1591. Apportatus per Gossen Dieliss ende Peter Rijcken scepenen.
[achterzijde:] Heesken Gijsberts tot Geffen.
Voor Heesken Gisbers van bongers hoff actum den 8-5-1591. Apportatus per Peter Rijcken ende Goessen Dielissen schepen
jan zei op 18 december 2020 om 14:45
@ Peter 17 december 23.12 uur
Moet Van Hammen niet van HANNEN zijn, veel voorkomende naam in Den dungen en omgeving?
mvg
Peter zei op 18 december 2020 om 15:02
Beste Jan

In de akte staat echt Van Hammen met twee m-en. Maar ik heb inmiddels andere aktes gevonden waarin de zelfde persoon inderdaad als Van Hannen word aangeduid.

Ander interessant feit: Wouter Jans van Hannen, was gehuwd met ene VAN KESSEL. Zou daar de naam vandaan komen? Ik niet dit nog even goed uitzoeken. Gebeurd “allemaal live”

Ben ook nog wezen zoeken naar Dries Cornelissen. De doop van dichter Anneke in 1613 te Berlicum is volgens mij niet de juiste Dries. De naam komt veel voor en is dus niet makkelijk te traceren. Vaak is het het beste om door de Schijndels schepenakten te ploegen
Peter zei op 18 december 2020 om 15:02
Beste Jan

In de akte staat echt Van Hammen met twee m-en. Maar ik heb inmiddels andere aktes gevonden waarin de zelfde persoon inderdaad als Van Hannen word aangeduid.

Ander interessant feit: Wouter Jans van Hannen, was gehuwd met ene VAN KESSEL. Zou daar de naam vandaan komen? Ik niet dit nog even goed uitzoeken. Gebeurd “allemaal live”

Ben ook nog wezen zoeken naar Dries Cornelissen. De doop van dichter Anneke in 1613 te Berlicum is volgens mij niet de juiste Dries. De naam komt veel voor en is dus niet makkelijk te traceren. Vaak is het het beste om door de Schijndels schepenakten te ploegen
jan zei op 18 december 2020 om 15:35
je schrijft 18/12 om 9. 44 uur
Let op in Berlicum woonde ene Eijmbert Bruessen. Deze was gehuwd met Marijken dochter van Arie Jan Melis. In 1618 wordt zijn zoon Jacob vermeld zijnde 25 jaar oud, dus deze Eijmbert moet dus al omstreeks 1593 getrouwd zijn. Het gaat dus duidelijk over twee personen die beide de naam Eijmbert Broessen heette, eentje in Berlicum de andere in Geffen/Schijndel.

Maar: in onderstaande akte wordt wel een Andries als momber opgevoerd van de kinderen van Eijmbert Breusten en Marijke . M.a.w. blijft een vraagteken?

RA Berlicum 54, pag. 10v, dd maart 1610
22 Jan Sijmon Aertss ende zijne broeders ende susteren.
Jan Anthonis Colen als man van Willemken, Aert Henrickss man van Aelken, beijde dochtren Arien Meliss, Jan Mijss, Gerart Claes Gerartss, Gijsbert Meeuwss, Melis Deliss ende Andries Breusten als momboiren vande onbejaerde kijnderen namentlijck die onbejaerde kijnderen Laureijns Arien Meliss die drie onmundige kijnderen Joachim Claess verweckt bij Lijsken zijnder huijsvrouw dochter Arien Meliss ende de twee onbejaerde kijnderen Eijmbert Breusten verweckt bij Marijken zijn huijsvrouwe dochter Arien Meliss; inne dijer qualiteijt altesamen kijnderen ende erffgenamen Arien
[akte afgebroken]

mvg
Marcel zei op 18 december 2020 om 18:34
Voor zo ver ik weet komt Dries Cornelissen( Nelen) uit Dinther. Zijn kinderen zijn schepen en burgemeester aldaar en worden in verschillende acten genoemd met de achternaam Andriessen.
ik ga verder zoeken mbt Anneke.
Peter zei op 19 december 2020 om 08:39
Beste Jan,

De Berlicumse Eijmbert Bruijsten zou zelfs Eijmbert Bruijsten Willems genoemd worden.

Toch denk ik dat de akte die door jouw vermeld wordt op een andere Eijmbert en Andries Bruijsten slaat.

De Geffense Eijmbert is in 1601 zeker gehuwd met ene Lijske Claes Wouters van Hannen. Mogelijk al een paar jaar daar voor. Het kan zijn dat Eijmbert net als Lijske al eerder was gehuwd maar dat moet dan een paar jaar voor 1601 zijn geweest.

De Berlicumse Eijmbert wordt in 1601 ook vermeld als msn van Marijke.

Ik moet dit toch nog eens goed nakijken en de aktes er bij zoeken,
Peter zei op 19 december 2020 om 08:42
Beste Marcel,

Ik heb aangaande de Van Kessels heel weinig in Dinther gezocht, meestal te Geffen en Schijndel.

Maar Dinther ligt vlak bij de nonnenbosche hoeve. Ik ga eens meer in de richting van zdibyher zoeken omdat Anneke daar dus is gaan wonen.

Bedankt
jan zei op 21 december 2020 om 22:07
Beste Peter,

kunnen we gegevens uitwisselen via email? BHIC u mag mijn email geven aan genoemde Peter.

mvg
Peter zei op 22 december 2020 om 07:41
Best Jan,

Ok geen probleem! BHIC kan ook mijn e-mail adres door geven aan Jouw

Peter
Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 23 december 2020 om 09:03
Jan en Peter, we gaan het regelen, komt goed!
Peter van de Laar zei op 23 december 2020 om 22:25
eerder werd deze akte genoemd:
Toegang Bosch Protocol, Inventarisnummer 1410, Folionummer 105 – Recto Datum: 2/1601
Togt van Eijmbert Bruijstens Willems en sijn huijsvrouw Handrixke, dochter van Aert Jan Thonis

Dan is Handrixke toch de eerste vrouw van Eijmbert en daaruit de oudere kinderen ?
peter zei op 24 december 2020 om 08:39
Beste Peter,

De kinderen van Eijmbert Bruijsten Willems die mij bekend zijn, zijn alleen kinderen van zijn vrouw Lijske Claes Wouters, omdat deze als zodanig worden vermeld.

Maar het huwelijk van Lijske met Eijmbert was haar tweede huwelijk en zij had al kinderen uit haar eerste huwelijk. Het zou dus kunnen zijn dat Eijmbert ook al eerder was gehuwd.

De Eijmbert Bruijst Willems die in Berlicum als man van Hendrikje wordt genoemd kan de zelfde zijn als de Eijmbert in Geffen. Maar de vermeldingen van diens huwelijk met Hendrikje overlappen gedeeltelijk met die van Lijske. Dat zou er op duiden dat het twee verschillende personen zouden zijn met de zelde naam. Eijmbert en Bruijsten waren toen redelijk gangbaar.

Maar ik moet dit nog eens goed uitwerken om echt sluitend bewijs te hebben

Peter
Erik van den Elsen zei op 26 december 2020 om 09:06
Zoek op erfgoedshertogenbosch naar Eijmbert Bruessen
Dan vind je de geboorte van Rutger op 17-4-1601, met als doopgetuige Claes Huijch Janssen, van Berckel dus, met Anneke Bruijsten.
Op 11-3-1605 komt Eijmbert nogmaals voor als getuige.
Erik van den Elsen zei op 26 december 2020 om 09:23
Heijlke Eijmert Bruijstens trouwde op 12-7-1654 in Oss met Jan Jansen van Heck en is in Berghem gestorven op 23-5-1686.
Erik van den Elsen zei op 26 december 2020 om 09:40
Anthoniske Jan Michiels van de Sande is getrouwd met Jan Jan Martens Metser.
Jouw Anthoniske, getrouwd met Willem Bruijsten de jongste komt dus niet uit Boxtel.

Jan Jan Martens als man van Anthonisken
Mathijs Adriaens Niclaessen als man van Anneken
Willem Rijckaerts van Oetelaer en diens kinderen
Anthonisken dochter van wijlen Jan Michiels van de Zande
de minderjarige kinderen van Henrick Jan Michiels van de Sande
Peter zoon wijlen Jan Michiels van de Sande
Seger zoon wijlen Henrick Jan Michiels van de Sande
Michiel Segers, medevoogd over
Datering:
1634
Pagina:
35v
Plaats:
Liempde
Peter zei op 26 december 2020 om 10:11
Beste Erik

Heel erg bedankt voor deze extra gegevens. Vooral die van de doop van Rutger en de dichter Heijlke Eijmbert. Ik heb naar dopen in Den Bosch zitten kijken vaak eerder zoekende naar dopen van ene Bruyst Willems maar deze van Eijmbert met juiste doopgetuigeb is wel mooi.
Erik van den Elsen zei op 26 december 2020 om 10:21
186 Verschenen zijn Hendrick Jan Adriaens tegenwoordig borgemeester en Jan Peeter Jans oud 50 jaar met een verklaring ter instantie van Aerdt Jan Adriaens over een aftandse koolzwarte merrie uit de eigen paarden van Jan Goortsen [16.4.1638]; idem Hendrick Jan Adriaens nu borgemeester en Aerdt Jan Adriaens oud 52 jaar met een verklaring ter instantie van Jan Peeter Janssen over een zevenjarige zwarte merrie met diverse kenmerken [16.4.1638]; idem is verschenen Dirck Jan Dircx Bevers oud 70 jaar met een verklaring ter instantie Jacop Jans Pennincx dat Jacop in 1636 een partij hop heeft gekocht van Andries Bruesten Willem Jans van Berchem en Henrick Voets en ook zou Jacop enige poer gekocht hebben
Datering:
17.4.1638
Pagina:
141v
Plaats:
Schijndel
Erik van den Elsen zei op 26 december 2020 om 11:06
Beste Peter, graag gedaan hoor. Ik vond dit een boeiend verhaal. Ik heb verder geen voorouderlijke connecties met deze familie, maar wel met andere "van Kessels".
De kinderen van Anneke en Nicolaus Hugo van Berckel zijn overigens:
Ambrosius, geboren ongeveer 1605;
Marijke, 2-9-1607 Schijndel
Hilleke, 12-1-1610 Schijndel
Nicolaia, 19-3-1612 Schijndel
Martijn zei op 21 februari 2021 om 06:33
Ambrosius Willems van Roosmalen, door Marcel op 16.12.2020 genoemd, had volgens ONA Rotterdam 149 d.d. 14.1.1632, drie zoons Adriaaen, Willem en Hendrik Ambrosius.

Adriaen trouwde in 1626 in Utrecht als `Adriaen Ambrosius Coopman J.g. van Heel wonende tot Nantes in Britanien'. Hij was wijnkoper, net als zijn broer Willem. Later nomede de familie zich Roosmale en voerde een wapen met drie ramskoppen (zilver op groen.

De familie wordt ook behandeld in E.A. Engelbrecht, `De vroedschap van Rotterdam' (1973).

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: