Overleden te Boxtel

vertelde op 27 juli 2010 om 22:16 uur

In Genlias vinden we niets van onderstaande;
Wellicht zit hier iets fout of begrijpen we het verkeerd?
"24B00320c vD8 DEURSEN, van, Antonius Petrus Hubertus [36306], gedoopt (R.K.) op 17 12 1809 te Hertogenbosch (getuige(n): Petrus van DEURSEN en Petronella van BOXTEL) (bron: Stadsarch. Reg. 26), overleden op 07 05 1881 te Boxtel op 71 jarige leeftijd (bron: BS O, aktenummer: 46).
Gehuwd [10221] op 23 jarige leeftijd op 30 11 1833 te Boxtel (bron: RANB inv. 1106) met vD8 LUIJT, van, Johanna [36307], 32 jaar oud (24X78825a), geboren op 27 11 1801 te Oirschot (bron: DTB 32.17 fol. 27), overleden op 13 07 1861 te Oirschot op 59 jarige leeftijd (bron: Successie Oirschot inv. 46 Mem. 136), dochter van vD8 LUIJT, van, Johannis [36308] (23 78825 ) en vD8 HAAST, Catharina [36309] (23 00345 ).
Uit dit huwelijk:
1. v vD8 DEURSEN, van, Maria Catharina [36310] (25B00321a), geboren op 21 05 1836 te Boxtel (bron: BS G, aktenummer: 40, brontekst: Datum en aktenummer zijn onzeker.). BS O Boxtel akte 40 meldt overleden 21 05 1836 terwijl successie 's Hertogenbosch 46 Mem 77 op die datum te Boxtel; Anna Catharina als overleden meldt. Overleden op 08 04 1886 te Boxtel op 49 jarige leeftijd (bron: BS O, aktenummer: 39), dochter van vD8 DEURSEN, van, Antonius Petrus Hubertus [36306] (zie 24B00320c) en vD8 LUIJT, van, Johanna [36307] (24X78825a).
Gehuwd [10222] op 29 jarige leeftijd op 01 06 1865 te Boxtel met vD8 VEN, van de, Hendrikus [36311], 28 jaar oud (25X78829a), geboren op 16 08 1836 te Oirschot (bron: BS G, aktenummer: 65), overleden op 02 03 1872 te Boxtel op 35 jarige leeftijd (bron: BS O, aktenummer: 27), zoon van vD8 VEN, van de, Andries [38306] (24 78829 ) en vD8 HAAREN, van, Hendrien [63669] (24 12847 ).
2. v vD8 DEURSEN, van, Anna Catharina [36317] (25B00321b), geboren op 21 05 1836 te Boxtel (brontekst: Deze datum is onzeker.), overleden op 21 05 1836 te Boxtel, 0 dagen oud (bron: BS O, aktenummer: 40, brontekst: Successie 's Hertogenbosch 46 Mem 77 meldt overleden te Boxtel 21 05 1836 Anna Catharina van DEURSEN terwijl BS O Boxtel akte 40 meldt: Maria Catharina van DEURSEN.), dochter van vD8 DEURSEN, van, Antonius Petrus Hubertus [36306] (zie 24B00320c) en vD8 LUIJT, van, Johanna [36307] (24X78825a).
3. v vD8 DEURSEN, van, Petronella [36318] (25B00321c),
4. v vD8 DEURSEN, van, Johanna [63670] (25B00321d), "
Zou hier sprake kunnen zijn van een tweeling waarvan er één niet mocht blijven leven? Staat er iets fout bij successie (komt vaker voor) en... waar zouden we de geboorte van biede zusjes kunnen vinden?
Mogelijk heeft er iemand deze reeds in haar/zijn bestand voor ons?
BvD Theo

Reacties (2)

Marilou Nillesen bhic zei op 29 juli 2010 om 16:00 uur

Dag meneer Van Deursen,

Over uw vragen heeft mijn collega Martien zich gebogen. Zie hieronder zijn bevindingen.

"Op 21 mei 1836 is er niemand in Boxtel geboren. Wel sterft op die dag (akte 40) Anna Catharina van Deursen, slechts een jaar oud. Zij was op 13 mei 1835 (akte 63) te Boxtel geboren als dochter van Anthonius Peterus Hubertus van Deursen en Johanna van Luijt. Anderhalf jaar later, op 8 september 1837 wordt uit laatstgenoemd echtpaar opnieuw een dochter geboren, welke volgens akte 71 opnieuw Maria Catharina van Deursen wordt genoemd. Het is deze Maria Catharina die, 27 jaar oud, op 1 juni 1865 (akte 24) te Boxtel in het huwelijk treedt met Hendrikus van de Ven.

De memorie van successie (Kantoor 's-Hertogenbosch, inventarisnummer 46, memorienummer 77) betreft enkel de registratie van de op 21 mei 1836 overleden Maria Catharina. De dan dienstdoende ambtenaar noemt haar abusievelijk Anna Catharina, hetgeen bewijsbaar onjuist is.
Samenvattend: De in het genealogisch overzicht onder 1. en 2. genoemde zusjes betreffen twee personen met exact dezelfde naam. Van een tweeling is in het geheel geen sprake, omdat de een is geboren in 1835 en overleden in 1836 en de ander is geboren in 1837 en huwt in 1865."

Hopelijk komt u hiermee weer verder met uw onderzoek!

van Duersen 8000 zei op 30 juli 2010 om 18:12 uur

Marilou Nillesen, met dank aan Martien, Precies zoals ik al vermoedde... Vaker staan in de successieregisters onjuiste zaken als incorrecte namen en datums. maar nu is dat bewijsbaar duidelijk geworden. Onze hartelijke dank hiervoor.
Vriendelijk groetend,
Theo Aldenzee

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: